Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö lapsiin tosiaan niin paljon rahaa?

Vierailija
02.11.2020 |

Ollaan lapseton työssäkäyvä pariskunta ja meillä on rahaa käytännössä kaikkeen. Kaupassa tai ravintolassa ei tarvitse katsoa hintoja eikä juosta tarjousten perässä. Teknologiapuolelta löytyy uusimmat pelit ja vehkeet. Lapsellisella kaveripariskunnalla tuntuu olevan jatkuvasti taloudellisesti tiukkaa ja oonkin miettinyt, että voiko tuo johtua pelkästään lapseen menevästä rahasta? Eli kuinka paljon muksuun loppujen lopuksi menee kuukausittain rahaa kaikki huomioiden?

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai edes teineihin mene välttämättä paljon rahaa. Riippuu varmaan mihin on itsekin tottunut. En minä teininä käyttänyt kalliita vaatteita tai tavaroita enkä nytkään kolmekymppisenä. Reissuihin varmaan meni eniten rahaa kun käytiin perheen kanssa ulkomailla ja kylpylöissä.

Ei teknologiaan tarvitse myöskään älyttömiä summia. Läppärini on vanha, mies laittoi siihen Linuxin kun se hajosi ja nyt toimii aivan hyvin. Kännykkä pitää vaihtaa noin 4 vuoden välein kun alkaa hajoilla. Liittymä on 9 euroa. Meillä ei ole Netflixejä tms. tai tablettikoneita.

Harrastuksiin ei paljon mene.

En ole edes niin pihistelijä kuin serkkujeni perhe, joka on aina tuntunut pärjäävän tosi vähällä. Käyttivät esim. ikivanhoja kännyköitä ja kirpparivaatteita. Nyt lapset ovat fiksuja aikuisia joita ei vieläkään haittaa käyttää toisten vanhoja vaatteita.

Vierailija
182/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai edes teineihin mene välttämättä paljon rahaa. Riippuu varmaan mihin on itsekin tottunut. En minä teininä käyttänyt kalliita vaatteita tai tavaroita enkä nytkään kolmekymppisenä. Reissuihin varmaan meni eniten rahaa kun käytiin perheen kanssa ulkomailla ja kylpylöissä.

Ei teknologiaan tarvitse myöskään älyttömiä summia. Läppärini on vanha, mies laittoi siihen Linuxin kun se hajosi ja nyt toimii aivan hyvin. Kännykkä pitää vaihtaa noin 4 vuoden välein kun alkaa hajoilla. Liittymä on 9 euroa. Meillä ei ole Netflixejä tms. tai tablettikoneita.

Harrastuksiin ei paljon mene.

En ole edes niin pihistelijä kuin serkkujeni perhe, joka on aina tuntunut pärjäävän tosi vähällä. Käyttivät esim. ikivanhoja kännyköitä ja kirpparivaatteita. Nyt lapset ovat fiksuja aikuisia joita ei vieläkään haittaa käyttää toisten vanhoja vaatteita.

Mihin harrastuksiin ei paljon mene? Jos lapsesi haluaisi harrastaa jotain keskikallista tai kallista, niin kieltäisitkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita löytöjä tekee, mutta joo vaatii aikaa ja vaivaa tai tuuria. Meillä on lähellä hyvä kirppis jossa on paljon lasten kamaa ja helppo piipaahtaa nopeastikin. Ja toisaalta vieressä Cittari , Prisma, Budget Sport tms josta saa kyllä Viikkareitakin parhaimmillaan 20e:lla. Noilla hinnoilla voi ostaa seuraavan sesongin kamat ja jos ei mahdukaan niin saa kaupaksi ostohinnalla (tai kalliimmalla). Mutta tosiaan kaikki on helpon matkan päässä joten noihin ei mene paljoa aikaa ja vaivaa vaikka melkein 10 tunnin työpäiviä tekeekin.

Vierailija
184/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lapsettomana kuvittelin, ettei lapsiin niin kauheasti rahaa mene, mutta käytäntö on osoittanut toisin:

Esim nyt vaikka harrastukset: lapseni sattuu olemaan intohimoisen kiinnostunut jalkapallosta ja lumilautailusta, en edes uskalla laskea paljonko näihin uppoaa rahaa... lisäksi rinteeseen pitää myös itse mennä mukaan vielä alakoululaisen kanssa, joten omat varusteet ja hissiliput tuohon päälle. Lapselle tietty uudet varusteet joka vuosi kasvamisen takia. Jalkapallokengissä ei saa olla kasvuvaraa, joten ne on uusittava pahimmassa tapauksessa 2 kertaa vuodessa, ja pelivaatteissa on painatukset, joten niitä ei voi kierrättää lapselta toiselle. Meillä on kuitenkin vain 1 lapsi, joten ollaan annettu harrastaa noita kahta asiaa, joista tykkää. En henno kieltää lapselta haluamaansa harrastusta ja pakottaa esim. partioon. Itse jouduin lapsena harrastamaan inhoamiani asioita enkä päässyt haluamiini harrastuksiin, tästä olen edelleen katkera vanhemmilleni (eikä edes raha ollut syynä, vaan äitini päätös siitä, mitkä hänen mielestään ovat hyviä harrastuksia). Lisäksi vasta lapsen myötä olen ymmärtänyt kuinka tärkeä harrastus voi lapselle olla. Se on osa identiteettiä, siellä saa kavereita, onnistumisen kokemuksia ja tietty liikuntaa, ja onhan harrastus asia, jolla saa monen teinipojankin ohjattua hyvään suuntaan elämässään, jos jotain syrjäytymisen vaaraa olisi.

Vaatteet ja kengät: näitä on uusittava jatkuvalla syötöllä. Itse kuljen samoissa kengissä ja vaatteissa jopa vuosia, mutta lapsi kasvaa ja tarvitsee uutta koko ajan. Käytettynä pystyy hankkimaan hyvin rajallisesti, sitä vähemmän mitä isompi lapsi, ja varsinkin pojat käyttävät vaatteet aika lailla loppuun joka tapauksessa.

Ruoka: pieni lapsi syö aika vähän, teini-ikäinen urheileva poika tuplasti sen mitä aikuinen.

Matkustelu, ravintolat, viihde: nämä menee vanhempien elintason mukaan. Isompi lapsi maksaa saman mitä aikuinen. Lisäksi tulee huvipuistot, eläintarhakäynnit jne jne joita ei ilman lasta olisi.

Lastenvahdit: jos sukulaiset ei hoida ilmaiseksi, näistä kertyy aika iso potti, jos joskus haluaa vaikka aikuisten kesken iltaa viettämään tai matkalle. JATKUU...

Vierailija
185/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...JATKOA Laitteet: älypuhelin on pakko olla wa-viestittelyyn (yhteydenpito kavereihin) ja gps-paikannukseen (lapsen tai puhelimen paikannus hätätilanteessa), ja mielellään veden- ja iskunkestävä, jos puhelimen haluaa kestävän pidempään kuin pari kuukautta. Liittymän saa halvalla, jos siihen ottaa pelkän mobiilidatan, eli silloinkin älypuhelin on pakollinen, jotta puhelut saa soitettua wa:lla.

Lisäksi meillä on lapselle hoitokuluvakuutus. Sen avulla päästään suoraan lääkäriin ja erikoislääkärille, vaihtoehtona olisi jonottaa esim. päivystyksessä korvatulehdusta itkevän lapsen kanssa tuntikausia. No thanks.

Ja suurimpana kuluna tietty asuminen. Meidän piti muuttaa isompaan lapsen myötä, kustannus +150 000 (Espoo). Toki sen saa pois, kun myy asunnon, mutta onhan tässä juoksevat kulutkin isommat. Monella saattaa tulla myös esim. auton hankinta eteen, meillä onneksi pärjätään yhdellä, kun julkiset kulkee.

Tässä nyt osa kuluista mitä tulee mieleen. Toki lapsen saanti vaikuttaa sitäkin kautta, että tulot pienenee. Äitiysloma + hoitovapaa söi ainakin meillä useamman vuoden säästöt. Senkin jälkeen yrittäjätuloni ovat 10 000 / vuosi pienemmät kuin ennen lasta, koska enää en voi ottaa vastaan ex tempore -viikonloppukeikkoja milloin tahansa ja muutenkin työaikani on lyhyempi, koska haluan ehtiä olla lapseni kanssa. Omia valintoja tietty nämä.

Että se lapseton ihminen ylempänä, joka kritisoi lapsille ostettavaa materiaa, ei tiedä mistä puhuu. Suurin kuluerä ei todellakaan ole lapselle ostettava "tavara". Meillä ei todellakaan osteta kaikkea mitä lapsi haluaa, hyvin harvoin saa mitään uutta lelua/härpäkettä. Ostetaan pääasiassa vain tarpeeseen. Ja silti lapseen menee rahaa kuin kaivoon kaataisi.

Vierailija
186/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso omakotitalo ja 2 autoa. Nämä olisi vaikka ei olisi yhtään lasta.

Äitiyslomia tai hoitovapaata en laske ansionmenetyksiin koska olen muutenkin kotirouva.

Vierailija
187/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyslomia tai hoitovapaata en laske ansionmenetyksiin koska olen muutenkin kotirouva.

Ok. Meidän kaveripiirissä (helsinki & Espoo) taas ei KUKAAN lapseton pari asu omakotitalossa eikä omista kahta autoa, nämä tulee kuvioihin vasta lasten myötä, vaikka ei välttämättä silloinkaan.

Vierailija
188/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku laskee lastenhuoneelle hinnan? Meillä olisi tuo huone ilman lapsiakin.

No varmaan ihan siksi, että asuisivat pienemmässä asunnossa, jos ei olisi lapsia. Mekin myytiin vanha asuntomme ja ostettiin yhtä huonetta isompi, jotta lapsi sai oman huoneen. Jos ei oltaisi saatu lasta, niin asuttaisiin varmaan edelleen siinä pienemmässä. Ilman lasta ei olisi ollut tarvetta lisähuoneelle.

Vierailija
189/191 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olisi noin isoa autoa, emmekä asuisi edes Helsingissä jos meillä ei olisi lapsia. Lasten kanssa on kuitenkin oltava siellä missä tukiverkot ovat.

Vierailija
190/191 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että tähän ketjuun on vastanneet lähinnä miljonäärit. Yhdelläkin meni päivähoitomaksuihin yli 2000 e kk, eihän monen nettopalkkakaan ole sen suuruinen. Normisti menee se max 500 e kahdesta lapsesta ja jos on pienituloinen niin tästäkin saa alennusta.

Samoin vaatteet. En ole koskaan ostanut mitään satasen kenkiä kellekään, en edes itselleni. Terveet jalat kaikilla. Nyt ostin esiteinille talvikengät, maksoivat 60 e. Samalla ostettiin talvitakki ja pipo, näihin kaikkiin meni yht 120 e kenkineen. Stadium Outletissa käytiin.

Hoplopit, ravintolat ym eivät ole millään lailla pakollisia. Meillä käyty ehkä 3 kertaa Hoplopissa kun lapset oli pieniä. Ravintolassa lähinnä vaan lomilla ja silloinkaan ei missään kalliissa. Leffassa ei ole käyty kertaakaan koko perheenä, lapset menee omien kavereitten kanssa ja hinta silloin yksi lippu + leffaherkut.

Harrastusten ei ole pakko olla kalliita. Meillä menee kahdelta lapselta n. 1000 e vuodessa. Toisella lapsella kaksi harrastusta, toisella yksi.

Ruokakulut meillä hyvin maltilliset, teen itse paljon ja herkkuja on vaan viikonloppuisin.

En nyt sitä sano etteikö rahaa menisi paljon, mutta aika paljon on omista valinnoista kiinni, paljonko menee. Ollaan ihan keskituloisia, ihan tavallinen perhe. Asutaan omakotitalossa, tässä asuttaisiin vaikkei lapsiakaan olisi.

Vierailija
191/191 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on täällä väittänyt ettei lapsiin mene rahaa ellei välttämättä halua törsäillä ja ostella uusimpia hilavitkuttimia. Ihan vain niinkun esimerkkiksi itse olen useamman vuoden seurannalla päätynyt siihen että vaatemenot ovat keskimäärin noin 500 euroa / lapsi / vuosi. Olen tästä saavutuksesta varsin ylpeä, sillä summa on pysynyt kurissa sillä että ostan yli 90-prosenttisesti käytettyjä vaatteita ja korjaan käsin polvia sun muuta pienempää vikaa. Käytän paljon aikaa ja ennakkosuunnittelua jahdatessani sopivia eri nettikirppiksiltä ja ompeluhommaakin tulee viikottain. Ymmärrän kyllä ettei tähän ole kaikilla resursseja.

Jokainen voi miettiä millaisella budjetilla pärjäisi, jos itse joutuisi uusimaan ihan koko vaatekaappinsa kerran vuodessa. Lastenvaatteet eivät ole erityisesti sen halvempia, paljon ulkona remuavien iässä yleensä jopa toisin päin, sillä niiden täytyy kestää aika hurjaa möyrintää.