Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli kunnon pudotus: työttömän päivärahat eivät riitä mihinkään!

Vierailija
14.02.2014 |

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- ihotautilääkäriin (jonka palveluita tarvitsisin nyt kipeästi)

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

- avoimen yliopiston kurssimaksuun

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jää vajaa 400e kuussa, josta joudun lyhentämään opintolainaa kun tyhmyyksissäni otin sen. Nyt sitten pitkäaikastyötön eikä kukaan huoli töihin. Todellinen summa mitä jää käteen ruokaan ja vaatteisiin on lähempänä 200e, 5 vuotta tuolla olen elänyt, kai tässä täytyy kohta köyttä rasvata kun ei tälläinen ole ihmisen elämää, opiskelemaan jos lähtisin uudestaan niin joutuisi taas ottamaan mahdottoman lainan kun tuet putoaisi lähemmäs nollaa. Pikavippi kierrekkin päällä kaiken hyvänlisäksi kun arvaamattomia menoja tulee, onneksi leipäjonossa on voinut käydä hakemassa käyttöpäivä tuotteita.

Vierailija
62/117 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen olis juhlaa!

t.yh peruspäivärahalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli palkka 3440€ brutto eli käteen 2200€, työttömänä saan n 1800€ käteen. Miten iso palkka ap:llä on kun laski noin paljon? Mulla ero nettopalkassa vain 400€ mistä selviää vielä oikein hyvin

Vierailija
64/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt viimeiset 9 vuotta n. 750 eurolla kuussa. Onneksi terveys ei ole reistaillut käytännössä ollenkaan. Niin kauan kun se puoli on kunnossa, niin selviän ihan kivasti. Sanomattakin on tietysti selvää, ettei tällaisen köyhän miehen elämään kukaan nainen halua tulla, joten yksin porskutetaan. :)

Vierailija
65/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vähemmän kuin AP ja tulen hyvin toimeen. Olette kyllä sellaisia kermaperseitä ettei mitään rajaa, mulle jää joku 700 käteen ja siitäkin menee suuri osa vielä säästöön, ei tarvitse olla ikinä nälässä.

Vierailija
66/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta vastauksia sanon että toimeentulotukea hakemaan.

Terveydenhoitomenoihin saa tukea, apuväline maksusitoumuksella. Julkisen kautta hakeudut ihotautilääkärille. Laskelmassa huomioidaan terveydenhoitomenot joten ei sulla ole hätää.

Vierailija
67/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saada 700  euroa käteen pääkaupunkiseudulla tai 700 euroa maaseudulla on vähän eri asia. Valitettavasti maksat kaikesta 30 % pääkaupunkilisän.

Sitä kovasti ihmettelen, miksei työttömät yritä verkostoitua ja perusta kimppayrityksiä. Se on monelle ainut tapa työllistyä.

Vierailija
68/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:57"]

Saada 700  euroa käteen pääkaupunkiseudulla tai 700 euroa maaseudulla on vähän eri asia. Valitettavasti maksat kaikesta 30 % pääkaupunkilisän.

Sitä kovasti ihmettelen, miksei työttömät yritä verkostoitua ja perusta kimppayrityksiä. Se on monelle ainut tapa työllistyä.

[/quote]

Joo Tampere, Turku, Jyväskylä, Oulu jne. on maaseutua taas. Noista kaikista saa yksiön 400e/kk.

Vierailija
69/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se vaan menee, itsekin tarvitsisin lääkäreitä ja lääkkeitä mutta koska rahat ei riitä edes terveyskeskuslääkäri tai erikoisairaanhoidon maksuihin niin pitää vaan antaa olla lääkkeistä puhumattakaan. Hammaslääkäriin ei voin mennä. Harrastuksia ei ole koska niihin ei ole varaa. Kaikki menot suunniteltava kuukausia eteenpäin. että silleen.

