Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholittomuus naurettavaa?

Vierailija
19.02.2014 |

Hei!

Esitän kysymyksen heti alkuun.
Mitä mieltä olette siitä, että joku ei juo laisinkaan alkoholia? Onko se teistä hienoa ja arvostettavaa, vaiko säälittävää ja naurettavaa touhua? Olen 23 vuotias nuori nainen, enkä siis enää juo laisinkaan alkoholia, lopetin yli kaksi vuotta sitten. Mielenkiinnokseni olen huomannut yhden seikan. Monet nuoret miehet, puhutaan noin 20 vuoden molemmilla puolilla pitävät asiaa naurettavana ja säälittävänä, mutta naiset arvostettavana asiana. Mitä vanhempia henkilöt ovat, sitä enemmän he asiaa arvostavat ja tukevat minun päätöstäni. Kun vastaat aiheeseen, pyytäisin lisäämään sukupuolen ja ikäsi mukaan kyselyn tuloksia varten, tämä ihan vain itselleni mielenkiintoa varten.
Kiitos etukäteen!

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:57"]

No, suoraan sanottuna, omapahan on asiasi. Mutta jos olisit kovin läheinen, niin toisaalta miettisin, oletko alkoholisti ja siksi totaalikieltäytyjä? Jos ei muuten vaan kiinnosta, niin mikäs siinä sitten? :)

Nainen, 30

[/quote]

Niinhän se vähän on oma asiani ja sen takia se mietityttääkin. En ole alkoholisti, koskaan ollutkaan. Suvustani muutamat erittäin läheiset henkilöt ovat, enkä jaksa katsoa enää tuota itsenä tuhoamista. Siinä yksi syy. Toinen on se että minua kiinnostaa terveys erityisen paljon. Eli "muuten vain ei kiinnosta" on aika lähellä vastausta. :-)

-Aiheen aloittaja

Vierailija
62/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:05"]

Minulle aika yhdentekevää, muiden ihmisten alkoholinkäyttö. Lähinnä vaikuttaisi siihen, että esim. illalliselle varaisin sitten jotain muuta kuin viiniä sinulle :) Nainen, 30 v.

[/quote]

Olisi kyllä hienoa. Olen itse ollut esim. kerran kuskina työkavereilleni tupaantuliaisiin. Siellä oli alkoholia todella paljon. Oli sitten booliaineksiin monta pulloa limsaa. Yritin pyytää sitä juotavaksi, sitä ei annettu, kun se oli booliin. Muille kaadeltiin alkoholijuomia, minulle ei mitään. Kun kysyin kahvia, emäntä tiuskaisi, että keitä itse.

Että sellainen kokemus "absolutistilla" :)

[/quote]

Tuostapa tuliki mieleen oma kokemukseni. Käyn sillon tällön baareissa tanssimassa ja ennen (kun vatsa vielä kesti) join maitoa baareissa. Monet baarimikot on jäätyny sillonkun maito oon pyytäny. Mutta eräs oli ylitse muiden. Pyysin maitoa, hän katsoi ihmeissään ja kysy miksi ja tarjosi ilmaista limua. Sanoin etten juo limujakaan vaan haluaisin maidon. Hän suuttu mulle eikä antanu maitoa. Vähän aikaa mietin mitä ihmettä ton ihmisen päässä pyöri, yksi maito lasillinen vaan kyseessä?! Että semmosia kokemuksia. Vieläki huvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi sitä kohteliaisuuden vuoksi esim. päivällispöydässä ottaa lasin viiniä ja muka maistaa siitä, ettei muille tule vaikea olo, eikä vaatia kovaan ääneen pommakkia

[/quote]

