Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö lapsiin tosiaan niin paljon rahaa?

Vierailija
02.11.2020 |

Ollaan lapseton työssäkäyvä pariskunta ja meillä on rahaa käytännössä kaikkeen. Kaupassa tai ravintolassa ei tarvitse katsoa hintoja eikä juosta tarjousten perässä. Teknologiapuolelta löytyy uusimmat pelit ja vehkeet. Lapsellisella kaveripariskunnalla tuntuu olevan jatkuvasti taloudellisesti tiukkaa ja oonkin miettinyt, että voiko tuo johtua pelkästään lapseen menevästä rahasta? Eli kuinka paljon muksuun loppujen lopuksi menee kuukausittain rahaa kaikki huomioiden?

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparit olivat hyviä kun lapset oli pieniä. Löytyi paljon vauvojen ja taaperoiden vaatteita. Oli aikaa kierrellä äippälomalla ja kotihoidontuella ollessa.

Toista se on nyt kun tekee pitkää duunipäivää. Ei ole aikaa kierrellä kirppareilla, vapaa-ajan käyttää muuhun. Kirppareilla tulee käytyä pari kertaa kuussa, hyvällä tuurilla löytää jotain lapsille (erittäin harvoin hyväkuntoisia kenkiä ja ulkovaatteita joissa olisi oikeat koot). Isommille lapsille ja varsinkin pojille kirpparit ei toimi (ei ole mitä ostaa).

Helpoiten suuntaa kauppaan. Valitsee mieleiset ja kokeilee oikean koon. Helppoa ja nopeaa, saa sitä mitä haluaa. Vaikka on kallista.

Just ostin pojalle talvisetin (haalari, takki, ulkohousut, 2 hanskat, 2 pipoa, kaulahuivin) sekä 5 paitaa ja 5 housut. Polarn O Pyretistä, jokainen voi arvata paljon nämä oli uutena 🤑💸💰

Vierailija
102/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 50e saa kyllä ihan uusia Viking yms kenkiä kun tekee pientä vertailua mistä ostaa (vaikka sovittaa sielä kivijalassa ja sitten tilaa netistä...). Urheiluliikkeistä saa 30e jo ihan hyviä. Ei ne 150e Reimat kestä sen paremmin...Jännä monessa kommentissa ettei voi ostaa käytettyjä kenkiä (siis hyväkuntoisia sellaisia)?  Sitten kuitenkin  voi sisaruksilta kierrättää?

En kierrätä sisarukselta toiselle kenkiä. En itsekään käytä sisarusteni kenkiä.

Toinen asia tuo kirpputorien käyttö.

Ihminen joka tekee oikeasti kunnolla töitä ja kotona kaikki kotityöt (itse keskituloinen yh, ok-talo, kumpikin omia valintoja) ei kyllä tasan kerkiä ikinä mihinkään kirpparille.

Ei ostamaan eikä myymään. Ne vaan kipataan sinne kierrätyslaatikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 50e saa kyllä ihan uusia Viking yms kenkiä kun tekee pientä vertailua mistä ostaa (vaikka sovittaa sielä kivijalassa ja sitten tilaa netistä...). Urheiluliikkeistä saa 30e jo ihan hyviä. Ei ne 150e Reimat kestä sen paremmin...Jännä monessa kommentissa ettei voi ostaa käytettyjä kenkiä (siis hyväkuntoisia sellaisia)?  Sitten kuitenkin  voi sisaruksilta kierrättää?

Meillä kaikilla ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia kuten oletan sinun nyt tarkoittavan.

Yritäpä löytää tuohon hintaan laadukkaat ja mukavat talvikengät kokoa 40 tai 43.

Linkkaa myös ihmeessä tänne jos jostain saa 30€ laadukkaita talvikenkiä, en ole tällaiseen koskaan törmännyt. Moni muukin ottaa tämän tiedon varmasti mieluusti vastaan.

Tori.fi löytyy jopa hintalappuineen aivan uusia kenkiä (niitä viking goretex yms.) alle 30e. Lisäksi siinä vaiheessa etenkin kun tytöt tulevat teini-ikään, niin jalat eivät enää paljoa kasva, vaan samat kengät menevät useamman kauden, kuten meillä aikuisillakin toisinaan. Ja teinit nyt yleensäkin ovat jo kesätöissä, joilla kustantavat omia vapaa-ajanrientojaan, jolloin vain ruoka- , harraste- ja vaatekulut jäävät vanhempien maksettavaksi.