Vierailija
70/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, ettei päivärahoilla ja työttömyystuilla voi elää leveästi. Valmistuin siis itsekin viime vuoden puolella ja elin jonkin aikaa päivärahoilla. Joo-o, eihän niillä saanut kuin perusasiat katettua mutta mitä sitten? Se motivoi minua etsimään töitä entistä kovemmin. Selasin Mollin päivittäin ja lähettelin jatkuvasti hakemuksia. Muutama kuukausi meni kunnes tärppäsi, nyt olen kivassa oman alan työssä, vaikka olen sellainen paljon parjattu tradenomi pk-seudulta (me kun ei kuulemma ikinä työllistytä :D).

Vierailija
71/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Vielä on ketju ylhäällä. Eli ap täällä takaisin linjoilla - vastailenpa ja kertoilen mikä on tilanne nyt :o)

Ensinnäkin työttömäksi joutuessani tilanne ei tullut yllätyksenä, sillä olin määrä-aikaisessa työssä. Olin ollut jo 5 vuotta. Siksi lyhensin asuntolainaa kaikilla mahdollisilla ylijäävillä tuloilla, etten joutuisi myymään asuntoani tiukan paikan tullen. Ja sitten se tiukka paikka tuli, uutta työtä ei löytynyt heti tilalle. Työttömäksi joutuessani minulla oli enää 4 lyhennyskuukautta jäljellä, joiden kanssa jouduin heti tiukille kun työttömyyskassan maksut viivästyivät. Ajattelen niin, että olin hoitanut talouttani vastuullisesti parhaan mahdollisen kykyni mukaan varautuen tilanteeseen, jolloin selviäisin pienemmilläkin tuloilla velattomassa asunnossa - jossa asumiskulut muodostuvat vain yhtiövastikkeesta. Vuokralla oleminen on huomattavasti kalliimpaa!

Työttömyysaika oli kauheaa. Työvoimatoimistosta soiteltiin kuukausittain tarjoten työtä, joka ei kohdannut osaamistani tai kokemustani. Näiden lisäksi postin kautta tuli samanlaisia hakuvelvoitteisia työpaikkoja ja kurssiesitteitä. Älyttömintä ja surullisinta näissä oli se, että hakuvelvoitteet olivat tyyliin kirjanpitäjälle tarjotaan sairaanhoitajan paikkaa tai esimieskurssia johtajakoulutuksesta valmistuneelle vuosia esimiestyössä olleelle. Eli te-keskuksen porukalla tulosvimmassa on unohtunut pelisilmä kokonaan.

Olin jo kulkenut sen tien loppuun, että haen työpaikkoja jotka eivät vastaa osaamistani - nämä kokemukset olivat kertyneet jo määrä-aikaisissa työsuhteissa ollessani. Näiden paikkojen hakeminen on melko turhaa - vaikka useimmat ovat sitä mieltä, että kyllä töitä saa vaikka siivoojana tai mäkkäriltä. Ainoa mikä on omassa työhistoriassani ikinä kannattanut, on ollut hakea töitä joihin on sekä pätevyys että kokemusta.

Nykyään tilanne on se, että sain puolen vuoden jälkeen oma-aloitteisella haulla vakituisen työpaikan omalta osaamisalaltani. Työ oli ihan julkisessa haussa, johon tulin valituksi ilman suhteita pelkästään meriittieni ja hyvin menneen työhaastattelun perusteella. Pidän onnistumistani pieneen lottovoittoon rinnastettavana tapahtumana! 

Kiitos kaikille kirjoittajille, joilta sain tukea tukalassa tilanteessani! Siitäkin huolimatta, että kirjoitukseni voi herättää kateuden tunteita ja katkeruutta osassa lukijoista, haluan sanoa että suomalainen työttömyysturva on järkyttävän huono. Suurta ihmetystä herättää lisäksi ne julkiset keskustelut, joissa mietitään turvan pienentämistä, lyhtentämistä tai vastikkeellistamista. Ihminen vedetään niin kyykkyyn jo ansiotulojen loputtua, että kaikki huononnukset ovat silkkaa nöyryyttämistä, lyödyn lyömistä ja kölin alta vetoa.

Samoin ottaa päähän työttömien syyllistäminen. Varmaan on porukassa niitäkin joilla ei työhaluja ole, mutta säännönmukainen niputtaminen laiskoihin kaljottelijoihin tilanteessa, jossa avointen työpaikkojen määrä on margniaalinen suhteessa työnhakijoihin tuntuu todella kovilta arvoilta kanssaihmisiltäni. Itse en haluaisi näin kova-arvoista yhteiskuntaa. Olen myös taipuvainen ajattelemaan niin, että työpaikkani saaminen oli pikemminkin tuuria kuin todiste ylivertaisuudestani. Uskon, että yhtä hyviä ja parempiakin työntekijöitä paikkaani olisi ollut, mutta palaset vain sattuivat loksahtamaan minun kohdallani paikalleen.

Tsemppiä kaikille työnhakijoille! Olette arvokkaita ja hyviä ihmisiä, täysivaltaisia yhteisömme jäseniä työpaikan puutteesta huolimatta. Yrittäkää jaksaa vaikka te-koneisto murjoo ja rahat ei riitä. Toivon kaikille paistetta risukasaan ja hyvän tuurin osumista teidänkin kohdalle :o)

Kiitos ja anteeksi.

Vierailija
72/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:53"]Tarkista, mitä alennuksia ja etuuksia voit työttömänä saada. Ainakin kesäyliopistojen avoimen yliopiston opintomaksuun saa työtön alennusta.

Avoimen kursseista ei voi menettää päiväraa, koska

- ne eivät ole tutkintoon johtavia

- eivät ole päätoimisia (oikeuta opintotukeen)

- eivät ole sitovia vaan suunniteltu nimenomaan työssäolevien ehdoilla, eivät estä kokoaikatyön vastaanottamista.

- opintosuorituksia ei kerry "liikaa".
[/quote]

En lukenut koko ketjua läpi. Olen joka tapauksessa jäänyt täysin tuetta, koska opiskelin avoimessa. En voinut saada opintotukea, koska opinnot eivät valmistaneet ammattiin. En saanut myöskään työttömyystukea, koska opiskelin liikaa. Tein lukuvuoden aikana 35 opintoviikkoa. Tästä on aikaa jo yli 10 vuotta.

Vierailija
73/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minä en ymmärrä, miten olisi mahdollista, että aloittajalla olisi soiteltu työvoimatoimistosta ja tarjottu töitä. Todella erikoinen ammatti, jos ei ole löytynyt vapaaehtoisia työnhakijoita niihin paikkoihin. Tai sitten ap:n antamat tiedot te-toimistolle olivat kovin erikoiset.

Eihän meille vuosikausia työttömänä oleville tule muita puheluja kuin se hartaasti odotettu ja luvattu yhteydenotto määräpäivään mennessä, joka takaa työnhaun jatkumisen.

Tuo on hyvinkin totta, että ei maisterina kannata hakea siivoojaksi ja mäkkäriin, kun niihin tunkee ovista ja ikkunoista kouluttamattomia sekä ko. alan koulutusta ja työkokemusta omaavia. Pikemminkin hyvinkouluttautuneen kannattaa hakea vähän omaa osaamista vaativampia paikkoja. Niihin voi päästä siksi, kun tarpeeksi pätevia hakijoita ei ole.

Onko oikeasti mielestänne "leveää elämistä", jos olisi varaa edes välttämättömiin menoihin, kuten silmälaseihin ja hammaslääkäriin.

Vierailija
74/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:44"]

Onko oikeasti mielestänne "leveää elämistä", jos olisi varaa edes välttämättömiin menoihin, kuten silmälaseihin ja hammaslääkäriin.

[/quote]

Näihin ei välttämättä ole myöskään pienituloisilla varaa, eli en kannata sitä että työttömille kustannettaisiin automaattisesti tällaisia kuluja.

Vierailija
75/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:09"]

[/quote]

Näihin ei välttämättä ole myöskään pienituloisilla varaa, eli en kannata sitä että työttömille kustannettaisiin automaattisesti tällaisia kuluja.

[/quote] Eli jos työtön tarvitsee jotain välttämätöntä, kuten silmälasit, se ei käy koska jossain voi olla joku työssäkäyvä jolla ei ole niihin varaa. Jos mä en saa, et säkään saa? Työssäkäyvä > työtön?

Vierailija
76/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:33"]

Ihan ensimmäisenä kannattaa laskettaa veroprosentti.

Ota selvää ansiosidonnaisella opiskelusta - sitä saa silloin korotettuna tietyn aikaa.

Pidä kaapissasi yksi työhaastatteluihin sopiva, ajaton asukokonaisuus ja yritä pärjätä arjessa muilla olemassaolevilla.

Uuden lain mukaan voit tienata jonkin verran kuussa sen vaikuttamatta ansiosidonnaiseen. Ryhtymällä esim. kotimyyntiesittelijäksi tmv. voit saada mielekästä tekemistä sekä jokusen ylimääräisen euron.

Liiku, ulkoile ja kehitä muutenkin itseäsi, tarjolla on paljon ilmaisia tai todella edullisia mahdollisuuksia. Pidä mieli virkeänä!

[/quote]

Ei missään nimessä mitään kotimyyntejä-siinä piilee riski. Tiedän tapauksen, jossa Tupperi kutsuja pitäneelle sanottiin työkkäristä, että kun sinulla on tuo y-numero-tee enemmän niitä hommia. Evättiin päiväraha kun katsottiin yrittäjäksi.

Vierailija
77/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minä en ymmärrä, miten olisi mahdollista, että aloittajalla olisi soiteltu työvoimatoimistosta ja tarjottu töitä. Todella erikoinen ammatti, jos ei ole löytynyt vapaaehtoisia työnhakijoita niihin paikkoihin. Tai sitten ap:n antamat tiedot te-toimistolle olivat kovin erikoiset.

Eihän meille vuosikausia työttömänä oleville tule muita puheluja kuin se hartaasti odotettu ja luvattu yhteydenotto määräpäivään mennessä, joka takaa työnhaun jatkumisen.

Tuo on hyvinkin totta, että ei maisterina kannata hakea siivoojaksi ja mäkkäriin, kun niihin tunkee ovista ja ikkunoista kouluttamattomia sekä ko. alan koulutusta ja työkokemusta omaavia. Pikemminkin hyvinkouluttautuneen kannattaa hakea vähän omaa osaamista vaativampia paikkoja. Niihin voi päästä siksi, kun tarpeeksi pätevia hakijoita ei ole.

[/quote]

Aloittaja varmaan kirjoitti vähän värittäen, mutta so what. Minulle soitettiin kaksi kertaa puolen vuoden sisällä kun oli vuorotteluvapaa paikat haussa. Että kyllä soitellaan kotiin.

Vierailija
78/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:53"]

Niin, sinä saat ansiosidonnaista. Minun oletetaan elättävän kaksi lasta reilulla kuudellasadalla eurolla/kk. :D (Työmarkkinatuki korotettuna)

[/quote] saat asumistukea, toimeentulotukea koska 2 lasta

Vierailija
79/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:53"]

Tarkista, mitä alennuksia ja etuuksia voit työttömänä saada. Ainakin kesäyliopistojen avoimen yliopiston opintomaksuun saa työtön alennusta.

Avoimen kursseista ei voi menettää päiväraa, koska

- ne eivät ole tutkintoon johtavia

- eivät ole päätoimisia (oikeuta opintotukeen)

- eivät ole sitovia vaan suunniteltu nimenomaan työssäolevien ehdoilla, eivät estä kokoaikatyön vastaanottamista.

- opintosuorituksia ei kerry "liikaa".

[/quote]

Yli 5 op (tai jotain) kuussa ja saat antaa selvityksen opiskeluistasi, ihan sama onko avoin vai mikä. Selvityksen tulos on harvinaisen usein päivärahan menetys koska oletkin opiskelija. Lisäksi tietty takaisinperintä.

Työttömät voi toki kehittää itseään, mutta vain työkkärin hyväksymillä tavoilla. Eli kalliilla työllisyys- sun muilla FU... tai siis F.E.C kursseilla. 

Vierailija
80/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta juominen ja tupakointi niin löytyy rahaa myös muihin asioihin. Suomessa jaetaan rahaa aivan valtoimenaan sosiaalitukien muodossa ja sinä kehtaat valittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan