Meneekö lapsiin tosiaan niin paljon rahaa?
Ollaan lapseton työssäkäyvä pariskunta ja meillä on rahaa käytännössä kaikkeen. Kaupassa tai ravintolassa ei tarvitse katsoa hintoja eikä juosta tarjousten perässä. Teknologiapuolelta löytyy uusimmat pelit ja vehkeet. Lapsellisella kaveripariskunnalla tuntuu olevan jatkuvasti taloudellisesti tiukkaa ja oonkin miettinyt, että voiko tuo johtua pelkästään lapseen menevästä rahasta? Eli kuinka paljon muksuun loppujen lopuksi menee kuukausittain rahaa kaikki huomioiden?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Poika: Mopo, skeittaus, bändi
Tyttö: Ratsastus, tanssi ja pianonsoitto. Meidän perhessä pelkät harrastuskulut maksaa hunajaa...
Eihän musiikkiharrastus ole kovin kallis? Piano on muutaman tonnin, sähkörummut saa alle 500e ja tunteja saa alle 200e/kk. Tanssitunnit ovat n 150e/kk.
Ratsastus taitaa olla aika hintavaa ja moposta ei mitään käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
2 lasta (8v ja 10v) ja lokakuu;
- puhelin/nettilaskut 50e
- matkakortit 100e
- viikkorahat 40e
- syysloman menot lasten osalta 340e
- vaatteet, kengät 680e
- harrastukset 160e
- muut kulut (kaverin synttärit, leffakäynti, pleikkapeli, askartelutarvikkeet, legopaketti yms) 170e
- toiselle uusi puhelin 250e+ ruokakulut (4 henkisen perheen 730e)
+ asumisen yms kulutOlemme miehen kanssa ihan hyväpalkkaisessa työssä molemmat, kyllä lapsiin uppoaa rahaa reilusti.
Mun lasten puhelin ja nettikuluihin menee 5.90€/lapsi eli yhteensä kolmelta lapselta n. 18€. Rajoittamaton netti, puhelut siihen päälle (eipä nuo kyllä enää normipuheluja soittele, sama tekstiviesteissä). Kilpailuttakaa hyvät ihmiset niitä liittymiänne. Säästö voi olla melkoinen eikä siihen edes mene kuin tovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- matkakortit 100e
- viikkorahat 40e
- vaatteet, kengät 680e
- harrastukset 160e
- muut kulut (kaverin synttärit, leffakäynti, pleikkapeli, askartelutarvikkeet, legopaketti yms) 170e
+ asumisen yms kulutOlemme miehen kanssa ihan hyväpalkkaisessa työssä molemmat, kyllä lapsiin uppoaa rahaa reilusti.
Mun lasten puhelin ja nettikuluihin menee 5.90€/lapsi eli yhteensä kolmelta lapselta n. 18€. Rajoittamaton netti, puhelut siihen päälle (eipä nuo kyllä enää normipuheluja soittele, sama tekstiviesteissä). Kilpailuttakaa hyvät ihmiset niitä liittymiänne. Säästö voi olla melkoinen eikä siihen edes mene kuin tovi.
Esim älykello ja puhelin tarvitsevat omat liittymänsä, eli tämä jo meinaa kahta liittymää/hlö.
Ap en tiedä koska ei lapsia. Riippuu varmaan ihan siitä miten paljon mielestään ajattelee että lapsiin pitää panna rahaa. En itse ostaisi pelikoneita enkä merkkilaukkuja vaan antaisin omaa aikaa. Tässä noudattaisin ihan samaa periaatetta kuin muissakin ihmissuhteissa. Jos pitää rahalla ostaa, ei ole ostamisen arvoista. Kuitenkin oman suvun muksut on aika maltillisella rahalla kasvatettu ja olen siitä sikäli ylpeä että vanhemmat ovat omalla ajalla ja sivistyksellä antaneet lapsille sen arvon mitä tarvitsevat. En ole koskaan kokenut että olisi pitänyt muksuille jotain ferrareita ostaa että tuntevat ylipäänsä olevansa olemassa.
Nyt tulee sitten se osa jota kaikki vihaa. Minusta lapsille ei tarvitse ostaa ihan tajuttomasti leluja, tavaraa tai mitään muutakaan että he voivat olla onnellisia. Voin olla väärässä, mutta uskoisin monen ostavan lapselleen ihan sikana tavaraa siksi että he tykkäisivät vanhemmastaan. Tämä ei ole minusta kovin fiksua. Lapsen onnellisuus on tärkeää, ei se että he tykkäävät juuri sinusta. Nämä kaksi ovat ihan eri asiat.
Minua lapsena harmitti että meillä ei käytetty lapsiin ihan niin paljon rahaa kuin leikkitovereihin. Näin jälkeenpäin ymmärrän miten se oli parempi, koska leikkitoverit päätyivät kaoottisiin seurustelusuhteisiin, särkivät sydämiä siellä täällä, riitelivät paljon ydinperheen kanssa etc. Pidän heistä vieläkin, kyse ei ole siitä. Mutta se raha ei tuo sitä onnea. Viisas rahankäyttö voi tuoda, mutta sen pitää tosiaan olla viisasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta:
-synnytys maksoi noin 700e/lapsi Suomessa
-lapsilla on omat huoneensa, n. 10m2/lapsi ja tältä alueelta se on n. 80 000e/lapsi, mutta tämän toki saa takaisin kun myy, eli sijoitus. Vuokralla-asujilla on tässä suhteessa huonompi
-Lapset käyvät ensin päiväkodissa, yksityinen maksoi 2800e/kk kahdelta. Kaupungin päiväkotien hintaa en tiedä, mutta useita satoja joka tapauksessa
-vaatteisiin menee n. 250e/joka kaudelle, eli n. 1000e/lapsi/a
-harrastuksiin (kaksi ihan perusurheiluharrastusta, ei mitään lätkää tai fudista tms) menee 2000e/lapsi/a
-urheiluvälineisiin saa upotettua uskomattomia summia, polkupyörät käytettynä 50e->, uuteen kypärään 40e-100e, luistimet, sukset joita ei pääse käyttämään kuin yhtenä päivänä, lasketteluvälineitä olemme vain vuokranneet, uikkarit, korvasuojat, uimalasit, uimaräpylät...
-ipadit, kannettavat koulutehtäviä varten, puhelimet ja niihin liittymät
-suoratoistopalveluita pääasiassa lapsia varten disney+ ja viaplay sekä netflix
-ruokaan menee n. 200e/lapsi/kk
-leffaanmeno nelihenkiseltä perheeltä on automaattisesti 100e, hoplopit tms 60e, ravintolaillallinen ihan perustason raflassa ilman viinejä on automaattisesti yli 100e
-matkakortti yli 7-vuotiaalle 30e/kk
-synttärilahjoihin ja joululahjoihin menee noin 200e/lapsi/a
-kaverisynttärilahjoihin, kortteihin yms menee noin 100e/lapsi/a
-kampaajat/parturit yms n 200e/lapsi/a
-tähän lisätään iän mukaan lisääntyvät menot kavereiden kanssa, meikkien ostot, deodorantit, ja autokoulut niin kyllähän tämä aika hintavaksi tulee. Kaikista noista toki pystyy säästämään, mutta aika paljon se vaatii sitten jotain kirppareiden vahtimista yms, mitä itse en koe mielekkääksi.
Aika paljon saatte menemään. 😂
Mulla on vaan yksi lapsi, joka ei oo vielä koulussa, mutta pistetäänpä vertailua...
- Synnytys 200 e (4 pv sairaalassa, tuolla 700 eurolla saa olla kaksi viikkoa)
- Oma huone 10 neliötä 20 000 e
- Kaupungin päiväkoti 200 e /kk
- Vaatteet kolme kautta (kevät ja syksy menee helposti samalla kun ostaa vähän kasvunvaraa) maksimissaan 100 e/kausi eli 300 e/vuosi. Tietenkään kaikkea ei hankita uutena.
- Toistaiseksi lapsella ei ole harrastuksia, mutta olen katsellut että esim paikallisen urheiluseuran tanssiryhmä olisi 180 e /kausi.
- Urheiluvälineet käytettynä tutuilta tai tori.fi. Tarvitseeko alakoululainen oikeasti uimaräpylöitä?
- Toistaiseksi lapsella ei ole omia laitteita, mutta ei tarvinne olla iPad, uskoisin myös että täällä ei vaadita sekä tablettia että kannettavaa koulutehtäviin. Puhelimen kun saa niin se on jomman kumman vanhemman käytetty.
- Netflix. Miksi ihmeessä pitää olla MONTA suoratoistopalvelua?
- Lapsen ruokien osuus on meillä vähemmän kuin aikuisten, veikkasin noin 100 e /kk.
- Hoplopin lippu 18 e/lapsi, jos haluaa jäätelön lisäksi, niin se maksaa 1,50 e. Elokuviin ei olla vielä menty, mutta leffaan voi viedä omat eväät ja mennä alennuspäivänä. Ei siihen mitenkään saa kulumaan yli satasta vaikka olis kaksi lasta. Ravintolassa lapset menee yleensä halvemmalla kuin aikuiset eikä ne taida viiniäkään tarvita. 😁 Pitsalla kun käydään niin koko perheeltä menee max 40 e.
- Matkakortti on varmaan jossain vaiheessa tarpeellinen. 30 e/kk on kyllä mielestäni tosi edullinen.
- Synttäri-, nimipäivä- ja joululahjat ehkä 100 e/vuosi. Jos ei olisi kummeja ja isovanhempia, voisi mennä enemmän.
- Kaverisynttärilahjoista en osaa vielä sanoa. En ostaisi kavereille kalliita lahjoja (5 e sopiva) ja kortin voi tehdä itse.
- Parturi 0 euroa, kun itse leikataan. Hyvä kotiparturisetti maksoi Lidlissä noin 25 e. Pitkätukkaiselta tytöltä voi opetella itse lyhentämään latvat.
- Lapsen kasvaessa menot toki kasvavat, mutta rahankäyttöä voinee opettaa kohtuullisen kuukausirahan avulla.
Lasten kanssa voi tehdä valintoja ja vaikuttaa sillä tavalla kustannuksiin. Mutta usein keskituloisen pariskunnan saadessa lapsia lasten elämäntyyli halutaan samanlaiseksi kuin vanhemmilla ja se on ihan oikein. Miksi lasten pitäisi syödä nuudelia kun vanhemmat syövät lohikeittoa tai miksi lapsen pitäisi kulkea liian isoissa kengissä kun vanhemmat kulkevat sadan euron nahkakengissä?
Toisaalta keskituloiset myös maksavat kaikesta paljon enemmän kuin pienituloiset. Päivähoito maksaa kahdesta lapsesta 430 e/kk. Työ vie paljon aikaa, joten päivähoitokuskauksiin on oltava auto. Kirpputoreille ei ehdi, joten vaatteet ja kengät on ostettava uutena.
Moni myöskin unohtaa, että teini-ikäisen pojan energiantarve on 2500-3000 kcal päivässä ilman liikuntaa. Tunti liikuntaa päivässä ja se on 3000-3500 kcal päivässä. 4-5 v 20 kg painoisen lapsen energiantarve on 1800 kcal/pv ja toimistotyötä tekevän 65 kg naisen 2100 kcal/pv. Esim. 4 viikossa sählyä pelaava, 4 km koulumatkat pyörällä kulkeva ja pari kertaa viikossa skeittaava teinipoika syö kaksi kertaa niin paljon kuin äitinsä, kasvupiikeissä vielä enemmän.
Teinit kasvavat aivan valtavasti, joten vaatteet ostetaan kerran tai kahdesti, samoin kengät. Aikuinen voi panostaa ja ostaa yhdet goretexit ja kulkea niillä kymmenen vuotta. Lapsi ja teini viettää yhtä paljon, jos ei enemmänkin aikaa pihalla ja tarvotsee yhtä lailla ne goretexit. Harmi vaan ,että ne eivät kestä kuin max vuoden. Meillä on nyt 5 v lapsi, joka käyttää kengissä kokoa 30. Eiole kertaakaan mahtuneet keväällä ja syksyllä samat kengät.
Lisäksi on negatiiviset lottopotit. Jos lapsi sairastelee paljon, niin vakuutuksesta huolimatta vanhemmille tulee paljon kuluja: poissaoloja töistä, bensa- ja parkkimaksuja. Meillä ruokavaliosta aiheutuvat lisäkulut ovat 100 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-lapsilla on omat huoneensa, n. 10m2/lapsi ja tältä alueelta se on n. 80 000e/lapsi, mutta tämän toki saa takaisin kun myy, eli sijoitus. Vuokralla-asujilla on tässä suhteessa huonompi
-Lapset käyvät ensin päiväkodissa, yksityinen maksoi 2800e/kk kahdelta. Kaupungin päiväkotien hintaa en tiedä, mutta useita satoja joka tapauksessa
-harrastuksiin (kaksi ihan perusurheiluharrastusta, ei mitään lätkää tai fudista tms) menee 2000e/lapsi/a
-urheiluvälineisiin saa upotettua uskomattomia summia, polkupyörät käytettynä 50e->, uuteen kypärään 40e-100e, luistimet, sukset joita ei pääse käyttämään kuin yhtenä päivänä, lasketteluvälineitä olemme vain vuokranneet, uikkarit, korvasuojat, uimalasit, uimaräpylät...
-leffaanmeno nelihenkiseltä perheeltä on automaattisesti 100e, hoplopit tms 60e, ravintolaillallinen ihan perustason raflassa ilman viinejä on automaattisesti yli 100e
-tähän lisätään iän mukaan lisääntyvät menot kavereiden kanssa, meikkien ostot, deodorantit, ja autokoulut niin kyllähän tämä aika hintavaksi tulee. Kaikista noista toki pystyy säästämään, mutta aika paljon se vaatii sitten jotain kirppareiden vahtimista yms, mitä itse en koe mielekkääksi.Aika paljon saatte menemään. 😂
Mulla on vaan yksi lapsi, joka ei oo vielä koulussa, mutta pistetäänpä vertailua...
- Vaatteet kolme kautta (kevät ja syksy menee helposti samalla kun ostaa vähän kasvunvaraa) maksimissaan 100 e/kausi eli 300 e/vuosi. Tietenkään kaikkea ei hankita uutena.
- Toistaiseksi lapsella ei ole harrastuksia, mutta olen katsellut että esim paikallisen urheiluseuran tanssiryhmä olisi 180 e /kausi.
- Urheiluvälineet käytettynä tutuilta tai tori.fi. Tarvitseeko alakoululainen oikeasti uimaräpylöitä?
- Toistaiseksi lapsella ei ole omia laitteita, mutta ei tarvinne olla iPad, uskoisin myös että täällä ei vaadita sekä tablettia että kannettavaa koulutehtäviin. Puhelimen kun saa niin se on jomman kumman vanhemman käytetty.
- Lapsen ruokien osuus on meillä vähemmän kuin aikuisten, veikkasin noin 100 e /kk.
- Hoplopin lippu 18 e/lapsi, jos haluaa jäätelön lisäksi, niin se maksaa 1,50 e. Elokuviin ei olla vielä menty, mutta leffaan voi viedä omat eväät ja mennä alennuspäivänä. Ei siihen mitenkään saa kulumaan yli satasta vaikka olis kaksi lasta. Ravintolassa lapset menee yleensä halvemmalla kuin aikuiset eikä ne taida viiniäkään tarvita. 😁 Pitsalla kun käydään niin koko perheeltä menee max 40 e.
- Matkakortti on varmaan jossain vaiheessa tarpeellinen. 30 e/kk on kyllä mielestäni tosi edullinen.
- Synttäri-, nimipäivä- ja joululahjat ehkä 100 e/vuosi. Jos ei olisi kummeja ja isovanhempia, voisi mennä enemmän.
- Kaverisynttärilahjoista en osaa vielä sanoa. En ostaisi kavereille kalliita lahjoja (5 e sopiva) ja kortin voi tehdä itse.
- Parturi 0 euroa, kun itse leikataan. Hyvä kotiparturisetti maksoi Lidlissä noin 25 e. Pitkätukkaiselta tytöltä voi opetella itse lyhentämään latvat.
- Lapsen kasvaessa menot toki kasvavat, mutta rahankäyttöä voinee opettaa kohtuullisen kuukausirahan avulla.
Asutaan ilmeisesti eri alueilla koska jo neliöhinnat ovat aivan eri.
Minulla siis kaksi alakouluikäistä. Synnytykset olivat sektioita ja olin molempien kohdalla 7pv sairaalassa perhehuoneessa, reilun 700e maksoivat.
Leffat maksavat sen n. 17e/lippu + syötävät ja juotavat joten emme ole koskaan päässeet alle 100e mihinkään leffaan. En jaksaisi odotella mitään alennuspäiviä ja kytätä lippuja, eikä miehen aikataulutkaan sellaiseen veny, vaan sinne leffaan mennään silloin kun miehellä on siihen mahdollisuus.
HopLopissa syödään ihan se ruoka koska sinne ei voi viedä omia eväitä, 36e liput + lasten safkat ja aikuisten kahvit.
Ravintolassa 7v ja 8v lapset ottavat aikuisen annokset ja syövät mitä jaksavat, saman verran maksaa kuitenkin. Käymme kivoissa keskitason ravintoloissa lasten kanssa joissa ei saa ruokaa alle 18e, joten juomineen ja jälkkäreineen hinta ei ole koskaan alle satasta perheeltämme.
Uimaan opetellessa ne räpylät ovat aivan ehdottomat koska korjaavat jalan asennon oikeaksi. Samoin uimakorvaherkälle on tarpeen kunnon korvatulpat ja korvapanta. Hyvät uimalasit rohkaisevat lasta liikkumaan vedessä.
Hiukset leikkaavat ammattilaiset koska jälki on yksinkertaisesti parempaa, minä en ole kampaaja enkä parturi enkä leikkaisi omiani tai miehinikään hiuksia.
Kaverisynttäreitä on vähintään yhdet kuukaudessa ja alle 5e lahjoja on oikeasti vaikea löytää, useinmiten lahjaksi päätyy joko LOL tai legopaketti (alle 20e) ja se että alan tappelemaan lasten kanssa kiireessä viikonloppuna jotain kortteja niin jooeikiitos, ostan valmiina ja tappelen lapselta sen nimen alle, vinkkivitosena vielä että lahjojen kääriminen on yllättävän rankkaa hommaa, lahjapussit ovat ihan ykkösiä!
Vaatteita en yleensä osta käytettynä ihan yksinkertaisesti koska en jaksa käyttää siihen aikaa. Suoratoistopalveluja on meillä varmaan viisi tai kuusi, mutta ne ovat pääasiassa minua varten.
Ipadit yms lapsilla on helpompaa koska osaan niitä itsekin käyttää ja pystyn niissä lasten tekemisiä valvomaan. Koulutöihin riittäisi varmasti halvempikin kannettava, mutta miksei ostaisi hyvää kerralla.
Varmaan kaikessa pääsisi huomattavasti paljon halvemmalla, mutta koska rahasta ei ole pulaa olen ottanut linjan että mennään siitä mistä on mukavin.
Lista on puutteellinen, sillä pelkästään lapsen alulle laittaminen maksaa. Katsotaanpa.
- Brassisokerointi 70-90 e
- Laadukas korseletti-string-yhdistelmä 350 e
- Sukkanauhaliivit ja stay-upit 60 e
- Satiinipussilakanasetti 100 e
- Liukuvoide 18 e
- Tuoksukynttiläsetti 15 e
- Samettinen silmäside 9,90 e
- Hapsuruoska tai nahkaläpsytin 35 e
- Satisfyer Pro 60 e (tiesittehän että orgasmin saaminen on tärkeää, jotta hedelmöitys onnistuu)
- jne jne.
(Pahoittelut teille, jotka olette oikeasti joutuneet käyttämään tuhansia euroja lapsettomuushoitoihin; viestin tarkoitus oli kritisoida kulutushysteriaa, kuten useimmat lukijat ehkä tajusivatkin.)
Lapsiin mene sen verran kuin on varaa.
Jos on pienituloinen niin pitää venyttää penniä jotta riittää kaikkeen. Voi tehdä edullisia valintoja ja saada vaikka Hopen kautta.
Lähtökohtaisesti kaikki tarvitsee vaatetta, kenkää, ruokaa, harrastuskamaa, lelua, tilaa asunnossa yms.
Isompituloinen voi halutessaan ostaa kalliimmat kengät ja puhelimen eikä se lompakossa juuri tunnu.
Kyllä se on harha että menee. Mulla on kaksi alakoululaista vuoroviikoin. Kulutus meillä on n. 1800 eur/kk. Asutaan hyvällä alueella neliössä melko isossa kaupungissa. Syödään terveellistä hyvää ruokaa, toki kotona, ei yleensä ravintolassa.
Toki niihin saaaaaa menemään jos haluaa, niinkuin sinkutkin saa menemään rahaa jos haluaa. Mutta rahapulasta on turha syyttää lapsia, valinnoista isoin osa tehdään niiden jälkeen.
Kyllä meillä jo alakoululainen tarvitsi oman tietokoneen koulun käyntiä varten. Kone samalla pelikone. Yläasteikäisellä läppäri ja pädi+kynä siihen. Molemmilla kännykät. Toisella Nintendo ja toisella play station. Molemmilla bluetooth kuulokkeet ja napit. Lisäksi go pro kamera. Pyörät molemmilla. Mopo toisella. Kaikki harrastus varusteet esim lumilauta, siteet ja monot n. 700 e/vuosi. Mopokortti oli 450 e ja mopo 1700 e. Muut harrastukset yhteensä n. 300 e/kk. Vaatteet vähintään saman. Tossa noin aluksi jotain välineitä ja hintoja jos haluaa pysyä edes oman ikäistensä joukossa... Kyllähän tämä aika materialistista on mutta ei auta jos haluaa ettei lapsi ole poikkeava muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- matkakortit 100e
- viikkorahat 40e
- vaatteet, kengät 680e
- harrastukset 160e
Esim älykello ja puhelin tarvitsevat omat liittymänsä, eli tämä jo meinaa kahta liittymää/hlö.
Mihin ihmeeseen lapsi tarvii puhelimella varustettua älykelloa ja vielä erikseen puhelinta? Vanhempien itse haluamaa hömppää, lapsi pärjää ihan pelkällä puhelmella ja korkeintaan aktiivisuusrannekkeella. Jos nyt ranteeseen jotain tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Paljon. Just ostin molemmille talvikengät ja niihin meni 100e. Sillä summalla olisi käyty raflassa jo pari kertaa syömässä. Mut kengät on tärkeämmät. Eikä suinkaan ainoa tämän kuun hankinta....
Ja yritäppä löytää kirpparilta vaatteita pojalle sen jälkeen kun se täyttää 5v. Joskus tuurilla paita sieltä tai shortsit täältä.... eipä juuri muuta.
t. poika 8v ja tyttö 5v
Teini-ikäisenä ne menot vasta kasvaakin. 14-vuotiaalle pojalle pitää kengät ostaa aikuisten miesten osastolta, kun kengänkoko on 43. Pari kenkiä maksaa helposti satasen. Ja jalka kasvaa niin, että kenkiä saa ostaa monet vuodessa. Plus muut vaatteet ja ruoka, jota teinipoika syö enemmän kuin isänsä. Arvaa vaan, paljonko menee ruokakauppaan rahaa?
Lisäksi harrastukset maksavat monta sataa euroa per lukukausi. Eivätkä ole edes mitenkään kalleimmasta päästä.
Meillä on vielä edessä lukiot ja autokoulut, joten taitaa upota aikalailla rahaa.
Käsittääkseni teini maksaa yhtä paljon kuin aikuisen elättäminen. Teini syö yhtä paljon tai kasvuvaiheessa joskus enemmän kuin aikuinen. Vaatteita kuluu enemmän kuin aikuisella kasvamisen ja kovemman kulutuksen rakia. Harrastaminen maksaa kuin aikuisella.
Ainoa mikä ei maksa yhtä paljon on joukkoliikenne, paitsi kunnissa joissa 12-vuotias joutuu ostamaan aikuisten lipun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- matkakortit 100e
- viikkorahat 40e
- vaatteet, kengät 680e
- harrastukset 160e
Mihin ihmeeseen lapsi tarvii puhelimella varustettua älykelloa ja vielä erikseen puhelinta? Vanhempien itse haluamaa hömppää, lapsi pärjää ihan pelkällä puhelmella ja korkeintaan aktiivisuusrannekkeella. Jos nyt ranteeseen jotain tarvii.
No kokeiltiin pelkällä puhelimella jolloin lopputulos oli lapsen kännykkä käsilaukussa penkillä, lapsi riekkumassa pitkin puistoa - ei kuullut kännykkää. Kokeiltiin pelkällä puhelimella, puhelin kaulanauhassa puistoillessa - puhelin säpäleinä. Joten älykello josta saa lapsen kiinni silloin kun pitää on ollut meille paras ratkaisu. Siitä saa takuuvarmasti lapsen aina kiinni kun tarvitsee.
Aika paljon on omista valinnoista kiinni paljonko rahaa kuluu, kuten viesteissä on jo mainittukin.
Aikamoista trollailua tai kykenemättömyyttä vertailla hintoja.
Sanoisin, että rahaa menee sen verran kuin on. Itse olen kyllä säästänyt samalla vaikka pienet tulot.
Ollaan kierrätetty suvussa vaatteita ja saatu lahjaksi, niihin ei ole paljoa mennyt.
Ruoka on kohtuullisen halpaa kun tekee itse.
Tämä on taas tätä keksittyä kulutusta, mitä pitää omistaa, jotta kokee olevansa hyvä vanhempi.
Ekologia=ekonomia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-tähän lisätään iän mukaan lisääntyvät menot kavereiden kanssa, meikkien ostot, deodorantit, ja autokoulut niin kyllähän tämä aika hintavaksi tulee. Kaikista noista toki pystyy säästämään, mutta aika paljon se vaatii sitten jotain kirppareiden vahtimista yms, mitä itse en koe mielekkääksi.Aika paljon saatte menemään. 😂
Olishan se tietysti mukavaa jos lapsi sitten tykkäisi siitä edullisesta harrastuksesta jonka aikuinen hänelle valitsi. Aluksi kävi valitsemissani harrastuksissa mutta halusi itse kokeilla muuta ja sillä tiellä ollaan edelleen monen vuoden jälkeen. Tämä maksaa sitten 200€/kk ja päälle kisat, vakuutukset, lisenssi, seuravaatteet, kisapuvut, leirit jne. Ja ei ole edes kalleimmasta päästä, kaverin saman ikäinen harrastaa taitoluistelua ja pelkkä kk-maksu on 500€ ja päälle luistimet ja muut tarpeelliset tarvikkeet.
Lisäksi tuohon ravintolassa syömiseen ja ruokaan ylipäätään; pienten ja alakoululaisten kanssa pärjää pienemmällä budjetilla mutta teinit onkin sitten ihan eri asia. Syövät kuin hevoset!
Menee, kaikki, ihan kaikki rahat menee kahteen nuoreen
En valita, mihinkäs minä rahaa tarvitsen
/i.s.ä
Poika: Mopo, skeittaus, bändi
Tyttö: Ratsastus, tanssi ja pianonsoitto. Meidän perhessä pelkät harrastuskulut maksaa hunajaa...