Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityinen päiväkoti irtisanoi pikkupojan hoitosopimuksen

Vierailija
16.06.2014 |

Helsinkiläisen Minna Toreniuksen viisivuotias poika irtisanottiin Ankkalammen Katajanokan-päiväkodista helmikuussa. Irtisanominen on kolmas Ankkalammen päiväkodeissa.

Keskustelut Toreniuksen pojan irtisanomisesta alkoivat tammikuussa. Päiväkodin mukaan syinä olivat pojan ongelmallinen käyttäytyminen, henkilökunnan väsyminen poikaan ja pojan erityisen tuen tarve, jota päiväkoti ei tarjonnut.

Vaihtoehtoisesti päiväkoti vaati, että pojan hoito voi jatkua, jos perhe suostuu lyhennettyyn hoitoaikaan. Sitä perhe ei pystynyt järjestämään.

"Se oli todella rankkaa aikaa. Yhteistä päämäärää ei ollut, ja tilanne lukittui", Torenius kertoo. Perheen toivomuksesta kitjoituksessa ei julkaista pojan ja hänen isänsä nimeä.

Päiväkoti ei hankkinut paikalle erityislastentarhanopettajaa arvioimaan tilannetta. Minna Torenius sen sijaan vei miehensä kanssa pojan psykologin arvioitavaksi. Psykologi osallistui myös yhteen päiväkodissa järjestettyyn keskustelutilaisuuteen.

"Hänelle ei kuitenkaan annettu aikaa arvioida poikaa ryhmätoiminnassa", Torenius pahoittelee.

Perhe koki, että poika joutui rankan ja jatkuvan arvostelun kohteeksi. Vanhemmat saivat päivittäin palautetta päiväkodin henkilöstöltä. Muiden tarhalasten vanhemmilta he eivät saaneet negatiivista palautetta.

"Tuntui pahalta, kun lapsi sanoi, ettei hänellä ole päiväkodissa yhtään aikuista ystävää. Ajattelen, että irtisanominen ja irtisanomisuhka ovat asioita, jotka kuuluvat vain aikuisten maailmaan", pojan isä kertoo.

Kun poika irtisanottiin helmikuun lopussa, alkoi kolmen kuukauden irtisanomisaika.

"Irtisanomisaikana emme saaneet yhtään negatiivista palautetta. Se tuntui absurdilta näytelmältä", isä sanoo.

Nyt lapsi on kunnallisessa päivähoidossa ja aloittaa pian esikoulun. Erityisen tuen tarve on pojan nykyisessä päiväkodissa harkinnassa. On mahdollista, että hänet sijoitetaan tavallista pienempään esikouluryhmään.

Pojan vanhemmat kokevat, että Ankkalammen Katajanokan-päiväkodin ainoa päämääränä oli pojan irtisanominen. Heidän näkemyksensä mukaan muita mahdollisuuksia ei selvitetty kunnolla, ja vanhemmat jäivät yksin.

"Päiväkodilta ei tullut tukea vaan painostusta, ja meidän kasvatustapamme kyseenalaistettiin. Samalla meitä syyllistettiin siitä, että sysäämme lapsemme päiväkotiin. Petyimme ratkaisumalliin", Minna Torenius sanoo.

HS kirjoitti kesällä 2012, kuinka Ankkalammen Lauttasaaren-päiväkodista irtisanottiin lapsen hoitosopimus vanhempien ja henkilökunnan erimielisyyksien takia.

Syksyllä 2012 Ankkalammen Katajanokan-päiväkodista irtisanottiin Petra Erkkolan viisivuotias lapsi.

Henkilökunta oli toistuvasti kertonut Erkkolalle hoitopäivien jälkeen, mitä vaikeuksia lapsen kanssa oli ollut minäkin päivänä. Irtisanominen tuli silti yllätyksenä.

Lastenpsykologi totesi lapsen tavalliseksi mutta vilkkaaksi lapseksi. Erkkola antoi Ankkalammelle edellisen päiväkodin yhteystiedot Turusta konsultaatiota varten. Yhteyttä ei otettu.

"Sopimuksen mukaan voidaan irtisanoa ilman ennakkovaroitusta. Laillisesti se on ehkä oikein, mutta onko se oikein lapsen ja perheen näkökulmasta, vaikka yritin hakea apua", Erkkola sanoo.

Erkkola kritisoi sitä, että kaupunki ohjaa lapsia yksityispäiväkoteihin muttei kerro toisenlaisista säännöistä.

"Yksityistämisen hinnan maksavat lapsi ja perhe."

Erkkolan lapsi sai paikan kaupungin päiväkodista, jossa hän sai alussa erityistukea. Puolen vuoden jälkeen sitä ei tarvittu.

Lähde:HS

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi totesi pojan normaaliksi, vain vilkkaaksi. Ilmeisesti Ankkalammen hoitajilta vain loppui ammattitaito, tai totesivat voivansa ottaa jonosta helpomman tapauksen. Vaikka oma lapseni on rauhallinen ja ns. helppo, en laittaisi häntä Ankkalampeen näiden keissien takia.

(En ole ap.)

Vierailija
2/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on pointti se, että Ankkalampi haluaa, että heidän päiväkodissa on vain hyvin käyttäytyviä ylemmän sos luokan kilttejä lapsia. Se on se pointti.

en ole ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos maalarimaalasi maalari maalasi mädän talosi. Otat yhteyttä Hesariin, kirjoittavat puolilämpöisen jutun. Nimeltämainiten ala jatkamaan juttua vaikka 34 oli tyytyväisiä maalariin, niinkö toimit ? Menikö Sanoma oikein ?

Vierailija
4/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin saada lastani yksityiseen päiväkotiin. Lapsellani oli laajat ruoka-aineallergiat. Päiväkoti antoi sanoi ensin, että paikka on. Allergiat kuultuaan sanoi, että yksi ehkä ulkomailta muuttava on meitä ennen jonossa. Lapsi ei saanut paikkaa päiväkodista. Tiedän kuitenkin, että he ottivat meidän jälkeen paikkaa hakeneen. 

Onhan se selvää, että he haluavat valita vain helpot tapaukset. Omani olisi aiheuttanut lisätyötä päiväkodille. Tämä asia minua kammoksuttaa palvelujen yksityistämisessä. Yksityiset ottavat helpot ja jättävät vaikeat muille. 

Vierailija
5/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 07:24"]Jaha mikähän tässäkin oli pointti ? Lapsi seinähullu ja muut ovat syyllisiä sopeutumattomuuteen.

[/quote]

Ja sinusta on ihan ok nimitellä lasta seinähulluksi, jos tällä on jonkinasteisia ongelmia käytöksessä? En pätkääkään ihmettele että koulukiusaamista ja jopa päiväkotikiusaamista on niin paljon, kun lapset saavat vanhemmiltaan mallin siitä, kuinka toisia halveksutaan ja nimitellään. Lisäksi toivoisin että jos käytät termejä kuten "seinähullu", ota selville mihin se viitta ennenkuin käytät sitä asiasnkuulumattomassa yhteydessä. Takaisin koulunpenkille vaan sivistymään!

Vierailija
6/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksityinen saa valita asiakkaansa! Minusta se on ihan oikein.

Ei noista päiväkodeistahullunlailla kokoajan irtisanota lapsia, eihän se olisi enää päiväkodinkaan etu.

Mutta tässä tapauksessa tuon päiväkodin hemkilökunta on ollut sitä mieltä etteivät enää jaksa tuota lasta hoitaa ja silloi on paras pistää mukula pihalle

Jotkut lapset osaavat oikeasti olla aivan hirveitä! Huutavat raivoavat jopa sylkevät päin näköä. Vanhempien mielestä tietenkin heidän mussukkansa ovat vain vähän vilkkaita.

