Kuka hyötyy ns. vapaasta liikkuvuudesta?
Ketkä hyötyy siitä, että esim. romanialaiset pääsevät vapaasti tulemaan Suomeen ilman, että olisi esim. majapaikkaa tiedossa tai elämiseen riittävää määrää rahaa mukana? Nämähän pitää monessa maassa pystyä rajalla todistamaan, eikä se ole normaalille matkaajalle ollut mikään ongelma.
Kommentit (53)
Me kaikki. Haluatko ap palata aikaan, jolloin sinun pitäisi hakea viisumia matkustaessasi Ruotsiin, Viroon tai vaikka Saksaan? Mieti millainen Eurooppa meillä olisi jos jokaiselle matkalle tarvittaisiin huima byrokratia. Romanialaisten tilanne on ongelma, mutta ei sen vuoksi voida kaikkia rajoja pistää umpeen. Elämä Romaniassa korjaantuu aikanaan, usko pois.
Opiskelijat, jotka pääsevät helpommin vaihtoon muualle Eurooppaan ja saamaan arvokasta kokemusta ja luomaan suhteita. Ammatti-ihmiset, jotka etsivät töitä. Esim. meidän kirvesmies on ollut välillä pitkään Saksassa töissä.
Kerjäläiset ovat ikävä poikkeus joukossa.
Mä. Muutin toiseen maahan, vaikkei mulla ole täällä työpaikkaa, opiskelupaikkaa tai mitään. Ei olisi onnistunut yhtä helposti ilman vapaata liikkuvuutta.
Luultavasti minun lastenlapseni ja heidän jälkeläisensä
Minä. Olen saanut suorittaa yliopistotutkintoni toisessa EU-maassa samalla lukukausimaksulla kuin paikalliset. Kansainväliset opiskelijat, eli EU:n ulkopuolelta tulevat, joutuivat maksamaan moninkertaiset maksut. Muutto toiseen maahan, opiskelu siellä ja työnteko sekä opintojen ohessa että sen jälkeen on ollut helppoa ja turhalta paperisodalta ja viisumeilta on vältytty. Matkustuksen helpottuminen näkyy myös lentojen edullisissa hinnoissa.
Kuka siitä hyötyy edes Suomen sisällä? Mitä järkeä päästää leuhkat helsinkiläiset elämöimään kunnon kansalaisten keskuuteen? Ostavat parhaat tontit ja kaupoista tavarat. Pysykööt siellä statissansa. Eikä Helsinkiin pitäisi päästää kunnon ihmisiä edes käymään, kun ne lipevät tyypit siellä kuitenkin vie rehellisiltä rahat. Niin että kaikki pysykööt kotonansa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:52"]
Me kaikki. Haluatko ap palata aikaan, jolloin sinun pitäisi hakea viisumia matkustaessasi Ruotsiin, Viroon tai vaikka Saksaan? Mieti millainen Eurooppa meillä olisi jos jokaiselle matkalle tarvittaisiin huima byrokratia. Romanialaisten tilanne on ongelma, mutta ei sen vuoksi voida kaikkia rajoja pistää umpeen. Elämä Romaniassa korjaantuu aikanaan, usko pois.
[/quote]
Ei minulla rehellisenä ihmisenä ole koskaan tuottanut vaikeuksia näyttää passia rajalla.
Kannatan vapaata liikkuvuutta. KYllähän matkustelukin on paljon helpompaa ja mukavampaa nykyisin... Ja voi lähteä hakemaan töitä toisesta EU-maasta helpommin, itsekin olin pari vuotta Espanjassa töissä ja tosiaan lähdin sinne ihan vaan hakemaan töitä, ilman mitään tietoa työpaikasta etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:59"]
Minä. Olen saanut suorittaa yliopistotutkintoni toisessa EU-maassa samalla lukukausimaksulla kuin paikalliset. Kansainväliset opiskelijat, eli EU:n ulkopuolelta tulevat, joutuivat maksamaan moninkertaiset maksut. Muutto toiseen maahan, opiskelu siellä ja työnteko sekä opintojen ohessa että sen jälkeen on ollut helppoa ja turhalta paperisodalta ja viisumeilta on vältytty. Matkustuksen helpottuminen näkyy myös lentojen edullisissa hinnoissa.
[/quote]
Edelleen, miksi tämä ei onnistuisi, vaikka rajalla sinun pitäisikin todistaa, mitä olet menossa tekemään ja millä aiot tulla toimeen?
Muun muassa lapseni, jolla ei ole Suomen passia, vaan toisen EU-maan passi. On helpompi käydä sukulaisten luona Suomessa, kun ei tarvitse viisumeita tai toista passia järjestellä. Pääsee myös vaivatta isompana töihin tai opiskelemaan äitinsä kotimaahan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Ei minulla rehellisenä ihmisenä ole koskaan tuottanut vaikeuksia näyttää passia rajalla.
[/quote]
Entäpä jos sinun pitäisi hankkia aina viisumi ja rajalla käytäisiin kaikki matkatavarat läpi?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:03"]
[/quote]
Edelleen, miksi tämä ei onnistuisi, vaikka rajalla sinun pitäisikin todistaa, mitä olet menossa tekemään ja millä aiot tulla toimeen?
[/quote]
Ei minulla ole ollut tiedossa työpaikkaa tai opiskelupaikkaa muuttaessa. Työhaku ja opintopaikan haku on luonnollisesti hoitunut paljon helpommin ja nopeammin paikan päällä. Haastatteluihin on hieman haasteellista mennä 1000 kilometrin päästä ja rajalla aina selvitellä, että mitäs sitä tällä kertaa taas tänne tullaan.
Vapaa liikkuvuus toimii suunnilleen samanlaisten maiden kesken. Pohjoismaiden pitkään jatkunut passivapaus ei liene koskaan aiheuttanut ongelmia. Mutta kun samaan systeemin tulee näitä ties mitä kerjääjämaita, niin totta kai tulee ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:01"]
[/quote]
[/quote]
Entäpä jos sinun pitäisi hankkia aina viisumi ja rajalla käytäisiin kaikki matkatavarat läpi?
[/quote]
Lentokoneella matkustaessa katsotaan matkatavarat läpivalaisulla. Onko tämä ongelma?
Miksi höpiset viisumista? Ihan passikin riittäisi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:55"]
Mä. Muutin toiseen maahan, vaikkei mulla ole täällä työpaikkaa, opiskelupaikkaa tai mitään. Ei olisi onnistunut yhtä helposti ilman vapaata liikkuvuutta.
[/quote]
Tässä on se pointti. Vapaa liikkuvuus tuo paljon etuja, mutta sen mukana on oltava valmis ottamaan vastaan ne huonotkin puolet.
Aloittajan pointti lienee se, että hän on päässyt osalliseksi vapaan liikkuvuuden huonoista puolista, mutta kotiseutuunsa juurtuneena ei ole nähnyt vapaan liikkuvuuden hyviä puolia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:12"]
[/quote]
Tässä on se pointti. Vapaa liikkuvuus tuo paljon etuja, mutta sen mukana on oltava valmis ottamaan vastaan ne huonotkin puolet.
Aloittajan pointti lienee se, että hän on päässyt osalliseksi vapaan liikkuvuuden huonoista puolista, mutta kotiseutuunsa juurtuneena ei ole nähnyt vapaan liikkuvuuden hyviä puolia.
[/quote]
Passin ja matkan ajan elämiseen tarvittavien rahojen näyttäminen rajalla olisi minulle pieni vaiva, jos siten saataisiin rajoitettua Suomeen tulevaa epämääräista porukkaa.
[/quote]
Olisin voinut itse kirjoittaa tämän. Kansainvälisten opiskelijoiden lukukausimaksut olivat hirvittäviä, en ikinä oisi päässyt unelmieni yliopistoon jos olisi pitänyt maksaa ne.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
Passin ja matkan ajan elämiseen tarvittavien rahojen näyttäminen rajalla olisi minulle pieni vaiva, jos siten saataisiin rajoitettua Suomeen tulevaa epämääräista porukkaa.
[/quote]
Sulle joo, mutta etpä taida käsittää kuinka moni muu, esimerkiksi suomalainen nuori, hyötyy vapaasta liikkuvuudesta. Siitä, että voi ilman merkittävää pohjakassaa matkustaa järkevän hintaisella lentolipulla toiseen vapaanliikkuvuuden maahan työnhakuun ja/tai opiskelupaikan hakuun. Näin minäkin tein ja hyvin pyyhkii. Takataskussa ei turhan paljon rahaa ollut, mutta koska kynnys oli mm. näillä vapaanliikkuvuuden kannustimilla tehty matalaksi, minulla on nyt yliopistokoulutus, kosolti työkokemusta monesta eri maasta ja vakituinen hyvä työpaikka toisessa EU-maassa. Olen siis asunut nyt neljässä EU-maassa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 14:45"]
Rehellisellä ihmisellä ei ole mitään ongelmaa maahan tullessaan esittää todistusta henkilöllisyydestään ja tietoa siitä mitä aikoo maassa tehdä, missä asua ja miten tämän kustantaa.
[/quote]
Mua kiinnostaa, miten nämä todistettaisiin?
Tiedän suomalaisia, jotka ovat asuneet ystävänsä vierashuoneessa, kunnes ovat löytäneet töitä. Tai että paikallinen ystävä on luvannut sen varasuunnitelmana, jos suunnitelma a menee pieleen.
Esim. epärehelliset vastaavasti voisivat keskenään maanmiestensä kanssa sopia, että jos tulee varmistussoitto asumisjärjestelyistä, maanmies vahvistaa että kyllä, hänen luokseen tulee asumaan. Rajalla voisivat ilmoittaa tulleensa töitä hakemaan, ja näyttää pankin tiliotetta, mutta josta todellisuudessa ei ole aikomuksia käyttää rahaa. Vai miten menisi käytännössä?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:48"]
Minä. Pystyin muuttamaan ulkomaille opiskelemaan alaa, jolle ei järjestetä koulutusta Suomessa. Muutin takaisin Suomeen, jossa myyn erityisosaamistani suomalaisille asiakkaille ja järjestän alan koulutuksia. Maksan siis veroja Suomeen ja kehitän suomalaista tietotaitoa.
[/quote]
Mutta ei kai se estä menemästä opiskelemaan, vaikka pitäisikin rajalla todistaa, mitä on menossa tekemään ja miten aikoo itsensä elättää?