Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli kunnon pudotus: työttömän päivärahat eivät riitä mihinkään!

Vierailija
14.02.2014 |

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- ihotautilääkäriin (jonka palveluita tarvitsisin nyt kipeästi)

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

- avoimen yliopiston kurssimaksuun

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka noita mol:in lukuja listaatte niin muistetaanpa myös se, että suurin osa työpaikoista ei ole sinne listattuna. Pitää nähdä vaivaa ja hakea sitkeästi myös kaikkialle muualle, moni paikka ei ole missään avoimessa haussa. Järkikin sanoo että 1000 muuta hakijaa on aika vaikea päihittää...

Vierailija
102/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:47"]Jos ei päivärahat riitä, ala bloggaamaan:

http://helpostirikkaaksi.blogspot.fi/2015/02/tyoton-hyodynna-vapaa-aikasi-ja-hanki.html
[/quote]
en ole tuo jolle vastasit. mutta vuoden palstailun jälkeen, ei itselleni ihan ensimmäisenä ratkaisuna tulisi mieleenkään bloggaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

Sen siitä saa kun äänestää rikollisia paskahousuja päättämään asioista..

Vierailija
104/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan saatanasti teitä hulluja riittää tähänkin ketjuun. Turha itkeä, ansiosidonnaisenkin maksavat 95% me työssäkäyvät. On tosi tosi väärin, ettei töitä kaikille halukkaille ole. Mutta yhteiskunta silti elättää teidät, toistaiseksi. Tämä kai muuttuu.

490€/kk asumis- ym. pakollisten menojen jälkeen yksinasuvalle on tosi paljon. Ja sen saa ihan joka ikinen. Asuntolainan lyhennyksiä ei kukaan puolestanne halua maksaa. Olisitte kiitollisia. Kiitollisia. Jos ette halua elää niin vähällä, työllistäkää itsenne. Jos ei osaamisellenne ole kysyntää, yhteiskunta maksaa. Siitä ei ole mitään syytä ruikuttaa.

Saatana saatana. Haista sinä vittu.

Vierailija
105/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisit töihin niin ei tarvii ihmetellä rahojen riittävyyttä! Ja jos 100km säteeltä ei töitä löydy niin kyllä Suomessa joku kolkka on missä sun työpanosta tarvitaan.....

Tuo yllä oleva oli sitten sarkasmia.

Mä toivon, että ap ei ole koskaan ollut niitä ihmisiä jotka työssä ollessaan olevat päivitelleen työttömiä ja heidän "saamattomuuttaan" ja sitä kuinka ne vaan lojuvat tekemättä yhtään mitään ja saavat vielä rahaakin siitä....

Ja jos olet niin voi voi, olet nyt siinä samassa tilanteessa....

Tuntuu että kaikki osaavat ja mukavat eri aloilta lykätän ekaksi työttömyyskortistoon.

Paskiaiset pysyy kuin liimattuna....

Vierailija
106/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietippä kuinka moni on työmarkkinatuella.

518e/kk.

Ja siitä mulkut on ottamassa 30e/kk pois ellet työllisty.

Vierailija
107/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyttä sinänsä on turha vinkua. Töitä löytyy, mutta ei aina sitä mihin haluaisi ja mistä on kokemusta/koulutus.

Entä jos kukaan ei halua palkata näihin "löytyviin töihin?"

Jos vikana on vaikka työnantajien mielestä väärä ikä, niin mitä siinä on tehtävissä?

Alas nyt antaa konkreettisia vastauksia näihin kysymyksiin äläkä soita poskeasi.

Vierailija
108/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukat arvostelee työttömiä, sä voit unohtaa noi sun kalliit menot.

Olen työtön mutta mun mies töissä ja maisteri koulutukseltaan.

Se pelastaa meidän perheen, silti sen kaikki rahat menee muiden elättämiseen.

Työtön hoitaa terveyttä vain terveyskeskuksessa tai sairaalassa ja kaikki maksulliset käynnit voit unohtaa.

Vierailija
109/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva provo, sairas työtön taas ja ihan just jäänyt työttömäksi ja heti täällä miettimässä kun on sairauksia ja rahat ei riitä. Ei oo todellista!!!

Vierailija
110/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulen saamaan eläkettä 1300 euroa 40 vuoden työajasta. Akateemisessa työssä ollut tästä ajasta 20 vuotta. Ois ollut ihan sama räkiä kattoon tämä aika. Jos ei ois miestä ja maksettua pientä asuntoa olisin sossun luukulla niinkuin elämäntapatyöttömät. Ei rankkaa työtä eikä opiskelua koko työajan.

No järki ei ainakaan sun päätä pakota😁

Vierailija
111/117 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän työttömiä parjataan niin sitä vähemmän säälin ketään joka jää työttömäksi.

Kun lyötyä lyödään niin en sääli enää ketään.

Omasta työttömyydestäni en puhu, pääsen vähemmällä.

Vierailija
112/117 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

atiivimalli.xyz sivustolla autamme työttömiä

Vierailija
113/117 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille myös osallistumista vapaaehtoistyöhön esim. yhdistyksissä, järjestöissä ja/tai urheiluseuroissa. Tekijöitä tarvitaan paljon! Työstä saa pyydettäessä todistuksen vapaaehtoistyöstä, joka auttaa työllistymisessä ja kouluihin pääsemisessä. Sieltä saa myös niitä elintärkeitä suhteita, joita tarvitsee elämässä ja työllistymisessä. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
114/117 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hiiop100.fi/

Täältä löytyy myös tehtäviä. Pieniltä paikkakunnilta myös varmasti löytyy. Soita yhdistyksiin. Apua tarvitaan! :)

Vierailija
115/117 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15, kyllä työttömänkin vaatteisiin menee rahaa- jos nimittäin haluaa tulla vielä joskus palkatuksi, ei voi mennä missä tahansa kirppisrytkyissä haastatteluihinkaan.

Kirppikseltä saa lähes uusia ja joskus jopa käyttämättömiä vaatteita muutamalla eurolla - riippuen tietenkin siitä missä asut, Uffeja ei ole ihan joka kylällä. Jopa laadukkaita merkkejä löytyy naurettavaan hintaan.Haetko lakimieheksi tai Hankenille koulutuspäälliköksi vai mikä normivaatteissa mättää? Siinäkin tapauksessa sinulla on varmaan muutama klassisen tyylikäs ja laadukas kude kaapissasi ennestään. Ei haastattelija ole nähnyt kuinka kauan olet puseroasi ennen haastattelua pitänyt jos se on ehjä.

Haloo.

Vierailija
116/117 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan saatanasti teitä hulluja riittää tähänkin ketjuun. Turha itkeä, ansiosidonnaisenkin maksavat 95% me työssäkäyvät. On tosi tosi väärin, ettei töitä kaikille halukkaille ole. Mutta yhteiskunta silti elättää teidät, toistaiseksi. Tämä kai muuttuu.

490€/kk asumis- ym. pakollisten menojen jälkeen yksinasuvalle on tosi paljon. Ja sen saa ihan joka ikinen. Asuntolainan lyhennyksiä ei kukaan puolestanne halua maksaa. Olisitte kiitollisia. Kiitollisia. Jos ette halua elää niin vähällä, työllistäkää itsenne. Jos ei osaamisellenne ole kysyntää, yhteiskunta maksaa. Siitä ei ole mitään syytä ruikuttaa.

Voi kuule kun ei ole "meitä työssäkäyviä" ja "teitä työttömiä". Sinäkin  voit olla joskus työtön jos et ole saanut sitä virkaasi jossa voit jatkaa työttömien haukkumista. Oma lapsesi voi olla työtön jonain päivänä. Muista korostaa kiitollisuutta kun puhut hänelle.

Vierailija
117/117 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien etuja ja oikeuksia ei ajattele kukaan. Myös työttömät pyritään jakamaan eri kasteihin. Hyvä esimerkki on ns. Lex lindström kakkonen . Lakia ajetaan juuri nyt lävitse.

Se tarkoittaa, että viiden vuoden aikana 1250 päivää työmarkkinatukea saaneet, yli kuuskymppiset siiretään eläkkeelle. Sana työmarkkinatuki tässä kohtaa, tarkoittaa, että ne työttömät jotka ovat olleet sairaita muutaman viikon ajan viiden vuoden aikana tai heillä on ollut karenssi eivät kuulu tähän joukkoon. Siis he eivät kuulu joukkoon, joilla on eniten ongelmia!

Lain tarkoituksena kauniisti on se, että siirretään kortistosta pois he, jotka eivät todennäköisesti työllisty enään. Hyvä niin, mutta tämän lain muotoilu tarkoittaa, että juuri he, joilla on eniten vaikeuksia työllistyä, eivät kuulu tämän lain piiriin.

TE keskuksen väki pitää koko lakia sairaana, heidän harteille jäävät he, joilla ei ole mitään mahdollisuutta työllistyä ja he joilla olisi vielä joku mahdollisuus osallistua työelämään siirretään eläkkeelle.

Lindström puhuu aivan jotain muuta mitä tekee. Hän perustaa työryhmää, joka alkaa pohtiin osakuntoisten työ mahdollisuuksia, mutta siirtää eläkkeelle tayskuntoiset tästä ikäluokasta. Tarkoittaa siis jälleen kerran, että nyt myös kuuskymppiset jaetaan mielivaltaisesti kahteen kastiin ja eniten kärsii he jotka ovat rehellisesti ilmoittaneet olleensa sairaita viiden vuoden työttömyysjakson aikana.

Miten tämä on mahdollista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi