Pitkä parisuhde takana ja nyt etsin uutta miestä ja olen järkyttynyt
Haluaisin vanhanaikaisen miehen. Siis sellaisen, joka huolehtii naisesta ja tekee ns. miesten työt. Ja minä sitten tekisin ne ns. naisten työt.
En tarkoita, että haluan alkaa elätiksi. Oma työ on ja pystyn itseni elättämään. Mutta haluaisin miehen, joka suojelee minua kaikelta uhkaavalta eikä oleta, että osaisin vaihtaa autoon renkaat.
Nykyään tästä ei edes pysty keskustelemaan, kun kaikki luulevat trolliksi. Ilmeisesti nykyaikana naisten ja miesten pitää olla niin tasa-arvoisia, ettei tällaista sovi edes kysyä.
Miten tässä nyt näin on käynyt? Parikymmentä vuotta sitten tämä oli vielä ihan validi ajatus puolisoa etsittäessä.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Minä myös haluan perinteisen miehen ja olen saanutkin sellaisen. Omakotitalossa kyllä riittää miesten töitä, joista en selviäisi yksin, vaan joutuisin palkkaamaan jonkun tekemään ne. Esimerkiksi tänään mies tyhjensi rännikourut, mikä on hänelle pitkänä miehenä paljon helpompaa kuin minulle, joten luontevasti näin. Moniin miesten töihin tarvitsee yksinkertaisesti voimaa mitä isolla miehellä on paljon enemmän kuin pienikokoisella naisella. Joten perinteinen työnjako sopii hyvin.
Miten olisi maajussimies? Eikös heitä ole paljonkin vapaana ja osaavat varmasti kaikki miesten työt.
Olisiko konkreettisia esimerkkejä mitä ne työt on joihin miehen tarvitsee?
Olen mies, mutta en kuitenkaan maalta. En halua vaikuttaa sovinistilta ja kerron tässä vain muutamia esimerkkejä omasta elämästäni. Autotallista löytyy pylväsporakone ja MIG hitsauslaite. Nämä ovatkin ahkerassa käytössä. Lisäksi löytyy mm. kompura, hiekkapuhallusvehkeet yms. normaaleja miesten juttuja.
Tänä vuonna on tullut korjattua mm. lahonneet portaat yhdellä mökillä. Autosta on saanut korjata pari juttua ja on joutunut OBD:llä kaivelemaan ensin väylästä vikakoodeja tietokoneella. Moottoriveneellä ajoin kivelle ja piti ensin hartsilla/kovetteella paikata ja sitten värjätyllä topgoatilla pinnoittaa vaurio. Eristyksiä, höyrysulkuja, kipsilevytyksiä, kittausta ja maalusta on myös ollut vaikka en ole edes rakennusalalla vaan toimistohommissa. Minä käytän vielä perinteistä puukkosahaa ja olen sahannut niin paljon että tulee suora kulma vaikka ilman merkkausta. Osaan myös puusepän hommia ja olen rakentanut itse keittiön kalusteita ja huonekaluja. Laiturit, puutarhakalusteet ja grillipaikatkin olen rakentanut tuosta vain.
Nämä voisi olla niitä peristeisiä miesten hommia. En sano etteikö nainen pystyisi samoja juttuja tekemään, mutta eipä ole vielä yhtään tullut vastaan joka olisi tehnyt. Tuollainen tekeminen vain kiinnostaa. En tiedä johtuuko se sukupuolesta. Btw. laitan myös ruokaa ja pesen pyykkiä.
Ei johdu sukupuolesta t. remppanainen :D
Vierailija kirjoitti:
Jos Ap on järkyttyny niin minä miehenä olen vähintään yhtä hämmästynyt. - Tällaisen avauksen tehdessään tulee mieleen, että vaikka aivan liian moni mies ei tajua, miten sukupuolten välinen tasa-arvo on keskimäärin erinomainen asia ja monelle miehelle siten parempi vaihoehto kuin patriakkaalinen rooli jako. niin yhtälailla Ap onnistui avauksessaan olemaan nyt naisena tasa-arvoisen parisuhteiden ideaalin jarruttajana. - Toki jos hän haluaa asettua johonkin hyvin maaseutu ja /tai alkutuotantoa harjoittavan miehen kumppaniksi, niin ehkä työnjako heillä saattaa olla luonteva.
Vaikka olen ollut huomaavinani, että mm. Maajussille morsian ohjelma on osoittanu monelle asfalttiviidakossa elävälle. että ainanki osa myös syrjemmällä ja sivummalla elää alkuotantoa ja maataloutta harjoittavaia sinkkuja(kin) , eivät niinkään kaipaa kenenkään isännäksi tai emännäksi, vaan kaipaavat rinnalleen kumppania jonka kanssa muodosaa tasa-arvoien parisuhde, jossa työ jaetaan muutoinkin kuin karkean sukupuolittuneesti; jossa mies on sonni ja nainen on se hänen rinnallaan liihottava lintunen, ellei sitten ole miehen äiti, jota ilman mies ei pärjää.
Tuokin on niin hassu ajatus, että maaseudulla olisi jako miesten ja naisten töihin. Ehkä se mielikuva tulee jostain mustavalkoisista suomifilmeistä? Jotka nekin olivat aikansa hömppää, eivät dokumentteja.
Oli miten oli, nykyään maatilalla sekä isäntä että emäntä ajavat traktoria ja käyttelevät moottorisahaa. Jos joku miestentyötnaistentyöt-bimbo sipsuttelisi sinne ja olisi sitä mieltä että hän puuhastelee vain keittiössä, isännät lähettäisivät tuollaisen aika nopeasti matkoihinsa. Kyllä maaseudulla sovinismikin kukkii runsaasti, mutta se tarkoittaa että nainen raataa maatilan töissä ja lisäksi tekee kotityöt. Yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Minä myös haluan perinteisen miehen ja olen saanutkin sellaisen. Omakotitalossa kyllä riittää miesten töitä, joista en selviäisi yksin, vaan joutuisin palkkaamaan jonkun tekemään ne. Esimerkiksi tänään mies tyhjensi rännikourut, mikä on hänelle pitkänä miehenä paljon helpompaa kuin minulle, joten luontevasti näin. Moniin miesten töihin tarvitsee yksinkertaisesti voimaa mitä isolla miehellä on paljon enemmän kuin pienikokoisella naisella. Joten perinteinen työnjako sopii hyvin.
Miten olisi maajussimies? Eikös heitä ole paljonkin vapaana ja osaavat varmasti kaikki miesten työt.
Olisiko konkreettisia esimerkkejä mitä ne työt on joihin miehen tarvitsee?
Olen mies, mutta en kuitenkaan maalta. En halua vaikuttaa sovinistilta ja kerron tässä vain muutamia esimerkkejä omasta elämästäni. Autotallista löytyy pylväsporakone ja MIG hitsauslaite. Nämä ovatkin ahkerassa käytössä. Lisäksi löytyy mm. kompura, hiekkapuhallusvehkeet yms. normaaleja miesten juttuja.
Tänä vuonna on tullut korjattua mm. lahonneet portaat yhdellä mökillä. Autosta on saanut korjata pari juttua ja on joutunut OBD:llä kaivelemaan ensin väylästä vikakoodeja tietokoneella. Moottoriveneellä ajoin kivelle ja piti ensin hartsilla/kovetteella paikata ja sitten värjätyllä topgoatilla pinnoittaa vaurio. Eristyksiä, höyrysulkuja, kipsilevytyksiä, kittausta ja maalusta on myös ollut vaikka en ole edes rakennusalalla vaan toimistohommissa. Minä käytän vielä perinteistä puukkosahaa ja olen sahannut niin paljon että tulee suora kulma vaikka ilman merkkausta. Osaan myös puusepän hommia ja olen rakentanut itse keittiön kalusteita ja huonekaluja. Laiturit, puutarhakalusteet ja grillipaikatkin olen rakentanut tuosta vain.
Nämä voisi olla niitä peristeisiä miesten hommia. En sano etteikö nainen pystyisi samoja juttuja tekemään, mutta eipä ole vielä yhtään tullut vastaan joka olisi tehnyt. Tuollainen tekeminen vain kiinnostaa. En tiedä johtuuko se sukupuolesta. Btw. laitan myös ruokaa ja pesen pyykkiä.
Ruoanlaittoa ja pyykkäystä lukuun ottamatta nuo ovat kaikki pelkkiä harrastuksia. En korjaile veneitä, koska veneet eivät kiinnosta enkä aio sellaista ikinä hankkia. Rakensin pergolan ja pihakeittiön puutarhaan viime kesänä, mutta ei se ole työ vaan harrastus.
No höpö höpö.
Iso osa miehistä, varsinkin Helsingin vihreän yliopistokuplan ulkopuolella olevat, tekevät enemmän kuin mielellään ne "miesten työt" vaikka eivät siitä puhuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä miesten töitä mies tekee kerrostaloasunnossa sitten? Joudut tekemään kaikki kotityöt ja mies vaihtaa autoon renkaat 2 kertaa vuodessa.
Kun putkissa joku ongelma tai suihkun viemäri tukossa, niin ukko hoitaa.
Kantaa painavat jutut.
Kiipeilee ja asentaa lamput ja taulut sun muut.
Häätää sisään lentänee linnut ja hämiksen ym.
Semmosia.
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö.
Iso osa miehistä, varsinkin Helsingin vihreän yliopistokuplan ulkopuolella olevat, tekevät enemmän kuin mielellään ne "miesten työt" vaikka eivät siitä puhuisikaan.
No tekisin minäkin! Muutama tunti muutaman kerran vuodessa ja vapautuisin päivittäisestä siivoamisesta, kokkaamisesta ja pyykkäämisestä! Vaihtaisin renkaat puolessa tunnissa ja asuisin vuoden kuin hotellissa. Olisi ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miesten töitä mies tekee kerrostaloasunnossa sitten? Joudut tekemään kaikki kotityöt ja mies vaihtaa autoon renkaat 2 kertaa vuodessa.
Kun putkissa joku ongelma tai suihkun viemäri tukossa, niin ukko hoitaa.
Kantaa painavat jutut.
Kiipeilee ja asentaa lamput ja taulut sun muut.
Häätää sisään lentänee linnut ja hämiksen ym.
Semmosia.
Kuka surkea, ruikuttava luuseri ei itse saa noita tehtyä? Häätää linnun!?! WTF :D
Meillä ainakin on miesten työt ja yhteiset työt :D
Itse olen ihan onneton kaikkien koneiden ja laitteiden kanssa, remppahommissa teen tuhoa enemmän kuin saan aikaiseksi jne. joten mies meillä nuo hoitaa.
Jotenkin tuntuu, että osa vastaajista ei hyväksy jakoa naisten, ja miesten töihin. Tasa-arvo ei itselle tarkoita sitä, että mies imuroi, ja kokkaa. Tasa-arvoa on se, että molemmat tekevät suht saman verran töitä. Ja sen mukaan mitä kukin osaa. Asun maalla, ja teen remppahommia omakotitalossa, autotallissa, ja pihassa. Ei vsimo osaa rakentaa. Teemme niitä kyllä joskus yhdessä. On mukavaa kun olen rakentanut jotain monta tuntia, ja ruoka on valmista, saati ruveta sitä itse vääntämään. Olenko sovinisti? Pitäisikö laittaa vaimo rakentamaan, ja minä teen sitten "pahaa" ruokaa. Saataisiin pihaan vino ulkorakennus, ja syötäisiin huonosti. Joillain muilla jako voi olla toinen. Ymmärrän hyvin, jos asutaan kerrostalossa, ja miehen työ on kaysoa telkkaria ja juoda kaljaa. Ehkä silloin kannattaa vuorotella kotitöiden tekemisen, ja kaljanjuonnin välillä.
Suosittelen venäläistä miestä. He ovat sen verran machoja, että vaimon ja lasten elättäminen on ihan kunnia-asia ja vaimo saa rauhassa tehdä ” naistentöitä”.
Johtuu varmaan siitä, että tuollaisia ajatuksia esittävät miehet on viimeiset kymmenen vuotta saman tien leimattu sovinistiksi, joka vain haluaa sortaa naisia. Noin ajattelevat miehet ovat oppineet pitämään suunsa kiinni.
Tasa-arvo on yleisesti tärkeämpää miehille kuin naisille. Olen näin deittailevana miehenä huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että osa vastaajista ei hyväksy jakoa naisten, ja miesten töihin. Tasa-arvo ei itselle tarkoita sitä, että mies imuroi, ja kokkaa. Tasa-arvoa on se, että molemmat tekevät suht saman verran töitä. Ja sen mukaan mitä kukin osaa. Asun maalla, ja teen remppahommia omakotitalossa, autotallissa, ja pihassa. Ei vsimo osaa rakentaa. Teemme niitä kyllä joskus yhdessä. On mukavaa kun olen rakentanut jotain monta tuntia, ja ruoka on valmista, saati ruveta sitä itse vääntämään. Olenko sovinisti? Pitäisikö laittaa vaimo rakentamaan, ja minä teen sitten "pahaa" ruokaa. Saataisiin pihaan vino ulkorakennus, ja syötäisiin huonosti. Joillain muilla jako voi olla toinen. Ymmärrän hyvin, jos asutaan kerrostalossa, ja miehen työ on kaysoa telkkaria ja juoda kaljaa. Ehkä silloin kannattaa vuorotella kotitöiden tekemisen, ja kaljanjuonnin välillä.
No kuule, kyllä minäkin mielelläni puuhastelisin mieluisen harrastuksen parissa ja sitten olisi ruoka valmiina, pyykit pesty ja talo siivottu kun tulen sisälle. Harmi kun mieheni tykkää myös rakentaa enemmän kuin siivota ja kokata.
Google opettaa sekä rakentamaan että kokkaamaan. Jos motivaatio riittää.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen venäläistä miestä. He ovat sen verran machoja, että vaimon ja lasten elättäminen on ihan kunnia-asia ja vaimo saa rauhassa tehdä ” naistentöitä”.
Kyllä. Savolaiset ja karjalaiset ovat myös samalaisia.
Keskimäärin myös kovia tappelemaan. Siinä saa hesalaiset ja muutkin turpaansa jos lähtee haastelemaan savolaisen tai karjalaisen kanssa.
Tulee isän kädestä jhumalauta.
Posket vaan punottaa ja jakaus menee uusille urille.
Itärajalla on kunnia-asia ottaa miehestä mittaa paljain käsin. Kuroa hihat ylös ja tempoa niin että jakaus pöllyää. Sama meininki on työnteon laita.
Töitä tehdään ja töihin on tultu tekemään eikä oleilemaan.
Tämä ero on savolaisissa ja karjalaisissa miehissä verrattuna muihin. Venäläisistä en tiedä, mutta kuulostaa samalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
En halua asua yhdessä kumppanini kanssa ja jakaa kotitöitä.
Mitä tasa-arvo tarkoittaa mielestäsi erillisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin myös kovia tappelemaan. Siinä saa hesalaiset ja muutkin turpaansa jos lähtee haastelemaan savolaisen tai karjalaisen kanssa.
Itärajalla on kunnia-asia ottaa miehestä mittaa paljain käsin. Kuroa hihat ylös ja tempoa niin että jakaus pöllyää. Sama meininki on työnteon laita.
Tämä ero on savolaisissa ja karjalaisissa miehissä verrattuna muihin. Venäläisistä en tiedä, mutta kuulostaa samalaisilta.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei enää asu maaseudulla, jossa olisi miesten töitä. Kaupungissa niitä ei ole, vaan on vain naisten töitä ja mies voi niistä valita, mihin ottaa osaa.
Uusavuttomuus varmaan liittyy tuohon. Autojakaan ei enää osata rassata, kun niissä on ajotietokoneet eikä niihin voi maallikko edes koskea. Huoltoyhtiö korjaa, jos joku menee rikki ja mitään kodinkoneita ei korjata, vaan ostetaan uusi.
OT, mutta ei kannata enää korjailla kodinkoneita. Meillä hajosi tiskikoneesta poistovesipumppu ja uusi olisi maksanut noin 200€. Uudet koneet eivät maksa paljoa enempää, joten jäi sitten sekin vekotin korjaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öö miksi minulla tulee mieleen joku vanha mustavalkoinen suomifilmi, missä taunolato katsoo suivaantuneena flanelipaidassaan toista kukkoa, joka on erehdyksissään tanssittanut taunoladon naista latotansseissa tai lavatansseissa?
Jakaus on pörröllään ja hihatkin on kääritty valmiiksi hässäkkää varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, kyllä minäkin mielelläni puuhastelisin mieluisen harrastuksen parissa ja sitten olisi ruoka valmiina, pyykit pesty ja talo siivottu kun tulen sisälle. Harmi kun mieheni tykkää myös rakentaa enemmän kuin siivota ja kokata.
Google opettaa sekä rakentamaan että kokkaamaan. Jos motivaatio riittää.
No ei sitä kyllä googlesta opi rakentamaan. Tai kokkaamaan. Tietoa kyllä saa, mutta käytännön taidot oppii vain tekemällä. Eikä kaikki miehet nauti remppahommista. Outo ajatus, että koska remppahommat on niin mukavia, niin miehen pitää tehdä ensin ne, ja sitten ruoka, ja pyykit, ja imuroinnit. Minun vaimoni nauttii enemmän ruuanlaitosta, kuin hitsaamisesta. Ei nyt kummastakaan hirveästi, niinkuin en itsekään. Pitäiskö laittaa vaimo hitsaamaan. Ei varmaan suostu. Mutta se olisi sitä tasa-arvoa. Voisin kokata ja siivota. Minä kyllä suostuisin.