Kunnallisella puolella valitettavasti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa nuo kullanmurut, kun niitä ei voi poiskaan potkia.

Vierailija
7/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pointti, että tässä nähdään 'yksityisen' ja julkisten palvelutuottajien ero. Julkinen hoitaa kaikki, yksityinen ei ota alunperinkään niitä haastavia tapauksia ja sisään päässeistäkin irtisanotaan ne jotka eivät ole helppoja hoidettavia. Vaikka yksityinen valikoi asiakkaikseen rusinat päältä he saavat samat rahat per lapsi kuin monimuotoisemman asiakaskunnan kanssa pärjäävät julkiset. Eriytetään lapset jo pienestä pitäen. Nämä tapaukset tulevat lisääntymään, toisten mielestä se on hyvä asia, toisten mielestä ne kertovat enemmänkin yhteiskunnan muutoksesta.

Tuossakin tapauksessa tuntuu että irtisanominen on päätetty jo tammikuussa ja kuukauden ajan on kerätty kirjallista todistusmateriaalia lapsen irtisanomisen tueksi ja virallisesti sitten irtisanottu helmikuussa. Varmaan seurausta siitä että päiväkoti sai aikapaljon palautetta edellisestä irtisanomisesta 2012 joka tuli ihan puun takaa.

Vierailija
8/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuitenkin juuri sen takia esim. Lastentarhan opettajat kouluteta ihan yliopistossa asti että siellä osattaisiin sitten kasvattaa kaikenlaisia lapsia. Totta kai sitä toivoisi että vanhemmat kasvattaisivat itse omat lapsensa mutta kuulostaa minusta vähän ammattitaidon puutteelta jos pitää yksi harmiton mukula pistää pihalle päiväkodista. Ai mutta kun se työ on sitten niin rankkaa.

Vierailija
9/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkas lapsi ei ole seinähullu.Näistä yksityisistä päiväkodeista tulee ne hiljaiset ja ujot, jotka eivät ole saaneet yhtään sosiaalista pohjaa käsitellä muunlaisia ihmisiä. On myös surullista, että yhteiskunnan normina tuntuu olevan helppo ja äänetön lapsi.

Minä törmäsin eskarivuotena lasten kategorisoimiseen, kun erityislastentarhanopettaja vihjaisi lapsemme olevan kypsymätön kouluun. Varsinaista yhtä syytä ei osattu sanoa, lapsi oli heistä keskittymiskyvytön mutta annetuissa esimerkeissä osasi keskittyä. Lapsi oli levoton mutta jälleen esimerkeissä olikin yllättäen osannut keskittyä. Lapsella oli hienomotoriikan vaikeuksia, jotka olin itse havainnut ja niihin hakenut jo vuosia aiemmin apua ja toimintaterapia oli lopetettu, kun oli edistytty niin hyvin. Myös toimintaterapeutti antoi lausunnon palaverissa, että ei näe mitään syytä, miksi lapsi ei olisi koulukypsä.

Suostuin koulukypsyyskokeisiin, joista lapsi selviytyi paremmin kuin hyvin kaikilta osa-alueilta. Hänelle laadittiin sitten erityisen tuen suunnitelma tulevaa koulua varten ja mahdollisuudet monenlaisiin tukitoimiin, mutta yhtäkään ei ole tarvittu. Opettaja ei ymmärrä, miksi lastamme on kohdeltu näin. Yhtäkään järkevää syytä ei ole keksitty paitsi se, että lapsemme on luonteeltaan innokas ja vilkas, ei kuitenkaan mikään häirikkö tai keskittymiskyvytön. Hän ei sopinut tähän hiljaisen ja ujon ihanteeseen, mitä nyt yritetään kaikkialla lyödä läpi.

Ei siis kyse ole vain yksityisistä päiväkodeista. Näissä se ongelma näkyy, kun voivat valikoida asiakkaansa. Muuallakin samaa tehdään, koska yhteiskunnan ihanteena on mahdollisimman huomaamattomat lapset.

Vierailija
10/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa varsinaiseen tapaukseen, vaan yleisemmin, on hieman kaksipiippuinen juttu tuo yksityisen toiminta. Siinä on niin monta puolta;

Hoitajien ammattitaidon tulisi riittää myös haastavampien lapsien hoitamiseen, ja ne hermot ja jaksaminen on osa ammattitaitoa.

Toisaalta on lapsen kannalta hyvä, että oikeasti vaikka sitten "potkitaan pihalle" mieluummin kuin pidetään hoidossa, jossa lapsi vaistoaa vihamielisen ympäristön ja ehkä jopa hänen kohdalla muihin verrattuna alempitasoisen hoidon.

Ja sitten vielä se, että ei nuo "sinä et kelpaa tänne" -jutut kuulu lapsen maailmaan, ei aikuisen taholta. Toivottavasti on lapselle hyvin selitetty asia, ettei jää kelpaamattomuuden ja itseinhon tunteita, jotka ei välttämättä koskaan unohdu ja joiden vaikutukset saattavat näkyä vasta myöhemmin.

Vierailija
11/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä ei ole resursseja näihin lapsiin. Kunnallisella ovat avustajan tuella tai kahden lapsen paikalla. Piste.

Erityistä tukea tarvitsevan paikka on kunnallisella. Jos lapsi ei pärjää ryhmässä, erityinen tuki on lapsen etu.

Vierailija
12/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos saisit omassa työssäsi valita haluatko kaikki hirveät asiakkaat vai helpot, niin kumman valitset? Esim. Kaupassa asiakas joka huutaa ja haukkuu ja pahimmillaan sylkee sinua kasvoille.

sairaalassa potilas joka heittelee ruuat ympärinsä, repii lakanat pois sängystä, huutaa ja haukkuu sinua kokoajan, lyö ehkä vielä lisäksi.

esimerkkejä voisi antaa vaikka kuinka. Vaihtoehtona sinulla olisi laittaa tuo asiakas pois ja saisit tilalle normaalisti käyttäytyvän. Kumman valitset?

Voi kun näkisitte miten kauheita lapsia päivähoidossa osaa olla!

Ja itse veisin ilomielin lapseni tuollaiseen päiväkotiin missä minun lapseni ei tarvitsisi kärsiä jostain lapsesta joka parhaillaa joka päivä satuttaa muita lapsia ja hoitajien huomio menee pelkästään tähän yhteen lapseen, nii että muuta lapset saavat pärjätä keskenään.

Vierailija
13/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että jotkut paikat varmaan tahtovat helppoja lapsia, eivätkä kaikki jaksa vilkkaamanpuoleista lasta. Etenkään, jos tämä riehuttaa muitakin ikätovereitaan, minkä luulisi kuuluvan ihan sen ikäisen lapsen tapoihin. Etenkin pojalle. Leikkiminen yms.

Mun poikaystävällä on noin 5-vee pikkuveli, ja musta tuntuu, että koko muu sen perhe on vähän kyllästynyt tän pojan vilkkauteen. Mun mielestä tää poika on just suloisin pikkumies, kehen olen törmännyt. Aina menossa. Uskon kyllä, että se jatkuva meneminen väsyttää pitkässä menossa, muttei lapset ikuisesti lapsia ole.

Omia lapsia minulla ei vielä ole, joten en ole mikään neuvomaan pikkulasten kasvatuksen suhteen, mutta tähän irtisanomisjuttuun on vähän vaikea kenenkään sanoa mitään, kun me ei tunnetä tätä poikaa. Me ei tiedetä, millainen hän oikeaati on. Et onko vaan pientä vilkkautta, vai riehuuko päivät pitkät häiriköiden hoitajien/muiden lasten juttuja.

t. teini

Vierailija
14/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 07:30"]

Tässä on pointti se, että Ankkalampi haluaa, että heidän päiväkodissa on vain hyvin käyttäytyviä ylemmän sos luokan kilttejä lapsia. Se on se pointti.

en ole ap.

[/quote]

Niin minäkin haluaisin, että lapseni päiväkodissa olisi vain hyvinkäyttäytyviä lapsia

t. äiti, joka on kyllästynyt näiden erityisjuttuja tarvitsevien lapsien mölinään ja tavaroiden rikkomiseen ja puremiseen ja hakkaamiseen

Voisin heti viedä Ankkalampeen, koska siellä nähtävästi lapset saa leikkiä rauhassa

Ps. kohta tulee yksityiset koulut. Karsitaan ne mölyapinapellet pois niistä ja muut saa opiskella

Vierailija
15/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein tekivät päiväkodissa. Yksityinen yrittäjä saa valita asiakkaansa tässäkin tapauksessa ja koska yhteistyö ei toiminut, se irtisanoi lapsen. Perhe ei joutunut myöskään pulaan, se joutui vain nöyrtymään ja laittamaan lapsukaisen kunnalliseen päiväkotiin. Näin maailma pelaa valitettavasti muuallakin, oppikaa siitä.

Vierailija
16/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Meillä on lapsi, joka oli jo yksityisessä päiväkodissa, kun paljastui että lapsi on lievästi erityinen. Kunnallisella olisi päässyt vähän pienempään ryhmään ja saanut jotain erityishuomioita. Kun menin kertomaan yksityiselle päiväkodille diagnoosista, johtaja kysyi haluammeko jäädä vai vaihtaa kunnalliselle. Hän teki siinä samalla yhdessä kanssasi suunnitelmaan siitä, mitä kaikki lisätoimia voisivat tehdä lapseni tukemiseksi nyt diagnoosin perusteella. Kunnallista pienemmät ryhmät siellä oli jo valmiiksi. Päätimme jäädä yksityiseen päiväkotiin, henkilökunta on hymyssäsuin tehnyt kaikki ne ylimääräiset jutut lastani ja meitä auttaaksemme ja antavat vain hyvää palautetta lapsestani, iloiten hänen onnistumisistaan.

Päiväkotia aikoinaan valitessamme harkitsimme myös Ankkalampea, onneksi päätimme toisin...

Vierailija
17/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 07:50"]

Eikö kuitenkin juuri sen takia esim. Lastentarhan opettajat kouluteta ihan yliopistossa asti että siellä osattaisiin sitten kasvattaa kaikenlaisia lapsia. Totta kai sitä toivoisi että vanhemmat kasvattaisivat itse omat lapsensa mutta kuulostaa minusta vähän ammattitaidon puutteelta jos pitää yksi harmiton mukula pistää pihalle päiväkodista. Ai mutta kun se työ on sitten niin rankkaa.

[/quote]

Taustalla voi olla, että muut vanhemmat ovat uhanneet ottaa lapsensa pois, ellei tämä häirikkö lähde.

Hyvä oikeastaan näin päin. Suomessa kun on tyylinä, että koulussa kiusaajat saavat jäädä ja kiusattu vaihtaa koulua. Päiväkodissa kiusaaja ja riehuja pääsee pienryhmään ja saa oman erityistädin ja sitä paapotaan ja kiusatut lapset jäävät sitten heitteille.

Kiltit ja rauhalliset lapset eivät saa koskaan mitään, kun kaikki energia ja raha menee näihin häirikköihin ja erityislapsiin ja kun niistä ei edes mitään yleensä tule.

Vierailija
18/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 08:03"]

Ihan oikein tekivät päiväkodissa. Yksityinen yrittäjä saa valita asiakkaansa tässäkin tapauksessa ja koska yhteistyö ei toiminut, se irtisanoi lapsen. Perhe ei joutunut myöskään pulaan, se joutui vain nöyrtymään ja laittamaan lapsukaisen kunnalliseen päiväkotiin. Näin maailma pelaa valitettavasti muuallakin, oppikaa siitä.

[/quote]

Muualla julkisella rahalla ei maksettaisi yksityistä hoitoa. Musta heiltä voisi katkaista julkisen rahoituksen kokonaan jos eivät hoida kaikkia lapsia samoilla kriteereillä kuin kunnalliset päiväkodit. Voisivat sitten olla aidosti yksityisiä päiväkoteja.

Vierailija
19/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 07:54"]

No jos saisit omassa työssäsi valita haluatko kaikki hirveät asiakkaat vai helpot, niin kumman valitset? Esim. Kaupassa asiakas joka huutaa ja haukkuu ja pahimmillaan sylkee sinua kasvoille.

sairaalassa potilas joka heittelee ruuat ympärinsä, repii lakanat pois sängystä, huutaa ja haukkuu sinua kokoajan, lyö ehkä vielä lisäksi.

esimerkkejä voisi antaa vaikka kuinka. Vaihtoehtona sinulla olisi laittaa tuo asiakas pois ja saisit tilalle normaalisti käyttäytyvän. Kumman valitset?

Voi kun näkisitte miten kauheita lapsia päivähoidossa osaa olla!

Ja itse veisin ilomielin lapseni tuollaiseen päiväkotiin missä minun lapseni ei tarvitsisi kärsiä jostain lapsesta joka parhaillaa joka päivä satuttaa muita lapsia ja hoitajien huomio menee pelkästään tähän yhteen lapseen, nii että muuta lapset saavat pärjätä keskenään.

[/quote]

Sukulaiseni ei alkanut kunnalliseksi pph.ksi juuri siksi, että sai itse valita hoidettavansa. Kertoi, että puistossa kun päivällä ovat, käy sääliksi kunnallisia hoitajia, millaisia lapsia heillä on. Itse sai valita päältä sellaiset, jotka halusi.

Vierailija
20/50 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen pph ollut 10v.

Minulla on ollut kaikenlaisia lapsia hoidossa, myös erityislapsia. Olen valmis toimimaan heidä avukseen ja tekemään jopa yöimääräisiä juttuja, palaverejä yms. Vaikka niistä ei minulle mitään maksetakkaan.

Mutta kerran minulla on ollut hoidossa lapsi jonka paikan irtisanoin. Tämä vanhempien mukaan hieman vilkas lapsi tuhosi kaiken.

Satutti muita lapsia jatkuvasti, siis päivittäin puri,löi, nipisti yms muita hoitolapsia.

Sai päivittäin raivareita, suuttui milloin mistäkin, suuttui mm. Sellaisesta kun laittoi kengät vääriin jalkoihin ja pyysin vaihtamaan oikeisii jalkoihin, haarukka tippui häneltä lattialle, ei saanut ottaa lelua toisen lapsen kädestä yms.

Näistä syntyi aivan mieletön raivari, huusi,sylki hakkasi, tuhosi kaiken minkä käteensä sai. Tuo raivari saattoi kestää puolikin tuntia. Siinä minä sitten istuin ja yritin pitää kiinni raivoavaa lasta joka yritti kaikin keinoin repiä minua hiuksista ja lyödä, sylki päälle kun ei muuhun pystynyt. Kolme muuta lasta seisoo parhaillaan täysissä talvitamineissa odottamassa kohtauksen loppumista.

Jouduin muutenkin käyttämään suurimman osan huomisota häneen, ei onnistunut lauluhetket tai askartelut kuin harvoin ilman sitä että tämä yksi sankari suuttui keskenkaiken jostain.

Ja kyllä tämän lapsen vanhemmat suuttuivat kun sanoin,että lapsi ei voi jatkaa minun luonani. Vanhempien mielestä kyse oli minu ammattitaidottomuudesta ja kertoivatnin tätä auliisit ympäriinsä, siis sitä miten ammattitaidoton hoitaja olen.

Mutta itse en halua, että kotonani tuhotaan kaikki tavarat ja vielä vähemmän haluan,että muut hoitolapset joutuvat kärsimään tuollaisesta.