Millä perusteella ostatte ihonhoitotuotteita ja meikkejä?
Olen viimeaikoina yrittänyt löytää oikeasti toimia ja hyviä kosmetiikkatuoteita ja samalla käynyt läpi erilaisten asiantuntijoiden, mm. ihotautilääkäreiden, suosituksia.
Olen koostanut listaa "pakollisista" vaatimuksista ja tällä hetkellä siinä on mm.
- hajusteettomuus
- ei tuki ihohuokosia (tukkivista ainesosista löytyy netistä useita listoja)
Lisäksi valintaan vaikuttaa tietysti vaikuttavat aineet ja hinta. Olen löytänyt hyviä vaihtoehtoja mm. korealaisen kosmetiikan puolelta.
Olen huomannut, kuinka vaikea on esimerkiksi löytää hajusteettomia tuotteita ja tuotteita, jotka eivät tuki ihohuokosia (sana ei tuki ihohuokosia purkissa ei välttämättä ainesosalistan mukaan ole totta). Luonnonkosmetiikkakaan ei oikeasti ole aina parempi vaihtoehto, siinä on usein paljon eteerisiä öljyjä, jotka ainakin minulla aiheuttavat allergisia reaktioita ja ihoa tukkivia ainesosia.
Mitkä vaikuttavat teidän valintoihin?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retinoliin kaipaisin suhteellisen edullisia vinkkejä. The Ordinarylla on, en tosin ole kokeillut, mutta tällä hetkellä huono saatavuus. Kaikista verkkokaupoista ainakin lopussa. Drunk Elephantilta olen käyttänyt retinolia, mutta on kallista.
Ainakin niiden omassa nettikaupassa on retinol in squalane joka vahvuudessa saatavilla. https://theordinary.deciem.com/product/rdn-retinol-1pct-in-squalane-30m…
Minulla on käytössä Ordinaryn granactive retinol emulsio, se ei ainakaan ärsytä ihoa ja on erittäin miellyttävän tuntuinen iholla moniin muihin ordinaryn tuotteisiin verrattuna. En tiedä miten tehokas se sitten on, ainakaan parin kuukauden käytön jälkeen en huomaa mitään kummempia vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retinoliin kaipaisin suhteellisen edullisia vinkkejä. The Ordinarylla on, en tosin ole kokeillut, mutta tällä hetkellä huono saatavuus. Kaikista verkkokaupoista ainakin lopussa. Drunk Elephantilta olen käyttänyt retinolia, mutta on kallista.
Ainakin niiden omassa nettikaupassa on retinol in squalane joka vahvuudessa saatavilla. https://theordinary.deciem.com/product/rdn-retinol-1pct-in-squalane-30m…
Kiitos vinkistä. Oli minulle uusi nettikauppatuttavuus. Olin ajatellut tuota granactive retinoidia, mutta voisin kokeilla tuotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi kosmetiikkafirmat edes laittaa tuotteisiinsa ihohuokosia tukkivia aineita. Onko ne sitten niin halpoja aineita, eikö ihmiset välitä, mitä iholleen laittavat, vai mikä taustalla. Se vielä, että väittävät purkin kyljessä, että eivät tuki huokosia. Olisivat edes sitten rehellisiä.
Kenenkään ei kannata valita kosmetiikkatuotteita, jotka tukkivat ihohuokosia...ei vaikka olisit kuivaihoinen tai et kärsi mustapäistä tai finneistä.
Itse puunaan aina INCIt tarkkaan läpi.
Monet tukkivat aineet aiheuttavat ongelmia vain hyvin pienessä osassa kosmetiikan käyttäjiä. Useimmat tukkivat aineet ovat todella hyviä iholle ja aivan välttämättömiä etenkin kuivaihoisille.
Mutta kosmeettisten aineiden kanssa on vähän sama kuin pähkinöiden kanssa: ne ovat terveellisiä ruokavaliossa, mutta jos olet allerginen pähkinöille, niin ne ovat todella huono valinta.
Siis kun lukee INCI-listoja, kannattaa myös tietää jonkin verran kosmeettisesta kemiasta ettei jätä käyttämättä iholle loistavia aineita vain ennakkoluulojen takia.
Mutta jos on akneiho tai pelkästään nuori sekaiho, sitten tukkivien aineiden välttäminen on fiksua. Mutta sitten voi olla vaikea löytää tuotteita, jotka sopisivat iholle. Suomessa varsinkin tyyppillistä on että iho voi olla samaan aikaan sekaiho/akneiho mutta myös herkkä. Jos iho on vielä satunnaisesti pintakuiva, niin myynnissä olevia tuotteita voi valikoimassa olla 0-2 kpl.
Nyt en ihan ymmärrä sinun logiikkaa. Tutkijat, ihotautiläärit tai muut ihon ja kosmetiikan asiantuntijat tutkivat ihonhoidon ainesosia ja niiden vaikutuksia ihoon. He toteavat tutkimuksen seurauksena osan tutkimistaan aineista huokosia tukkiviksi.
Silti sinä väität, että itse asiassa aiheuttavat vain pienelle joukolle ongelmia eli toisin sanoen eivät ole huokosia tukkivia tai vaihtoehtoisesti tulkitset että suurimman osan iho on samantyyppinen (sellainen joka ei tukkeudu). Perustuvatko väittesi tutkimukseen?
Se, että joku aine on loistava, on usein tutkimuksen seurausta, ei ennakkoluulojen.
Minä luotan ainakin tutkimukseen. Toki kaikkien ihot erilaisia, joten ei varmasti ole olemassa kaikille sopivaa tuotetta.
Kuten sanottu, ihotautilääkärit eivät yleensä tutki kosmetiikkaa tai suunnittele tuotteita, elleivät ole erikoistuneet tutkijoiksi. Lääkärit hoitavat potilaitaan ja yleensä käyttävät sitä tutkittua tietoa, jota kosmeettisen kemian ala tarjoaa (kuten ne tukkivuustiedot) ja viranomaisten antamaa tietoa esim. EU:n kosmetiikkadirektiivi. Toki aknea hoitava lääkäri tekee omia huomioitaan potilaidensa reaktioista vaikkapa kosmeettisiin aineisiin, mutta se ei ole varsinaisesti tieteellisiä kriteerejä täyttävää tietoa vaan rajattua kokemusperäistä tietoa.
Yleensä lääkeaineita on tutkittu paljon enemmän kuin kosmetiikassa käytettyjä aineita, esim. synteettisiä ainesosia on tutkittu enemmän, mutta ns. luonnonkosmetiikan aineita paljon vähemmän jos ollenkaan. Ja kuten sanottu, ihmisihon reagoinnin tutkimus on aika vaikeaa.
Kun sanoin, että tukkivat aineet aiheuttavat vain osalle kuluttajista ongelmia, tarkoitin kosmetiikan käyttäjiä. Lausehan oli toisen kirjoittamaan viestiin vastaus siihen miksi kosmetiikanvalmistajat käyttävät tukkivia aineita. Vastaus siis tarkoittaa, että ihotyyppejä on monenlaisia, joten toisen tyypin kamala, tukkiva aine, on toisen ihotyypin ihana pelastaja. Samalla lailla valmistetaan pähkinäsuklaita vaikka joku on niille allerginen. Maailmassa on paljon erilaisia ihmisiä.
Kaikki antamani tieto perustuu tutkimukseen (kuten antamani linkit) tai yleisesti tunnettuihin aisoihin.
Eli siis osa ihotautilääkäreistä tutkii. Ihan kuin et haluaisi millään tavalla ymmärtää, mitä tekstin kirjoittaja on tarkoittanut. Osa asiantuntijoista on tutkijoita.
Sitten on myös hyvä huomata, että osa tutkijoistakin on samoista asioista eri mieltä. Joten vaikka sinun antamasi tieto perustuu tutkimukseen ja yleisesti tunnettuihin asioihion, voi myös toisenlaiset annetut tiedot perustua yhtälailla tutkimukseen ja yleisesti tunnettuihin tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä Ordinaryn granactive retinol emulsio, se ei ainakaan ärsytä ihoa ja on erittäin miellyttävän tuntuinen iholla moniin muihin ordinaryn tuotteisiin verrattuna. En tiedä miten tehokas se sitten on, ainakaan parin kuukauden käytön jälkeen en huomaa mitään kummempia vaikutuksia.
Olen tykännyt todella paljon juuri tuosta The Ordinaryn Granactive sarjan emulsiosta. Olen käyttänyt tätä useamman kuukauden ja huomaan kyllä selkeästi, että iho on tasaisempi ja mm. ihohuokoset pienentyneet. Usein tarvitsee käyttää aika pitkään ennen kuin alkaa vaikutukset näkymään, ja tietty osassa vaikutus on ennalta ehkäisevä.
Harmmi vaan tosiaan, että on ollut loppu todella monesta kaupasta jo pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi kosmetiikkafirmat edes laittaa tuotteisiinsa ihohuokosia tukkivia aineita. Onko ne sitten niin halpoja aineita, eikö ihmiset välitä, mitä iholleen laittavat, vai mikä taustalla. Se vielä, että väittävät purkin kyljessä, että eivät tuki huokosia. Olisivat edes sitten rehellisiä.
Kenenkään ei kannata valita kosmetiikkatuotteita, jotka tukkivat ihohuokosia...ei vaikka olisit kuivaihoinen tai et kärsi mustapäistä tai finneistä.
Itse puunaan aina INCIt tarkkaan läpi.
Monet tukkivat aineet aiheuttavat ongelmia vain hyvin pienessä osassa kosmetiikan käyttäjiä. Useimmat tukkivat aineet ovat todella hyviä iholle ja aivan välttämättömiä etenkin kuivaihoisille.
Mutta kosmeettisten aineiden kanssa on vähän sama kuin pähkinöiden kanssa: ne ovat terveellisiä ruokavaliossa, mutta jos olet allerginen pähkinöille, niin ne ovat todella huono valinta.
Siis kun lukee INCI-listoja, kannattaa myös tietää jonkin verran kosmeettisesta kemiasta ettei jätä käyttämättä iholle loistavia aineita vain ennakkoluulojen takia.
Mutta jos on akneiho tai pelkästään nuori sekaiho, sitten tukkivien aineiden välttäminen on fiksua. Mutta sitten voi olla vaikea löytää tuotteita, jotka sopisivat iholle. Suomessa varsinkin tyyppillistä on että iho voi olla samaan aikaan sekaiho/akneiho mutta myös herkkä. Jos iho on vielä satunnaisesti pintakuiva, niin myynnissä olevia tuotteita voi valikoimassa olla 0-2 kpl.
Nyt en ihan ymmärrä sinun logiikkaa. Tutkijat, ihotautiläärit tai muut ihon ja kosmetiikan asiantuntijat tutkivat ihonhoidon ainesosia ja niiden vaikutuksia ihoon. He toteavat tutkimuksen seurauksena osan tutkimistaan aineista huokosia tukkiviksi.
Silti sinä väität, että itse asiassa aiheuttavat vain pienelle joukolle ongelmia eli toisin sanoen eivät ole huokosia tukkivia tai vaihtoehtoisesti tulkitset että suurimman osan iho on samantyyppinen (sellainen joka ei tukkeudu). Perustuvatko väittesi tutkimukseen?
Se, että joku aine on loistava, on usein tutkimuksen seurausta, ei ennakkoluulojen.
Minä luotan ainakin tutkimukseen. Toki kaikkien ihot erilaisia, joten ei varmasti ole olemassa kaikille sopivaa tuotetta.
Kuten sanottu, ihotautilääkärit eivät yleensä tutki kosmetiikkaa tai suunnittele tuotteita, elleivät ole erikoistuneet tutkijoiksi. Lääkärit hoitavat potilaitaan ja yleensä käyttävät sitä tutkittua tietoa, jota kosmeettisen kemian ala tarjoaa (kuten ne tukkivuustiedot) ja viranomaisten antamaa tietoa esim. EU:n kosmetiikkadirektiivi. Toki aknea hoitava lääkäri tekee omia huomioitaan potilaidensa reaktioista vaikkapa kosmeettisiin aineisiin, mutta se ei ole varsinaisesti tieteellisiä kriteerejä täyttävää tietoa vaan rajattua kokemusperäistä tietoa.
Yleensä lääkeaineita on tutkittu paljon enemmän kuin kosmetiikassa käytettyjä aineita, esim. synteettisiä ainesosia on tutkittu enemmän, mutta ns. luonnonkosmetiikan aineita paljon vähemmän jos ollenkaan. Ja kuten sanottu, ihmisihon reagoinnin tutkimus on aika vaikeaa.
Kun sanoin, että tukkivat aineet aiheuttavat vain osalle kuluttajista ongelmia, tarkoitin kosmetiikan käyttäjiä. Lausehan oli toisen kirjoittamaan viestiin vastaus siihen miksi kosmetiikanvalmistajat käyttävät tukkivia aineita. Vastaus siis tarkoittaa, että ihotyyppejä on monenlaisia, joten toisen tyypin kamala, tukkiva aine, on toisen ihotyypin ihana pelastaja. Samalla lailla valmistetaan pähkinäsuklaita vaikka joku on niille allerginen. Maailmassa on paljon erilaisia ihmisiä.
Kaikki antamani tieto perustuu tutkimukseen (kuten antamani linkit) tai yleisesti tunnettuihin aisoihin.
Eli siis osa ihotautilääkäreistä tutkii. Ihan kuin et haluaisi millään tavalla ymmärtää, mitä tekstin kirjoittaja on tarkoittanut. Osa asiantuntijoista on tutkijoita.
Sitten on myös hyvä huomata, että osa tutkijoistakin on samoista asioista eri mieltä. Joten vaikka sinun antamasi tieto perustuu tutkimukseen ja yleisesti tunnettuihin asioihion, voi myös toisenlaiset annetut tiedot perustua yhtälailla tutkimukseen ja yleisesti tunnettuihin tietoihin.
Ihmiset saa oikeasti olla eri mieltä!
Osa aineista tukkii toisilla ja osa ei ja niin edespäin. Se, että vähätellään sitä, miten toisen iho reagoi tiettyihin aineisiin, on syvältä.
Olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että jos tehdään listauksia aineista, jotka tukkivat ihohuokosia, niin ei sitten voi kyllä mennä sanomaan, että ei oo ongelma suurelle osalle ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Oli minulle uusi nettikauppatuttavuus. Olin ajatellut tuota granactive retinoidia, mutta voisin kokeilla tuotakin.
Kannattaa huomioida tullimaksut.
erisanin puhdistusgeeli, LV:n perusvoide ja bepanthen huuliin jos on kuivat. Ei enää iho-ongelmia. kasvojen ihoa en edes erikseen pese jos ei ole ollut meikkiä, enkä rasvaa jos ei tunnut kuivalta. Rasvausta lähinnä talvisin.
suurin osa kosmetiikasta kutittaa, kirvelee, tuntuu iholla klähmäiseltä tai haisee, myös ihan perusvoiteista moni ei käy. Hajusteet sinänsä ei ärsytä mutta moni kosmetiikkatuote on hajustettu pahanhajuisesti tai muuten vaan liian voimakkaasti
CHANEL
on kallista, mutta tuoksuu ruusulle ja hoitaa.
Iho on kuin vauvan pylly.
Olen käyttänyt 10 vuotta
Iho on kuin 30 vuotiaalla ja olen 53 vuotias.
ei yhtään ryppyä.
Kudokset ovat hiukan leuasta laskeneet..mutta ei nää tuottee vanhenemista est'ä:)
Vierailija kirjoitti:
erisanin puhdistusgeeli, LV:n perusvoide ja bepanthen huuliin jos on kuivat. Ei enää iho-ongelmia. kasvojen ihoa en edes erikseen pese jos ei ole ollut meikkiä, enkä rasvaa jos ei tunnut kuivalta. Rasvausta lähinnä talvisin.
suurin osa kosmetiikasta kutittaa, kirvelee, tuntuu iholla klähmäiseltä tai haisee, myös ihan perusvoiteista moni ei käy. Hajusteet sinänsä ei ärsytä mutta moni kosmetiikkatuote on hajustettu pahanhajuisesti tai muuten vaan liian voimakkaasti
kokeile chanelin nutrition hoitovoidetta:)
hinta 89 eur:)
Värivoiteena YSL ja luomivärit YSL/DIOR.
käytän aina loppuun
Yksi paletti kestää 6 kk..arkimeikiin
Ainoa nega on että puolet palettien väreistä jää käyttämättä:(
Hinnat 99 eur-79 eur..halpaa on:)
Kannattaa huomioida, että hyvin monessa the Ordinaryn tuotteessa (myös retinolia/retinoids sisältävissä) on squalenea mukana. Tästä squalenesta, osa tykkää, mut itsellä se laajentaa ihohuokosia. En siksi jatkossa osta enää the Ordinaryn retinoli tai sen johdannais tuotteita.
PS. Paras kosmetiikka bloggaaja mielestäni on Gothamista. Siltä löytyy monta hyvää videosarjaa youtubesta. Ainoa huono puoli on että monia hänen suosittelemiaan sarjoja on vaikea saada Suomesta.
Parabeeniton, silikoniton, eläinkokeeton, sekä vertailuissa hyvin pärjänneet tuotteet.
Omat ehdottomat suosikkini, joita en vaihda, ovat Koh Gen Do (ihonhoito ja meikit, mutta erityisesti heidän Spa Water puhdistusvesi, All In One Moisture Gel, sekä Gloss Film Foundation), sekä The Ordinaryn seerumit.
Koh Gen Don tuotteita käytetään paljon mm. elokuvatuotannoissa Aasiassa.
Jossain vaiheessa vähän hurahdin ihonhoitoon. Kokeilin korealaisia juttuja, käytin kasvomaskeja ja seerumeita, kävin mikroneulauksessa. Erinäisten kokeilujen jälkeen toimivimmaksi kasvojen hoidoksi osoittautuivat citymarketin mammuttimarkkinoilta ostetut lumenen 10e seerumi ja 5e kasvovoide. Kevyet tuotteet mutta tuntuvat kosteuttavan hyvin, inciin en ole tutustunut. Pesu l300 hajusteettomalla aineella ja kerran tai kaksi viikossa kuorinta konjac-sienellä. Näin on huomattavasti rauhoittunut näppyläinen iho.
Ei siis kannata lähtökohtaisesti katsella vain kalliita tuotteita jos etsii itselle toimivaa tuotetta. On niin yksilöllistä ihon reagointi.
En käytä meikkiä. Ihonhoitotuotteet ihotyypin mukaan.
Käytän vain hajusteettomia ja öljyttömiä tuotteita. Vitamiinitkin voiteissa yleensä ärsyttää ihoani. Meikeissä myös samat vaatimukset.
Revolutionin puikkomeikkivoide toimii minulla silloin tällöin käytettynä, vaikka onkin rasvaisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että hyvin monessa the Ordinaryn tuotteessa (myös retinolia/retinoids sisältävissä) on squalenea mukana. Tästä squalenesta, osa tykkää, mut itsellä se laajentaa ihohuokosia. En siksi jatkossa osta enää the Ordinaryn retinoli tai sen johdannais tuotteita.
PS. Paras kosmetiikka bloggaaja mielestäni on Gothamista. Siltä löytyy monta hyvää videosarjaa youtubesta. Ainoa huono puoli on että monia hänen suosittelemiaan sarjoja on vaikea saada Suomesta.
Granactive retinoidissa ei kai ole skvalaania? Olen miettinyt tilaamista, halvempo kuin Avene. Skvalaani ei sovi minullekaan. Ostin hiljattain myös hehkutetun Bachuchiol Boosterin, mutta voin käyttää sitä vain silmänympäryksillä.
On mennyt tosi pitkään että olen löytänyt itselle sopivia tuotteita, yrityksen ja erehdyksen kautta usein.
Monesti käy niin että kokeilen jotain merkkiä ja sitten uskallan ostaa ko.merkiltä lisää juttuja kun totean tuotteet hyviksi. Toki samassa sarjassa saattaa olla sekä huipputuotteita että täysiä huteja.
Minulla on erittäin herkkä, reagoiva ja punottava iho, ja se antaa nopeasti tiedon jos joku ei toimi.
Tällä hetkellä käytän Lancomen hydra zen-sarjan puhdistusmaitoa ja kosteusvoidetta.
Lisukkeina minulla on Evolven kosteussuihke (sanoisin että nämä kosteussuihkeet ovat avainjuttu ainakin oman ihoni hoidossa) sekä ordinaryn alpha arbutin-seerumi sekä ordinaryn rose hip seed oil-öljy.
Ordinarylla on paljon hyviä ja halpoja tuotteita, varsinkin öljyt ja seerumit ovat tosi upeita. Herkälle iholleni en ole lähtenyt testailemaan tujumpia tuotteita.
Olen huomannut että minulle ei sovi useimmat luonnonkosmetiikat eikä korealainen kosmetiikka, ovat jotenkin liian vahvoja. Naama alkaa heti punottamaan ja kirvelemään. Olen testaillut vaikka mitä sarjoja, ja sama kokemus kaikista.
Olen oppinut oman hormonaaliseen otsa-, ja leuka-akneen taipuvaisen sekaihoni hoidossa sen, että ihoni on herkkä: mitä hellävaraisimmilla ja hajusteettomilla tuotteilla sitä hoitaa, sitä vähemmän siihen tulee epäpuhtauksia. Olen myös oppinut sen, että ihonhoito rutiinia kannattaa muuttaa yksi tuote kerrallaan, ja uuden tuotteen vaikutuksen näkee vasta min parin kk päästä. Olen oppinut sen, että perus rutiiniin kuuluu hellävarainen putsari (erisan), kasvorasva (Seba Med Clear face gel) sekä aurinkorasva (la roche posay shaka fluid). Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa säätämään seerumien kanssa. Ite olen alkanut käyttämään Ordinaryn Hyaluronihappoa iltaisin kosteusvoiteen alla. Päivällä laitan pisaran Ordinaryn niacinamidea kosteusvoiteen sekaan. Käytän kerran viikossa Basironia ongelmakohtiin (laitan tätä myös finnin päälle kerran päivässä, jos sellaisia tuppaa tulemaan) , sekä aamulla pesen kasvot joko Erisanin hoitavalla putsarilla tai Ceraven salisyylihappoputsarilla. Nyt kun talvi tulee ja ilma kuivuu, käytän Seba Medin kasvorasvassa hieman jojoba öljyä, joka lukitsee kosteuden ihooni. Kaikki tämä oppi on opittu korona-ajan ahdistuksessa Redditin Skincareaddictionissa.