Millä perusteella ostatte ihonhoitotuotteita ja meikkejä?
Olen viimeaikoina yrittänyt löytää oikeasti toimia ja hyviä kosmetiikkatuoteita ja samalla käynyt läpi erilaisten asiantuntijoiden, mm. ihotautilääkäreiden, suosituksia.
Olen koostanut listaa "pakollisista" vaatimuksista ja tällä hetkellä siinä on mm.
- hajusteettomuus
- ei tuki ihohuokosia (tukkivista ainesosista löytyy netistä useita listoja)
Lisäksi valintaan vaikuttaa tietysti vaikuttavat aineet ja hinta. Olen löytänyt hyviä vaihtoehtoja mm. korealaisen kosmetiikan puolelta.
Olen huomannut, kuinka vaikea on esimerkiksi löytää hajusteettomia tuotteita ja tuotteita, jotka eivät tuki ihohuokosia (sana ei tuki ihohuokosia purkissa ei välttämättä ainesosalistan mukaan ole totta). Luonnonkosmetiikkakaan ei oikeasti ole aina parempi vaihtoehto, siinä on usein paljon eteerisiä öljyjä, jotka ainakin minulla aiheuttavat allergisia reaktioita ja ihoa tukkivia ainesosia.
Mitkä vaikuttavat teidän valintoihin?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retinoliin kaipaisin suhteellisen edullisia vinkkejä. The Ordinarylla on, en tosin ole kokeillut, mutta tällä hetkellä huono saatavuus. Kaikista verkkokaupoista ainakin lopussa. Drunk Elephantilta olen käyttänyt retinolia, mutta on kallista.
Ainakin niiden omassa nettikaupassa on retinol in squalane joka vahvuudessa saatavilla. https://theordinary.deciem.com/product/rdn-retinol-1pct-in-squalane-30m…
Kiitos vinkistä. Oli minulle uusi nettikauppatuttavuus. Olin ajatellut tuota granactive retinoidia, mutta voisin kokeilla tuotakin.
Kannattaa huomioida tullimaksut.
Noi tulee käsittääkseni Englannista joten (vielä) ei mene tullimaksuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
erisanin puhdistusgeeli, LV:n perusvoide ja bepanthen huuliin jos on kuivat. Ei enää iho-ongelmia. kasvojen ihoa en edes erikseen pese jos ei ole ollut meikkiä, enkä rasvaa jos ei tunnut kuivalta. Rasvausta lähinnä talvisin.
suurin osa kosmetiikasta kutittaa, kirvelee, tuntuu iholla klähmäiseltä tai haisee, myös ihan perusvoiteista moni ei käy. Hajusteet sinänsä ei ärsytä mutta moni kosmetiikkatuote on hajustettu pahanhajuisesti tai muuten vaan liian voimakkaasti
kokeile chanelin nutrition hoitovoidetta:)
hinta 89 eur:)
Katsoin ainesosalistaa eikä mikään kyllä perustele tuollaista hintaa! Ihan tavanomaisia ihoa pehmentäviä ainesosia siinä on eikä mitään erityisiä tehoaineita. Kymmenesosalla tuosta hinnasta saa aivan samanlaisia voiteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä on päälle 40v todennut joka lähes kaiken kosmetiikan humpuukiksi. Hellävarainen pesuvaahto tms.. ja perusvoide riittää plus aurinkosuoja. Meikkiäkään ei enää tarvi kun iho muuten kunnossa ja lompakko kiittää. Aina tulee uusia ja uusia tuotteita joita kanalauma ensin kuorossa ylistää harvalla ne lopullisen käyttöön kun aina tulee "parempi" tuote.
Olen enimmäkseen eri mieltä. Kosmetiikkasektori on kehittynyt valtavasti. Nykyisin onneksi esim. EU valvoo ettei haitallisia aineita käytetä ja rajoittaa niitä. Lisäksi monet kuluttajat vaativat nykyisin enemmän tutkimukseen perustuvaa faktaa tehosta. Nykyään onkin paljon tutkimuksia tiettyjen aineiden kuten antioksidanttien anti-age -vaikutuksesta jne...
Toki on vähemmän tutkimusta jostain tietystä yhdestä kosmetiikkatuotteesta, mutta vuosia sitten esim. Manchesterin yliopistossa tutkittiin eräs anti-age -tuote ja saatiin ihan tieteellisiä todisteita sen tehosta.
Osa apteekkikosmetiikkaa valmistavista yrityksistä on lääkevalmistajia, joten pelkästään valmistusstandardit ovat huippuluokkaa.
Lisäksi on aika hupsua väittää että esim. A-vitamiini ei olisi hyvä iholle kosmetiikassa, kun samaa ainetta käytetään lääkkeissäkin parantamaan iho-ongelmia. Lääkkeiden osalta vaaditaan tutkimusnäyttöä, ennen kuin niitä saa valmistaa johonkin vaivaan. Eli jos A-vitamiini toimii lääkevoiteessa, kun kosmeettiseen voiteeseen laitetaan pienempi määrä samaa aineitta ja kivasti suunniteltu purnukka, niin yhtäkkiä aine lakkaisi toimimasta? En näe tässä logiikkaa.
Luonnonkosmetiikka on osittain humpuukia kuitenkin. Sitä myydään sertifikaateilla jotka todistavat että ainesosat ovat luomua. Mutta kukaan ei ole todistanut että luomuaineet olisivat parempia iholle kuin synteettiset aineet - itse asiassa usein voi olla päinvastoin, että synteettiset aineet ovat turvallisempia ja tutkitumpia. Tietysti luonnonaineissa on hyviä aineosia, mutta tuotteiden valmistuksessa on useita ongelmia, esimerkiksi se miten tuotteet saadaan säilymään.
A-vitamiini on aika laaja käsite. Pitoisuus ei pelkästään kerro tehosta, sillä merkittävintä on, missä muodossa retinoidi on.
Suomessa a-vitamiinihappo eli tretinoiini on reseptillä myytävä lääke. Se on a-vitamiineista tehokkain, mutta tosiaan meillä reseptilääke. Adapaleeni eräs retinoidi on myös suhteellisen tehokas, ja sekin on meillä reseptilääke, vaikka USA:ssa on jo itsehoidon puolella (Differin).
Retinoli on suhteellisen tehokas, ja sitä saa ilman reseptiä. Retinaldehydi on jopa tehokkaampi, sitä saa myös ilman reseptiä.
Monissa voiteissa käytetty retinolipalmitaatti toimii lähinnä antioksidanttina, eikä uudista ihoa samalla tavalla, kuten tehokkaammat a-vitamiinin muodot tai retinoidit.
t. eräs farmaseutti
Eli oletko siis sitä mieltä, että tretinoiini on toimiva aine, mutta retinoli ja retinaldehydi taas humpuukia?
Tretinooni on lääkkeeksi rekisteröity aine, joka vaikuttaa syvemmälle ihoon. Retinoli - tai kosmetiikassa käytetyt A-vitamiinijohdannaiset yleensä - ei taas ole lääkeaine, eikä vaikuta niin syvälle, mutta kyllä silläkin joidenkin tutkimusten mukaan tuloksia saadaan aikaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retinoliin kaipaisin suhteellisen edullisia vinkkejä. The Ordinarylla on, en tosin ole kokeillut, mutta tällä hetkellä huono saatavuus. Kaikista verkkokaupoista ainakin lopussa. Drunk Elephantilta olen käyttänyt retinolia, mutta on kallista.
Ainakin niiden omassa nettikaupassa on retinol in squalane joka vahvuudessa saatavilla. https://theordinary.deciem.com/product/rdn-retinol-1pct-in-squalane-30m…
Kiitos vinkistä. Oli minulle uusi nettikauppatuttavuus. Olin ajatellut tuota granactive retinoidia, mutta voisin kokeilla tuotakin.
Kannattaa huomioida tullimaksut.
Tilasin just n. 50 eurolla, paketti tuli tänään (UK:sta), DPD:llä noutopaikkaan eikä tulleja. 25 euroa on ilmaisen kuljetuksen raja tuossa kaupassa ja nyt on vielä alennusmyynti menossa, laitoin juuri toisen tilauksen sisään.
Stockalta ja sen verkkokaupasta saa myös The Ordinarya.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että hyvin monessa the Ordinaryn tuotteessa (myös retinolia/retinoids sisältävissä) on squalenea mukana. Tästä squalenesta, osa tykkää, mut itsellä se laajentaa ihohuokosia. En siksi jatkossa osta enää the Ordinaryn retinoli tai sen johdannais tuotteita.
PS. Paras kosmetiikka bloggaaja mielestäni on Gothamista. Siltä löytyy monta hyvää videosarjaa youtubesta. Ainoa huono puoli on että monia hänen suosittelemiaan sarjoja on vaikea saada Suomesta.Granactive retinoidissa ei kai ole skvalaania? Olen miettinyt tilaamista, halvempo kuin Avene. Skvalaani ei sovi minullekaan. Ostin hiljattain myös hehkutetun Bachuchiol Boosterin, mutta voin käyttää sitä vain silmänympäryksillä.
Siellä on myös valikoimissa Granactive retinoidia emulsiona, ei skvalaania: https://theordinary.deciem.com/product/rdn-advanced-retinoid-2pct-30ml?…
Sisältää myös ihoa rauhoittavaa bisabololia.
hajusteettomuus ja allergiaystävällisyys kriteerinä, se sulkee aika kivasti vaihtoehtoja pois. Tällä hetkellä toimivana combona on erisanin hoitava puhdistusgeeli, edullinen hinta plussaa., tai favoran puhdistusvaahto. Voiteissa mennään sitten apteekin hyllylle eli laroche posayn toleriane sarjan voiteet ollut itselleni hyviä. Ja yritän muistaa ettei turhat muiden tuotteiden kokeilut kannata, tulevat monesti vain kalliiksi kun iho ei tykkää ja sitten joutuu kuitenkin ostamaan vanhaa tuttua.
Kriteeri 1: hinta. Ylimäärä koostuu useimmin potentiaalisesti herkistävistä aineista ja mainonnasta, ei kiitos. Kriteeri 2: hajusteettomuus. Käytän kyllä esim hajuvettä, mutta sen voi jättää poiskin. Joka päivä iholle käytettävässä kosmetiikassa en halua turhia kemikaaleja. Kriteeri 3: teho ja sopivuus omalle iholle. Kosteuttava kosteuttaa, aurinkosuoja on päivävoiteessa ja retinoidit ja muut tehoaineet seerumissa, jolloin ne on tehokkaampia ja saan ne tarvittaessa tauolle silloin, kun iho herkistelee esim. pakkasilla tavallista enemmän.
Käytössä on näin ollen erisania, lv:tä ja ordinarya, mutta kaikilta vain pari sopivaa tuotetta. Jos kokeilen uutta, vaihdan aina vain yhden tuotteen kerrallaan jotta tiedän, mihin iho reagoi. Ihonhoito on tärkeää mulle, ja vaikka itse kehunkin, ihoni on näillä kaunis ja terve.
Tämä Dicemin sivuilta - tarkoittaako, että Eu-maihin ei tullimaksuja(kaan)?
Following BREXIT negotiations, DECIEM is offering a duty-paid service for our EU customers, and therefore there will be no additional shipping associated charges for orders shipped to these regions. For all other destinations, you may be charged additional handling, import, or tax fees as your order passes through customs. Any additional charges on shipments are the customer’s responsibility, and we recommend reviewing these with your local customs departments prior to ordering. Unfortunately, we are unable to reimburse any fees incurred after an order has been fulfilled from our warehouse. Should you require any further clarification, please do not hesitate to reach out to us.
Vuosien kokeilujen jälkeen olen päätynyt seuraaviin valintoihin:
Puhdustusmaito vihreä Biotherm, harvoin kaksois puhdistukseen Shiseidon cleansing foam, joka korvaa kasvoveden.
Kasvovesi vihreä Biotherm, vaihtoehto on puhdistus Sensain liinalla, jolloin kasvovettä ei tarvita puhdistamiseen.
Ihan must on Avenen suihkutettava lähdevesi, alimmaiseksi
Silmänympärys Avene
Hoitovesi Sensai Prime Solution, ihan pakollinen
Kosteusvoide Favoran Anti-Redness
Lopuksi taputtelen Sensain silmänympärysvoidetta ihan vähän alas ohuen ihon taitteeseen.
Vähän halvempaa tai vanhempaa tehovoidetta suun ympärille ja juonteisiin. Tätä vaihetta en aina tule tehneeksi.
Valintaperusteeni on ihon hyvä kunto, tuoksuttomuus ja miellyttävä käyttö kokemus.
Aiemmin kyllä käytin Diorin ja Sensain kosteusvoiteita, mutta koska niitä ei saa pumppupullossa, koen ne epähygieenisiksi. Sen vuoksi minulta saattaa puuttua nyt hyalyronihappo.
Kaikkein kalleimmaksi tulee hukka ostokset, jotka jäävät käyttämättä.
.
Ainesosien ja muiden kokemusten perusteella. Jälkimmäisen kanssa saa tosin olla tarkkana, koska netti on täynnä ihmisiä, jotka vaan mainostaa sitä sun tätä koska saavat siitä jotain palkkioksi.
Arbutin-seerumi saa minun naamani kukkimaan, mutta EUK on aika hyvä.