Pitkä parisuhde takana ja nyt etsin uutta miestä ja olen järkyttynyt
Haluaisin vanhanaikaisen miehen. Siis sellaisen, joka huolehtii naisesta ja tekee ns. miesten työt. Ja minä sitten tekisin ne ns. naisten työt.
En tarkoita, että haluan alkaa elätiksi. Oma työ on ja pystyn itseni elättämään. Mutta haluaisin miehen, joka suojelee minua kaikelta uhkaavalta eikä oleta, että osaisin vaihtaa autoon renkaat.
Nykyään tästä ei edes pysty keskustelemaan, kun kaikki luulevat trolliksi. Ilmeisesti nykyaikana naisten ja miesten pitää olla niin tasa-arvoisia, ettei tällaista sovi edes kysyä.
Miten tässä nyt näin on käynyt? Parikymmentä vuotta sitten tämä oli vielä ihan validi ajatus puolisoa etsittäessä.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä uhkaavalta teitä oikein pitää suojella? Kysyn ihan tosissani. Olen kohta 50 eikä mieheni ole joutunut suojelemaan minua vielä kertaakaan.
Minuakin kiinnostaisi. Parantumaton sairaus kuulostaisi aika uhkaavalta, joten onkohan ap:n toiveissa nyt sitten, että mies olisi lääkäri? Vai miettiköhän ap mahdollisesti sitä, että jos lomakohteessa uimarannalle osuu hai, niin mies sitten action-elokuvan tyyliin löisi haita turpaan, jotta nainen voi suorittaa aamu-uinnin häiriöttä?
Mulle tuli pari vuotta sitten susi vastaan lenkillä. Heikinlaaksossa (Hki).
Niitä pyöri silloin Itiksessäkin yksittäisiä.
Olin kovas kunnossa ja 120kg - en hötkähtänyt, kaivoin vaan puhhan taskusta ja kun olin ottamas kuvaa, susi lähti metikköön. Jäi sadan metrin päähän katsomaan hetkeksi (varmaan et mikä toi oli) ja hävisi kokonaan metsään. Jäi kuva ottamatta.Oliskiko siis suojela ollut se, että mies olisi kaivaa tarvittaessa sinua nopeammin kännykkäkameran esiin ja nappaa kuvan? - Ehkä paremoi vaihtoe tuo kuin alkaa painimaan "susien " kanssa
Niin tai näin, mutta jos minä kaupungissa elävä ja enimmäkseen kaupunkioloissa aikaani vietttävä mies alkaisin kovn keulimaan, että haluan itselleni kumppanin, joka tekisi ns. naisten työt, niin vastaavasti minä voin tehdä ne miesten työt. Mitä ne edes ovat, kun en äkkiseltään keksi sellaista, jonka tekeminen olisi riippuvainen sukupuolestani.
No joo. Jos perinteisiä "miesten töiden" luo katseen, niin aika vähällä pääsisin yheisessä työnjaossa. - Jossain maaseutumaisemmissa olosuhteissa tilanne saattaa olla ehkä eri. Autonikin on sitä ikäluokkaa, että mieluummin vien sen ammattilaiselle useimmissa huolloissa kuin alkaisin itse mestaroimaan rajallisella osaamisellani. - En edes omista montaa sellaista "työkalua" jolla tekisi mieli yrittää "säätää" autoani, jos siihen tulisi jokin fataalimpi vika.
Tuo halu, eä minä miehenä suojelisin naista on kyllä haastava vastata. Kun alkaa naurattaa jo ajaus siiä, että vakavalla ilmeellä yriitäsin sanoa naiselle, eä älä pelkää minä kyllä suojelen sinua kaikelta, ...mitä ikinä haluakin pelätä. Lauleaanko Ultrabrata seuraavski kun en uota orona lääkettä tai rokoteta taida tähän hätään keksiä tai löytää. Mutta jos apeeksia arvii joain niin voin hakea. Ja kuunnella ja yrittää vastata, jos mieläi askarruttaa jokin
Minulle sanoi pojantytär 7v., kun olimme metsässä ja tarkastelin hirven jälkiä maassa, että ovatko tuoreita, jotta tietäisi hieman varoa, "mummi, ei sun tarvitse pelätä, minä suojelen sua susilta". Oi miten on niin hellyttävä tyttö.
Olet selvästi tärkeä 😇
Hassu keskustelu. Isäni kuoli kun olin pieni, eikä minulla ole veljiä. Asuin äitini kanssa kahdestaan lähes koko ikäni, kunnes olin 18v ja muutin omilleni. Se oli ihan normaalia, että äiti hoiti omakotitalon työt itse, ilman miehiä. Leikkasi pensasaidan, tyhjensi rännit jne. Jotenkin tosi kummallista lukea näitä juttuja, mutta ehkä se johtuu siitä, että näin äitini hoitavan kaiken: oman päivätyön, talon ja kasvatti minut.
Tällä hetkellä olen 30v sinkku, enkä etsi miehestä elättäjää tai töiden tekijää. Haluaisin sielunkumppanin, mukavan ihmisen, kenen kanssa olisi hyvä olla ja tehdä asioita yhdessä. Ei ole helppoa, kun tuntuu, että moni suhde perustuu siihen, että nainen on jollakin tapaa alistettu. En ole niin vetävä, kun et ole eteerinen kukkanen tai herkkä taiteilija tms näytä heikkoja merkkejä. Nuorempana kestin enemmän, jopa väkivaltaisen poikaystävän. Sittemmin aloitin vapaaottelun, ja tarvittaessa lyön myös miehiä. :)
Mun mies laittaa ruokaa, pesee oma aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita ja osaa vaihtaa lakanat. Yhden kerran näytin, kuinka pyyhkeet viikataan ”konmari” tyyliin lipastoon, oppi kerrasta. Itse huolehdin enemmän imuroinnista ja kylpyhuoneen siisteydestä, hän osaa myös tarpeen vaatiessa nekin hoitaa. Hän on myös puolustanut minua pelottavassa tilanteessa. Tekee ”miestenhommia” kuten pyörän korjaus ja kodin pikku nikkaroinnit, lampun asennukset ym. Että kyllä niitä hyviä miehiä vielä löytyy, kun osaa katsella ympärilleen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että osa vastaajista ei hyväksy jakoa naisten, ja miesten töihin. Tasa-arvo ei itselle tarkoita sitä, että mies imuroi, ja kokkaa. Tasa-arvoa on se, että molemmat tekevät suht saman verran töitä. Ja sen mukaan mitä kukin osaa. Asun maalla, ja teen remppahommia omakotitalossa, autotallissa, ja pihassa. Ei vsimo osaa rakentaa. Teemme niitä kyllä joskus yhdessä. On mukavaa kun olen rakentanut jotain monta tuntia, ja ruoka on valmista, saati ruveta sitä itse vääntämään. Olenko sovinisti? Pitäisikö laittaa vaimo rakentamaan, ja minä teen sitten "pahaa" ruokaa. Saataisiin pihaan vino ulkorakennus, ja syötäisiin huonosti. Joillain muilla jako voi olla toinen. Ymmärrän hyvin, jos asutaan kerrostalossa, ja miehen työ on kaysoa telkkaria ja juoda kaljaa. Ehkä silloin kannattaa vuorotella kotitöiden tekemisen, ja kaljanjuonnin välillä.
No kuule, kyllä minäkin mielelläni puuhastelisin mieluisen harrastuksen parissa ja sitten olisi ruoka valmiina, pyykit pesty ja talo siivottu kun tulen sisälle. Harmi kun mieheni tykkää myös rakentaa enemmän kuin siivota ja kokata.
Google opettaa sekä rakentamaan että kokkaamaan. Jos motivaatio riittää.
No ei sitä kyllä googlesta opi rakentamaan. Tai kokkaamaan. Tietoa kyllä saa, mutta käytännön taidot oppii vain tekemällä. Eikä kaikki miehet nauti remppahommista. Outo ajatus, että koska remppahommat on niin mukavia, niin miehen pitää tehdä ensin ne, ja sitten ruoka, ja pyykit, ja imuroinnit. Minun vaimoni nauttii enemmän ruuanlaitosta, kuin hitsaamisesta. Ei nyt kummastakaan hirveästi, niinkuin en itsekään. Pitäiskö laittaa vaimo hitsaamaan. Ei varmaan suostu. Mutta se olisi sitä tasa-arvoa. Voisin kokata ja siivota. Minä kyllä suostuisin.
No onpa taas nillitystä. Jos joku sanoo että mummo opetti tekemään lettuja, alatko silloinkin viisastella että mummo vain antoi tietoa ja itse opit tekemällä? Vai?
Vaimosi suostuisi taatusti hitsaamaan kerran pari vuodessa, jos sinä kokkaat joka päivä. Jos teillä hitsataan jotain tuota useammin, se on harrastus jota teet siksi että sinä tykkäät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miesten töitä mies tekee kerrostaloasunnossa sitten? Joudut tekemään kaikki kotityöt ja mies vaihtaa autoon renkaat 2 kertaa vuodessa.
Kun putkissa joku ongelma tai suihkun viemäri tukossa, niin ukko hoitaa.
Kantaa painavat jutut.
Kiipeilee ja asentaa lamput ja taulut sun muut.
Häätää sisään lentänee linnut ja hämiksen ym.
Semmosia.
Kuka surkea, ruikuttava luuseri ei itse saa noita tehtyä? Häätää linnun!?! WTF :D
Siis millä logiikalla mies tekee ne koska nainen ei osaa?
Kyllä mä osaan kaikki listalla olevat tehdä, mutta en halua. 😂
Vai sunko mielestä naiset ei osaa kantaa kauppakasseja? Ok.
Minäkin osaan suunnitella kuuraketin. En vain halua.
Suklaakakkulapio kirjoitti:
Minä vastaan meillä miesten töistä: tilaan tarvittaessa autohuollon, remonttireikan, putkipirkon ja muut työmiehet. Vaimo puolestaan tilaa kaupasta kakut ja ruuat. En ymmärrä miksi kukaan haluaa erityisemmin käyttää aikaa tämmöisiin hommiin, kun ne voi ostaa palveluna.
Et ymmärrä? En nyt haluaisi ketään mollata, mutta et kuulosta ihan täysillä pelaavalta. Et varmaan ymmärrä sitäkään miksi kukaan asuu alle 300 neliön kämpässä, tai miksi kaikilla ei ole uima-allasta, ja hovimestaria. Olishan se mukavaa. Kerron sen nyt: Kaikilla ei ole varaa. Ja sitten kun kerrot, että rahatilanne on itsestä kiinni, niin samalla väheksyt hoitohenkilökuntaa, siivoajia, ja muita palkkakuopassa olijoita. Katsos kun niitäkin tarvitaan. Myös sitä lähettiä joka ruuat tuo kotiisi.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Etsi mies joka on poliisi tai puolustusvoimissa.
Ammattisotilaat on miehekkäitä, konservatiivisia ja osaavat puolustautua tarvittaessa. Ja nykyään pitää myös olla pääkoppa kunnossa, psyyketestit, huumetestit ja rikostausta karsii kaikki ei-sopivan aineksen.
Eli iske joku turvallisuusalalta oleva.
Siitä vaan, jos mustat silmät ja alistaminen on sun juttu. T.legioonalaisen kanssa vuosia elänyt
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että osa vastaajista ei hyväksy jakoa naisten, ja miesten töihin. Tasa-arvo ei itselle tarkoita sitä, että mies imuroi, ja kokkaa. Tasa-arvoa on se, että molemmat tekevät suht saman verran töitä. Ja sen mukaan mitä kukin osaa. Asun maalla, ja teen remppahommia omakotitalossa, autotallissa, ja pihassa. Ei vsimo osaa rakentaa. Teemme niitä kyllä joskus yhdessä. On mukavaa kun olen rakentanut jotain monta tuntia, ja ruoka on valmista, saati ruveta sitä itse vääntämään. Olenko sovinisti? Pitäisikö laittaa vaimo rakentamaan, ja minä teen sitten "pahaa" ruokaa. Saataisiin pihaan vino ulkorakennus, ja syötäisiin huonosti. Joillain muilla jako voi olla toinen. Ymmärrän hyvin, jos asutaan kerrostalossa, ja miehen työ on kaysoa telkkaria ja juoda kaljaa. Ehkä silloin kannattaa vuorotella kotitöiden tekemisen, ja kaljanjuonnin välillä.
Toivottavasti sinä teet ruokaa, imuroit, tai peset pyykkiä silloin kun vaimo tekee puutarhahommia tai muita enemmän naisia kiinnostavia käytännön töitä. Niitäkin nimittäin on.
Huvittaa tuo ainainen esimerkki ”auton renkaat” :D
Oli mistä tahansa töistä kyse, pääasia on että niitä tehdään yhdessä tai erikseen niin, ettei vain toinen osapuoli kuormitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, kyllä minäkin mielelläni puuhastelisin mieluisen harrastuksen parissa ja sitten olisi ruoka valmiina, pyykit pesty ja talo siivottu kun tulen sisälle. Harmi kun mieheni tykkää myös rakentaa enemmän kuin siivota ja kokata.
No ei sitä kyllä googlesta opi rakentamaan. Tai kokkaamaan. Tietoa kyllä saa, mutta käytännön taidot oppii vain tekemällä. Eikä kaikki miehet nauti remppahommista. Outo ajatus, että koska remppahommat on niin mukavia, niin miehen pitää tehdä ensin ne, ja sitten ruoka, ja pyykit, ja imuroinnit. Minun vaimoni nauttii enemmän ruuanlaitosta, kuin hitsaamisesta. Ei nyt kummastakaan hirveästi, niinkuin en itsekään. Pitäiskö laittaa vaimo hitsaamaan. Ei varmaan suostu. Mutta se olisi sitä tasa-arvoa. Voisin kokata ja siivota. Minä kyllä suostuisin.
No onpa taas nillitystä. Jos joku sanoo että mummo opetti tekemään lettuja, alatko silloinkin viisastella että mummo vain antoi tietoa ja itse opit tekemällä? Vai?
Vaimosi suostuisi taatusti hitsaamaan kerran pari vuodessa, jos sinä kokkaat joka päivä. Jos teillä hitsataan jotain tuota useammin, se on harrastus jota teet siksi että sinä tykkäät siitä.
Ei kun tarkoitin sitä, että jo naulan lyöminen seinään vasaralla, vie ensikertalaiselta tuhottoman kauan. Tai laudan sahaaminen, jos ei sahaa ole käyttänyt. Tottakai sitä oppii.
Ei mun vaimo kyllä hitsaa. Köyhiä kun ollaan, niin täytyy tehdä kaikki itse. En erityisesti pidä remppahommista, tilaisin palveluna, jos olisi rahaa. En tiedä yritätkö provosoida, vai oletko tosissasi. Hyvää ajanvietettä tämäkin. Totuus nyt vaan on, että et sinä vaimoani tunne. Ei hän hitsaa, tai käytä moottorisahaa, vaikka imuroisin aamusta iltaan. Me ollaan tyytyväisiä näin. Myös vaimo. En haluaisi tehdä niinkuin neuvot, koska rakastan vaimoani, enkä halua erota 20 vuotta kestäneestä liitosta. Haluamme, että molemmat ovat tyytyväisiä, ja me ollaan tällä tavalla. En todellakaan kiellä muita tekemästä toisin. Vaimot saa hitsata, ja rakentaa niin paljon kuin haluavat, ja miehet kokata jos se tuntuu luontevalta. Tai voi tehdä listankin, jossa milemmat tekee yhtä paljon samoja hommia, jos se tuntuu luontevalta. Meillä ei tunnu. En laske tunteja, eikä vaimokaan. Se ei kuulu rakkauteen. Se tekee kumpi ehtii, tai osaa
Monien miesten ongelma on äiti, joka ei opeta siivousta, ruoanlaittoa jne. Mun miehellä on tällainen tausta, äiti ei antanut tehdä mitään. Pääsi vasta aikuisena opettelemaan taloudenhoitoa, ja on siinä nyt parempi kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies laittaa ruokaa, pesee oma aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita ja osaa vaihtaa lakanat. Yhden kerran näytin, kuinka pyyhkeet viikataan ”konmari” tyyliin lipastoon, oppi kerrasta. Itse huolehdin enemmän imuroinnista ja kylpyhuoneen siisteydestä, hän osaa myös tarpeen vaatiessa nekin hoitaa. Hän on myös puolustanut minua pelottavassa tilanteessa. Tekee ”miestenhommia” kuten pyörän korjaus ja kodin pikku nikkaroinnit, lampun asennukset ym. Että kyllä niitä hyviä miehiä vielä löytyy, kun osaa katsella ympärilleen. :)
Sori, mutta tekstisi on todella alentavaa miehiä kohtaan. En voisi kuvitella kirjoittavani omasta puolisostani kuin jostain lapsesta, että "hän pesee oma-aloitteisesti pyykkiä tuhoamatta vaatteita" tai "hän osaa vaihtaa lakanat". Samoissa lakanoissako hän olisi koko elämänsä maannut ennen minun (tai ex-puolisonsa) tapaamista? Olen tottunut siihen, että mies hoitaa kotityöt vähintään yhtä hyvin kuin nainenkin, koska niitä ei sukupuolielimillä tehdä. Oma poikani hoiti omat lakanansa ja pyykkinsä jo kotona asuessaan enkä minä niitä hänelle myöhemminkään pessyt, ja isäni hoiti koko kodin äidin kuoltua koska oli tehnyt kotitöitä yhtä paljon kuin äiti.
Minusta nuo ovat itsestäänselvyyksiä. Meillä mies on se, joka nimenomaan hoitaa pyykit, koska hänellä on enemmän vapaa-aikaa. Hän on myös se, joka osaa käyttää ompelukonetta.
Etsit uutta miestä. Itse en ainakaan kiinnostuisi naisesta joka on heti uutta miestä etsimässä eikä pysty olemaan yhtään yksin ja elämään yksin. Vähän säälittävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä teet ruokaa, imuroit, tai peset pyykkiä silloin kun vaimo tekee puutarhahommia tai muita enemmän naisia kiinnostavia käytännön töitä. Niitäkin nimittäin on.
Kyllä teen. Ilmaisin varmaan asian väärin. En siis pakene kotitöitä verstaaseen, tai pihalle. Tottakai pitää tehdä myös noita imurointeja ym, kun ei meillä koko ajan rakenneta ja korjata. Kesällä kyllä rakennettiin tosi paljon. Ja vaimo oli välillä mukana. Silloun tehtiin ruokakin yhdessä. Nekin asiat mitä pihaan tein, tein vaimon pyynnöstä. En minä olisi tarvinnut mitään kasvihuonetta ym. Oon vähän semmonen perusjuntti ukko, jolle kelpaa olemassaoleva sohva, tapetti, kaupan tomaatit ja kasvikset tai saunan lauteet. Ei tulisi kyllä tehtyä, jollei vaimo kattelisi remppaohjelmia, ja jotain huvilaa ja huussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun tarkoitin sitä, että jo naulan lyöminen seinään vasaralla, vie ensikertalaiselta tuhottoman kauan. Tai laudan sahaaminen, jos ei sahaa ole käyttänyt. Tottakai sitä oppii.
Ei mun vaimo kyllä hitsaa. Köyhiä kun ollaan, niin täytyy tehdä kaikki itse. En erityisesti pidä remppahommista, tilaisin palveluna, jos olisi rahaa. En tiedä yritätkö provosoida, vai oletko tosissasi. Hyvää ajanvietettä tämäkin. Totuus nyt vaan on, että et sinä vaimoani tunne. Ei hän hitsaa, tai käytä moottorisahaa, vaikka imuroisin aamusta iltaan. Me ollaan tyytyväisiä näin. Myös vaimo. En haluaisi tehdä niinkuin neuvot, koska rakastan vaimoani, enkä halua erota 20 vuotta kestäneestä liitosta. Haluamme, että molemmat ovat tyytyväisiä, ja me ollaan tällä tavalla. En todellakaan kiellä muita tekemästä toisin. Vaimot saa hitsata, ja rakentaa niin paljon kuin haluavat, ja miehet kokata jos se tuntuu luontevalta. Tai voi tehdä listankin, jossa milemmat tekee yhtä paljon samoja hommia, jos se tuntuu luontevalta. Meillä ei tunnu. En laske tunteja, eikä vaimokaan. Se ei kuulu rakkauteen. Se tekee kumpi ehtii, tai osaa
Et sinäkään vaimoasi tunne. Oletat ilman muuta että hän ei halua hitsata mutta et ole kysynyt. Et ole kiinnostunut. Sekään ei kuulu rakkauteen. Eikä se, että ei laske tunteja miten paljon enemmän toinen joutuu tekemään töitä.
Vasaran tai sahan käytön oppiminen ei vie tuhottoman kauan. Eikä porakoneen, painepesurin tai tunkin. Erittäin yksinkertaisia laitteita.
Ja mikä ihme siinäkin on, että joka keskusteluun tunkee joku älypää joka kirjoittaa romaanin omasta elämästään. Sitten kun joku kirjoittaa mielipeteensä, alkaa itku: sä et meitä tunne, rakkautta riittää, meillä näin enkä välitä muista!!! Miksi kirjoitat itsestäsi ja sitten yrität kieltää muilta kommentoinnin? Pysy yleisellä tasolla niin ei tarvitse itkeä.
Ai niin. Ette ole köyhiä, kun kerran koko ajan hankit jotain mitä pitäisi olla hitsaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Etsit uutta miestä. Itse en ainakaan kiinnostuisi naisesta joka on heti uutta miestä etsimässä eikä pysty olemaan yhtään yksin ja elämään yksin. Vähän säälittävää
No eihän ap miestä etsi vaan työjuhtaa. Yllättävän monille parisuhde on vain arjen helpottamista, ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Monien miesten ongelma on äiti, joka ei opeta siivousta, ruoanlaittoa jne. Mun miehellä on tällainen tausta, äiti ei antanut tehdä mitään. Pääsi vasta aikuisena opettelemaan taloudenhoitoa, ja on siinä nyt parempi kuin minä.
Miksi äidin kuuluisi nuo opettaa eikä isän?
Miehekäs mies haluaa naisellisen näköisen naisen. Oletko pitkähiuksinen, laittaudutko, pukeudutko naisellisesti toppahousujen sijaan, onko luonteesi hoivaava ja kiltti? Itse olen huomannut, ettei moni nykyajan suomalainen nainen näytä naiselliselta tai käyttäydy naisellisella tavalla, ainakaan positiivisessa mielessä. Se, mitä huout ulospäin, houkuttaa myös tietynlaisia miehiä luoksesi.
Seurustelen itse omanikäisen kanssa ja hänellekin oli iskoistettu ennen minua käsitys ”tasa-arvoisesta” suhteesta, jossa kulut ja kotityöt ”puolitetaan”, eli käytännössä nainen hoitaa sekä miehen että naisen työstä valtaosan ja metatyöt siihen päälle. Tein heti alkuun selväksi, mitä odotan ja mitä tarvitsen ollakseni onnellinen. Tämä sopi hänelle ja nykyään hän kohtelee minua suojelevasti ja pitää perinteisestä roolistaan miehenä. N25
Minulle sanoi pojantytär 7v., kun olimme metsässä ja tarkastelin hirven jälkiä maassa, että ovatko tuoreita, jotta tietäisi hieman varoa, "mummi, ei sun tarvitse pelätä, minä suojelen sua susilta". Oi miten on niin hellyttävä tyttö.