Oletko tosissasi? Kierrätys ja käytettynä ostaminen on järkevää, itsekin suosin sitä mahdollisuuksien mukaan. Kuitenkin se ajatus, että lähtisin tori.fi metsästämään kaikki lasten vaatteet ja kengät on aivan absurdi. Mikä on todennäköisyys sille, että löydät esim. sopivat, hyvin istuvat ja laadukkaat kengät lapselle? Aika pieni vaikka käyttäisit siihen aikaa kymmeniä tunteja, sen verran olen itsekin tori.fi käyttänyt. Joskus voi käydä tuuri, nämä ovat kuitenkin vain satunnaisia löytöjä eikä niillä ole merkitystä jos mietitään yleisellä tasolla lapsista aiheutuvia kuluja.

Vierailija
104/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietippäs kun tilasin toisille vain sukkia ja villapaidan ja sinne meni 40€.

Toiselle kävin ostamassa talvikengät ja sinne meni 50€.

Näillä ei vielä pitkälle pötkitä! Pinta raapaisu vasta.

Voit laskea itse esim kokeilumielessä laita verkkokaupan ostoskoriin lapselle vaatteet. Nämähän ostetaan 2-4*/v kun ne menee pieneksi / kausi vaihtuu / hajoaa jne. Laita sinne kengät, takki ja housut / haalari, pipo, tumput, n. 7kpl paitoja lyhyt ja pitkähihaisena, housuja, alushousuja, sukkia, sukkahousuja, juhlavaatteet. Helposti menee 150-300€ yhteen lapseen riippuen kaudesta.

Sitten se ruoka. Lapsi syö 5*/pv. Kotona ainakin 2-3* riippuen minkä ikäinen.

Harrastus voi maksaa satasia. Jäsenmaksuja, tarvikkeita jne.

Koulutarvikkeet, reput yms.

Tapaturma tai lapsivakuutus

Isompi asunto koska lapsikin tarvitsee tilaa

Auto, mihin muksutkin mahtuu kyytiin, turvaistuimet jne

Sit toki sille lapselle tarvii omat kalusteet. Sängyt, pöydät jne. Leluja, pelejä, puhelimia jne

Menee paljon rahaa.

Vierailija
105/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksu on jo pelkästään vajaa 300 e, ainakin meillä. Uudet kausivaatteet ostettava kasvuiässä vuosittain: kesävaatteet, välikausivaatteet ja talvivaatteet sekä tietysti kenkiä joka lähtöön, sadevaatteita, -hanskoja, -hattuja vuorilla ja ilman. Helpommalla pääsee, kun on toiset satsit päiväkodilla ja toiset kotona.

Harrastemaksut meillä 200 e/ lukukausi, 400 e/ vuosi. Laitettiin just lastenhuone uusiksi taaperovaiheesta leikki-ikäisen huoneeksi. Uusi sänky, pöytä, tuoli, yöpöytä, pari taulua, matto, lamppu pöydälle, peili seinälle... Uusi pyöräkin piti ostaa, kun edellinen meni pieneksi. Ja pitihän sitten saada potkulautakin kun kavereilla on. Kotiin vähän virikkeitä esim. pikkutramppa, kiipeilytikkaat ja voimistelurenkaat. Ja autollahan ei voi liikkua, ellei uusi turvaistuinta/-koroketta lapsen kasvun mukana.

Nyt mietitään joululahjoja, kun lapsen kiinnostuksen kohteet muuttuneet aiemmista vuosista kasvun myötä. Lista on loputon. Puhumattakaan synttäreistä sun muista kekkereistä ja perheretkistä, joihin menee rahaa vaikka tekisi kaiken itse mahdollisimman edullisesti. Että ei se lapsen kasvattaminen mitään halpaa lystiä ole!

Vierailija
106/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta, nyt jo täysi-ikäisiä. Toinen asuu jo omillaan, nuorempi on abi.

Allekirjoitan täysin ketjussa luetellut kustannukset ja nyt olen todella tyytyväinen että lapsia on vain kaksi. Jos meille ei olisi tullut lapsia, olisimme olleet asuntovelattomia jo kymmenen vuotta, ei olisi ollut tarvetta vaihtaa kivaa keskustakotia isompaan. Olisimme varmasti pärjänneet ilman autoakin. Siinä jo pari valtavaa kuluerää.

Vierailija
107/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko laittaa vaikka pari linkkiä mistä saa Vikingit alle 50 eur? Suomen loskatalvet huomioiden, onhan ne goretexia? Muuten jää käyttöpäivät kovin vähäisiksi. Oikeasti kiinnostaa, koska lapsi tarvitsisi uudet.

Vierailija
108/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankkikortti laulaa kirjoitti:

Päivähoitomaksu on jo pelkästään vajaa 300 e, ainakin meillä. Uudet kausivaatteet ostettava kasvuiässä vuosittain: kesävaatteet, välikausivaatteet ja talvivaatteet sekä tietysti kenkiä joka lähtöön, sadevaatteita, -hanskoja, -hattuja vuorilla ja ilman. Helpommalla pääsee, kun on toiset satsit päiväkodilla ja toiset kotona.

Harrastemaksut meillä 200 e/ lukukausi, 400 e/ vuosi. Laitettiin just lastenhuone uusiksi taaperovaiheesta leikki-ikäisen huoneeksi. Uusi sänky, pöytä, tuoli, yöpöytä, pari taulua, matto, lamppu pöydälle, peili seinälle... Uusi pyöräkin piti ostaa, kun edellinen meni pieneksi. Ja pitihän sitten saada potkulautakin kun kavereilla on. Kotiin vähän virikkeitä esim. pikkutramppa, kiipeilytikkaat ja voimistelurenkaat. Ja autollahan ei voi liikkua, ellei uusi turvaistuinta/-koroketta lapsen kasvun mukana.

Nyt mietitään joululahjoja, kun lapsen kiinnostuksen kohteet muuttuneet aiemmista vuosista kasvun myötä. Lista on loputon. Puhumattakaan synttäreistä sun muista kekkereistä ja perheretkistä, joihin menee rahaa vaikka tekisi kaiken itse mahdollisimman edullisesti. Että ei se lapsen kasvattaminen mitään halpaa lystiä ole!

Tosiaan unohdin vakuutuksen, johon siihenkin menee lähes 300 e vuodessa.

Vierailija
109/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1v lapsi ja kyllä kauhistuttaa lukea näistä kuluista.

Olin ajatellut, että kulut ovat hieman nousseet 90-luvun markka-ajoista, jolloin olen itse ollut lapsi, mutta tällaista en ollut osannut ajatellakaan.

Ajattelin, että lapsi kasvaa kuten minäkin aikanaan. Olin varsin tyytyväinen siihen, mitä sain.

Asuimme omakotitalossa pikkukunnassa. Ruokakulut pysyivät kurissa, koska isäni metsästi ja koko perhe kävimme kalassa, sienessä ja marjastamassa. Omasta maasta saimme juurekset.

Harrastin lukemista, metsässä touhuamista ja kerran viikossa kävin teininä bussilla naapurikunnassa uimahallissa. Kesäisin uin järvessä.

Kännykän sain 9. luokalla. Nykypäivänä voisi ajatella, että ehkä hankimme lapselle netittömän liittymän jo nuorempana, jotta voi soitella kavereille, sopiiko tulla käymään. Tietokonehan meillä on, joten sitä saa käyttää läksyissä.

Vaatteita sain sukulaisilta vielä teini-ikäisenä. Nykyään torista saa edullisesti käytettynä. Kun ostaa kunnon kasvuvaralla (kenkiä lukuunottamatta) niin menevät useamman vuoden. Minulla on vieläkin yksi takki iso, kun se ostettiin kasvuvaralla ollessani 5. luokalla.

Puisia huonekaluja haimme kaatopaikalta, mutta naapurikunnasta löytyy kierrätysmyymäläkin, joten niin pitkälle ei tarvitse mennä enää.

Sama sänky (vedettävä/pidennettävä) minulla oli alle kouluikäisestä poismuuttooni asti 19-vuotiaana. Sukset ovat edelleen samat, jotka sain 2. luokalla. Monoja minulla ehti olla kahdet ennen jalan koon vakiintumista. Luistimet 10-vuotiaasta eteenpäin äitini, joka oli saanut ne opettajaltaan lapsena. Käytän edelleen samaa polkupyörää, jonka sain ala-asteella. Kumit ovat pari kertaa puhjenneet.

Elin onnellisen ja turvallisen lapsuuden ja minulla oli useampi hyvä ystävä. Rahasta ei ollut pulaa, mutta elimme säästeliäästi. Olin jotenkin ajatellut omalle lapsellemme samanlaista....

Vierailija
110/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään jollekin 5-luokkalaiselle on pakko ostaa ihan tietynlaisia vaatteita tai saa turpiinsa koulun pihalla.

Vierailija
111/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ajatellut, että kulut ovat hieman nousseet 90-luvun markka-ajoista, jolloin olen itse ollut lapsi, mutta tällaista en ollut osannut ajatellakaan.

Ajattelin, että lapsi kasvaa kuten minäkin aikanaan. Olin varsin tyytyväinen siihen, mitä sain.

Asuimme omakotitalossa pikkukunnassa. Ruokakulut pysyivät kurissa, koska isäni metsästi ja koko perhe kävimme kalassa, sienessä ja marjastamassa. Omasta maasta saimme juurekset.

Harrastin lukemista, metsässä touhuamista ja kerran viikossa kävin teininä bussilla naapurikunnassa uimahallissa. Kesäisin uin järvessä.

Kännykän sain 9. luokalla. Nykypäivänä voisi ajatella, että ehkä hankimme lapselle netittömän liittymän jo nuorempana, jotta voi soitella kavereille, sopiiko tulla käymään. Tietokonehan meillä on, joten sitä saa käyttää läksyissä.

Vaatteita sain sukulaisilta vielä teini-ikäisenä. Nykyään torista saa edullisesti käytettynä. Kun ostaa kunnon kasvuvaralla (kenkiä lukuunottamatta) niin menevät useamman vuoden. Minulla on vieläkin yksi takki iso, kun se ostettiin kasvuvaralla ollessani 5. luokalla.

Puisia huonekaluja haimme kaatopaikalta, mutta naapurikunnasta löytyy kierrätysmyymäläkin, joten niin pitkälle ei tarvitse mennä enää.

Sama sänky (vedettävä/pidennettävä) minulla oli alle kouluikäisestä poismuuttooni asti 19-vuotiaana. Sukset ovat edelleen samat, jotka sain 2. luokalla. Monoja minulla ehti olla kahdet ennen jalan koon vakiintumista. Luistimet 10-vuotiaasta eteenpäin äitini, joka oli saanut ne opettajaltaan lapsena. Käytän edelleen samaa polkupyörää, jonka sain ala-asteella. Kumit ovat pari kertaa puhjenneet.

Elin onnellisen ja turvallisen lapsuuden ja minulla oli useampi hyvä ystävä. Rahasta ei ollut pulaa, mutta elimme säästeliäästi. Olin jotenkin ajatellut omalle lapsellemme samanlaista....

Voi olla että sinulla on aika kullannut muistot ja sivuutat sen seikan että lapsi kasvaa. Jos esimerkiksi ekaluokkalaiselle jonka kengän koko on 33 laitat kouluun omat 40 koon luistimesi sillä ajatuksella että ennenkin on näin tehty, saat viranomaisille perustella kantasi ja onneksi meillä on lastensuojelu tällaista asennetta varten.

Eli kaikki talvikengät, kesäkengät, kumisaappaat, monot, luistimet,... Saat ostaa joka kokoaa sieltä 21- 40 tai jopa 46:teen jos isojalkainen poika kasvamassa.

Samoin on polkupyörät. Eiköhän ne tule joka kokoa ostetuksi vai ajattelitko opettaa 3.v.n pyöräilemään sinun pyörälläsi. Se ostatko nämä käytettynä vai uutena on sinun asiasi mutta turha kuvitella ettei ajat olisi muuttunut siitä mitä sinun lapsuudessa.

Lapsesi kannalta myös toivon että heräät tuollaisesta: "ennenkin on pärjätty ilman niin nytkään ei tarvitse." Sitä mennään ajan mukaan. Nykyään jo on lapsilla eka luokasta lähtien puhelimet ja lukuisia sovelluksia joissa tarvitaan nettiä. Esimerkiksi meidän koululaisilla jokaisen kaveriporukka käyttää whatsapp sovellusta viestittelyyn ja soittamiseen. Toki sitä pärjää ilmankin mutta kuinka kauan?

Harrastaa voi halvallakin mutta lapsen perustarpeista ja koulutarvikkeista ei tule tinkiä. Vaatteet tulee hankkia oikeaa kokoa eikä alakoululaisille laiteta omia vanhoja (70- luvun?!) suksia kouluun.

Vierailija
112/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa vaatteita tulee ystävältäni.

Hänellä on tytär ja kaksoispojat.

Minulla on poika ja tytär.

Tytöillä on ikäeroa 10 v.

Pojilla 3.

Kaikki vaatteet, mitä tytär saa, ovat tosi hienoja. Poika ei välitä vaatteista

Harrastusmaksut ovat onneksi pienet,

Lapsilisät menevät lapsien sijoituksiin, heidän isänsä hoitaa asiat.

Ruokaan kuluu älyttömästi rahaa.

Ex myös ostaa lapsille puhelimet ja tietokoneet.

Oon tyytyväinen lapset ovat tyytyväisiä mitä saa.

Vierailija
113/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Minäkin kasvoin kaupungin kolmiossa 7 sisaruksen kanssa ja ihan täysipäinen minusta tuli. Halusin kuitenkin lapsilleni parempaa. Ensinnäkin varusteiden on hyvä olla oikean kokoisia, oli kyse sitten polkupyörästä tai luistimista. En minäkään hiihtäisi 8v lapseni suksilla, koska hän on 130cm ja minä yli 170cm.

Nettiyhteyksellinen kännykkä/älykello on koululaisella hänen turvakseen, siinä on gps:t yms.

Se turvallinen ja onnellinen elämä ja lapsuus tulee ihan muusta kuin perusasioiden nuukistelusta.

Vierailija
114/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin menee ihan valtavasti rahaa.

- Tarvitaan tilavampi asunto (+Auto?). Asumiskulut kasvaa.

- Leluja/ tekemistä pitää olla jatkuvasti ostamassa jotta lapsella kehittävää tekemistä.

- Päivähoito maksut jos päiväkoti-ikäisiä.

- Kaverisynttäreitä joka toinen vkl. Kavereiden kanssa halutaan mennä superparkkiin, uimahallin, keilaamaan, leffaan, syömään, halloween tapahtumaan...

- Puhelinliittymät

- Oma elektroniikka sille lapselle.

- Harrastusmaksut

- Jatkuvasti saa olla ostelemassa pyöriä, reppuja, vaatteita, kenkiä... (Tällä hetkellä meillä ostoslistalla joka pyörään takavalot, 1 pyörän rengas, 1 prepaid liittymä, toppahanskat kaikille, talvikamat, paristoja, tietokoneen hiiri ja vanhimmalle taas isompi pyörä.)

- Matkustus ihan tuhottoman kallista kun lapsia. Meidän tuloilla täysin mahdotonta enää lähteä mihinkään hotellilomille tai ulkomaille. Pelkkä ravintolassa syöminenkin hujahtaa reippaasti yli 100€/kerta.

- Joulut tulee maksamaan meillä 2000- 3000€, koulukuvat 150€, joka kesäiset Särkänniemi reissut 400€, kevät/syksy/talvi vaateostokset koko sakille ylittää jo 1000€/kausi. Talven laskettelureissut on n. 2000e majoituksen kanssa.

- Ruokakaupassa ei enää pyörähdetä alle 100e reissuja vaan hintalappu on sen +300€/vk (5 lasta).

-Lasten vakuutukset.

Suurin miinus meillä tässä se että nykyään vain toinen työelämässä kun toinen pienten kanssa kotona 350€/kk kotihoidontuella! Oltu jo 10 vuotta. Palkka ei kasva mutta menot ovat moninkertaistuneet.

Jos meillä ei olisi lapsia ja molemmat olisi työelämässä, toisen palkka jäisi kokonaan säästöön. Eläisimme pelkästään toisen palkalla, koska tässä on siihen totuttu jo.

Nuo Hoplopit, elokuvat, ravintolat jne on ihan omia valintoja. Ei meillä maalla asuvilla mene tuommosiin rahaa, hyvä jos kerran vuodessa käydään mainitsemissasi paikoissa.

Vierailija
115/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Leluja/ tekemistä pitää olla jatkuvasti ostamassa jotta lapsella kehittävää tekemistä.

- Kaverisynttäreitä joka toinen vkl. Kavereiden kanssa halutaan mennä superparkkiin, uimahallin, keilaamaan, leffaan, syömään, halloween tapahtumaan...

- Puhelinliittymät

- Harrastusmaksut

- Jatkuvasti saa olla ostelemassa pyöriä, reppuja, vaatteita, kenkiä... (Tällä hetkellä meillä ostoslistalla joka pyörään takavalot, 1 pyörän rengas, 1 prepaid liittymä, toppahanskat kaikille, talvikamat, paristoja, tietokoneen hiiri ja vanhimmalle taas isompi pyörä.)

- Matkustus ihan tuhottoman kallista kun lapsia. Meidän tuloilla täysin mahdotonta enää lähteä mihinkään hotellilomille tai ulkomaille. Pelkkä ravintolassa syöminenkin hujahtaa reippaasti yli 100€/kerta.

- Joulut tulee maksamaan meillä 2000- 3000€, koulukuvat 150€, joka kesäiset Särkänniemi reissut 400€, kevät/syksy/talvi vaateostokset koko sakille ylittää jo 1000€/kausi. Talven laskettelureissut on n. 2000e majoituksen kanssa.

- Ruokakaupassa ei enää pyörähdetä alle 100e reissuja vaan hintalappu on sen +300€/vk (5 lasta).

-Lasten vakuutukset.

Suurin miinus meillä tässä se että nykyään vain toinen työelämässä kun toinen pienten kanssa kotona 350€/kk kotihoidontuella! Oltu jo 10 vuotta. Palkka ei kasva mutta menot ovat moninkertaistuneet.

Jos meillä ei olisi lapsia ja molemmat olisi työelämässä, toisen palkka jäisi kokonaan säästöön. Eläisimme pelkästään toisen palkalla, koska tässä on siihen totuttu jo.

Nuo Hoplopit, elokuvat, ravintolat jne on ihan omia valintoja. Ei meillä maalla asuvilla mene tuommosiin rahaa, hyvä jos kerran vuodessa käydään mainitsemissasi paikoissa.

No maalla asuminen on ihan oma valinta. Asuisit kaupungissa jossa ei autoja ja traktoreita tarvitse niin olisi sinullakin rahaa käydä ravintolossa ja vaikka HopLopissa.

Vierailija
116/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Puhelinliittymät

- Harrastusmaksut

-Lasten vakuutukset.

No maalla asuminen on ihan oma valinta. Asuisit kaupungissa jossa ei autoja ja traktoreita tarvitse niin olisi sinullakin rahaa käydä ravintolossa ja vaikka HopLopissa.

Kiitos, meillä on kyllä rahaa.

Vierailija
117/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Puhelinliittymät

- Harrastusmaksut

-Lasten vakuutukset.

Kiitos, meillä on kyllä rahaa.

Kuulostaapa kurjalle.

Vierailija
118/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. normaaliin, terveeseen lapseen ei mene kuukausitasolla älyttömiä määriä toistuvissa kuluissa (asuminen, ruoka jne.) MUTTA yllättävät menot ovat ne, jotka monella kaatavat budjetin. 

Lapsi sairastuu ja päivystykseen pitää ottaa taksi keskellä yötä; hän tarvitsee uudet kengät koska juuri ostetut menivät rikki/pilalle; talvivaatteiden piti olla vielä sopivia, mutta ovatkin käyneet pieniksi; jne. 

Ja ei, kaikkea EI pysty ennakoimaan.

Vierailija
119/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni näistä jutuista on valintoja, nykypäivänäkin. :) Olen omassa perheessäni toteuttanut monia 90-luvun juttuja, jotka olivat normaalia arkeani silloin. Esim. käymme kerran viikossa uimassa koko perheen kera, lisäksi lapsella on edullinen harrastus kerran viikossa sekin (kodin vieressä olevalla alakoululla). Kalusteet hankitaan pitkälti käytettyinä/tarjouksesta. Puhelin on älypuhelin, koska lapsi on jo koululainen, mutta halvimmasta päästä (maksoi satasen), eikä siinä ole mukana kulkevaa nettiä ja liittymäkin on halpa. 

Ruoka on yksinkertaista arkiruokaa, ei mitään teurasjätettä syödä mutta listalla on usein vaikkapa spagettia tai kalapuikkoja. Kasviksista syödään paljon juureksia sekä kurkkua ja tomaattia, meidän jääkaapissa ei näy artisokkaa/okraa tms. Sushiriisiksi kelpaa puuroriisi. 

Mitä tulee urheiluvarusteisiin, ei niitä ole pakko ostaa vain siksi että koulussa on kerran vuodessa hiihtoa. Koulusta saa lainata, ja nykyään on ihan ok esim. kävellä sillä aikaa kun muut vaikkapa hiihtävät. 

Tuossa ylempänä oli yksi perhe jossa meni useita tonneja pelkkään jouluun, vakuutukset maksoivat ja samoin lomat. Ei siinä mitään, valintoja nämäkin. Elää voi monella tavalla ja jos on rahaa, miksipä ei tämmöinenkin tyyli kävisi? 

Vierailija
120/191 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Puhelinliittymät

- Harrastusmaksut

-Lasten vakuutukset.

Pitkä lista jotka eivät ole välttämättömiä. Jouluun 3000e?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi