Hoitoala = asiakaspalvelua?
Saatiin tästä eilen kaverin kanssa oikein kunnon väittely aikaan. Onko hoitotyö siis mielestänne asiakaspalvelutyötä? Onko sairaanhoitaja, lähihoitaja jne mielestänne asiakaspalvelija?
Kommentit (76)
Todella harmittaa lukea näitä kommentteja. Olen töissä kiireisellä päivystysluonteisella osastolla. Joskus se tarkoittaa sitä, että eväitä ei ehdi syömään. Tarjoan potilaille osaamistani vaativalla hoitotyön alalla. Olen pahoillani, ettei aikani aina riitä muuhun kuin välttämättömiin hoitotoimenpiteisiin. Usein myös pahoittelen tätä ääneen potilaille. Teen työni hymyssä suin ja juttelen mukavia potilaiden kanssa sen lyhyen hetken kun heitä ehdin hoitamaan. Aina pyrin tekemään parhaani, vaikka keskellä yötä. Suurin osa potilaista ovat tyytyväisiä ja usein hekin toteavat, että resursseistahan se johtuu.
Ne, jotka eivät ole tyytyväisiä, eivät ymmärrä, miksi en istu vieressä pitämässä kädestä kiinni. Jos on aikaa, olen kyllä tehnyt sitäkin. Huorittelua ja väkivallan uhkaa en hyväksy, vaikka kuinka sattuisi. Ei ole minun vikani, että sinuun sattuu. Päinvastoin koko ajan yritän helpottaa oloasi. En myöskään ole velvoitettu juttelemaan mukavia sellaisten potilaiden kanssa. Teen sen hyvää hyvyyttäni.
Huomatkaa, että en ole kertaakaan puhunut asiakkaista. Olen alipalkattu, kolmivuorotyössä, eikä työtäni arvosteta. Näköjään minua pidetään ihmishirviönä, joka ei välitä muiden kärsimyksestä. Minua pidetään tyhmänä, koska olen sh, mutta silti töissä olen vastuussa ihmishengestä. Olen nähnyt usean työkaverin vaihtavan alaa edellämainituista syistä ja usein mietin samaa itse.
Ap, kyllä se on myös asiakaspalvelua mitä suurimmassa määrin. Jos vain käy heittämässä potilaalle lääkekipon ja tuiskahtaa, että otat sitten syömisen yhteydessä, ei paljoa asiakaspalvelusta voida puhua. Jos sen sijaan selittää mistä lääkkeistä (jos potilaalle ennalta vieraita) on kyse ja miten niitä otetaan, on kyseessä hyvä asiakaspalvelu.
Asiakaspalvelua tulevaisuuden synnärillä:
Tervetuloa, meillä on tarjolla teille hieno sijattu perhehuone, tai jos haluatte säästää, ei äidin tarvitse olla yksin, vaan äiti voi jäädä lapsensa kanssa huoneeseen, jossa muistakin äideistä on seuraa.
Synnytyksessä supistusten ollessa kovimmillaan:
Nyt meillä olisi epiduraali tarjouksessa, vain 199,-. Voitte myös käyttää edullisesti ilokaasua tai paikallispuudutusta ja onhan se toki mahdollista kärsiä kivut jos haluaa synnyttää luonnollisesti.
Hetken päästä: viimeinen tarjous, epiduraali 189,-. Kohta sitä ei enää ehdi ottaa, mutta ilokaasua saa hyvinkin nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 08:57"]
Kyllä hoitotyö on asiakaspalvelua, mutta hoitajat eivät vain palvele asiakkaita haluamallaan tavalla vaan hoitavat näitä. esim. jos mummo pyytää tuomaan vettä ja itsekin siihen pystyisi kannustetaan mummoa hakemaan sitä itse, jotta toimintakyky pysyy yllä. Mummo tosin voi ajatella tätä huonoksi palveluksi tai hoidoksi, mutta hoitajan täytyy toimia tavalla joka on potilaan/asiakkaan hoidon kannalta hyvä, toki infornoiden ja asiakkaan/potilaan kokemusta asiasta huomioiden ja kunnioittaen.
[/quote]
Juuri tämän takia minä inhoan asiakaspalvelu-ajattelua hoitotyössä, koska hoitajat eivät ole palvelemassa potilaita. Kuntouttava työote nimenomaan on sitä, että kannustetaan (ja pitkälti vaaditaankin) potilaita tekemään asioita itse.
[/quote]
Tuon takia VIHASIN synnytyksen jälkeen laitoksella oloa. Isä ei voi olla siellä paikalla ja ketään muuta et saa auttamaan joten syöminen tai suihkussa käynti on haasteellista samoin kuin vessa-asiat. Nillitetään vain että eihän sulla kotonakaan kukaan auta, itse pitää pärjätä vaikka lapsen isä ja isovanhemmat ovat auttamassa ettei kuumeisen ja vertavuotavan äidin tarvitse kanniskella vauvaa 24 tuntia vuorokaudessa.
[/quote]
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.. Kyllä hoitajille voi olla asiallinen vaikkei he joka käänteessä pysty kaatamaan sinulle vettä siinä pöydän vieressä olevasta lasista (jos olet siinä kunnossa että voit sen itse tehdä; koska aidosti on eri tasolla potilaat -vertaa itseäsi siinä NORMAALISTI vertavaluvana äitiin jolla on kipupumppu ja takana vaikkapa leikkaus) ei kaikkia potilaita ole tarkoitus passata joka käännöksessä! Koska onhan se niin että moni mamma lähtee suoraan synnytyksestä kotiin tai lapsi syntyy kotona ja sairaalassa käydään lähinnä tutkittavana että kaikki on ok.
Synnytys normaalissa muodossaan ei ole mikään passaamisen paikka. Toki jos kovin sattuu, mutta minusta pitäisi korostaa entisestään tuoreille äideille mitä siinä synnytyksessä tapahtuu ja että se oma liikkuminen ja tekeminen parantaa omaa palautumista. Ei silloin kuulu hyppyyttää hoitajia liikaa, koska heillä ihan varmasti riittää kooko työajaksi muutenkin hoivaamista, ilman että pyydetään vähän väliä täyttämään tyhjä lasi.
[/quote]
Eli minä olin se vittumainen akka joka n. 5 tuntia synnytyksen jälkeen ja kuumeisena pyysi mitä nöyrimmin että voisin hetkeksi (max 5 min) jättää vauvan hoitajalle jotta saisin vaihdettua siteen ja lakanat ja vähän pyyhittyä verta lattialta. Hoitaja vain tokaisi ettei mua ole kukaan kotonakaan auttamassa ja kuka tahansa normaali mies auttaisi vaimoaan tuossa tilanteessa.
Erittäin hyvä malliesimerkki palveluhalun puutteesta!
On vaikea muuttaa tapoja ja käytäntöja kun hoitohenkilökunta ei miellä olevansa asiakaspalvelutyössä. Uusia temppuja ja hoitovälineistöä kyllä tulee, vaan asenteet ovat 50-luvulta. Uudet innokkaat hoitajat latistetaan muutamassa kuukaudessa samaan vuosikymmenten takaiseen muottiin. Se on: me vastaan he (potilaat). Varokaa vaan. Sille yksityiselle palveluntuottajalle tulee olemaan helppoa vallata hoitomarkkinat. Alku on jo nähty!
En koe omaa työtäni todellakaan muistisairaiden ikäihmisten parissa asiakaspalveluksi, vaan yksilölliseksi hoitotyöksi, jota tehdään moniammatillisesti. Tarkoituksenani ei ole palvella heitä, vaan huolehtia heistä kokonaisvaltaisesti, johon kuuluu monen eri asian huomioiminen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 08:57"]
Kyllä hoitotyö on asiakaspalvelua, mutta hoitajat eivät vain palvele asiakkaita haluamallaan tavalla vaan hoitavat näitä. esim. jos mummo pyytää tuomaan vettä ja itsekin siihen pystyisi kannustetaan mummoa hakemaan sitä itse, jotta toimintakyky pysyy yllä. Mummo tosin voi ajatella tätä huonoksi palveluksi tai hoidoksi, mutta hoitajan täytyy toimia tavalla joka on potilaan/asiakkaan hoidon kannalta hyvä, toki infornoiden ja asiakkaan/potilaan kokemusta asiasta huomioiden ja kunnioittaen.
[/quote]
Juuri tämän takia minä inhoan asiakaspalvelu-ajattelua hoitotyössä, koska hoitajat eivät ole palvelemassa potilaita. Kuntouttava työote nimenomaan on sitä, että kannustetaan (ja pitkälti vaaditaankin) potilaita tekemään asioita itse.
[/quote]
Tuon takia VIHASIN synnytyksen jälkeen laitoksella oloa. Isä ei voi olla siellä paikalla ja ketään muuta et saa auttamaan joten syöminen tai suihkussa käynti on haasteellista samoin kuin vessa-asiat. Nillitetään vain että eihän sulla kotonakaan kukaan auta, itse pitää pärjätä vaikka lapsen isä ja isovanhemmat ovat auttamassa ettei kuumeisen ja vertavuotavan äidin tarvitse kanniskella vauvaa 24 tuntia vuorokaudessa.
[/quote]
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.. Kyllä hoitajille voi olla asiallinen vaikkei he joka käänteessä pysty kaatamaan sinulle vettä siinä pöydän vieressä olevasta lasista (jos olet siinä kunnossa että voit sen itse tehdä; koska aidosti on eri tasolla potilaat -vertaa itseäsi siinä NORMAALISTI vertavaluvana äitiin jolla on kipupumppu ja takana vaikkapa leikkaus) ei kaikkia potilaita ole tarkoitus passata joka käännöksessä! Koska onhan se niin että moni mamma lähtee suoraan synnytyksestä kotiin tai lapsi syntyy kotona ja sairaalassa käydään lähinnä tutkittavana että kaikki on ok.
Synnytys normaalissa muodossaan ei ole mikään passaamisen paikka. Toki jos kovin sattuu, mutta minusta pitäisi korostaa entisestään tuoreille äideille mitä siinä synnytyksessä tapahtuu ja että se oma liikkuminen ja tekeminen parantaa omaa palautumista. Ei silloin kuulu hyppyyttää hoitajia liikaa, koska heillä ihan varmasti riittää kooko työajaksi muutenkin hoivaamista, ilman että pyydetään vähän väliä täyttämään tyhjä lasi.
[/quote]
Eli minä olin se vittumainen akka joka n. 5 tuntia synnytyksen jälkeen ja kuumeisena pyysi mitä nöyrimmin että voisin hetkeksi (max 5 min) jättää vauvan hoitajalle jotta saisin vaihdettua siteen ja lakanat ja vähän pyyhittyä verta lattialta. Hoitaja vain tokaisi ettei mua ole kukaan kotonakaan auttamassa ja kuka tahansa normaali mies auttaisi vaimoaan tuossa tilanteessa.
[/quote]
Eiköhän se vauvasi olisi pärjännyt sen 5 minuuttisen sairaalasängyssään, sillä aikaa kun em askareesi olisit tehnyt, eikös ;)
"Niin metsä vastaa kui sinne huudetaan". Onpahan hieno asenne ja hoitotyön periaatteet kohdillaan. Kuinka oikein kostatte, jos asiakas on haastellinen?. Kellon kutsumiseen voi aina olla vastaamatta. Vai kello irti kokonaan seinästä?- Tuotahan esim. vanhukset pelkäävät -hoitajien kostoa.
Tuppaavat aina tyytyväisyyskyselyissä olevan niin tyytyväisiä hoitoonsa vanhainkodeissa etc. laitoksissa. Ei purra ruokkivaa kättä. Pelkäävät avuttomat, etenkin ne, joilla ei omaisia. Hyvä kun tämäkin sai lisävahvistusta, vaikka olen sen jo itsekin todennut erinäisissä laitoksissa työskennellessäni!
Jos että asiakkakseni ravintolaan tulee hoitaja tai lekuri.
Velttoilen niin kauan kun kykenen.
Sitten otan tilauksen
Vien väärän ruuan ja senkin liian myöhään.
Oikean vien tunnin päästä kylmänä.
-Jos edes vien.
Kysyn että maistuiko ja kävelen samatien pois enkä kuuntele vastausta..
Niin mikö tässä on vialla?
Ravintolassa tätä ei voi tehdä tai saa kenkää heti.
Terveyskeskuksessa voi tehdä…
Ei tule kenkää eikä mitään,.🤣🤣🤣🤣
Sinne on pesityneet sellaiset psykopaatit että huhei.
Kun ei ite kelpaa yksityiselle, niin kostetaan potilaalle.
Tästä asiasta on enää turha keskustella. Karjakko ei ole asiakaspalvelija!
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on on hoivatyötä. Ns. asiakkaita sanotaan potilaiksi.
Itse asiassa ei suinkaan aina sanota. Esimerkiksi vanhusten tai vammaisten asumispalveluyksikössä työskentelevillä ei ole potilaita vaan asiakkaita. Et voi esimerkiksi kirjata, että potilas sitä ja tätä, vaan sinun täytyy puhua asiakkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitotyökin on asiakaspalvelua. Käytännössä kyllä huomaa, että julkisella puolella työtä ei mielletä asiakaspalveluksi, yksityisellä kyllä.
Yritysmaailmassa lähes kaikki on asiakaspalvelua. Jos ei ole ulkoisten asiakkaiden kanssa tekemisissä, niin sisäisten asiakkaiden kanssa on lähes kaikki.
Oisko ihan siksi että siellä privaatissa tavoitellaan voittoa ja yrittävät myydä sinulle jotain esimerkiksi tutkimuksia jotka ovat jopa ihan turhia mutta jotka saat jos haluat maksaa. Julkisella puolella hoitoa ohjaa käypähoitosuositus, yksityispuolta voiton tavoittelu.
Nykyään on muotia kaunistella termejä. Esim monisairas täysin avustuksen varassa oleva perus -ja sairaanhoitoa päivittäin tarvitseva henkilö ei ole enää potilas, vaan hän on asukas tai asiakas.
Sosiaali -ja terveysala on nykyään hyvinvointiala ja kuulostaahan se paljon seksikkäämältä. Vanhainkoti on nykyään palvelutalo. Toimintakyvyttömän vanhuksen täydellinen peseminen on pesuissa avustamista ja syöttäminen, juottaminen ja suunpyyhkiminen on sitten taas ruokailussa avustamista vaikka todellisuudessa ruoka kannetaan huoneseen, asetellaan eteen, valmistellaan leivät, juomat laseihin, lusikoidaan alusta loppuun suuhun, kaadetaan mukista juoma henkilön suuhun jne ja hän ei tee muuta kuin nielee (jos sitäkään). Jos laittaa asukashuoneesta television päälle niin se on virikkeen mahdollistamista. Vaippakaan ei nykyään enää ole vaippa vaan se on inkontinenssisuoja.
Varsinainen palvelunlaatu on jatkuvasti heikentynyt ja hoitoala ajettu kriisiin. Työntekijät laitettu ahtaalle ja palkat kaivautuu inflaation myötä yhä syvempään kuoppaa. Tätä kaikkea kaunistellaan komeilta kalskahtavilla mukafiksuilla termeillä.
Hoitoalalla osa työstä on avustamista, osa sairaanhoitoa, osa perushoitoa ja osa asiakaspalvelua. Varsinkin jos työskennellään asumispalveluyksikössä (taas yksi hieno termi) joiksi näitä nykyisiä vanhustensäilytyskeskuksia kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
"Niin metsä vastaa kui sinne huudetaan". Onpahan hieno asenne ja hoitotyön periaatteet kohdillaan. Kuinka oikein kostatte, jos asiakas on haastellinen?. Kellon kutsumiseen voi aina olla vastaamatta. Vai kello irti kokonaan seinästä?- Tuotahan esim. vanhukset pelkäävät -hoitajien kostoa.
Tuppaavat aina tyytyväisyyskyselyissä olevan niin tyytyväisiä hoitoonsa vanhainkodeissa etc. laitoksissa. Ei purra ruokkivaa kättä. Pelkäävät avuttomat, etenkin ne, joilla ei omaisia. Hyvä kun tämäkin sai lisävahvistusta, vaikka olen sen jo itsekin todennut erinäisissä laitoksissa työskennellessäni!
Varmaan jotain vastaavaa.
Itsellä labrojen vastaukset ovat muuttuneet kuukausien päästä itse tutkimuksesta ja samaan aikaan tapahtuneesta käynnistä. Tuli koston vaikutelma, koska kyseistä tulosta ei oltu kirjattu itse käynnin potilastekstiin. Hauska miettiä, miten tylsää siellä on, että pitää jälkikäteen muutella tuloksia. Ulospäin on aina kiirekiirekiire ja eitarvitsetutkiaeitarvitsetutkia.
Yksi keino voisi olla tutkimusten tiputtaminen pois ja tapahtuman peittäminen vahingoksi. Säästyy rahaa olla tutkimatta ja saadaan vallanhimo tyydytettyä. Mutta annetaan mukava vaikutelma, kun sanotaan että voidaan tutkia.
Itselle on käynyt niin päin, että kieltäydyttiin aluksi tutkimasta. Sain tutkimuksen lopulta ja olin oikeassa siinä, että kaksi tiettyä arvoa olivat pielessä. Kirjallisessa muistutuksen vastineessa tapahtuma on selitetty sekä lääkärin arvioksi että vahingoksi. Kuulemma osa tutkimuksista oli tipahtanut pois eikä kieltäytymistä luonnollisesti huomioitu mitenkään. Minulle ei oltu annettu ensimmäisillä käynneillä yhtään lähetettä, mutta se on valehdeltu paperilla niin.
Harhauttaminen on peruskamaa vuorovaikutuksen kohdalla. Vaiva ei tarvitse tutkimuksia, lääke on jokaiseen oireeseen Ketipinor ja kissavideon katselu toimii mielen harhauttamiseen kipulääkettä paremmin. Oireeseen ei anneta siihen varsinaisesti tarkoitettua valmistetta vaan joko psykoosilääke tai tavallinen masennuslääke.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja se kuntouttava työote. Siinä on monilla ihan termi hakusessa. Ei tarkoitus ole pakottaa huonokuntoista asiakasta tekemään kaikki itse, sattui miten paljon hyvänsä. Vaan sillä tavoin, että kannustetaan siihen, mitä itse pystyy ja loput tehdään puolesta. Jos vaikka itse syöminen vie potilaan kaikki voimat, ei se ole tarkoituksenmukaista. Ja jos potilaan tila on , niin kyllä pitää huomioida, ettei elämä voi olla pelkkää selviytymistä, vaan voimia täytyy jäädä myös niihin asioihin, joita haluaa tehdä, ja joista saa nautintoa.
En ymmärrä missä on oikein mennyt vikaan, koulutuksessako, kun niin moni kuvittelee ymmärtävänsä kuntouttavan työotteen idean ilman mitään kunnon käsitystä. 33
Niinpä. Ja sitten kun esimerkiksi muistisairas ei enää edes tajua miten syödään ja juodaan, niin koskemattomat annokset viedään pois kun "ei maistu".
Kuntapuolella voi lusmuilla ja fleguilla ihan huoletta. Ei pelkoa potkuista. Oltiin kateellisia Nokian linjaston "kovista" hankkeista. Nokia meni ja verotulot. Eipä käy kateeksi ex-Nokialaisia. Vaan nyt hoitajat kuittaavat palkkaerot näin pitkässä juoksussa. Vielä kun olisi niitä veroeurojen tekijöitä. Pian punakynä iskee kuntapuolen duunareihin. Se sotemörkö tulee ja syö.