Kirjahylly olohuoneessa on sivistyskodin merkki - oletko sivistynyt?
Monen tuttavan olohuone on sisustettu seuraavasti Sotkan sohva, Ikean tv-taso, LCD-näyttö, harmaa matto sekä kori lapsen leluja. Missä henkinen sivistys, eli kirjat?
Aivan turha sitten selitellä, että no kun me pidetään ne kaapissa, ei ku siis me myydään ne heti lukemisen jälkeen.. No kun siis totuus on se, että te, joilla ei ole kirjahyllyä, ette lue.
Kommentit (71)
Voi ei, meilla on kirjat kirjastohuoneessa. Pitkaan olivat entisessa kodissa olohuoneessa. Oli kylla inhottavan tunkkaista. Onhan siina tietenkin eroa, etta onko niita muutama sata vai lahemmas 2000 kuten meilla.
On meillä kirjahylly olohuoneessa ja jokaisen lapsen makuuhuoneessa, mutta suurin osa lukemistamme kirjoista on kirjastosta lainattuja. Ostettuja kirjoja on viety kirppiksillekin paljon, ei vain mahdu, ja useimpia kirjoja ei kuitenkaan loputtoman monta kertaa lueta. E-kirjoja emme vielä ainakaan juurikaan lue.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:08"]
Hey, c'moon tule jo 2000-luvulle, sinä yhden totuuden julistaja! Meillä kalustetaan tyylikkään minimalistisesti ja siihen ei kuulu pölyjä keräävä kirjahylly. Sen paikka ei myöskään kuuluisi olla olkkari sen paremmin kuin makkarikaan. Meillä se on bitteinä täällä Ipadin syövereissä.
ps. Missä junttilassa sinä ja tuttusi asuttekaan, jos dominoiva elementti on Sotkan soffa? Ja mitä se sinun sivistystasostasi kertookaan, että tuttavapiirisi (tai niin monet siihen kuuluvista) kalustaa niin?
[/quote]
Itsekin olen viime aikoina suosinut e-kirjoja (padin oston jälkeen tuli puolessa vuodessa ladattu 50 kirjaa pelkästään Amanzonilta), osin, liittyvät työhöni, osin, koska nykyiseen asuntoon ei enää yhtään kirjahyllyä järkevästi mahdu. Mutta on tiettyjä kirjallisuudenlajeja, jotka eivät nyt toistaiseksi kovin näppärästi vain oikein toimi sillä padilla, saati perinteisellä lukulaitteella. Mainitsisin nyt ainakin teokset, joita selataan, eli esimerkiksi matkaoppaat, keittokirjat, ja heh, useiden tuhansien sivujen eeppiset fantasiakirjasarjat.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:19"]Voi ei, meilla on kirjat kirjastohuoneessa. Pitkaan olivat entisessa kodissa olohuoneessa. Oli kylla inhottavan tunkkaista. Onhan siina tietenkin eroa, etta onko niita muutama sata vai lahemmas 2000 kuten meilla.
[/quote]
Pista vaan ne ÄÄKKÖSET päälle, ei tarvi yrittää esittää asuvansa,ulkomailla!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:19"]Voi ei, meilla on kirjat kirjastohuoneessa. Pitkaan olivat entisessa kodissa olohuoneessa. Oli kylla inhottavan tunkkaista. Onhan siina tietenkin eroa, etta onko niita muutama sata vai lahemmas 2000 kuten meilla.
[/quote]
Pista vaan ne ÄÄKKÖSET päälle, ei tarvi yrittää esittää asuvansa,ulkomailla!
[/quote]
En asu ulkomailla enka edes pyri esittamaan sita. Kirjoitan kannykalla ja siina on kieli englanniksi enka jaksa hakea tuolta a-kirjaimen alta sita ä-kirjainta koko ajan. Toivottavasti tama ei vaikuta ymmarrykseesi hirveasti.
Ei ole kirjahyllyä, ei telkkaria eikä TV-tasoa. Olohuone on meillä varattu keskusteluun.
Mun olohuone on aikalailla ap:n kuvauksen kaltainen. Minimalismista pidän siksi, että edes kodon yleiset tilat on edustuskelpoiset koska vaan.Kirjahylly löytyy sieltä makkarista. Olen siis piilosivistynyt. Lapsilla on tapana repiä hyllystä alas kaikki mahdollinen jos en ole kärppänä vahtimassa. Makkariin eksyvät harvemmin, joten jää siivoomiselta aikaa sille sivistyksellekin.Kirjahyllyynkään ei ole enää tulossa uusia kirjoja kuin pakon edessä. Kirjasto on vieressä, tällaista ylellisyyttä kannattaa hyödyntää.
Miksi kirjojen omistaminen olisi merkki sivistyksestä? Saatika sitten niiden säilytyspaikka. En ymmärrä.
no meillä ainakin kirjat on kirjastossa, siellä on meidän kirjavalikoimat, joka kerta kun haluaa mennä joku lukemaan menee omaan kirjastohuoneeseen (joka on paljon käytössä). Oleskeluhuoneessa ei todellakaan ole rumaa kirjahyllyä, eikä tule! Haluan nauttia kotini visuaalisuudesta. Eikä muuten ole ikeaa, eikä muutakaan roska firmaa
Meillä ei ole olohuonetta. Pohjakastia?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 07:54"]
Monen tuttavan olohuone on sisustettu seuraavasti Sotkan sohva, Ikean tv-taso, LCD-näyttö, harmaa matto sekä kori lapsen leluja. Missä henkinen sivistys, eli kirjat?
Aivan turha sitten selitellä, että no kun me pidetään ne kaapissa, ei ku siis me myydään ne heti lukemisen jälkeen.. No kun siis totuus on se, että te, joilla ei ole kirjahyllyä, ette lue.
[/quote]
Samaa mieltä, hylly on vain koristeita varten monissa perheissä. Haraldin sarvi, matkamuistot jne.
Tosin ei meilläkään ole kirjahyllyä olohuoneessa vaan sitä varten on erillinen kirjasto/takkahuone missä on 5 x 2,8m koko seinän peittävä kirjahylly. Viimeksi kun laskin siellä oli n 700 kirjaa, yritämme aina kierrättää ja myydä lasten koulun kirppiksellä osan (pokkarit). Kirjojen lisäksi 1 valokuva ja vanhat silitysraudat kirjatukina
[/quote]
Niin ja tietty lastenhuoneessa ja työhuoneessa omat pienemmät hyllyt. Omaan makuuhuoneeseen en halunnut tuon pölyämisen takia, parempi kun on keskitetysti yksi iso siivottava.
Meillä on ap:n kuvaaman kaltainen olkkari monilta osin. Tosin on myös apsö-kirjahylly, mutta pikkuhiljaa olen saanut siihen hylly hyllyltä kirjojen tilalle valokuvia, lasten askarteluja, lelulaatikoita, toki pari hyllyä on kirjojakin. Osa kirjoista on lastenhuoneissa/meidän makkarissa, mutta suurimman osan olen myynyt pikkuhiljaa pois. Meillä luetaan tosi paljon, mutta kirjat myydään nykyisin aina pois tai lainataan kirjastosta. Lähinnä olen säästänyt työhömme liittyviä kirjoja ja pari sellaista, joita kuvittelen lastenkin aikanaan haluavan lukea. Haluaisin päästä koko kirjahyllystä eroon ja hommata tilalle esim. nätin umpiovisen kaapin kaikenlaiselle sekalaiselle tavaralle, jotka nyt näkyy lasiovien läpi.
Syynä siis myymiseen on se, että emme lue tavallisia kirjoja uudelleen ne kerran luettuamme. Tietokirjallisuutta ei nykyisin juuri tarvitse, koska suurin osa tiedoista löytyy netistä ja kirjat vanhenee nopeammin. Ainoa kirjallisuus, johon toisinaan palaa, on ne työhön liittyvät perusteokset/ammattikirjallisuus. Tavaraa/roinaa on kodissa muutenkin niin paljon, että miksi ihmeessä säilyttäisin kirjoja turhan panttina kaapissa, jos niihin ei lukemisen jälkeen koske. En koe, että minun täytyy esitellä lukeneisuuttani suurella kirjamäärällä muille. Pyrin koko ajan vähentämään muutenkin tavaran määrää ja myyn pois pieneksi käyteitä vaatteita, leluja, kaapin perukoiden käyttämättömiä tavaroita ym. Tämä sama koskee siis myös kirjoja. Todellakin, nykyisin kun luen kirjan, myyn sen heti pois huuto.netissä. Hienoa olisi, jos tuon ison kirjahylly rotiskon tilalla olisi vain avaraa tilaa tai korkeintaan se pieni umpiovinen "sekalaisten" kaappi.