No sepä siinä onkin etten koskaan vaadi alkoholittomia juomia kovaan ääneen. En koskaan puhu etten juo. En koskaan syyllistä ketään juomisesta, koska se on jokaisen oma asia. En ikinä nosta itteäni muiden yläpuolelle erilaisilla kutsuilla sen takia koska en juo alkoholia. Olen niin kauan hiljaa ja nautin vedestäni kunnes joku kysyy aiheesta. Jos jankutetaan paljonkin, saatan ärähtää, vaikka erittäin pitkät hermot onki. Sen jälkeen olenkin kuullu sanottavan "joo se tiuskas mulle, mikä seki luulee olevansa, ylitse muiden vai" tyyliin. En sano että olisin parempi ihminen kuin muut, haluan vain pitää terveydestäni huolta. En ymmärrä sitä minkä takia pitää aina selitellä ja kun selittää päälle nauretaan. Olisi mukavinta jos kerran kieltäytymisen jälkeen annettais asian olla ja hyväksyttäis se. Mutta....ihmisiä on joka koloon ja rakoon. Inhottavaltahan se kuullostaa kun suhtaudutaan niin älyttömän negatiivisesti asiaan. Helppohan se on sanoa, että älä välitä. Tottakai se kolahtaa kun joku naurahtaa. Lähinnä siksi, etten ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on..

Mutta joo.. Kiitoksia ihmiset mielipiteistä ja kommenteista, niitä oli joka lähtöön. :)
- Aiheen aloittaja, nainen 23v

Vierailija
64/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavien kohdalla harvoin tulee edes puheeksi alkoholinkäyttö, niissä tilanteissa joissa tavataan, ei käytetä alkoholia muutenkaan. En arvosta enkä ole arvostamatta, yksinkertaisesti ei kiinnosta lainkaan.

Yksi kaukaisempi ystävä ei juuri käytä, mutta pidän hänestä enkä nyt oikein tajua miksi hänen juomatta jättämisensä mitenkään liikuttaisi. Jos pitäisin jonkinlaiset kutsut, tietenkin kutsuisin hänet myös ja ostaisin paljon kokista (lempijuomaansa).

Mutta sitten keiden kanssa olen tullut läheiseksi ystäviksi tai seurustellut, nyt alkoholittomuus jo vaikuttaa. En olisi tutustunut nykyisiin parhaisiin kavereihini tai seurustelukumppaniin ilman yhteisiä baari-iltoja tai viinin lipittelyä ja maailmanparannusta jonkun kotona. En ole kovin syvällisesti joutunut aihetta pohtimaan, sillä läheiseksi kaveriksi tai seurustelukumppaniksi ei ole vielä ollut tulossa alkoholia käyttämätöntä. Voi olla, että hieman haittaisi, sillä alkoholin juominen yhdessä on hauskaa, tunnelma on kovin erilainen kuin jos toinen olisi selvinpäin. Kerran kesässä on päästävä pussikaljalle rantaan, voiko absolutisti tätä ymmärtää? N45

Vierailija
65/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaan tahtiin. Sehän se Suomessa onkin vikana, että alkohollittomuuttaan pitää selitellä, valitettavasti.

Mieheni ei ole koskaan käyttänyt alkoholia, mä käytän jonkin verran viikottain. 20 vuotta tällä systeemillä menty ja arvosta häntä, hän arvostaa mua. Muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.

Jatka sä valitsemallasi tiellä! :)

Vierailija
66/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäsin reilu 25 vuotta ja lopuksi olin enemmän kännissä kuin selvin päin. Lopetin sitten kerrasta siihen. Samoin myös tupakoinnin. Syyynä ei oikeastaan ollut mikään sen kummempi, kuin että en halunnut olla alisteinen millekään addiktiolla ja lopetin, koska pystyn siihen. Aika moni ei pysty.

Nyt olen ollut ilman lähes 10 vuotta. Minua ei mietitytä eikä minun tarvitse selitellä kenellekään, miksi olen juomatta, eikä minua kiinnosta pätkääkään toisten juomiset tai juomatta jättämiset, tai nyt näiden juuri mitkään muutkaan asiat. Eikä minua myöskään kiinnosta tasan tarkkaan yhtään, mitä mieltä sattuvat olemaan minun juomattomuudestani tai ylipäätään mistään muistakaan asioistani. Itse asiassa koen aika raivostuttavana, että joku ylipäätään on mitään mieltä itsestäni, asiahan ei heille kuulu pätkän vertaa.

Totta puhuen mulla ei ole kuuri kavereitakaan ja hommahan on siinä mielessä hyvällä mallilla, kun viihdynkin parhaiten yksikseni omassa hyvässä seurassani :-)

Tällainen ainoa poikkeus on esimerkiksi tämä anonyymi keskustelupalsta, jossa silloin tällöin vaihtelen ajatuksia, ei tosin silti, että nekään nyt juuri kiinnostaisivat muuten kuin lähinnä abstraktiotasolla ja akateemisessa mielessä.

Nyt kun tätä itsekin mietii, niin kumma kyllä, olen olllut onnellisesti parisuhteessa 25 vuotta. :-)

Vierailija
67/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään  mitenkään lähtisi arvostelemaan absolutistia enkä usko että hänen elämänsä on sen kummempaa kuin muidenkaan. Mutta ihan rehellisesti sanottuna miellän että normaali aikuinen ihminen nauttii viinilasillisesta, voi ottaa kuohuvaa juhlissa ja muuta vastaavaa. Kännäily ja joka tilanteessa tissuttelu onkin sitten ihan asia erikseen.

Eli siis sanotaan vaikka että pidän täyskieltäytymistä (ilman loogista syytä) naurettavana kun kerran nuo vaihtoehdot annoit. Olen 24-vuotias nainen.

Vierailija
68/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmikymppiseksi asti sain kuulla " ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ja " maaaista nyt " maanitteluja. Viimiset 10v aikalailla olen saanut olla rauhassa. Jotkut ottavat raittiin uhkana omalle humaltumiselleen ja kokevat olonsa epämukavaksi. Toiset jatkavat normitahtiin. Iloista humaltumista katselen mielellään ja osallistun hauskanpitoon, mutta kännisten örinät ja itkuavautumiset saavat minut poistumaan takavasemmalle, omalle autolle ja ajamaan kotiin.

Vierailija
69/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kyllä niin Suomalaista että vastakkain pistetään heti perseiden vetäminen ja täysraittius... :)

Vierailija
70/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 02:29"]

Jotenkin kyllä niin Suomalaista että vastakkain pistetään heti perseiden vetäminen ja täysraittius... :)

[/quote]

valitettavasti se on näin. Jos otat yhden lasin viiniä tai olusen, niin joo toi dokaa, ainahan se dokaa ja ränni päälle. Sitten jälkeenpäin saa krapulaisilta kavereilta kuulla, ettet sä sitten juonutkaan paljoa. Joo, ei ollut tarkoituskaan.

Vierailija
71/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 01:41"]En tietenkään  mitenkään lähtisi arvostelemaan absolutistia enkä usko että hänen elämänsä on sen kummempaa kuin muidenkaan. Mutta ihan rehellisesti sanottuna miellän että normaali aikuinen ihminen nauttii viinilasillisesta, voi ottaa kuohuvaa juhlissa ja muuta vastaavaa. Kännäily ja joka tilanteessa tissuttelu onkin sitten ihan asia erikseen.

Eli siis sanotaan vaikka että pidän täyskieltäytymistä (ilman loogista syytä) naurettavana kun kerran nuo vaihtoehdot annoit. Olen 24-vuotias nainen.

[/quote]

Nauttii viinilasillisesta? Entä kun siitä ei ihan rehellisesti sanottuna nauti? Minun mielestäni alkoholi on todella vastenmielisen makuista ja siitä on nautinto kaukana.

Vierailija
73/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 03:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 01:41"]En tietenkään  mitenkään lähtisi arvostelemaan absolutistia enkä usko että hänen elämänsä on sen kummempaa kuin muidenkaan. Mutta ihan rehellisesti sanottuna miellän että normaali aikuinen ihminen nauttii viinilasillisesta, voi ottaa kuohuvaa juhlissa ja muuta vastaavaa. Kännäily ja joka tilanteessa tissuttelu onkin sitten ihan asia erikseen.

[/quote]

Nauttii viinilasillisesta? Entä kun siitä ei ihan rehellisesti sanottuna nauti? Minun mielestäni alkoholi on todella vastenmielisen makuista ja siitä on nautinto kaukana.

[/quote]

Viinissä maistuu kyllä paljon muukin kun alkoholi... :) no, mutta sitten vaan limppari/mehulinjalla, tai mistä sitten tykkääkin. 

Vierailija
74/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mielestäni mitään naurettavaa että ei juo alkoholia. Mutta kyllähän se voi herättää kysymyksiä että miksi joku ei käytä lainkaan alkoholia, onko siihen joku erityinen syy, terveydellinen, uskonnollinen, alkoholismi?

Itse liputan kaikessa kohtuuden ja sallivuuden puolesta ja pidän hieman hönttinä kaikenlaista totaalikieltäytymistä, liittyy se sitten alkoholiin, lihaan tai hiilihydraatteihin.

Vierailija
75/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholittomuutta joutuu selittelemään samalla tavalla kuin uskonnottomuutta. Mutta ajat muuttuu. Täysraittiiden osuus sekä uskonnottomien osuus kasvaa kaiken aikaa.

Vielä tulee sekin aika kun perjantaipullon ostoa täytyy selitellä, samoin kun joutuu selittelemän sitä miksi haluaa littää maailmasta mitään ymmärtämättömän vauvan seurakuntaan.

Vierailija
76/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 03:09"]

[/quote]

[/quote]Makuasioista voi kiistellä loputtomiin. Mutta kyllä kai se on ihan totta että alkoholijuomien "hyvä maku" johtuu enemmänkin siitä hyvänolon tunteesta minkä alkoholi useimmille tuottaa. Lähipiirissäkin on sellainen ihminen joka alkaa voidan hyvin pienestä alkoholimäärästä pahoin, joten ymmärrän että kaikille alkoholi ei todellakaan maistu. Miksi ottaa edes yhtä lasillista, jos silläkin mennään pahan olon rajoille?

Vierailija
77/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 07:03"]Suomessa alkoholittomuutta joutuu selittelemään samalla tavalla kuin uskonnottomuutta. Mutta ajat muuttuu. Täysraittiiden osuus sekä uskonnottomien osuus kasvaa kaiken aikaa.

Vielä tulee sekin aika kun perjantaipullon ostoa täytyy selitellä, samoin kun joutuu selittelemän sitä miksi haluaa littää maailmasta mitään ymmärtämättömän vauvan seurakuntaan.

[/quote] enemmän kai uskoa jumalaan joutuu selittelemään, kuin uskonnottomuutta. Sehän on muotitrendi. Kaksi asiaa, mistä saan aina ihmiset paasaamaan, jos menen sanomaan, että en juo ja uskon jumalaan t. Eräs kirkosta silti jo 30 vuotta eronnut absolutisti

Vierailija
78/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 00:34"]Tuttavien kohdalla harvoin tulee edes puheeksi alkoholinkäyttö, niissä tilanteissa joissa tavataan, ei käytetä alkoholia muutenkaan. En arvosta enkä ole arvostamatta, yksinkertaisesti ei kiinnosta lainkaan.

Yksi kaukaisempi ystävä ei juuri käytä, mutta pidän hänestä enkä nyt oikein tajua miksi hänen juomatta jättämisensä mitenkään liikuttaisi. Jos pitäisin jonkinlaiset kutsut, tietenkin kutsuisin hänet myös ja ostaisin paljon kokista (lempijuomaansa).

Mutta sitten keiden kanssa olen tullut läheiseksi ystäviksi tai seurustellut, nyt alkoholittomuus jo vaikuttaa. En olisi tutustunut nykyisiin parhaisiin kavereihini tai seurustelukumppaniin ilman yhteisiä baari-iltoja tai viinin lipittelyä ja maailmanparannusta jonkun kotona. En ole kovin syvällisesti joutunut aihetta pohtimaan, sillä läheiseksi kaveriksi tai seurustelukumppaniksi ei ole vielä ollut tulossa alkoholia käyttämätöntä. Voi olla, että hieman haittaisi, sillä alkoholin juominen yhdessä on hauskaa, tunnelma on kovin erilainen kuin jos toinen olisi selvinpäin. Kerran kesässä on päästävä pussikaljalle rantaan, voiko absolutisti tätä ymmärtää? N45

[/quote] miksei voisi ymmärtää. Itse taas olen saanut parhaat kaverit ihan selvin päin harrastuksen kautta ja hassua, mutta ollaan tuntia pitkien puheluiden kautta käyty syvimmät jutut läpi. Mutta siis tuohon, että odotetaan, että pitää se nyt ottaa edes kohteliaisuuden vuoksi lasi tai kaksi. Minä pidän epäkohteliaana sitä, että jos ei alkumalja ja viini maistu, vaihtoehto on hakea keittiön kraanasta vettä., kun alkoholittomat juomat ei niin paljon maksaisi, ettei niitä voi tarjota. Esim. Alkoholiton booli olisi kohteliasta, eikä odottaa, että alkoholiton vieras juo sitten vain keittiöstä kraanavettä, kun muille on monenlaiset kalliit laatujuomat.

Vierailija
79/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 06:58"]

Ei siinä ole mielestäni mitään naurettavaa että ei juo alkoholia. Mutta kyllähän se voi herättää kysymyksiä että miksi joku ei käytä lainkaan alkoholia, onko siihen joku erityinen syy, terveydellinen, uskonnollinen, alkoholismi?

Itse liputan kaikessa kohtuuden ja sallivuuden puolesta ja pidän hieman hönttinä kaikenlaista totaalikieltäytymistä, liittyy se sitten alkoholiin, lihaan tai hiilihydraatteihin.

[/quote]

Tai heroiiniin tai Lasoliin. Kyllä kaikkea voi kohtuudella ottaa.

Vierailija
80/99 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu varmaan ihan siitä miten asian ilmaisee.

Mulla on jostain syystä lähi- ja perhepiirissä aika monta absolutistia ikähaarukalla 33-67v.

Heistä kaikki paitsi yksi on ok eli ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Tää yksi on sitten sellainen, joka muistaa aina korostaa illanistujaisissa sitä omaa juomattomuuttaan ja sitä kautta paremmuuttaan. Arvostelee ja tuomitsee. Ja annas olla, jos seurueessa joku juokin itsensä humalaan asti saati sitten jopa vähän liikaa. Siinä missä muut ihmiset kohauttaa olkiaan ajatellen, että oma on juojan asia ja sattuuhan noita, tämä neiti absolutisti on nyrpistelemässä nenäänsä ja tuomitsee vielä pitkään jälkikäteenkin. Ja vaikka tämä humala olisi sille känniselle harvinainen tila, ei ole mitään merkitystä, hänet on ikuisiksi ajoiksi tuomittu ördäilijäksi ja huonoksi ihmiseksi.

Tätä yhtä absolutistia ei enää kutsuta oikein minnekään, koska hänen "paremmuutensa" ihmisenä ei suinkaan rajoitu alkoholiin vaan hänen eettiset arvonsa ovat ylivertaiset ja hän on kaikin puolin omasta mielestään parempi ihminen kuin muut, kylttyyrin suurkuluttaja ja muutenkin mahtava maailmankansalainen. Hänen näkemänsä näyttelyt ovat parempia kuin meidän muiden, hänen matkansa ovat parempia kuin meidän muiden jne.

Hän on tuo nuorin, 33v nainen. On ollut myös sinkku viimeiset 10v eikä kukaan kyllä ihmettele asiaa, tiukkapipoisen ja itserakkaan ihmisen kanssa on pidemmän päälle raskasta olla.

Tuntemistani absolutisteista ei muuten kenelläkään ole alkoholisti-taustaa tms, heille ei vaan koskaan ole maistunut alkoholi.