Meneekö lapsiin tosiaan niin paljon rahaa?
Ollaan lapseton työssäkäyvä pariskunta ja meillä on rahaa käytännössä kaikkeen. Kaupassa tai ravintolassa ei tarvitse katsoa hintoja eikä juosta tarjousten perässä. Teknologiapuolelta löytyy uusimmat pelit ja vehkeet. Lapsellisella kaveripariskunnalla tuntuu olevan jatkuvasti taloudellisesti tiukkaa ja oonkin miettinyt, että voiko tuo johtua pelkästään lapseen menevästä rahasta? Eli kuinka paljon muksuun loppujen lopuksi menee kuukausittain rahaa kaikki huomioiden?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta:
-synnytys maksoi noin 700e/lapsi Suomessa
-lapsilla on omat huoneensa, n. 10m2/lapsi ja tältä alueelta se on n. 80 000e/lapsi, mutta tämän toki saa takaisin kun myy, eli sijoitus. Vuokralla-asujilla on tässä suhteessa huonompi
-Lapset käyvät ensin päiväkodissa, yksityinen maksoi 2800e/kk kahdelta. Kaupungin päiväkotien hintaa en tiedä, mutta useita satoja joka tapauksessa
-vaatteisiin menee n. 250e/joka kaudelle, eli n. 1000e/lapsi/a
-harrastuksiin (kaksi ihan perusurheiluharrastusta, ei mitään lätkää tai fudista tms) menee 2000e/lapsi/a
-urheiluvälineisiin saa upotettua uskomattomia summia, polkupyörät käytettynä 50e->, uuteen kypärään 40e-100e, luistimet, sukset joita ei pääse käyttämään kuin yhtenä päivänä, lasketteluvälineitä olemme vain vuokranneet, uikkarit, korvasuojat, uimalasit, uimaräpylät...
-ipadit, kannettavat koulutehtäviä varten, puhelimet ja niihin liittymät
-suoratoistopalveluita pääasiassa lapsia varten disney+ ja viaplay sekä netflix
-ruokaan menee n. 200e/lapsi/kk
-leffaanmeno nelihenkiseltä perheeltä on automaattisesti 100e, hoplopit tms 60e, ravintolaillallinen ihan perustason raflassa ilman viinejä on automaattisesti yli 100e
-matkakortti yli 7-vuotiaalle 30e/kk
-synttärilahjoihin ja joululahjoihin menee noin 200e/lapsi/a
-kaverisynttärilahjoihin, kortteihin yms menee noin 100e/lapsi/a
-kampaajat/parturit yms n 200e/lapsi/a
-tähän lisätään iän mukaan lisääntyvät menot kavereiden kanssa, meikkien ostot, deodorantit, ja autokoulut niin kyllähän tämä aika hintavaksi tulee. Kaikista noista toki pystyy säästämään, mutta aika paljon se vaatii sitten jotain kirppareiden vahtimista yms, mitä itse en koe mielekkääksi.Et ilmeisesti ole suomalainen. Ei täällä tavallinen synnytys noin paljon maksa, jos ei ole jotain erityisiä komplikaatioita.
Hoplopit ym. eivät ole mitään pakollisia menoja. Riippuu paljon niin asuinympäristöstä kuin omista valinnoista, kuinka paljon lapsiin käyttää rahaa. Se on kyllä totta, että omista menoista joutuu tinkimään. Toisaalta perheellisillä ei ole aikaakaan hypätä ravintoloissa monta kertaa viikossa.
Kyllä olen ihan suomalainen. Kyllä se synnytys maksoi juuri noin paljon. 8pv sairaalassa, sektio päivystysaikana, perhehuone ja vauva omalla osastolla..
”Pakollisia menoja” on vain puhtaat ok-kokoiset vaatteet, jonkinlainen ravinto ja katto pään päällä. Kuitenkin jokainen jolla lapsia on, tietää että tasapainoisen lapsuuteen tarvitaan muutakin.
Nuohan on ihan omia valintoja, jos haluaa maksaa 2800 e/kk päivähoidosta, tilata kolme eri maksukanavaa, ostaa joululahjoja 200 eurolla per lapsi jne.
Vierailija kirjoitti:
Paljon. Just ostin molemmille talvikengät ja niihin meni 100e. Sillä summalla olisi käyty raflassa jo pari kertaa syömässä.
100e ja pari kertaa ravintolassa syömässä. Ehkä joo, jos se rafla on siis ABC ja ottaa S-kortti -alella wieninleikkeen.
Taalla Amerikassa
Yksityinen terveysvauutus, sen jalkeen $40 per neuvola/laakari kaynti
12 viikkoa palkatonta lomaa. Tuttava oli velkaa tyonaatajalle koska kun olet toissa niin tuonantaja maksaa osan sinun vakuutuksesta ja hänen piti maksaa se takaisin
Hoitopaikka noin pienelle on $1500 tai $2000 per kk jos saat paikan tarhasta nanny on ainakin 2500 ja ylospain
Ennenkuin joku sanoo et taalla on paremmat palkata, niin luultavasti joillakin on, suurin osa ei kuitenkaan ole suuri palkkaisia
Vanhemman lapsen kuluihin kuuluu kesaleiri ohjelmat. Niihin menee helposti yli kaks gonna per lapsi
Ja tietenkin se on kalliita jos lapsesi tai sina sairastut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-lapsilla on omat huoneensa, n. 10m2/lapsi ja tältä alueelta se on n. 80 000e/lapsi, mutta tämän toki saa takaisin kun myy, eli sijoitus. Vuokralla-asujilla on tässä suhteessa huonompi
-Lapset käyvät ensin päiväkodissa, yksityinen maksoi 2800e/kk kahdelta. Kaupungin päiväkotien hintaa en tiedä, mutta useita satoja joka tapauksessa
-harrastuksiin (kaksi ihan perusurheiluharrastusta, ei mitään lätkää tai fudista tms) menee 2000e/lapsi/a
-urheiluvälineisiin saa upotettua uskomattomia summia, polkupyörät käytettynä 50e->, uuteen kypärään 40e-100e, luistimet, sukset joita ei pääse käyttämään kuin yhtenä päivänä, lasketteluvälineitä olemme vain vuokranneet, uikkarit, korvasuojat, uimalasit, uimaräpylät...
-leffaanmeno nelihenkiseltä perheeltä on automaattisesti 100e, hoplopit tms 60e, ravintolaillallinen ihan perustason raflassa ilman viinejä on automaattisesti yli 100e
-tähän lisätään iän mukaan lisääntyvät menot kavereiden kanssa, meikkien ostot, deodorantit, ja autokoulut niin kyllähän tämä aika hintavaksi tulee. Kaikista noista toki pystyy säästämään, mutta aika paljon se vaatii sitten jotain kirppareiden vahtimista yms, mitä itse en koe mielekkääksi.Et ilmeisesti ole suomalainen. Ei täällä tavallinen synnytys noin paljon maksa, jos ei ole jotain erityisiä komplikaatioita.
Hoplopit ym. eivät ole mitään pakollisia menoja. Riippuu paljon niin asuinympäristöstä kuin omista valinnoista, kuinka paljon lapsiin käyttää rahaa. Se on kyllä totta, että omista menoista joutuu tinkimään. Toisaalta perheellisillä ei ole aikaakaan hypätä ravintoloissa monta kertaa viikossa.
Kyllä olen ihan suomalainen. Kyllä se synnytys maksoi juuri noin paljon. 8pv sairaalassa, sektio päivystysaikana, perhehuone ja vauva omalla osastolla..
”Pakollisia menoja” on vain puhtaat ok-kokoiset vaatteet, jonkinlainen ravinto ja katto pään päällä. Kuitenkin jokainen jolla lapsia on, tietää että tasapainoisen lapsuuteen tarvitaan muutakin.
Tuo on ihan totta, kyllä lapsi tarvitsee muutakin kuin ruokaa ja katon pään päälle. Järkevää tekemistä, ajanvietettä, kasvattavia kokemuksia ja elämyksiä, lapsuuden muistoja ja myös sitä materiaa. Vaikka kuinka yrittäisi elää säästeliäästi, niin lapsella on oltava muutakin kuin käpylehmiä ja serkun vanhoja vaatteita. MUTTA, kuka Suomessa maksaa tuollaista törkysummaa päivähoidosta? Voiko noin suuria maksuja ollakaan Suomessa, kun yksityiselle puolellekin saa tukea, eikä itselle maksettavaksi jäävä summa ole juurikaan enempää kuin julkisen puolen kallein maksu?? Ymmärtääkseni meillä ei ole mitään jenkkityylisiä eliittipäiväkoteja.
Vierailija kirjoitti:
Lista on puutteellinen, sillä pelkästään lapsen alulle laittaminen maksaa. Katsotaanpa.
- Brassisokerointi 70-90 e
- Laadukas korseletti-string-yhdistelmä 350 e
- Sukkanauhaliivit ja stay-upit 60 e
- Satiinipussilakanasetti 100 e
- Liukuvoide 18 e
- Tuoksukynttiläsetti 15 e
- Samettinen silmäside 9,90 e
- Hapsuruoska tai nahkaläpsytin 35 e
- Satisfyer Pro 60 e (tiesittehän että orgasmin saaminen on tärkeää, jotta hedelmöitys onnistuu)
- jne jne.(Pahoittelut teille, jotka olette oikeasti joutuneet käyttämään tuhansia euroja lapsettomuushoitoihin; viestin tarkoitus oli kritisoida kulutushysteriaa, kuten useimmat lukijat ehkä tajusivatkin.)
Ei tartte pahoitella, ainakaan mua. Hyvä lista, mutta mä laitan vielä n. 10000€ päälle niistä lapsettomuushoidoista. Siinä sitä rahaa on palanut, ennenkuin muksu on parkaissut ensimmäistäkään kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menee. Mutta niitä omia lapsia pitäisi rakastaa ja osa vanhemmista rakastaakin enemmän kuin itseään, niin sillä ei ole enää merkitystä.
Vanhemmuus tuo parhaimmillaan mukanaan juuri tuon henkisen kasvun. Ei tule mieleenkään arvottaa elämää ruolla tavoin enää, että mitä minä saan itse ja saanko itse varmasti tarpeeksi.
Ihmettelen, miksi kukaan edes laskee noita summia muutoin kuin kysyttäessä. Lapsiin menee paljon rahaa eikä sillä aidosti ole väliä, koska lapselle haluaa antaa parasta mahdollista.
Lapseton ihminen tai pariskunta elää/elävät itselleen. He voivat laittaa pienen, elämäänsä vaikuttamattoman summan toki haluamaansa hyväntekeväisyyteen, mutta mistään omasta ei todella tarvitse eivätkä tuolloin myöskään opi tinkimään.
Se ei ole huonompaa elämää, mutta se on hyvin erilaista elämää kuin lapsiperheessä. Ei ole väärin valita itsekäs tie, jos tuntee itsensä ja tietää että on itsekäs ihminen.
Lapseton voi myös olla tahattomasti jolloin ihminen ei välttämättä kuulu tähän kategoriaan. Voi kuulua - mutta voi olla kuulumattakin. Se sitten yleensä näkyy elämässä.
Voi vaikkapa ryhtyä sijaisvanhemmaksi, jos ei voi tai halua adoptoida. Tai myöhemmin hoitaa vanhat vanhempansa kotona mahdollisuuksien mukaan loppuun saakka.
Sitten ennen kuin kivitätte niin lukekaa loppuun eli tottakai on paljon myös niitä, jotka lapsistaan huolimatta eivät kasva ihmisinä ja elävät itsekästä elämää lastensa kustannuksella.
Vähintään laskevat paljonko lapsiin kuluu rahaa ja aikaa ajatuksella mitä kaikkea menettävät eivätkä näe palkintoa lapsessa itsessään. Sellaisten soisi pysyvänkin lapsettomina, mutta eihän se niin mene
Ikävä kyllä myös lasten saaminen voi olla hyvinkin itsekkäistä vaikuttimista johtuvaa.
Voi kuule, puhu vain omasta puolestasi. Jotkut meistä oppii tinkimään omastaan ja ylipäätään kasvaa aikuiseksi ilman, että hankkii itselleen lapsen kasvattajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paljon. Just ostin molemmille talvikengät ja niihin meni 100e. Sillä summalla olisi käyty raflassa jo pari kertaa syömässä. Mut kengät on tärkeämmät. Eikä suinkaan ainoa tämän kuun hankinta....
Ja yritäppä löytää kirpparilta vaatteita pojalle sen jälkeen kun se täyttää 5v. Joskus tuurilla paita sieltä tai shortsit täältä.... eipä juuri muuta.
t. poika 8v ja tyttö 5v
Tämä. Ja sitten on harrastukset, ruuat, auto pitää olla isompi ja jatkuvaa kuskausta, matkat (sekä kaikki muutkin kulttuuririennot, ravintolassa käynnit jne) ovat tuplahintaisia entiseen nähden. Kyllä lapsiin saa uppoamaan aivan älyttömästi rahaa.
Menee. Paljon. Mutta mihinkään muuhun en rahojani yhtä mielelläni käyttäisi. Pilalle ei kuitenkaan passaa hemmotella eikä antaa ymmärtää, että raha kasvaa puissa tai on koskaan ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Pakollisia menoja” on vain puhtaat ok-kokoiset vaatteet, jonkinlainen ravinto ja katto pään päällä. Kuitenkin jokainen jolla lapsia on, tietää että tasapainoisen lapsuuteen tarvitaan muutakin.Tuo on ihan totta, kyllä lapsi tarvitsee muutakin kuin ruokaa ja katon pään päälle. Järkevää tekemistä, ajanvietettä, kasvattavia kokemuksia ja elämyksiä, lapsuuden muistoja ja myös sitä materiaa. Vaikka kuinka yrittäisi elää säästeliäästi, niin lapsella on oltava muutakin kuin käpylehmiä ja serkun vanhoja vaatteita. MUTTA, kuka Suomessa maksaa tuollaista törkysummaa päivähoidosta? Voiko noin suuria maksuja ollakaan Suomessa, kun yksityiselle puolellekin saa tukea, eikä itselle maksettavaksi jäävä summa ole juurikaan enempää kuin julkisen puolen kallein maksu?? Ymmärtääkseni meillä ei ole mitään jenkkityylisiä eliittipäiväkoteja.
EI ole eliittipäiväkoteja, mutta yksityisiä kuitenkin. Lapsemme olivat yksityisessä suomalais-amerikkalaisessa päiväkodissa. Meillä meni kaikkein kallein maksu koska en hakenut siihen kelan subsidaatiota, kuten en hae lapsilisääkään. Olemme kaksoiskansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Facebookin kirppareilta saa ihan hyviä vaatteita ja kenkiä muutamalla eurolla. Kaiken ei tarvitse olla uutta merkkivaatetta!
Toiset meistä haluaa, että lapsen jalka saa kasvaa oikein, ilman toisen ihmisen käyttämien kenkien tuomia virheitä.
Minullakin on vaivasenluun alut, vaikken käytä korkoja, enkä kapeakärkisiä kenkiä. Lapsena on vaan ollut vääränlaiset kengät.
Ihan sama homma mulla. Lisäksi mulla isovarpaiden kynnet aika yläviistoon, mikä saattaa indikoida että olen ollut liian pienissä kengissä. Samoin varpaiden nivelissä ongelmia. Muistan mm. kun joskus äiti pesi pyykkikoneessa jotkin likaiset kengät ja ne oli aivan kuivat koppurat, jotka hankasivat joka paikasta. Niillä mentiin... Toinen mistä en halua säästää, on lapsen sänky.
Ihmettelen myös, kuinka työssäkäyvillä ihmisillä on aikaa pyöriä kirpputoreilla! Jos tullaan päiväkodista, ollaan kotona n 1630-17. Lasten nukkumavalmistelut alkavat jo 1830 jälkeen kun tavoite on että olisivat klo 20 unessa tai vähintääm jo rauhallisina sängyssä. kuka jaksaa ainoan vapaapäivän kun kirppikset auki pyöriä kirpputoreilla?! ikinä et voi myöskään olla varma löydätkö mitä tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Facebookin kirppareilta saa ihan hyviä vaatteita ja kenkiä muutamalla eurolla. Kaiken ei tarvitse olla uutta merkkivaatetta!
Toiset meistä haluaa, että lapsen jalka saa kasvaa oikein, ilman toisen ihmisen käyttämien kenkien tuomia virheitä.
Minullakin on vaivasenluun alut, vaikken käytä korkoja, enkä kapeakärkisiä kenkiä. Lapsena on vaan ollut vääränlaiset kengät.Ihan sama homma mulla. Lisäksi mulla isovarpaiden kynnet aika yläviistoon, mikä saattaa indikoida että olen ollut liian pienissä kengissä. Samoin varpaiden nivelissä ongelmia. Muistan mm. kun joskus äiti pesi pyykkikoneessa jotkin likaiset kengät ja ne oli aivan kuivat koppurat, jotka hankasivat joka paikasta. Niillä mentiin... Toinen mistä en halua säästää, on lapsen sänky.
Ihmettelen myös, kuinka työssäkäyvillä ihmisillä on aikaa pyöriä kirpputoreilla! Jos tullaan päiväkodista, ollaan kotona n 1630-17. Lasten nukkumavalmistelut alkavat jo 1830 jälkeen kun tavoite on että olisivat klo 20 unessa tai vähintääm jo rauhallisina sängyssä. kuka jaksaa ainoan vapaapäivän kun kirppikset auki pyöriä kirpputoreilla?! ikinä et voi myöskään olla varma löydätkö mitä tarvitset.
En myös ymmärrä ketkä jaksavat kirppareita tai edes nettikirppareita. Muutaman kerran olen yrittänyt myydä jotain tavaraa ja häslinki on ollut niin hirmuinen, että lahjoitan nykyään kaiken eteenpäin ikeakasseissa tuttavalle joka tykkää kirppareilla käydä ja myydä.
Minä olen työssäkäyvä (arkipäivisin 9h työmatkoineen), iltaisin ja viikonloppuisin pyöritän omaa yritystä. Ehdin kyllä piipahtaa vaikka 10 kertaa vuodessa kirppiksellä. Otan lapsen mukaan, viihtyy siellä hyvin kun saa valita jonkin lelun ostoskoriin.
Sen lisäksi selaan nettikirppiksiä tasaiseen tahtiin. Helppoa kun voi rajata koon mukaan. Laitan myös ostoilmoituksia paikalliskirpulle ja saan täsmälleen sen mitä haen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työssäkäyvä (arkipäivisin 9h työmatkoineen), iltaisin ja viikonloppuisin pyöritän omaa yritystä. Ehdin kyllä piipahtaa vaikka 10 kertaa vuodessa kirppiksellä. Otan lapsen mukaan, viihtyy siellä hyvin kun saa valita jonkin lelun ostoskoriin.
Sen lisäksi selaan nettikirppiksiä tasaiseen tahtiin. Helppoa kun voi rajata koon mukaan. Laitan myös ostoilmoituksia paikalliskirpulle ja saan täsmälleen sen mitä haen.
Minä en kyllä jaksaisi. Aiemmin ennen koronaa se lauantai oli vielä esikoisen harrastuspäivä. Mulla lapsia 2kpl, ovat vielä pk-ikäisiä. Jo pelkkä vahtiminen ettei kirpputorilla tuhottaisi ja sotkettaisi saisi hermoni aivan riekaleiksi. Yritin ostaa autoa lasten kanssa mutta ei siitä tullut yhtään mitään. Hirveä vaiva, lapset autoon, sitten yritän niiden puhuessa ja kysellessä tutustua autoon ja koko ajan saa pelätä ja varoa siirretäänkö jotakin autoa jne. Mä inhoan kaupassakäyntiä lasten kanssa. Lisäksi sieltä ei paljoa voi kantaa jos lapset ja vaunut mukana.Nettikirppiksiä voisin käyttää mutta en ole koskaan löytänyt mitä olen ollut hakemassa joten helpompi ja nopeampi ostaa ne alesta. monesti jopa halvempaa, kirppishinnat ovat riistäytyneet aivan käsisitä, minun mielestäni. Jopa bodystä pyydetään 5€!
Joka paikassa ei edes ole kirppareita.
Vierailija kirjoitti:
Tosi fiksua opettaa lapsi siihen, että jokaisella kirpputorikäynnillä ostetaan hänelle lelu 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon. Just ostin molemmille talvikengät ja niihin meni 100e. Sillä summalla olisi käyty raflassa jo pari kertaa syömässä.
100e ja pari kertaa ravintolassa syömässä. Ehkä joo, jos se rafla on siis ABC ja ottaa S-kortti -alella wieninleikkeen.
En ole kommentoimasi, mutta harvoin meillä menee puolison kanssa yli 50e ravintolaan ja koskaan en ole syönyt abclla. Tykätään esim intialaisesta ja thai-ruoasta, ja näissä paikoissa annos maksaa yleensä luokkaa 12-16 euroa. Siihen päälle juoma, ja jos mahtuu, jälkiruoka (yleensä ei mahdu, vaikka tavallisesti pyydän puolet annoksesta mukaan...) ja just ja just menee se 25e per henkilö.
Eipä ole käynyt mielessä että vain superkalliisti syöminen olisi "oikeaa" ravintolaruokailua 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi selaan nettikirppiksiä tasaiseen tahtiin. Helppoa kun voi rajata koon mukaan. Laitan myös ostoilmoituksia paikalliskirpulle ja saan täsmälleen sen mitä haen.Tosi fiksua opettaa lapsi siihen, että jokaisella kirpputorikäynnillä ostetaan hänelle lelu 🙄.
No mikäs ongelma siinä on? Lapsi saa jostain tekemisestään palkaksi kahden euron kolikon ja saa sillä rahalla valita itselleen lelun? Joskus myös ihan äidin kukkarosta ostetaan jotain mukavaa parilla eurolla. Ostetaan me aikuisetkin usein jotain kivaa itsellemme. Ja sitten lapsen kanssa yhdessä käydään omat lelut läpi ja laitetaan kirppikselle myyntiin. Jos se lapsi saa sieltä kirpparilta vaikka muutaman uuden muovieläimen kokoelmaansa niin ei se siitä pilalle mene. Ei lapsemme todellakaan silti ole hemmoteltu, ja joutuu sietämään paljonkin pettymyksiä. Ja nekin menevät ohi ilman raivareita :)
Missä ihmeessä sanottiin että niiden pitää olla luonnonlakeja? Kerroin mitä meillä menee lapsiin ja totesin vielä että varmasti monessa asiassa pääsisi halvemmallakin.