Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjahylly olohuoneessa on sivistyskodin merkki - oletko sivistynyt?

Vierailija
17.02.2014 |

Monen tuttavan olohuone on sisustettu seuraavasti Sotkan sohva, Ikean tv-taso, LCD-näyttö, harmaa matto sekä kori lapsen leluja. Missä henkinen sivistys, eli kirjat?

Aivan turha sitten selitellä, että no kun me pidetään ne kaapissa, ei ku siis me myydään ne heti lukemisen jälkeen.. No kun siis totuus on se, että te, joilla ei ole kirjahyllyä, ette lue.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapseton pariskunta ja meillä on talossa 14 neliön kokoinen kirjastohuone jossa monta kirjahyllyä jotka tällä hetkellä noin puolillaan kirjoja ja lukunurkka. Olemme koulutettuja ja sivistyneitä ihmisiä mutta silti katselemme enemmän telkkaria kuin luemme kirjoja :D

Tiedän monia jotka pitävät itseään yli-sivistysihmisinä vain siksi koska heillä on "kirjahylly olohuoneessa joka täynnä kirjoja, eikä meillä mitään telkkaria ole, hyi olkoon sehän vie sivistystasoa alaspäin". Jännä että juuri nämä ihmiset tekevät siitä aina niin ison asian ja nostavat sen paremmuutensa joka tilanteessa esiin. Silti kun käyvät muilla kylässä niin naamansa ovat telkkarissa kiinni lähes koko vierailun ajan ja katsovat varmaan sitä telkkaria tietokoneensa kautta :D

Vierailija
62/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen kanssasi samaa mieltä. Meillä on itse asiassa kirjahyllyjä monessa huoneessa, keittiössä on hyllyllinen keittokirjoja. Olohuoneessa on kahdella seinällä kirjahyllyjä täynnä kirjoja (Tammen keltaista kirjastoa ja muuta laadukkaampaa kamaa, sekä tietokirjoja). Työhuoneessa on harrastekirjat ja dekkareita ja makkarissa on dekkareiden hylly. En uskalla edes arvioida, paljonko kirjoja on ja lähes kaikki on luettu. Ne kirjat, joita en ole ehtinyt vielä lukemaan ovat omassa paikassaan odottamassa vuoroaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä kirjahylly olohuoneessa (ja työhuoneessa) myös. Olohuoneen hylly pursuilee minun kirjojani, siellä on taidehistoriaa, Suomen historiaa ja yleisiä historiateoksia. On valokuvateoksia, hömppäromaneja, klassikoita ja uutuuksiakin. Ne on kaikki siis minun. Korostan tätä, koska...

... olen muuten palstan mukaan ihan täysi luuseri wt, sillä olen kouluttamaton kolmekymppinen kotiäiti!

Saanko nyt pisteet kotiin tästä sivistyksen merkistä kuitenkin?

Vierailija
64/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen kolmiossa asuva yksineläjä ja mulla on kirjahyllyjä seinät täynnä jokaisessa huoneessa (siis myös eteisessä, keittiössä ja vaatehuoneessa; no, vessa on toistaiseksi ilman kirjoja). Olenko av:n kriteerien mukaan yltiösivistynyt vai totaalijuntti? (Joo, jälkimmäistä veikkaan...)

Vierailija
65/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:16"] Olen aina pitänyt myös minimalisteja jotenkin henkisesti köyhinä, aivan kuin tahtoisitte asua mielisairaalaa muistuttavassa tilassa, missä ei ole kuin valkoista seinää.

[/quote]

.

Vai olisiko juuri niin että jos päässä on tarpeeksi toimintaa ja materiaalia niin elämä on henkisesti niin rikasta ettei tarvitse haalia romua ympärilleen ja hakea niistä elämyksiä ja virikkeitä?

[/quote]

Kirjat romua? Tärkeät tavarat tai esineet romua?

Minimalistinen huone on usein ns. uusi ja ostettu. Siinä ei ole perintönä saatuja tavaroita, ei esineitä lapsuudesta eikä ylipäätään mitään omaa persoonaa korostavia. Se on tehty vierailijaa varten eikä siinä näy omistajan arkea lainkaan. Se on siis näyttelyhuone, ei osa kotia. Sellaisessa huoneessa ei näy lasten palapeliä tai lautapeliä, ei keskeneräistä kirjaa, siitä ei voi kertoa, mitä perhe  harrastaa vapaa-aikanaan tai puuhailee iltaisin. Se on persoonaton ja kylmä ja kertoo kyllä siitä, ettei omistajansa uskalla/pysty/halua kertoa vierailleen itsestään mitään. Pahimmillaan se voi myös olla kuori todelliselle kaaokselle.

Ehdottomasti viihdyn parhaiten sellaisten ihmisten kanssa, joiden olohuone on perheen koti. He eivät peittele tai salaile vaan uskaltavat näyttää, minkälaisia ovat.

[/quote]

En ole koskaan niin minimalistisessa asunnossa käynyt ettei olisi ollut _mitään_ asukkaista kertovaa. Sellaisissa kylläkin, joissa jokainen esine on huolella harkittu ja nimenomaan kertoo jotain oleellista omistajastaan, arvoista ja elämästä. Haluaisinpa nähdä sen lapsiperheen kodin joka on aina ojennuksessa kuin sisustuslehteä varten =D (ja etenkin sen ihmisen joka sen järjestyksen ylläpitää...) 

Vierailija
66/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto on keksitty. Luen 4-5 kirjaa kuussa, enkä omista kirjahyllyä.

Vierailija
67/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
68/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
69/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 07:54"]

Monen tuttavan olohuone on sisustettu seuraavasti Sotkan sohva, Ikean tv-taso, LCD-näyttö, harmaa matto sekä kori lapsen leluja. Missä henkinen sivistys, eli kirjat?

Aivan turha sitten selitellä, että no kun me pidetään ne kaapissa, ei ku siis me myydään ne heti lukemisen jälkeen.. No kun siis totuus on se, että te, joilla ei ole kirjahyllyä, ette lue.

[/quote]

Kirjoja voi kuule ostaa netistä ja ladata ne läppärille pdf muodossa, ei niitä stooreja tarvi enää nykyään printata paperille ja nivoa kirjaksi.

Sama juttu on käynyt musiikin kanssa, ei CD levyjä tarvi enää ostella - ne voi ostaa ja ladata netistä.

Vierailija
71/71 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 07:54"]Monen tuttavan olohuone on sisustettu seuraavasti Sotkan sohva, Ikean tv-taso, LCD-näyttö, harmaa matto sekä kori lapsen leluja. Missä henkinen sivistys, eli kirjat?

[/quote] olen sivistynyt. kirjahylly on olohuoneessa ja täynnä kirjoja. ostin viimeksi dostojevskia ja tolstoita.