Miksi on niin vaikea antaa istumapaikka raskaana olevalle?
Olen viimeisilläni raskaana. Raskaus näkyy selvästi talvivaatteista huolimatta.
Julkisissa liikennevälineissä ihmiset kyllä näyttävät huomaavan vatsan ja kääntävät sitten katseensa pois. Kukaan ei halua tarjota istumapaikkaansa. On helpompi yrittää näytellä, että ei edes huomaa. Sama asia, kun kyytiin nousee vanhus: kukaan ei tarjoa istumapaikkaansa. Nuoretkin ihmiset istuvat hievahtamatta paikoilla, jotka on osoitettu vanhuksille, raskaana oleville tai vammautuneille.
Asun pk-seudulla. Siitäkö tämä johtuu?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:42"]
Tuskin ap on itsekään luopunut paikastaan, jos ei ole ollut raskaana.
[/quote]
Näinkö Helsingissä ajatellaan ja käyttäydytään?
Onpa omituista. Minä olen maalta eikä meillä millään bussilla kuljettu (kunnan sisäistä julkista liikennettä ei ollut), kun omalla autolla mentiin mihin piti. Me kävimme kuitenkin joskus lapsena ollessani lähikaupungissa ihan vain sen takia, että ajelimme bussilla sinne tänne ja opettelimme bussikäyttäytymistä. Samoin teimme reissun junalla, jotta me lapset oppisimme, millaista junassa on matkustaa.
Opiskeluaikoina muutin ensin Tampereelle ja sitten Turkuun ja käytin vuosikaudet julkista liikennettä. Ei olisi tullut mieleenikään olla tarjoamatta paikkaa vanhukselle, joka astuu täyteen bussiin. Kaikki muutkin nostivat ahterinsa, jos joku heiveröisempi kanssaihminen paikkaa tarvitsi. Jopa sellaisissa tapauksissa, kun itsellä oli enää yksi pysäkinväli edessä ja autoon nousi joku ihan tavallinen ei-vanhus/inva/tiine, joka oli vasta matkansa alussa. Eikö tuo ole peruskohteliaisuutta?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:36"]
Olen viimeisilläni raskaana. Raskaus näkyy selvästi talvivaatteista huolimatta.
Julkisissa liikennevälineissä ihmiset kyllä näyttävät huomaavan vatsan ja kääntävät sitten katseensa pois. Kukaan ei halua tarjota istumapaikkaansa. On helpompi yrittää näytellä, että ei edes huomaa. Sama asia, kun kyytiin nousee vanhus: kukaan ei tarjoa istumapaikkaansa. Nuoretkin ihmiset istuvat hievahtamatta paikoilla, jotka on osoitettu vanhuksille, raskaana oleville tai vammautuneille.
Asun pk-seudulla. Siitäkö tämä johtuu?
[/quote]
Kyllä sillä on tekemistä asian kanssa, että asut pk-seudulla. Siellä ihmiset ovat kylmempiä ja välinpitämättömämpiä kuin muualla.
Nimim. On tullut huomattua monesti
En minä erota äkkiseltään, onko toinen lihava vai raskaana. On se sitten kiva saada huudot joltain ylipainoiselta, kun tälle tarjoaisin istumapaikkaani. Olen myös tarjonnut paikkaani vanhukselle, ja siinäkin yhteydessä saanut huudot. Ja kun olen kysynyt, tarvitseeko huonosti liikkuva vanhus apua bussista poistumiseen. Liikennevälineissä voi tosiaan aukaista sanaisen arkkunsa, ja pyytää istumapaikkaa.
Musta itseä ärsyttää huomattavasti enemmän se, että ruuhka-aikaan ihmiset eivät istu vaan jäävät ilmeisesti kohteliaisuudesta seisomaan, niin että käytävällä ei mahdu kulkemaan eikä niitä vapaita invapaikkoja näe tai niille pääse edes ne, jotka niitä tarvitsisivat! Sitten kun nämä tulppana seisovat jäävät pois, vituttaa huomata että bussin takaosassa olisi ollut istumapaikkojakin vaikka näytti, että se on tupaten täynnä.
Jos on pakko seisoa, seisokaa siellä peräoven edessä!
Täällä kaikki odottavat, että heiltä pitäisi anoa istumapaikkaa. Kyllä olisi kohteliasta ja huomaavaista antaa paikka ihan pyytämättä. Se ei taida varsinkaan pk-seudulla toimia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:07"]
En minä erota äkkiseltään, onko toinen lihava vai raskaana. On se sitten kiva saada huudot joltain ylipainoiselta, kun tälle tarjoaisin istumapaikkaani. Olen myös tarjonnut paikkaani vanhukselle, ja siinäkin yhteydessä saanut huudot. Ja kun olen kysynyt, tarvitseeko huonosti liikkuva vanhus apua bussista poistumiseen. Liikennevälineissä voi tosiaan aukaista sanaisen arkkunsa, ja pyytää istumapaikkaa.
[/quote]
Asut varmaankin pk-seudulla?
Jep, ja kuka vielä ihmettelee että pk-seudulla asuu Suomen vttumaisinta porukkaa..
Muuta tänne Tampereelle, saat paikan (useimmiten) ihan missä vaan ja pyytämättä:)
Riippuu, mitä paikkoja tarkoitat. Toki siinä bussin tilavassa keskiosassa olevat paikat, sekä mahdollisesti pari edessä olevaa paikkaa saattavat ensisijaissesti olla tarkoitettuja vanhuksille, vammaisille, mahdollisesti raskaana olevillekkin jne ja olen sitä mieltä, että ne kuuluvat ensisijaisesti juuri noille henkilöille. Mutta oikeastaan kaikki muut paikat bussissa ovat vapaata riistaa ja vapaita kaikille.
Mutta, itse luovutan hyvin harvoin oman paikkani kenellekkään seuraavista syistä:
-Istun yleensä ikkunapaikalla ja vieressäni istuu hyvin usein joku toinen ihminen. Se toinen on monesti ollut reilusti ylipainoinen ihminen ja minun on ollut aika täydessä, joskus jopa täpötäydessä bussissa hyvin vaikea lähteä siitä paikalta liikkumaan. En nyt ala ketään arvostelemaan, mutta jos jonkun tulisi paikan luovuttaa, niin ensisijaisesti niiden, joiden on helpompi liikkua omalta paikaltaan.
-Minulla on paljon välttämättömiä tavaroita mukana, niidenkin kanssa on vaikea liikkua. Yleensä valitsen sellaisen paikan, jossa on eniten tilaa, mutta en kuitenkaan koskaan valloita niitä paikkoja, jotka ovat tarkoitettuja ensisijaisesti vanhuksille, vammaisille jne, kuin korkeintaan n. puolen minuutin ajaksi väliaikaisesti JOS olen esim. poistumassa seuraavalta pysäkiltä ja JOS ketään vammaista, vanhusta jne. ei bussissa juuri sillä hetkellä ole.
-Voin rehellisesti sanoa, että minulla on vaikeuksia erottaa raskaana olevaa ihmistä, mikäli raskaus ei sitten ole jo todella pitkällä. Minun on oikeasti monessa tapauksessa vaikea erottaa esimerkiksi raskaana olevaa ihmistä muuten vain lihavasta ihmisestä.
-En usein edes kiinnitä huomiota siihen, ketä bussiin tulee. Saatan monesti olla uppoutuneena puhumassa puhelimeen, katselen maisemia, joskus jopa nukun. En siis läheskään aina kiinnitä ollenkaan edes huomiota siihen, millaisia ihmisiä bussiin tulee.
Tuossa oli omat syyni tuohon asiaan.
Kokemuksiani aiheesta "raskaana bussissa":
1) muutama päivää ennen laskettua aikaa (eli ihan huomattava vatsa) sisarusrattailla liikkeellä ollut isä melkein käski minua nostamaan heidän rattaat ulos bussista. Ei mitään kohteliaasta pyyntöä, että voisitko auttaa. Minulla jäi suu auki, kun tuli niin odotamattomasti semmoinen tehtävä. Onneksi takanani ollut mieheni ryntääsi apuun. Ja ne lapset siellä rattaissa olivat n 5 ja 3v eli ei mistään vauvakärryistä ollut kyse. Bussi oli matalalattiabussi ja en ole ikinä nähnyt ketään, joka ei itse saisi kärryjä semmoisesta ulos. Törmäsin siheen perheseen myöhemminkin kun lähistöllä asuivat, ja olivat aika törkeäkäytöksisiä koko perhe.
2) matkalla synnyttämään, supistuksia n 5-7 min välein; aamubussi täynnä nuoria, jotka matkalla ammattiopistoon (sairaalan vieressä); kukaan ei tarjonnut istumapaikka. En itse kysynytkään, koska seisominen tuntui paremmalta, mutta ihmetytti, että ei edes tarjottu.
Ei täällä Kehä 3 ulkopuolella vaan moista ongelmaa ole. Ja aikanaan kun raskaana olin niin jaksoin ihan hyvin seisoskella koko matkan Hki julkisissa. Pitää olla melkoisen huono kunto, jos ei jaksa pallomahan kanssa seisoa.
Älä huoli. Kohta kirjoittelet, kun ihmiset eivät automaattisesti nostele rattaitasi korkealattiaisiin julkisiin ja imettelet miksi ihmiset kaikkoavat ympäriltäsi, kun lapsesi siellä huutaa.
Valittamisesta ei kannata tehdä elämäntapaa.
Jep, to johtuu juuri siitä että olet Helsingissä, itse muutin sieltä Naantaliin (Turun pkl) ja täällä jopa bussikuski tulee apuun rattaiden kanssa jos tarvis:)
Yhden kerran eräs pappa otti taaperoni viereensä istumaan kun minä olin vaunojen kanssa keskiosassa ja viihdytti häntä koko matkan.
Myös Tampereelta hyviä kokemuksia mutta Helsingistä ei ole mitään hyvää sanottavaa, niinkuin itsekkin vastauksista näet, ajattelevat omaa napaansa ja ei kiinosta muut.
AP, mitä annat vastineeksi istumapaikasta? Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että sinun raskaudestasi ei ole mitään iloa paikkansa luovuttavalle.
Jokainen ajattelee omaa napaansa, niin se on,myös ap.
Kerran turistibussissa ulkomailla sain seistä viimeisillään raskaana ja pieni taapero sylissä täpö täydessä bussissa. Siinä alkoi jo itseäkin naurattamaan, että miten ihmiset oikeasti kehtaavat.
Minä tajoan aina paikkaa raskaana olevalle ja vanhukselle bussissa, ratikassa ja junassa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:39"]
AP, mitä annat vastineeksi istumapaikasta? Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että sinun raskaudestasi ei ole mitään iloa paikkansa luovuttavalle.
[/quote]
Perushelsinkiläisen vastaus, eipä paljoo oo menny vikaan kun puhutaan että Helsingissä asuu kusipäisimmät ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:39"]
[/quote]
Perushelsinkiläisen vastaus, eipä paljoo oo menny vikaan kun puhutaan että Helsingissä asuu kusipäisimmät ihmiset.
[/quote]
Asun Espoossa.
Aijon opettaa omat lapseni ainakin tarjoamaan aina paikkaa julkisissa vanhuksille ja raskaana oleville ja myös pikkulapsille. Ovat sitten edes nämä omani hyväkäytöksisiä. Jos muut eivät ole osanneet ja eivät osaa lapsiaan kasvattaa, niin harmi!
Ap, ajattelee myös vain itseään. Hankkikoon auton/kuljettajan.
Kannattaa kulkea ruuhkan ulkopuolella,niin on paikkoja mistä valita. Sain se minäkin ruuhkassa tujuja katseita,kun en tarjonnut penkkiä,mutta huonossa kunnossa juuri kotiutunut sairaalan neurologian osastolta. Istuin ihan hyvillä mielin.
Ihana asua "metropolin" (LOL) ulkopuolella. Bussissa on aina tilaa.