Miksi on niin vaikea antaa istumapaikka raskaana olevalle?
Olen viimeisilläni raskaana. Raskaus näkyy selvästi talvivaatteista huolimatta.
Julkisissa liikennevälineissä ihmiset kyllä näyttävät huomaavan vatsan ja kääntävät sitten katseensa pois. Kukaan ei halua tarjota istumapaikkaansa. On helpompi yrittää näytellä, että ei edes huomaa. Sama asia, kun kyytiin nousee vanhus: kukaan ei tarjoa istumapaikkaansa. Nuoretkin ihmiset istuvat hievahtamatta paikoilla, jotka on osoitettu vanhuksille, raskaana oleville tai vammautuneille.
Asun pk-seudulla. Siitäkö tämä johtuu?
Kommentit (68)
onkohan kukaan teistä huomannut että ne etupenkit ON nimenomaa vanhuksille, vammaisille ja raskaanaoleville. Olisikohan tähän joku syy vai onko raskaanaolevan naisen kuva nakattu siihen vaan huvikseen?
Annan toki paikkani jos huomaan jonkun sitä tarvitsevan. Usein olen bussissa niin ajatuksissani, että varmasti jää joskus joku tarvitseva huomaamatta. Mielestäni en ole velvollinen huomioimaan joka pysäkillä kyytiin nousevia erikseen, jos ihan normipaikalla istun. Toivon siis, että minulta pyydetään paikkaa jollen itse sitä hoksaa tarjota. Ja en muuten yhdellä tai kahdella silmäyksellä tosiaankaan välttämättä huomaa raskautta, joten sen oman suun voi tosiaan avata istumapaikkaa tarvitessaan :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 17:20"]
onkohan kukaan teistä huomannut että ne etupenkit ON nimenomaa vanhuksille, vammaisille ja raskaanaoleville. Olisikohan tähän joku syy vai onko raskaanaolevan naisen kuva nakattu siihen vaan huvikseen?
[/quote]
Meillä on kyllä busseissa laitettu nuo paikat keskioven kohdalle. Että ei ne etupenkit takuuvarmasti aina ole raskaana yms. oleville.
Annan paikan jos tulee raskaana oleva, enkä edes normaalisti istu invapaikoille. Raskaana oleva ehkä jaksaa seistä, mutta kaatuminen tai törmäily äkkijarrutuksessa voisi olla sikiölle kohtalokasta.
Metsäläisiä täynnä lähes koko Suomi. Juntteja vailla käytöstapoja.
Terveiset tässäkin asiassa hieman sivistyneemmästä Keski-Euroopasta
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 16:54"]
Minä en istu bussissa vanhus/vammaispaikoille, ja normipaikankin luovutan kyllä heti, jos on täyttä ja kyytiin tulee joku sellainen, joka näyttää tarvitsevan istumapaikkaa minua enemmän.
[/quote]
Kyllä niille vammaispaikoille saa istua ihan siinä missä muillekin. Ne pitää sitten vain ymmärtää luovuttaa, jos vammainen sattuu autoon nousemaan.
Olen asunut 33 vuotta Helsingissä ja tarjonnut usein vanhuksille istumapaikkaa. Ehkä kerran tai kaksi se on otettu vastaan. Usein on todettu jotain sen kaltaista että "en minä niin vanha ole ettenkö voisi seistä". Tuon takia on tullut vähän sellainen olo, että pyytäköön sitten itse päästä istumaan, kun kerran ovat niin nuorekkaita.
Olin viime vuonna raskaana ja ison vatsan kanssa julkisilla liikkuessa ehkä kerran tai kaksi jouduin seisomaan, koska kukaan ei tarjonnut paikkaa. Pärjäsin hyvin seistenkin, mutta olisin toki reippaasti pyytänyt päästä istumaan, jos tilanne olisi niin vaatinut. Ei täällä pääkaupunkiseudulla nyt niin kamalaa ole kuin annetaan ymmärtää :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:45"]
Oletko jotenkin sairas? Vai eikö raskaana olevat pysty seisomaan?
[/quote]
et oo ollu kai raskaana?
Mä en pysty seistä yli 10 min putkee ja nyt viiään viimesiä