Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on niin vaikea antaa istumapaikka raskaana olevalle?

Vierailija
15.02.2014 |

Olen viimeisilläni raskaana. Raskaus näkyy selvästi talvivaatteista huolimatta.

Julkisissa liikennevälineissä ihmiset kyllä näyttävät huomaavan vatsan ja kääntävät sitten katseensa pois. Kukaan ei halua tarjota istumapaikkaansa. On helpompi yrittää näytellä, että ei edes huomaa. Sama asia, kun kyytiin nousee vanhus: kukaan ei tarjoa istumapaikkaansa. Nuoretkin ihmiset istuvat hievahtamatta paikoilla, jotka on osoitettu vanhuksille, raskaana oleville tai vammautuneille.

Asun pk-seudulla. Siitäkö tämä johtuu?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pyytänyt päästä istumaan? En enää tarjoa paikkaani oma-aloitteisesti, sillä pari kertaa minulle on kivahdettu.

Vierailija
2/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et ollut raskaana, luovuitko paikastasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorikin ihminen voi olla vammautunut, pitäisikö olla lääkärintodistus liimattuna otsaan?

Vierailija
4/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap on itsekään luopunut paikastaan, jos ei ole ollut raskaana. Onneksi ei tarvitse tapella paikoista, on oma auto ja tilaa riittää. En tunne myötätuntoa.

Vierailija
5/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin sairas? Vai eikö raskaana olevat pysty seisomaan?

Vierailija
6/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että tämä paikka on varsttu raskaana oleville, kiitos.

Sulla on suu, avaa se.

Vierailija
7/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen raskaana sekä selkävaivainen ja saan suuni ihan itse auki, jos koen tarvitsevani paikkaa tai muutakaan apua. IKINÄ ei ole kukaan kieltäytynyt antamasta paikkaansa tai vastannut epäystävällisesti.

Vanhukset monesti alkavat kursailla eivätkä kehtaakaan ottaa paikkaa, joten ehkä siksi moni ei viitsi tarjotakaan. Heilläkin on suu avata ja pyytää paikkaa, jos sitä tarvitsevat.

Sitäpaitsi, ei mulla ole mitään röntgenkatsetta, jolla näkisin, vaikka joku päällepäin nuoren ja terveen näköinen kärsisikin vaivasta joka tekee seisomisesta epämiellyttävää juuri sillä hetkellä. Teinitytölläkin voi olla tosi pahat kuukautiskivut päällä, tai huimausta aiheuttava sairaus.

Vierailija
8/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No en minä raskaana ollessani odottanut, että muut antaisivat minulle paikkansa bussissa. Kyllä sen pienen matkan jaksaa seistä siinä missä muuallakin. Yhtälaillahan sitä sitten pitäisi reilusti ylipainoisille tarjota istumapaikkoja.

Vierailija
9/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meinaa mahtua ohi jos nousee.

Vierailija
10/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vastaukset kyllä avasivat paljon suomalaisten sielunmaisemaa. Istukaa siis edelleen paikoilla, jotka on _merkitty_ raskaana oleville, ja katselkaa äkkiä muualle, kun kyytiin nousee selkeästi raskaana oleva.

ap

Vierailija
11/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:50"]Nämä vastaukset kyllä avasivat paljon suomalaisten sielunmaisemaa. Istukaa siis edelleen paikoilla, jotka on _merkitty_ raskaana oleville, ja katselkaa äkkiä muualle, kun kyytiin nousee selkeästi raskaana oleva.

ap

[/quote]

Eiköhän siellä bussissa ole muitakin paikkoja joihin pääsee istumaan, eikä ne _merkityt_ .

Vierailija
12/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa raskaana oleva, vai oletko? No,koskaan ei ole ollut tuota ongelmaa, hanki auto tai kuski,elämä helpottuu. Kai se on ihmisestäkin kiinni,miten muut suhtautuvat, osa saa heti paikan, osa kuten ap ei lainkaan.

Vierailija
13/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:50"]

Nämä vastaukset kyllä avasivat paljon suomalaisten sielunmaisemaa. Istukaa siis edelleen paikoilla, jotka on _merkitty_ raskaana oleville, ja katselkaa äkkiä muualle, kun kyytiin nousee selkeästi raskaana oleva.

ap

[/quote]

Ok, prinsessa.

Tiedäthän, että kun sinä päätit porsia ei se asia oikeasti kiinnosta eikä kosketa meitä muita.

Jos et osaa itse pyytää paikkaa niin se on sinun ongelmasi. Maailma ei pyöri sinun ja ison vatsasi ympärillä.

Vierailija
14/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti syynä voi kyllä olla se, että ihmisestä on oikeasti tosi vaikea 100% varmuudella päätellä, onko raskaana vai ei - etenkin talvivaatekaudella sitä on melkein mahdoton sanoa. Muutenkaan ei toisten vatsoja tule kauheasti tuijoteltua, vaikka itsekin raskaana ollessani kuvittelin, että kaikki näkevät koko ajan vatsani. Oikeasti, juuri ketään ei kiinnosta. Ihan hirveän monet ovat Suomessa tosi lihavia, eikä sitten ehkä viitsi arvuutella että onkohan tuo nyt raskaana vai lihava. Lihavalle taas ei paikkaansa oikein mielellään anna :-) 

Vierailija
15/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla? Juuri viime viikolla ajattelin, miten kivaa oli liikkua raskaana ollessaan junalla/metrolla ja busseilla, kun ihmiset olivat niin huomaavaisia ja antoivat tilaa. Vilkkaimmankin kadun ylitys (Forumin molemmin puolin) onnistui, mutta annas kun olen liikkeellä ilman vauvavatsaa... :-D Ihanan huomaavaisia ihmisiä osui ainakin mun kohdalle joka kerta. Kiitos stadilaiset! :-D

Vierailija
16/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin se bussimatka on monille päivän ainoa hetki olla täysin ajatuksissaan. Ei sitä ympäristöä huomioi sen enempää. Ekassa raskaudessa jouduin käyttämään hermopinteen vuoksi keppejä, ja silloin kyllä kaikki  auttoivat, pyysin apua tai ei. Kun siinä oli selkeä signaali siitä, että olen kipeä, niin ihmiset ovat tosi avuliaita.

Pelkästään se, että ihminen on raskaana, kun ei kerro yhtään mitään. Toisessa raskaudessa pystyin seisomaan koko ajan, enkä siis koskaan tarvinnut istumapaikkaa. Olin omasta mielestäni ihan tasavertaisessa asemassa muiden kanssa. Enemmän niitä saattoi väsyttää, joilla oli työpäivä takana, kuin minulla joka olin silloin vielä esikoiselta hoitovapaalle.  

Jos ilmaiset selvästi, että tarvitset istumapaikkaa, niin ihan varmasti sen saat. Sen verran voi suutaan avata, että kertoo omista tarpeistaan, kun ei kukaan muu sitä voi tietää. 

Vierailija
17/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaivat ei näy päälle päin, ap. Minä olen parikymppinen ja saadessani syöpähoitoja pari vuotta sitten olin niin heikossa kunnossa etten pystynyt seisomaan edes kymmentä minuuttia. Arvaa paljonko sain vihaisia katseita ja läksytystä vanhoilta rouvilta, joiden mielestä olin laiska huonosti kasvatettu nuori, kun en tarjonnut heille paikkaani. Kalju kun ei näkynyt pipon alta.

Muuten annan toki paikkani vanhuksille, raskaana tai jalka paketissa oleville jne. Mutta kyllä sitä raskautta on joskus vaikeaa huomata ruuhkabussissa talvivaatteiden alta, vaikka itsestä tuntuisi että vatsa on valaan kokoinen.

Vierailija
18/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan paikkani ja olen teinipoikien äiti 49v. Muistan vieläkin se tukalan tunteen loppu raskaudesta. Ei täälläkään kukaan paikkaansa anna ja asun Tampereella.

Vierailija
19/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole lähtökohtaisesti sairaus ja useimmat raskaana olevat pärjäävät ihan normaalisti jos julkisilla jaksavat matkustaa. Pyydä paikkaa jos koet sen tarvitsevasi, mutta älä vaadi meitä muita jättämään ruuhabussissa paikkoja vapaiksi vain siltä varalta, että joku raskaana oleva tulee kyytiin.

Vierailija
20/68 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:45"]

Oletko jotenkin sairas? Vai eikö raskaana olevat pysty seisomaan?

[/quote]

En ole ap, mutta raskaana kylläkin. Helposti tulee paha olo ja alkaa pyörryttää, jos joutuu seisomaan. Muutenkin tasapaino on huonompi, joten siksikin olisi hyvä päästä istumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän