Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoala = asiakaspalvelua?

Vierailija
18.02.2014 |

Saatiin tästä eilen kaverin kanssa oikein kunnon väittely aikaan. Onko hoitotyö siis mielestänne asiakaspalvelutyötä? Onko sairaanhoitaja, lähihoitaja jne mielestänne asiakaspalvelija? 

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitoalalle hakevat vain tyhmät ihmiset?Olen aina ihmetellyt sitä.

Vierailija
22/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, hoitotyö ei ole mielestäni asiakaspalvelutyötä. Toki se ei poissulje ystävällistä ja asiallista kohtelua, sitä ja ihmissuhdetaitoja tarvitaan molemmissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:22"]

Minä olen sairaanhoitaja ja vaikka työ on minulle kutsumus en todellakaan ala ketään töissä "palvelemaan". En voi sietää potilailta sellaista asennetta, että hoitajan pitää tehdä puolesta ja passata. Kävelevä potilas soittaa hoitajahälytystä ja pyytää tuomaan vettä hanasta tai puhtaan pyjaman kylpyhuoneen kaapista, siis ei viitsitä itse vaivautua. Autan kyllä mielelläni potilasta, joka ei itse sairautensa tai senhetkisen kuntonsa vuoksi kykene toimimaan, mutta laiskuudesta johtuvaa passuuttamista ei siedä.

Moni potilas todellakin kuvittelee tulleensa viiden tähden hotelliin sairaalan vuodeosastolle ja röyhkeimmät toteavat ääneen, että me hoitajat olemme töissä sitä varten, että palvelemme heitä.

[/quote]

Voisiko tässä olla kysymys myös potilaan huonosta perehdyttämisestä osaston käytäntöihin? Luulen, että usealla potilaalla ei tule mieleen, että voisi omatoimisesti mennä penkkomaan sairaalan kaappeja löytääkseen sieltä itselleen puhtaan pyjaman. Aika moni potilas mieltää oman reviirinsä ulottuvan vain sairaalasänkyyn ja sen välittömään läheisyyteen. Lienet hoitajana kuullut myös hoitoregressiosta?

Vierailija
24/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:43"]Miksi hoitoalalle hakevat vain tyhmät ihmiset?Olen aina ihmetellyt sitä.

[/quote]

Ja sinä viisas päättelet tämän mistä? Tässä ketjussa keskustellaan mielipide-eroista, ei tästä voi päätellä kuka on tyhmä ja kuka ei.

Vierailija
25/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:27"]

Kyllä hoitotyökin on asiakaspalvelua. Käytännössä kyllä huomaa, että julkisella puolella työtä ei mielletä asiakaspalveluksi, yksityisellä kyllä.

Yritysmaailmassa lähes kaikki on asiakaspalvelua. Jos ei ole ulkoisten asiakkaiden kanssa tekemisissä, niin sisäisten asiakkaiden kanssa on lähes kaikki.

[/quote]

Selitäpä nyt ulkoinen ja sisäinen asiakas. Miten myynti ja kate paranee julkisen puolen hoitotyöllä?

Hoitotyö ei ole asiakaspalvelua, vaan hoitotyötä. Kunnallisella puolella ei todellakaan yritetä laajentaa asiakaskuntaa, vaan hoitotyötä tehdään resurssien puitteissa kaikille, jotka tarvitsevat hoitoa.

Rajallisten resurssien takia hoitotyö voi vaikuttaa asiakaspalvelulta.

Vierailija
26/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää sekoittaa selkeitä käsitteitä? 

Hoitotyö on potilaan lääketieteellisten tarpeiden mukaan tarvitsemaa hoitoa ja avustamista hoidon aikana. Motiivi hoitotyölle on potilaan hyvä vointi.

Asiakaspalvelu on myyntityötä, jolla halutaan saada asiakkaalle hyvä myyntikokemus. Asiakaspalvelu ei ole mikään tuote, vaan se osa myyntiä, jolla luodaan mielikuvaa lisäarvosta.

Onko hiustenleikkuu parturissa asiakaspalvelua? Ei. Hiustenleikkuu on se ostettu tuote, siinä rinnalla tapahtuu kuitenkin varmasti asiakaspalvelua. Asiakaspalvelu ei ole tuote.

Vierailija
27/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ja asiakaspalvelija. Ne hoitajat jotka eivät tätä sisäistä , ovat juurikin niitä ammattinsa väärinymmärtäjiä, tylyttäjiä. Valitettavasti asiakkaat ja omaiset niin monesti kohtaavat heitä... palautteen mukaan. Epäystävällisiä hapannaamoja!

Vierailija
28/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hoito=hyvää asiakaspalvelua. Tyyväinen potilas kuntoutuu nopeammin ja myös kotiutuu nopeammin. Siitä seuraa parempi kustannusvastaavuus ja yhteiskunta säästää. Simppeliä!

Vierailija
29/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelu voi olla paljon muutakin kuin myyntityötä. Hiustenleikkuu on ihan selkeää asiakaspalvelutyötä. 

Vierailija
30/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitaja ole yhtään sen enempää asiakaspalvelija kuin lääkärikään. Hoitaja on hoitotyön ammattilainen.

Vierailija
31/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:08"]

Asiakaspalvelu voi olla paljon muutakin kuin myyntityötä. Hiustenleikkuu on ihan selkeää asiakaspalvelutyötä. 

[/quote]

Hiustenleikkuu on myytävä tuote niinkuin hieronta. Molempien yhteydessä tapahtuu asiakaspalvelua. "Good customer service is all about bringing customers back."

Vierailija
32/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiakaspalvelutyötä. Olen tätä mieltä, vaikka olen yksityisellä sektorilla, jossa potilaat/asiakkaat maksavat itse. Eikä kukaan ole ikinä mun työtavoistani valittanut vaan päinvastoin. Passaan huonokuntoisimmat ajan puitteissa niin pitkälle kuin ikinä mahdollista, mutta hoitotyötä se silti on.

Nykyään maailma vaan on sellainen, että kaikessa pitäisi olla palveluhenki. Se, että työ ei ole asiakaspalvelua, ei tarkoita etteikö normaalit käytössäännöt pätisi silti. En ole päiväkodissa, mutta se on yksi esimerkki, päiväkotitädit ovat kasvattajia, eivät lasten asiakaspalvelijoita. Ainakin toivon, että ovat minun lapsilleni.

Vierailija
33/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se kuntouttava työote. Siinä on monilla ihan termi hakusessa. Ei tarkoitus ole pakottaa huonokuntoista asiakasta tekemään kaikki itse, sattui miten paljon hyvänsä. Vaan sillä tavoin, että kannustetaan siihen, mitä itse pystyy ja loput tehdään puolesta. Jos vaikka itse syöminen vie potilaan kaikki voimat, ei se ole tarkoituksenmukaista. Ja jos potilaan tila on , niin kyllä pitää huomioida, ettei elämä voi olla pelkkää selviytymistä, vaan voimia täytyy jäädä myös niihin asioihin, joita haluaa tehdä, ja joista saa nautintoa.

En ymmärrä missä on oikein mennyt vikaan, koulutuksessako, kun niin moni kuvittelee ymmärtävänsä kuntouttavan työotteen idean ilman mitään kunnon käsitystä. 33

Vierailija
34/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin@34. Tuo on juuri sitä hyvää asiakaspalvelua! Asiakas kuntoutuu nopeammin ilman yliponnisteluja ja tuntee myöskin huolenpidon turvaa. Oikein +++!!!

Vierailija
35/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs hoitajat mikä on työssänne tuote?

Vierailija
36/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 08:57"]

Kyllä hoitotyö on asiakaspalvelua, mutta hoitajat eivät vain palvele asiakkaita haluamallaan tavalla vaan hoitavat näitä. esim. jos mummo pyytää tuomaan vettä ja itsekin siihen pystyisi kannustetaan mummoa hakemaan sitä itse, jotta toimintakyky pysyy yllä. Mummo tosin voi ajatella tätä huonoksi palveluksi tai hoidoksi, mutta hoitajan täytyy toimia tavalla joka on potilaan/asiakkaan hoidon kannalta hyvä, toki infornoiden ja asiakkaan/potilaan kokemusta asiasta huomioiden ja kunnioittaen.

[/quote]

Juuri tämän takia minä inhoan asiakaspalvelu-ajattelua hoitotyössä, koska hoitajat eivät ole palvelemassa potilaita. Kuntouttava työote nimenomaan on sitä, että kannustetaan (ja pitkälti vaaditaankin) potilaita tekemään asioita itse.

[/quote]

Tuon takia VIHASIN synnytyksen jälkeen laitoksella oloa. Isä ei voi olla siellä paikalla ja ketään muuta et saa auttamaan joten syöminen tai suihkussa käynti on haasteellista samoin kuin vessa-asiat. Nillitetään vain että eihän sulla kotonakaan kukaan auta, itse pitää pärjätä vaikka lapsen isä ja isovanhemmat ovat auttamassa ettei kuumeisen ja vertavuotavan äidin tarvitse kanniskella vauvaa 24 tuntia vuorokaudessa. 

[/quote]

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.. Kyllä hoitajille voi olla asiallinen vaikkei he joka käänteessä pysty kaatamaan sinulle vettä siinä pöydän vieressä olevasta lasista (jos olet siinä kunnossa että voit sen itse tehdä; koska aidosti on eri tasolla potilaat -vertaa itseäsi siinä NORMAALISTI vertavaluvana äitiin jolla on kipupumppu ja takana vaikkapa leikkaus) ei kaikkia potilaita ole tarkoitus passata joka käännöksessä! Koska onhan se niin että moni mamma lähtee suoraan synnytyksestä kotiin tai lapsi syntyy kotona ja sairaalassa käydään lähinnä tutkittavana että kaikki on ok.

Synnytys normaalissa muodossaan ei ole mikään passaamisen paikka. Toki jos kovin sattuu, mutta minusta pitäisi korostaa entisestään tuoreille äideille mitä siinä synnytyksessä tapahtuu ja että se oma liikkuminen ja tekeminen parantaa omaa palautumista. Ei silloin kuulu hyppyyttää hoitajia liikaa, koska heillä ihan varmasti riittää kooko työajaksi muutenkin hoivaamista, ilman että pyydetään vähän väliä täyttämään tyhjä lasi.

Vierailija
37/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:27"]

Juuri noin@34. Tuo on juuri sitä hyvää asiakaspalvelua! Asiakas kuntoutuu nopeammin ilman yliponnisteluja ja tuntee myöskin huolenpidon turvaa. Oikein +++!!!

[/quote]

Hoidon tavoite on saada potilas omilleen ja kuntoon jos se suinkin on mahdollista. Hyvä hoito takaa hyvän mielen, joka takaa hyvän kuntoutumisen. Asiakaspalvelun tavoite on saada asiakas palaamaan. Luepa mitä tahansa oikeata asiakaspalveluopasta, niin tuo selviää.

Vierailija
38/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:30"]

Miettikääpäs hoitajat mikä on työssänne tuote?

[/quote]

Mikä on rakennustarkastajan työssä tuote? Ei se, että työtä ei pysty tuotteistamaan tee siitä asiakaspalvelua. Asiakaspalvelun tavoite on lisätä myyntiä, hoitotyön tavoite on saada potilaat kotiin.

Vierailija
39/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisellä on asiaka, kunnallisella potilas ja siinä on suuri ero

Vierailija
40/76 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:44"]

Ei se, että työtä ei pysty tuotteistamaan tee siitä asiakaspalvelua. 

[/quote]

Odotan pelolla sitä päivää, kun hoitotyö on tuotteistettu. Jo nyt sairaaloissa ollaan menty niihin automaattipäätteisiin, jolloin meillä potilailla vähenee kontaktit hoitajiin. Eiköhän jatkossa jokainen hoitotoimenpide ole laskutettava, kun Suomi ajetaan alas ja kaikki siinä välissä muuttuu oikeasti tavoitteelliseksi asiakaspalveluksi, jolla yritetään saada potilaat ostamaan niitä eri palveluita.