Olettehan tajunneet, että vanhempienne asunnon arvo romahtaa perintönä?
Odotatteko kieli pitkällä vanhempienne asunnon laittamista lihoiksi sitten, kun peritte sen/ne? Niin tekee moni muukin, mutta ei ota huomioon asuntojen kysynnän rajua laskua siinä vaiheessa kun väestö vähenee suurien ikäluokkien poistuessa. Kun ei ole kysyntää, hinnat romahtavat (pl. kasvukeskukset, joita Suomessa vähän). Älkää siis laskeskelko nykyhinnoilla, minkä verran nettoatte ja mitä rahoilla teette. Toteutuvat kauppahinnat tulevat olemaan jotain ihan muuta!
Kommentit (90)
Ihan vaan ohimennen, osaatteko kuvitella että omat lapsenne alkavat, sanotaan nyt tuossa 15-20 vuoden kuluttua pyöritellä ajatusta teidän kuolemastanne & silmäilevät mitä teille kuuluvaa tulevat haluamaan?
Olen menettänyt teininä oman äitini ja isä on vielä jäljellä. Toivottavasti pitkään. Nyt elän omaa elämääni ja hankin oman omaisuuteni.
Ymmärrän kyllä, että perintösuunnittelukin on fiksua, mutta kylmää vain tapanne käsitellä asiaa.
45: Minusta täällä ei ole kukaan ollut toivomassa vanhempiensa kuolemaa. Luetko rivien välistä jotain, mitä siellä ei ole? On ihan viisasta pohtia, mitä voi olla tulossa, vaikkei kellään kristallipalloa ole nähdäkseen, mihin talous kääntyy. Itse haluan ainakin teorian tasolla olla varautunut perintöveromaksuihin yms.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:00"]
On muuten todella vastenmielinen ilmiö tämä tulevien perintöjen laskeskelu, varsinkin kun ne suuret ikäluokat ovat vastikään jääneet eläkkeelle. Olen kohta neljänkymmenen eivätkä vanhempani ole edes omien vanhempiensa perintöä vielä saaneet, kaksi mummoa siis hengissä.
[/quote]
Sinulla lienee nuoret vanhemmat ja isovanhemmat. Minäkin olen nelikymppinen ja oma isäni kahdeksankymppinen. Kummankin puolen isovanhempani on ajat sitten haudattu. Yhtä lukuunottamatta elivät pitkään.
Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita samasta iästä huolimatta. Älä siis yleistä oman tilanteesi mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:00"]
Ei pidä paikkaansa, että suurin osa suurista ikäluokista olisi pesiytynyt kerrostaloihin. Asumme itse tälläisellä suurten ikäluokkien omakotitaloalueella eli talot on rakennettu 77-83. Meidän kadulla on esimerkiksi 24 taloa, joista vain kahdessa ei ole alkuperäiset omistajat. Taloja on tosi vähän myynnissä ja suurimmassa osassa asuu näitä 60-70 -vuotiaita. Muutama vuosi sitten menivät aina töihin, mutta nyt alkaa porukka olla poikkeuksia lukuunottamatta kotolaisina. Mikään ei viesti, että haluaisivat muuttaa vielä mihinkään. Sukupolven vaihdosta saa odottaa vielä hetken. Kukapa sitä kodistaan lähtee? Vaihtaa oman pihan ja tilavan kodin johonkin pieneen boksiin päikseen? Sitä paitsi omakotitaloissa asuminen on usein edullisempaakin, jos vasara pysyy kädessä. Asutaan suuren kaupungin lähiössä eli sinänsä taloista saisi hyvän hinnan.
[/quote]
Me taas asumme kerrostaloyhtiössä, jossa 148 asuntoa ja niistä reilusti yli sadassa asuu 65+ pariskunta tai yksinäinen. Taloyhtiö rakennettu 2012 ja suurin osa muuttaneista myi omakotitalonsa ja muutti tähän.
Sinulla on siis 22 sellaista pariskuntaa, jotka eivät ole myyneet taloaan ja minulla on noin sata sellaista, jotka ovat myyneet. Lisäksi ARA:n sivuilla on tilastoja aiheesta. Ilman muuta minä olen väärässä, koska sinulla on toisenlainen kokemus kuin mitä tilastot osoittavat.
siis tuota en ole koskaan ajatellutkaan asiaa. Mutta nyt kun asiaa mietin, niin merenrannalla sijaitseva moderni kivitalo tuskin kauheasti menettää arvoaan..
Tässä ketjussa on monta hyvää pointtia. Ensinnäkin ap kirjoittaa täyttä asiaa. Tulevan huoltosuhteen voi päätellä hyvin tästä:
Siitä näkyy, että kohtapuoleen on talous muuttumassa Suomessa radikaalisti ja myös asuntojen tarve muuttuu radikaalisti. Itse uskon vahvasti, että maaseudun 60- ja 70-luvun omakotitaloille ei ole ottajia juurikaan kohta, koska sillä seudulla ei ole vain yksinkertaisesti töitä. Sen sijaan isojen kaupunkien hyvien palveluiden lähellä olevat kaksiot saattavat olla todella kuumaa kamaa - niihin halunnee muuttaa niin nuoret parit kuin eläkeläisetkin, jotka eivät jaksa enää huolehtia vanhasta omakotitalostaan. Minulle siis täysin epäselvää, että tuleeko nuo vanhat omakotitalot perinnöksi suoraan vai ehtiikö suuret ikäluokat tehdä jo omat ratkaisunsa ja muuttaa keskustoihin kaksioihin?
Yhtä kaikki, syrjäseudun remonttitarpeisten asuntojen hinnat voivat hyvinkin laskea ja tässä ei todellakaan ole nyt kyse siitä, että keskusteltaisiin mistään asuntokuplasta (ei sillä eikö sellainenkin voisi olla yhtä aikaa, ei kai ne toisiaan poissulje).
Toinen juttu mitä kannatta perintöjä miettiessä miettiä on mielestäni se, että jos keskiverrosti täältä lähdetään vaikka 80 v sinne viimeiseen yksiöön, niin usein ne perijät ovat jo itsekin 50 v ja yleensä jo oikein hyvässä taloudellisessa tilanteessa ja ne lapsetkin ovat heiltä jo usein lentäneet pesästä. Siinä mielessä on vähän hassua kenenkään lähteä omaa talouttaan laskemaan perintöjen varaan - ne tärkeimmät 20-40 v pitää kuitenkin elää ihan omillaan (jollei sitten vanhemmat anna ennakkoperintöä, mutta siitähän tässä ketjussa ei ollut kyse).
Omilla vanhemmillani on tällä hetkellä 200 m päässä 160 kaupasta ja juna-asemasta 2000-luvun kerrostaloasunto, joten itse en ole perimässä näillä näkymin kyllä mitään muuttotappioalueen remonttitarpeista omakotitaloa. Toivon tietysti, että vanhempani eläisivät pitkään ja mahdollisimman hyvässä kunnossa, mutta realismia lienee se, että voinen saada vanhempieni asuntovelkaa ja perintöveroja niskaani seuraavan 10 vuoden sisällä. Tähän ainakin kannattaa minun varautua.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:22"]
Ihan vaan ohimennen, osaatteko kuvitella että omat lapsenne alkavat, sanotaan nyt tuossa 15-20 vuoden kuluttua pyöritellä ajatusta teidän kuolemastanne & silmäilevät mitä teille kuuluvaa tulevat haluamaan?
Olen menettänyt teininä oman äitini ja isä on vielä jäljellä. Toivottavasti pitkään. Nyt elän omaa elämääni ja hankin oman omaisuuteni.
Ymmärrän kyllä, että perintösuunnittelukin on fiksua, mutta kylmää vain tapanne käsitellä asiaa.
[/quote]
Meillä poika toi pari vuotta sitten silloisen tyttöystävänä käymään ja tämä ihasteli taloamme ja tavaroitamme pohtien ääneen, miten paljon rahaa tässä onkaan kiinni ja miten kiva on sitten tulevaisuudessa saada myydä kaikki ja käyttää rahat matkusteluun.
Se suhde ei ollut kovin pitkäaikainen.
Jos ja kun aika äitistä jättää niin muutan kyllä ihan itse hänen asuntoonsa.
mitähän tämä aloitus kertoo ap:stä? Hän ilmeisesti itse kyttää mahdollista tulevaa perintöä ja laskee euroja ja hölmönä kuvittelee, että kaikki muutkin tekevät niin..
Pikku vinkki: useimmille meistä ne omat vanhemmat ovat ihan muilla osa-alueilla tärkeintä, tulevaa perintöä ei mieti.
Minun lapsuudenkotini on rakennettu 70-luvulla rauhalliselle omakotitaloalueelle. Tällä hetkellä alueen talot ovat todella haluttuja, sillä tontit ovat isoja ja kasvillisuus jo rehottaa toisin kuin uudistaloalueilla ja lisäksi kilsan päässä menee moottoritie suoraan ison kaupungin keskustaan, sinne on vartin ajomatka.
Totta on, että talot alkavat olla suuremman remontin tarpeessa jo. Vanhempani ovat kuitenkin tehneet jatkuvasti taloon päivityksiä ja remppaa, joten talo on oikein hyvässä kunnossa. Sen puoleen en pelkää talon arvon olevan mitätön. Se on jossain siinä vähintään 150 000 euron kieppeillä, mitä nyt olen kuullut vanhempieni puhuneen naapuruston talokaupoista.
Luulen kuitenkin, että kun he tulevat tarpeeksi vanhoiksi ja heikoiksi (molemmat ovat siis jo eläkkeellä), he myyvät talon itse ja muuttavat keskustaan palvelujen viereen johonkin helppohoitoiseen kerrostalokaksioon tms. Sen suon heille ilomielin. He saavat tehdä omaisuudellaan mitä haluavat.
En odota kieli pitkällä mitään perintöä. Minusta jokaisen on luotava oma omaisuutensa ja silloin myös jokaisella on oikeus tehdä sillä mitä haluaa. Toivon kyllä, että vanhemmillani on omaisuutta sen verran jäljellä heidän kuollessaan, että saan heidän kunnollisin menoin hautaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:00"]
On muuten todella vastenmielinen ilmiö tämä tulevien perintöjen laskeskelu, varsinkin kun ne suuret ikäluokat ovat vastikään jääneet eläkkeelle. Olen kohta neljänkymmenen eivätkä vanhempani ole edes omien vanhempiensa perintöä vielä saaneet, kaksi mummoa siis hengissä.
[/quote]
Sinulla lienee nuoret vanhemmat ja isovanhemmat. Minäkin olen nelikymppinen ja oma isäni kahdeksankymppinen. Kummankin puolen isovanhempani on ajat sitten haudattu. Yhtä lukuunottamatta elivät pitkään.
Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita samasta iästä huolimatta. Älä siis yleistä oman tilanteesi mukaan.
[/quote]
samaa olin tulossa kommentoimaan -olen nelikymppinen, vanhempani 70+ ikäisiä, yhtään isovanhempaa ei ole ollut vuosiin elossa (ja he elivät 80-90-vuotiaiksi).
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:42"]
5, sepä se. Kun se talo on pelkkä rasite muuten mainiolla tontilla. Rakenteissa on jopa asbestia (Vartti-kate). Pitää tosiaan aikanaan pohtia purkaako talo itse ja myydä pelkkä tontti vai pitääkö koko paketti itsellä. Harkita voisi myös yhteisvoimin täysin uuuden rakennuksen telemistä loma-asunnoksi.
[/quote]
Lahjoittakaa talo vapaapalokunnan harjoitustaloksi eli harjoittelevat tulen leviämisen estämistä ja talo palaa iloisesti tuhkaksi. Tai ainakin aikaisemmin tuo on onnistunut ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:42"]
5, sepä se. Kun se talo on pelkkä rasite muuten mainiolla tontilla. Rakenteissa on jopa asbestia (Vartti-kate). Pitää tosiaan aikanaan pohtia purkaako talo itse ja myydä pelkkä tontti vai pitääkö koko paketti itsellä. Harkita voisi myös yhteisvoimin täysin uuuden rakennuksen telemistä loma-asunnoksi.
[/quote]
Lahjoittakaa talo vapaapalokunnan harjoitustaloksi eli harjoittelevat tulen leviämisen estämistä ja talo palaa iloisesti tuhkaksi. Tai ainakin aikaisemmin tuo on onnistunut ihan hyvin.
[/quote]
Talo pitää silti purkaa sitä ennen. Ikkunat, johdot ym. pois. Ja lopuksi pitää vielä palojäte itse viedä kaatikselle omalla kustannuksella. Ei ole mitään ilmaista lystiä tuo palokunnalle antaminen vaan homma maksaa kaikkineen tuhansia. Säästää siinä sen seinien repimisen vaivan.
Ehkä tällä alueella nyt asuu hiukan enemmän kuin tuo 24 talollista. Kysymys oli meidän poikkikadusta. Kävellessä tätä noin 150 talon aluetta sanoisin näppituntuman olevan se, että samalla prosentilla kuin meidän kadulla, asuu sitä alkuperäisporukkaa. Tarkkaa tilastoa en tuossa ole tehnyt eli varmat luvut voin sanoa vain meidän kadun osalta. Jos toisaalta mietin omien kavereideni vanhempia, niin yksi leskeytynyt muutti kerrostaloon, yhden vanhemmat osti uuden omakotitalon vanhan tilalle ja muut taitaa pitkälti asua niissä, missä asuivat jo meidän lapsuudessa. Avioeroja ei juuri olekaan ollut. Samoin sedät, enot, tädit, kukaan ei ole muuttanut kerrostaloon ja vanhimmat on jo yli 70, nuorimmatkin 60.
Toki tuota mainitsemaasi muutosta jonkin verran on, mutta en puhuisi mistään kovin suuresta ilmiöstä ainakaan täällä meidän maakunnassa. Asumme siis ison kaupungin lähiössä, Länsi-Suomen alueella.
Sinänsä tilastot nyt on niitä ja näitä. Mun tilasto on tuo,sinun omasi ja Aran kolmas. Kaikki voivat kertoa samaa asiaa, vain erilaisella tulkinnalla.:)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:00"]
Ei pidä paikkaansa, että suurin osa suurista ikäluokista olisi pesiytynyt kerrostaloihin. Asumme itse tälläisellä suurten ikäluokkien omakotitaloalueella eli talot on rakennettu 77-83. Meidän kadulla on esimerkiksi 24 taloa, joista vain kahdessa ei ole alkuperäiset omistajat. Taloja on tosi vähän myynnissä ja suurimmassa osassa asuu näitä 60-70 -vuotiaita. Muutama vuosi sitten menivät aina töihin, mutta nyt alkaa porukka olla poikkeuksia lukuunottamatta kotolaisina. Mikään ei viesti, että haluaisivat muuttaa vielä mihinkään. Sukupolven vaihdosta saa odottaa vielä hetken. Kukapa sitä kodistaan lähtee? Vaihtaa oman pihan ja tilavan kodin johonkin pieneen boksiin päikseen? Sitä paitsi omakotitaloissa asuminen on usein edullisempaakin, jos vasara pysyy kädessä. Asutaan suuren kaupungin lähiössä eli sinänsä taloista saisi hyvän hinnan.
[/quote]
Me taas asumme kerrostaloyhtiössä, jossa 148 asuntoa ja niistä reilusti yli sadassa asuu 65+ pariskunta tai yksinäinen. Taloyhtiö rakennettu 2012 ja suurin osa muuttaneista myi omakotitalonsa ja muutti tähän.
Sinulla on siis 22 sellaista pariskuntaa, jotka eivät ole myyneet taloaan ja minulla on noin sata sellaista, jotka ovat myyneet. Lisäksi ARA:n sivuilla on tilastoja aiheesta. Ilman muuta minä olen väärässä, koska sinulla on toisenlainen kokemus kuin mitä tilastot osoittavat.
[/quote]
Netissä Kaupppalehden ykkösuutinen on "asuntokaupassa syöksy syvenee" ja esim Tampereen seudun opiskelija-asuntosäätiö TOAS aikoo purkaa 70-luvulla Rauhanniemeen rakennetut kerrostalot korjauksen sijaan.
"– Joutuisimme peruskorjauksessa soveltamaan uusia rakentamismääräyksiä, joten kohteen peruskorjaus maksaisi laskelmien mukaan noin 14 miljoonaa euroa. Täysin uudet talot maksavat yhteensä noin puolet enemmän, mutta ne ovat sitten täysin uusia"
Asuntojen hyvä (on tosin kyseenalaista kenen etu se on että asumiskustannukset karkaavat käsistä) hintakehitys johtuu ennätyksellisen alhaisista koroista ja mm. naisten verorahoilla ja lainoilla kustannetuista palkankorotuksista 2010-luvulla. Julkisen sektorin palkkakustannukset ovat nousseet 2.5 miljardilla vuodesta 2011 ja nykyisiä korkoja ihmetellään 5-10 vuoden päästä.
Mua tuossa artikkelissa ei hämmästyttänyt tuo 1970-luvun kerrostalojen purkaminen, kun kuitenkin saavat rakentaa varmaan uusia korkeampia rakennuksia tilalle ja saavat niistä mainiot myyntirahat eli eihän TOAS tosiaankaan tappioa tuossa tee, jos kaavoituksen saa muutettua. Sen sijaan mun kulmakarvat nousi, kun luin, että olivat jo vuonna 2011 purkaneet v. 1985 rakennetut kerrostalot. Kyse ei siis ole enää pelkistä 70-luvun talojen remonttien kannattamattomuude sta, jos 80-luvun puolivälin talotkin jo ammattisijoittaja purkaa! Osan tuosta asiasta toki selittää sama "korkeampia rakennuksia tilalle" ilmiö, mutta kuvaavaa on se, että jollain on tullut edes mieleen purkaa siis 80-luvun kerrostaloja muistaakseni 6 kpl.
[quote author="melba" time="16.02.2014 klo 14:12"]Mua tuossa artikkelissa ei hämmästyttänyt tuo 1970-luvun kerrostalojen purkaminen, kun kuitenkin saavat rakentaa varmaan uusia korkeampia rakennuksia tilalle ja saavat niistä mainiot myyntirahat eli eihän TOAS tosiaankaan tappioa tuossa tee, jos kaavoituksen saa muutettua. Sen sijaan mun kulmakarvat nousi, kun luin, että olivat jo vuonna 2011 purkaneet v. 1985 rakennetut kerrostalot. Kyse ei siis ole enää pelkistä 70-luvun talojen remonttien kannattamattomuude sta, jos 80-luvun puolivälin talotkin jo ammattisijoittaja purkaa! Osan tuosta asiasta toki selittää sama "korkeampia rakennuksia tilalle" ilmiö, mutta kuvaavaa on se, että jollain on tullut edes mieleen purkaa siis 80-luvun kerrostaloja muistaakseni 6 kpl.
[/quote]
Todennäköisesti kyse on ollut siitä, että on haluttu rakentaa opiskelijoille yksiöitä solukämppien tilalle, ja se on ollut mahdotonta/todella kallista siihen vanhaan pohjaan. Tosin tämä ei ole mitään tietoa, vaan pelkkää spekulointia.
Eikä se vanhan purkaminen aina ole liian kallista. Kyllä esim. Hervannassa 70-luvulla rakennettu Mikontalo peruskorjattiin, eikä purettu.
Voi voi kuulkaas olen nyt seurannut läheltä kahden perheen asuntokauppaa, toinen iso 1900-luvun alun hirsitalo on tämän ison kaupungin erittäin arvostetulla alueella mutta aika pitkän matkan päässä kaupungin keskustasta. Toinen uudehko talo on pienessä kunnassa melko kaukana isoista kaupungeista varsinais-suomessa. Molempia yritetään myydä hinnalla millä hyvänsä, mutta kukaan ei edes ole käynyt katsomassa. Että kyllä se arvostettu ja haluttu aluekin voi pettää!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:31"][quote author="melba" time="16.02.2014 klo 14:12"]Mua tuossa artikkelissa ei hämmästyttänyt tuo 1970-luvun kerrostalojen purkaminen, kun kuitenkin saavat rakentaa varmaan uusia korkeampia rakennuksia tilalle ja saavat niistä mainiot myyntirahat eli eihän TOAS tosiaankaan tappioa tuossa tee, jos kaavoituksen saa muutettua. Sen sijaan mun kulmakarvat nousi, kun luin, että olivat jo vuonna 2011 purkaneet v. 1985 rakennetut kerrostalot. Kyse ei siis ole enää pelkistä 70-luvun talojen remonttien kannattamattomuude sta, jos 80-luvun puolivälin talotkin jo ammattisijoittaja purkaa! Osan tuosta asiasta toki selittää sama "korkeampia rakennuksia tilalle" ilmiö, mutta kuvaavaa on se, että jollain on tullut edes mieleen purkaa siis 80-luvun kerrostaloja muistaakseni 6 kpl.
[/quote]
Todennäköisesti kyse on ollut siitä, että on haluttu rakentaa opiskelijoille yksiöitä solukämppien tilalle, ja se on ollut mahdotonta/todella kallista siihen vanhaan pohjaan. Tosin tämä ei ole mitään tietoa, vaan pelkkää spekulointia.
Eikä se vanhan purkaminen aina ole liian kallista. Kyllä esim. Hervannassa 70-luvulla rakennettu Mikontalo peruskorjattiin, eikä purettu.
[/quote]
siis vanhan korjaaminen, ei purkaminen, piti lukea
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:49"]
Mun lapsuuden koti rakennettu 1994. odotan tässä just että muuttavat poies jotta pääsisin perheeni kanssa siihen asumaan.. ei ole hometalo, sijainti ei voisi parempi olla, iso piha. Päivitetty aina silloin tällöin, viimeksi kesällä 2013.
[/quote]
Olet siis aika nuori, 19-20-vuotias? Jo perhekin..?
[/quote]
No lapsuudenkoti ei välttämättä ole se, jossa on syntynyt, vaan jossa on lapsena kasvanut.
Onhan noita vanhempia taloja vaikea myydä. Seurasin kesällä ja syksyllä talojen myyntiä Savossa ja aika heikolta näytti, kukaan ei halunnut ostaa, ja aika monet talot oli korkeintaan kohtuullisessa kunnossa. Hyväkuntoisetkaan 80-luvulla valmistuneet ei tule myydyksi kovin helpolla. Hyvä se on Helsingin arvoalueilla asuvista, varakkaista sukulaisista tulla huutelemaan, aika moni kuitenkin asuu jossain ihan muualla.