Syy sotkan/ikean huonekaluihin löytyy siitä, että ei ole varaa iskun tms. kalliimpiin huonekaluihin. Ainoa kallis on tuo apsö-hyllystö ja se on se ainoa, jonka haluan pois. :) Minimalistisuus kunniaan...
Ap:ta en ymmärrä lainkaan!
Mulla ei ole olohuonetta, mutta mun makkarissa on kaksi kirjahyllyä täynnä kirjoja, lisäksi yksi mun hyllyistä joka ei mahtunut tähän pieneen kämppään pianon kanssa, on vanhempien luona säilössä vanhassa huoneessani.
Hyllyistä löytyy valtavat määrät fantasiaa, rock elämänkertoja, kauhua, klassikoita ja käsityökirjoja. Laskin, että mulla on yhteensä joku pari sataa kirjaa. Jos mulla on 30€ ylimääräistä menen kirjakauppaan.
Niin ja ikää mulla on 21, että tuo määrä hyvin todennäköisesti vielä kasvaa, koska mä en suostu myymään niitäkään kirjoja, joita en ole lukenut vuosiin.
-34
Olen ap todella huolissani sinun sivistystasostasi. Sinulla on selkeä tarve päteä. Oletko narsistinen peroona?
Kirjahylly on koriste-elementti, löytyypä siitä joitakin kirjojakin.
Sen sijaan tietokoneiltani löytyy melkoiset määrät sähköistä ja skannattua kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita yms...
Mitä se kertoo sivistyneisyydestäni, sen lisäksi, että olen väitöskirjaa valmistelevat akateeminen?
Kai mä sitten ole sivistynyt kun kirjahyllyn omista sekä takkahuoneessa että olkkarissa ja vielä makkarissakin. Mutta siis.. ei mulla mitä sivistyskirjoja ole vaan ihania rakkausromaaneja, jännityskirjoja, toimintaa ja Stephen Kingin koko tuotanto... Ei kun löytyy multa 1 klassikko. Karamazovin veljekset :) Ei se hylly vaan ne kirjat mitä siellä on kertovat ihmisestä paljon enemmän.
Ne eivät mahdu olohuoneeseen. Meillä on kirjat eri huoneessa kahden seinän mittaisissa lasiovellisissa kirjahyllyissä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 07:54"]
[/quote]
Kirjat on erillisessä kirjastohuoneessa tai työhuoneessa, koska nykyiset olohuoneet ovat niin pieniä eikä ehjää seinäpintaakaan ole kuin sen tv:n verran. Meillä olohuone on ainoa paikka, jonne kirjahyllyt sopivat, mieluiten olisin sijoittanut hyllyt työhuoneeseen, mutta siellä ei vain ole tilaa isommalle hyllymäärälle.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:08"]
Hey, c'moon tule jo 2000-luvulle, sinä yhden totuuden julistaja! Meillä kalustetaan tyylikkään minimalistisesti ja siihen ei kuulu pölyjä keräävä kirjahylly. Sen paikka ei myöskään kuuluisi olla olkkari sen paremmin kuin makkarikaan. Meillä se on bitteinä täällä Ipadin syövereissä.
ps. Missä junttilassa sinä ja tuttusi asuttekaan, jos dominoiva elementti on Sotkan soffa? Ja mitä se sinun sivistystasostasi kertookaan, että tuttavapiirisi (tai niin monet siihen kuuluvista) kalustaa niin?
[/quote]
Kerro vielä, että oletteko köyhiä ja siksi ei ole kalusteita ja kutsutte tätä kaikkea minimalismiksi vai oletteko tosiaan minimalisteja? Olen aina pitänyt myös minimalisteja jotenkin henkisesti köyhinä, aivan kuin tahtoisitte asua mielisairaalaa muistuttavassa tilassa, missä ei ole kuin valkoista seinää.