Miksi on niin vaikea antaa istumapaikka raskaana olevalle?
Olen viimeisilläni raskaana. Raskaus näkyy selvästi talvivaatteista huolimatta.
Julkisissa liikennevälineissä ihmiset kyllä näyttävät huomaavan vatsan ja kääntävät sitten katseensa pois. Kukaan ei halua tarjota istumapaikkaansa. On helpompi yrittää näytellä, että ei edes huomaa. Sama asia, kun kyytiin nousee vanhus: kukaan ei tarjoa istumapaikkaansa. Nuoretkin ihmiset istuvat hievahtamatta paikoilla, jotka on osoitettu vanhuksille, raskaana oleville tai vammautuneille.
Asun pk-seudulla. Siitäkö tämä johtuu?
Kommentit (68)
Mä olen todella pahoillani, jos en ole huomannut raskaana olevaa naista tämän tullessa bussiin. Mulla kun on tapana tuijotella ikkunasta maisemia eikä ihmisten vatsoja heidän kyytiin noustessa.
Kun minä olin viimeisilläni raskaana niin mukavin asento oli kylkimakuulla. Saisiko makuupaikan, kiitos. ;) Tein äitiysloman alkuun asti toimistotyötä eikä istuminen ollut se helpoin asento. Pystyin istumaan vain muutaman minuutin ja sitten piti nousta seisomaan. Mieluiten seisoin bussissa tai metrossa.
Täytyy kehua pääkaupunkiseudun autoilijoita,sillä annetaan hyvin tilaa,kun vaihtaa kaistaa ja laittaa vilkun päälle. Täällä pikkukaupungeissa ei toimi liikenne samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:39"]
AP, mitä annat vastineeksi istumapaikasta? Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että sinun raskaudestasi ei ole mitään iloa paikkansa luovuttavalle.
[/quote]
Perushelsinkiläisen vastaus, eipä paljoo oo menny vikaan kun puhutaan että Helsingissä asuu kusipäisimmät ihmiset.
[/quote]
Asun Espoossa.
[/quote]
Vielä pahempi siis. Pks kuitenkin.
Mä en pystynyt seisomaan raskausaikana, edes siinä vaiheessa kun vatsaa ei vielä näkynyt. Jos bussi oli täydempi, niin hyvin nopeasti oli pakko mennä seisomasta kyykkyyn ettei pyörry. Siinä kohtaa tarjottiin jo nopeasti istumapaikkaa, pääkaupunkiseudulla. Kiitos teille tarjoajille!
En olisi uskonut että tällaista kommenttia tulee! :o Mielestäni hyviin käytöstapoihin kuuluu tarjota paikkaa vammaisille, vanhuksille, raskaana oleville jne, ETENKIN jos istuu "ilman syytä" heille varatuilla paikoilla!
Siinä tapauksessa että istuu normipaikalla, ei välttämättä tarvitse paikkaa tarjota, mutta kohteliasta sekin olisi, jos erikseen merkityt paikat ovat täynnä. Ja minkälaista "vastinetta" saa siitä että luovuttaa paikkansa vanhukselle, kuten joku raskaana olevista kommentoi? Eikö kummassakin tapauksesta voisi olla iloinen vaikka päivän hyvästä työstä?
Lisäksi, jos istut erikoispaikalla joka on varattu sitä tarvitseville, omasta mielestäni täytyy aina pysäkillä huomioida tulijat, jotka voisivat tarvita ko. paikkaa. Eikä siis uppoutua koko matkaksi omiin ajatuksiinsa.
Itse olen myöskin hieman ujo, enkä tahtoisi tehdä itsestäni numeroa, ja olin todella kiitollinen raskaana ollessani jos joku luovutti minulle paikkansa. Espanjassa muuten näin tapahtui useammastikin! :) Vaikka siis pystyin kyllä seisomaan, mutta mahan kanssa liikkuminen oli huomattavasti uuvuttavampaa, ja huono olo ja väsymys tuli paljon helpompaa. Ylipainoa ei ollut ennen raskautta eikä enää reilu 2kk synnytyksestä. Kuntokin ollut ihan kohtalainen. Eli ei pelkästään lihavien tai huonokuntoisten vaiva, jos raskaana ollessa on välillä tukala ja paha olla, kuten varmaan jotkut luulevat..
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:39"]AP, mitä annat vastineeksi istumapaikasta? Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että sinun raskaudestasi ei ole mitään iloa paikkansa luovuttavalle.
[/quote]
Eiköhän kyse ole ihan vaan hyvistä käytöstavoista ja yleisestä kohteliaisuudesta. Ei siinä sen kummempia vastikkeita tarvita!
Apn on nyt hyvä oppia, että bussissa ei saa raskaana istumapaikkaa, koska kaikilla on sellainen vaiva joka ei näy ulos päin. Sir ku lapsi syntyy, harvemmin kukaan auttaa kärryjä bussista. Hissien käyttö yleisillä paikoilla on hankalaa yms koska kaikki ovat näitä sairaita jota ei voi nähdä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:46"]
Mäkin olen raskaana sekä selkävaivainen ja saan suuni ihan itse auki, jos koen tarvitsevani paikkaa tai muutakaan apua. IKINÄ ei ole kukaan kieltäytynyt antamasta paikkaansa tai vastannut epäystävällisesti.
Vanhukset monesti alkavat kursailla eivätkä kehtaakaan ottaa paikkaa, joten ehkä siksi moni ei viitsi tarjotakaan. Heilläkin on suu avata ja pyytää paikkaa, jos sitä tarvitsevat.
Sitäpaitsi, ei mulla ole mitään röntgenkatsetta, jolla näkisin, vaikka joku päällepäin nuoren ja terveen näköinen kärsisikin vaivasta joka tekee seisomisesta epämiellyttävää juuri sillä hetkellä. Teinitytölläkin voi olla tosi pahat kuukautiskivut päällä, tai huimausta aiheuttava sairaus.
[/quote]
Olen ollut tilanteessa, jossa sieomspaikalla ollut sivullinen alkaa huutaa vanhusten vieressä istuvalle teinille, että annappa paikkasi vanhemmille, kun sellaisia aika pirteitä ehkä 70-vuotiaita tuli bussiin. Teini ottaa kaikessa rauhassa vieressään olevan kainalosauvat ja pahasti vapisten nousee seisomaan. En tajua, miten se huutaja ei nähnyt niitä sauvoja, tai sitten luuli ne olevan jonkun muun. Luulen, että tytöllä oli Ms-tauti tai vastaava, todella nätti ja pirteän näköinen tyttö päälle päin, joten ei sitä istuessa huomannut. No luonollisesti ko. nainen ei paikkaa ottanut ja joku seuraavalla pysäkilllä poisjäävä sen antoi. Se huutanut mies meni ihan punaiseksi ja katsoi muualle, ei pyydellyt anteeksi. Tästä on nyt aikaa jo aika kauan, vuosia, mutta tulipahan mieleen kertoa.
Anteeksi nuo kirjoitusvirheet, siis vieressään olevan kainalosauvat ja seisomapaikasta piti puhua. t. 50.
No ei helkutti sormet tottele: vieressään olevaT
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:49"]
"Normaalien" paikkojen osalta taas voidaan kohtuudella odottaa, että paikkaa tarvitseva voi kohteliaasti sitä pyytää. Kaikki eivät välttämättä edes huomaa jonkun tarvitsevan paikkaa. Toisaalta itse ymmärrän hyvin, että jotkut ovat ujompia eikä pyytäminen ole helppoa. Esim. itse en halua tehdä numeroa itsestäni enkä kiinnittää muiden matkustajien huomiota itseeni, joten pyytämiseen on siksi korkea kynnys.
[/quote]
Pyytämiseen on joillakin korkea kynnys, mutta sitäkin on joskus vain tehtävä. Valitettavasti ihmiset eivät aina osaa olla varmoja toisten ihmisen ajatuksista/tarpeista, joten siksi se on hyvä tehdä.
Ei liity ketjun aiheeseen niin paljoa, mutta kerran olin linja-autossa matkalla paikasta A paikkaan B. Ajoimme erään bussipysäkin ohi. Eräs pikkupoika sanoi bussikuskille, että hän olisi jäänyt tuolle pysäkille. Bussikuski vastasi, että "Vaan miksi et sanonut?" Poika ei siis ollut painanut ei STOP-nappulaa, eikä ilmaissut pysähtymispyyntöään mitenkään muutenkaan. No, kuski pysähtyi sitten kuitenkin tienlaitaan, ei tullut pojalle paljon ylimääräistä kävelemistä.
Ikävä tilanne, mutta ymmärrykseni oli tuossa täysin bussikuskin puolella. Ei ihminen voi välttämättä tietää, mikäli sille ei tietyistä asioista tarpeeksi selkeästi ilmoita.
Tästä voisin siis opetuksena tämän ketjun asiaan liittyen sanoa sen verran, että jos joskus bussissa todella tarvitsette paikkaa ja siinä istuu joku, niin pyytäkää kohteliaasti. Toki erikoispaikat ovat asia erikseen, niille pitäisi päästä helpommin pyytämättäkin, mutta jos kyse on normaaleista paikoista, niin silloin kannattaa pyytää pääsyä. Ihmiset eivät oikeasti välttämättä huomaa, että tarvetta saattaisi olla.
Heikommille annetaan aina istumapaikka, yleismaailmallinen sääntö sivistysmaissa. Kaikki paikat on lähtökohtaisesti vanhojen ja sairaiden, me terveet ja vahvat vaan vähän lainataan niitä, jos tarvitsevampia ei ole läsnä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:46"]
Mäkin olen raskaana sekä selkävaivainen ja saan suuni ihan itse auki, jos koen tarvitsevani paikkaa tai muutakaan apua. IKINÄ ei ole kukaan kieltäytynyt antamasta paikkaansa tai vastannut epäystävällisesti.
Vanhukset monesti alkavat kursailla eivätkä kehtaakaan ottaa paikkaa, joten ehkä siksi moni ei viitsi tarjotakaan. Heilläkin on suu avata ja pyytää paikkaa, jos sitä tarvitsevat.
Sitäpaitsi, ei mulla ole mitään röntgenkatsetta, jolla näkisin, vaikka joku päällepäin nuoren ja terveen näköinen kärsisikin vaivasta joka tekee seisomisesta epämiellyttävää juuri sillä hetkellä. Teinitytölläkin voi olla tosi pahat kuukautiskivut päällä, tai huimausta aiheuttava sairaus.
[/quote]
Olen ollut tilanteessa, jossa sieomspaikalla ollut sivullinen alkaa huutaa vanhusten vieressä istuvalle teinille, että annappa paikkasi vanhemmille, kun sellaisia aika pirteitä ehkä 70-vuotiaita tuli bussiin. Teini ottaa kaikessa rauhassa vieressään olevan kainalosauvat ja pahasti vapisten nousee seisomaan. En tajua, miten se huutaja ei nähnyt niitä sauvoja, tai sitten luuli ne olevan jonkun muun. Luulen, että tytöllä oli Ms-tauti tai vastaava, todella nätti ja pirteän näköinen tyttö päälle päin, joten ei sitä istuessa huomannut. No luonollisesti ko. nainen ei paikkaa ottanut ja joku seuraavalla pysäkilllä poisjäävä sen antoi. Se huutanut mies meni ihan punaiseksi ja katsoi muualle, ei pyydellyt anteeksi. Tästä on nyt aikaa jo aika kauan, vuosia, mutta tulipahan mieleen kertoa.
[/quote]
Siis pariskunta, mies ja nainen, naiselle annettiin paikka. Mies ei halunnut.
Asun pikkukaupungissa ja täällä annetaan paikka raskaana oleville ja vanhuksille ja jopa niille sairaille teineille ja syöpää sairastaville parikymppisille, joita tänne tulvahti yhtäkkiä palstailemaan lauma.
Samoin vaunut nostetaan aina bussiin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:23"]
Apn on nyt hyvä oppia, että bussissa ei saa raskaana istumapaikkaa, koska kaikilla on sellainen vaiva joka ei näy ulos päin. Sir ku lapsi syntyy, harvemmin kukaan auttaa kärryjä bussista. Hissien käyttö yleisillä paikoilla on hankalaa yms koska kaikki ovat näitä sairaita jota ei voi nähdä.
[/quote]
Monella tuntuu olevan aivotoiminnan häiriö, nimeltään itsekkyys ja epäempaattisuus.
Itse jouduin jäämään sairaslomalle jo rv12, kun töihin pitäisi julkisilla mennä, enkä yksinkertaisesti pysy tajuissani (järkyttävä pyörrytys ja huimaus) julkisissa. Ja istumapaikkaahan on turha edes haaveilla ruuhkabussissa Helsingissä, kun saa olla onnellinen siitä, että ylipäätään sopi bussiin sisään. Eipä sillä, en voi samasta syystä kyllä ajaa autoakaan itse nyt.
Raskaus ei ehkä itsessään ole sairaus, mutta raskaana olevakin voi olla sairas.
Minä en istu bussissa vanhus/vammaispaikoille, ja normipaikankin luovutan kyllä heti, jos on täyttä ja kyytiin tulee joku sellainen, joka näyttää tarvitsevan istumapaikkaa minua enemmän. Joskus voi tietysti olla vaikea tunnistaa raskaana olevaa, ja joidenkin vanhemmanpuoleisten ihmisten kohdalla joutuu välillä arpomaan, uskaltaako paikkaansa tarjota vai koetaanko se loukkauksena. Yritän silloin saada aikaan katsekontaktin ja jotenkin eleillä selvittää, haluaisiko henkilö paikkani.
Kun täällä on haukuttu pääkaupunkiseutulaisia, niin kerronpa kokemukseni Tokiosta. Vaikka japanilaiset ovat niin kohteliasta väkeä, niin siellä noista vanhuspaikoista ei välitetä tippaakaan. Nuoriso istuu vanhuspaikoilla ja nukkuu / esittää nukkuvaa / näprää puhelintaan tms.
Eräs hyvin iäkäs japanilainen herrasmies valitti minulle tästä ongelmasta ja päivitteli, kuinka japanilainen nuoriso on niin piittaamatonta. Hän tuntui kuvittelevan, että länsimaalaiset nuoret olisivat paljon kohteliaampia. Hän ei tainnut uskoa minua kun kerroin, että ainakin Suomessa on oikeastaan ihan samanlainen meininki.
Ymmärrän, että tuntuu tylsältä, mutta haluan myös muistuttaa, että et ihan oikeasti voi tietää, mitä jollakulla tuntemattomalla ihmisellä on meneillään. Itse olin ollut suurehkossa vatsaleikkauksessa noin viikko aiemmin kun uskaltauduin kaupungille vähän kiertelemään (lääkäri oli kehottanut, että pitäis yrittää liikkua ja palata normaaliin elämään mahdollisimman pian). Mulla oli aika tukala olo, bussin heiluminen teki kipeää keskivartalon alueella ja vatsa oli vielä turvonnutkin. Tuskin sitä kuitenkaan kukaan olisi huomannut, koska olin kuitenkin jaksanut meikata ja laittaa nätit vaatteet päälle. Veikkaan, että ruuhkabussissa olisit minuakin tuijottanut pahasti, jos en olisi antanut sulle istumapaikkaa. :)
Tietenkään kaikki liikenteessä näkemäsi ihmiset eivät varmasti ole juuri tulleet leikkauksesta tms., mutta ota se vaihtoehto kuitenkin huomioon. Nuorellakin ihmisellä voi olla vaikka mitä vaivoja, jotka eivät näy päällepäin, sen olen ainakin minä oppinut oman kokemukseni kautta. Ja sitten sitä paikkaa voi aina itse myös pyytää. En millään voi uskoa, että kaikki ihmiset olisivat niin kylmiä, että jäisit kokonaan ilman paikkaa, vaikka pyytäisit sitä kohteliaasti.
Arvasin jo ennen ketjun avaamista, että täällä olisi jotain "huono kunto"-provoamista. Itse raskauden kokeneiden luulisi tietävän, ettei seisomisen vaikeus raskaana ollessa liity välttämättä millään tavalla kuntoon. Minä, aktiivikuntoilija, kärsin erityisesti raskauden puolivälissä pahasta huimauksesta ja liitoskivuista, loppuraskaudesta valtavan mahani kanssa hengenahdistuksesta. Kävin kuitenkin töissä koko ajan ja matka oli julkisilla huomattavasti omaa autoa nopeampi, joten julkisilla kuljin. _Pystyin_ kyllä seisomaan, mutta se oli äärimmäisen epämukavaa ja voimiavievää pidemmän päälle, joten pyrin välttämään sitä. Joskus, kun pyörrytti, seisominen ei olisi ollut turvallistakaan. Etenkin ruuhkaratikoissa seisominen tuntui joskus turvattomalta myös siksi, että kaikki muut seisojat eivät pitäneet kunnolla kiinni mistään, vaan horjahtelivat kuskin jarruttaessa. Erityisen ärsyttäviä olivat ns. reppuhosujat, jotka suurien selkäreppujensa kanssa poukkoilivat miten sattuu. Mahan joutumista puristuksiin sai pelätä myös silloin, jos käytävä täyttyi seisojista ja joku istumassa olija lähti tunkemaan ihmisjoukon läpi päästäksen ulos.
"Raskaus ei ole sairaus"-mantran hokijat ovat yleensä niitä, jotka ovat itse kokeneet helpon raskauden. Raskaus ei ole sairaus, mutta se aiheuttaa monille merkittävästikin toimintakykyä alentavia vaivoja, enkä ymmärrä, miksi niihin tulisi suhtautua yhtään vähemmällä empaattisuudella kuin ihmisten muihinkaan rajoitteisiin.
Oma näkemykseni on, että jos joku istuu raskaana oleville ja vanhuksille varatulla paikalla, hänen tulisi tarjota paikkaansa pyytämättäkin. Usein niillä istuu joku muu jopa niin, että hän istuu käytävän puolella varaten molemmat paikat. "Normaalien" paikkojen osalta taas voidaan kohtuudella odottaa, että paikkaa tarvitseva voi kohteliaasti sitä pyytää. Kaikki eivät välttämättä edes huomaa jonkun tarvitsevan paikkaa. Toisaalta itse ymmärrän hyvin, että jotkut ovat ujompia eikä pyytäminen ole helppoa. Esim. itse en halua tehdä numeroa itsestäni enkä kiinnittää muiden matkustajien huomiota itseeni, joten pyytämiseen on siksi korkea kynnys.