Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli kunnon pudotus: työttömän päivärahat eivät riitä mihinkään!

Vierailija
14.02.2014 |

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- ihotautilääkäriin (jonka palveluita tarvitsisin nyt kipeästi)

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

- avoimen yliopiston kurssimaksuun

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 18:35"]

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- ihotautilääkäriin (jonka palveluita tarvitsisin nyt kipeästi)

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

- avoimen yliopiston kurssimaksuun

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

[/quote]

Hohhoijaa... Odotas kun putoat TMT:lle.

- terveyskeskuksen kautta voi yrittää ihotautilääkärille. Jonotus paikkakunnasta riippuen viikkoja, useimmiten kuukausia, siis sinne tk:een. Lähetettä tosin tuskin saat kovinkaan helpolla.

- fysiteraputti ja apuväline: Älä unta nää...

- avoin yliopisto. Nope, itse maksat. Huomaapa myös, että heti kun työkkäri kuulee/ saa selville, että opiskelet, se aivan ensimmäisenä tutkii, voidaanko opiskelu katsoa siinä määrin päätoimiseksi, että voivat katkaista korvaukset. After all, niiden päätehtävänä on poistaa ihmisiä kortistosta, eli pienentää työttömyysprosenttia. Itse kävin aikanaan avoimen yrittäjävalmennuksen ja kysyin, saisikos moisesta jotakin lisätukea, ilmoitettiin nimenomaan, että tutkitaan ensimmäiseksi, onko enää edellytyksiä korvausten maksuun.

Kannattaa nyt ottaa huomioon, että on syynsä, miksi työttömät eivät (ainakaan virallisesti) tee mitään työttömyytensä aikana: Siitä rangaistaan.

Aktiivisuuden tulee olla työkkärin määräämää/ hyväksymää aktiivisuutta, omasta aktiivisuudesta rangaistaan. Työttömän osalta menestyksen tulee vain tapahtua, sen eteen ei saa tehdä mitään.

Et voi tietää ennakolta juuri mitään työkkärin tulkinnoista mistään omassa tapauksessasi: voit ainoastaan lukea eri keskustelupalstoilta, miten ihmisille on vastaavissa tapauksissa käynyt. Tulkinnat vaihtelevat TE.toimistoittain ja virkamieskohtaisesti

Suomi24:lla oli aikanaan legendaarinen työkkärin kysymys/vastauspalsta, jossa suurin osa yritti nimenomaan kysyä tyyiin "Miten työkkäri tulkitsee sitä ja tätä jos...?" ja vastaus oli aina suunnilleen "Tehtyäsi xxx ota se esiin työvoimaviranomaisen kanssa, jolloin harkitaan, vaikuttaako tekemäsi korvauksen maksuun....." tjsp.

Eli joudut käytännössä aina ja joka tilanteessa harkitsemaan tarkasti, uskallatko tehdä mitäkin, vai teetkö sitten salaa.

Tervetuloa työttömäksi, tuossa ihan alkeita. Paljon on opittavaa. Jokos olet työllistymissuunnitelman tehnyt ja allekirjoittanut? Käypäs nyt se sitten lause lauseelta läpi ja katso, millaisiin palkattomiin pakkohommeleihin tuli jo sitouduttua

[/quote]

Tämä on aivan käsittämätön linjaus Suomessa. On todellakin niin, ettei työtön voi juuri mitään hyödyllistä työttömyyden aikana opiskella, pl. työvoimapoliittisia kokonaisia tutkintoja.

Sen sijaan, että korkeakoulutettu työttömäksi jäänyt menisi korkeakouluun täydentämään tai laajentamaan opintojaan, hänen tulisi osallistua johonkin pilipalikerhoon, jossa kokataan ja rupatellaan. Aivan järjetöntä resurssien tuhlausta kaikille osapuolille!

Vierailija
42/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen vaimoni ei aikoinaan saanut mitään tukea päivittäessään hoitoalan korkeakoulututkintoaan Suomessa päteväksi.

Vaimo tuli Suomeen ja halusi jo puolen vuoden turhauttavien kokkikerhojen ja keskustelukerhojen jälkeen mennä yliopistoon päivittämään tutkintoa. TE-keskuksesta ilmoitettiin, että silloin lähtee työmarkkinatuki. Ja Kelalta kerrottiin, että on ollut liian vähän aikaa Suomessa, joten opintotukeakaan ei saa. Onneksi rahatilanteemme oli sellainen että vaimo pystyi ilman tukia suorittamaan vuoden verran lisäopintoja laillistetun pätevyyden saamiseksi.

Vaikka tästä on jo kauan aikaa muistan miten raivostuttavaa ja turhauttavaa oli sivusta seurata, kun motivoitunutta ja lahjakasta ihmistä sitkeästi ohjataan kokki- ja keskustelukerhoihin sen sijaan, että oikeasti pohdittaisiin millaisilla opinnoilla hän pääsisi nopeasti työhön kiinni. TE-keskuksella on hyviä vaihtoehtoja pakolaisille ja syrjäytyneille, mutta juuri mitään annettavaa heillä ei ole korkeasti motivoituneille ja tavoitteellisille ihmisille. Suomessa on ihan liikaa ulkomaalaisen korkeakoulutuksen saaneita bussikuskeja ja siivoojia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä sinänsä on turha vinkua. Töitä löytyy, mutta ei aina sitä mihin haluaisi ja mistä on kokemusta/koulutus.

Vierailija
44/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti pidä paikkaansa.

Vierailija
45/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa 2010, eli jouduin 2 viikon varoitusajalla toistaiseksi lomautetuksi.

Olin myös keskituloinen ja työttömyyspäivärahasta jäi toisiaan aika tarkasti tonni vähemmän käteen kuin palkasta (veroprosentin laskin uusiksi, kun tulot laski ja veroprosentti laski myös).

Asia oli helppo kompensoida koska asumme omakotitlalossa josta on vielä asuntolainaa maksamatta. Laitettiin asuntolaina lyhenysvapaalle, jolloin perheen käytettävissä olevat menot kasvoivat muutaman kympin, eli se mikä jäi palkassa saamatta, jäi lainasta lyhentämättä.

Mutta pääasia siis oli se että lomautus ei vaikuttanut perheen käytettävissä oleviin menoihin. Vuokralla asuessa olisimme olleet kusessa. Itse onneksi työllistyin uuteen työpaikkaan jo noin 3kk lomautuksen jälkeen.

Vierailija
46/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:19"]

Ei valitettavasti pidä paikkaansa.

[/quote]

Jaa mikä?

Vierailija
47/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä kannattaa laskettaa veroprosentti.

Ota selvää ansiosidonnaisella opiskelusta - sitä saa silloin korotettuna tietyn aikaa.

Pidä kaapissasi yksi työhaastatteluihin sopiva, ajaton asukokonaisuus ja yritä pärjätä arjessa muilla olemassaolevilla.

Uuden lain mukaan voit tienata jonkin verran kuussa sen vaikuttamatta ansiosidonnaiseen. Ryhtymällä esim. kotimyyntiesittelijäksi tmv. voit saada mielekästä tekemistä sekä jokusen ylimääräisen euron.

Liiku, ulkoile ja kehitä muutenkin itseäsi, tarjolla on paljon ilmaisia tai todella edullisia mahdollisuuksia. Pidä mieli virkeänä!

Vierailija
48/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on tonni käteen kuussa ja hyvin riittää.

Vierailija
49/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 k

Fysioterapeuteille maksusitoumukset saa sossun asiakkuudella. Eli ei tule onnistumaan. Samoin lähetteet tulevat olemaan kiven alla, myös näitä tk lääkärit yrittävät ensin itse

[/quote]

En tiedä mistä olet kotoisin, mutta meilläpäin maksusitoumuksen saa kaikki ketkä arvioinnin jälkeen tarvitsee kyseisen maksusitoumuksen. Se ei katso varallisuutta tai sissin asiakkuutta. Omalääkäri tekee ehdotuksen ja sitten teknikko/fyssari tekee arvion ja kirjoittaa maksarin (siis ne joilla on kirjoitus likeus')

T:apuvälineiden kanssa työskentelevä

Vierailija
50/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:33"]

Ota selvää ansiosidonnaisella opiskelusta - sitä saa silloin korotettuna tietyn aikaa.

Pidä kaapissasi yksi työhaastatteluihin sopiva, ajaton asukokonaisuus ja yritä pärjätä arjessa muilla olemassaolevilla.

Uuden lain mukaan voit tienata jonkin verran kuussa sen vaikuttamatta ansiosidonnaiseen. Ryhtymällä esim. kotimyyntiesittelijäksi tmv. voit saada mielekästä tekemistä sekä jokusen ylimääräisen euron.

Liiku, ulkoile ja kehitä muutenkin itseäsi, tarjolla on paljon ilmaisia tai todella edullisia mahdollisuuksia. Pidä mieli virkeänä!

[/quote]

Tämäkin oli silkkaa kusetusta niille jotka saavat asumistukea ja useat tyttömäthän sitä saavat...jii saat tienata sen 300€ mutta se vähennetään asumistuesta,koska jos tulot nousee kuussa 300€ pitää asumistuki tarkistuttaa.Tulos on siis +-0

Vierailija
51/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne täällä :( En kyllä ole vielä tarvinnut mitään terveydenhuoltopalveluita. En uskalla käyttää rahaa yhtään mihinkään, sitä jää jopa säästöön ;) Toki olen niin uran alussa että vaatteita ym on vielä

Vierailija
52/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:07"]

Työttömyyttä sinänsä on turha vinkua. Töitä löytyy, mutta ei aina sitä mihin haluaisi ja mistä on kokemusta/koulutus.

[/quote]

Oman  alani töitä saaneena entisenä, 2 amk-tutkintoa ja yhden opistotason tutkinnon hyvin suorittaneena entisenä työttömänä voin vakuuttaa, että paljon helpompi tällainen työ oli saada kuin joku "hanttihomma". Osa kouluista on käyty työn ohessa, joten laiskaksi moittijat voivat vaikka käydä huuhtelemassa päänsä vessassa,  jos vaikka vähän viisastuisivat. Tuuria tarvitaan enemmän kuin mitään muuta ja sitä mulla sattui kohdalle: Työnantaja, joka on ollut aikoinaan työtön itsekin. 

Vierailija
53/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä veroprosentti nousee. Etuustuloja verotetaan kovemmin. Vero.fi/veroprosenttilaskuri

Vierailija
54/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:05"]

Ulkomaalainen vaimoni ei aikoinaan saanut mitään tukea päivittäessään hoitoalan korkeakoulututkintoaan Suomessa päteväksi.

Vaimo tuli Suomeen ja halusi jo puolen vuoden turhauttavien kokkikerhojen ja keskustelukerhojen jälkeen mennä yliopistoon päivittämään tutkintoa. TE-keskuksesta ilmoitettiin, että silloin lähtee työmarkkinatuki. Ja Kelalta kerrottiin, että on ollut liian vähän aikaa Suomessa, joten opintotukeakaan ei saa. Onneksi rahatilanteemme oli sellainen että vaimo pystyi ilman tukia suorittamaan vuoden verran lisäopintoja laillistetun pätevyyden saamiseksi.

Vaikka tästä on jo kauan aikaa muistan miten raivostuttavaa ja turhauttavaa oli sivusta seurata, kun motivoitunutta ja lahjakasta ihmistä sitkeästi ohjataan kokki- ja keskustelukerhoihin sen sijaan, että oikeasti pohdittaisiin millaisilla opinnoilla hän pääsisi nopeasti työhön kiinni. TE-keskuksella on hyviä vaihtoehtoja pakolaisille ja syrjäytyneille, mutta juuri mitään annettavaa heillä ei ole korkeasti motivoituneille ja tavoitteellisille ihmisille. Suomessa on ihan liikaa ulkomaalaisen korkeakoulutuksen saaneita bussikuskeja ja siivoojia.

[/quote]

Minun tuttavallani on ulkomaalainen mies, joka muutti Suomeen parin mentyä naimisiin. Mies opetteli puolessa vuodessa puhumaan sujuvaa suomea ja haki itse itselleen oppisopimuspaikan oman alansa yrityksestä päästäkseen kiinni työelämään ja saadakseen mahdollisia osaamisessaan olevia aukkoja paikattua. Viranomainen ilmoitti, ettei oppisopimus onnistu, koska 6 kk:n kieliopintojen jälkeen kielitaito ei voi olla riittävän hyvä ko. paikkaan! Kukaan ei siis testannut miehen kielitaitoa käytännössä, eikä auttanut vaikka työpaikassa oltiin sitä mieltä että taito on enemmän kuin riittävä.

Näin me ahkerat, työteliäät ja rehdit suomalaiset rankaisemme laiskoja, saamattomia mamuja.

Vierailija
55/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 18:44"]

Kokemuksia tk lääkäreiden määräyksistä erikoislääkärille: Ei tule onnistumaan. Haluavat ensin itse hoitaa ja kokeilla toisen terveydenkin uhalla, ennenkuin lähete tulee. Prosessi tulee kestämään kuukausia.

Fysioterapeuteille maksusitoumukset saa sossun asiakkuudella. Eli ei tule onnistumaan. Samoin lähetteet tulevat olemaan kiven alla, myös näitä tk lääkärit yrittävät ensin itse puoskaroida.

Alennusta saa ainoastaan kansalaisopistoista, avoimen yliopiston kurssit ovat kaikille saman hintaisia.

Tämä siis 2:lle.

[/quote]

Lähetteen saaminen erikoislääkärille vaatii sisua. Ilmoitetaan vaan lääkärille, että en lähde täältä ennen kuin lähete on saatu. Sitten todetaan, että haluaa kopion lähetteestä. Näin minä lähetteen sain, mutta todellakin vastaanottoajan saamiseen meni kuukausia.

Onneksi yksityislääkärikäynneistäkin saa kela-korvausta.

Alennusta opintomaksuihin saa ainakin useimpien kesäyliopistojen opintoihin. Jostakin syystä niitä ei kaikissa suuremmin mainosteta, ja erään jopa palauttavat saamiaan avustuksia kun jäävät käyttämättä. Tällä sivulla lista niistä, jotka ovat saaneet avustusta viime vuonna:

http://oph.fi/download/149603_netti_2013_opintosetelit_kesayliopistot.pdf

Vierailija
56/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 07:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 06:01"]

Noita lukiessa tuli ontto olo. Erityisesti TE-toimiston asenne järkyttää. Eikö niiden kuuluisi auttaa löytämään töitä eikä kytätä vaan mahdollisuutta katkaista tukien maksu?

[/quote]

Kiva jos jonkun silmät heräävät, ettei työttömyys tarkoita pelkästään laiskuutta. TE-toimiston evättyä minulta opiskelupaikan olen jatkanut aktiivisesti työnhakua. Viimeisimpään hakemukseen tuli vastaus (kerrankin!), että hakemuksia on yli 200kpl... Näin siis, vaikka minulla on sekä ammatti- että akateeminen tutkinto + yli 10v työkokemusta.

nro 11

[/quote]

Sama juttu, itsellläni on myös ammatillinen tutkinto ja samalta alalta myös akateemistasoinenkin tutkinto (DI) Työkokemusta on n. 15 v ja CV:stä löytyy monipuolinen ura asiantuntijan, päällikön ja johtajan paikkoineen.

Löytyy myös muutama sata opintopistettä muitakin hyvin relevantteja opintoja.

Kunto on kohdallaan, alkoholinkäyttö lopetettu lähes täysin jne...

Haastatteluihinkaan ei pääse enää laisinkaan. Vastauksia tulee rekryfirmojen automaatista tyyliin "valitettvasti ette tällä kertaa.." eikä edes tarkentavia lisätietoja saa, kysymälläkin jotakin mahdollisimman yleisluontoista kenenkään varpaille astumatonta kaikesta mahdollisesta hyödyllisestä informaatioista karsittuja latteuksia, lopputuloksena se, että asianomaiselkka ei edelleenkään tule minkaanlaista käsitystä mistään.

Jonkin ajan kuluttua profiili ja "naama" on niin kulunut, että rekrytalojen tietokannoissakin luokitellaan lähinnä ongelmajätteeksi.

Varteenotettvksi työnhakijaksi luokitellaan käytännössä lähinnä töissä jo oleva, jolla on loogisesti etenevä, nousujohteinen ja katkeamaton työhistoria.

Tämä on työttömällä napsahtanut poikki ja sitä ei enää korjatuksi saa..

Rekrytaloissahan tämä kuitataan vain, että "ura on katkennut", voi voi... seuraava.

Vierailija
57/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun avoimia työpaikkoja näyttää olevan MOLissa tällä hetkellä hiukan toistakymmentä tuhatta ja työnhakijoita yli 550 000, niin annatko konkreettisen esimerkin siitä, miten tuo "töitä kyllä löytyy" -yhtälö toimii, kiitos.

Vai kuulutko kenties niihin, jotka hokee tuota "töitä kyllä löytyy" ihan mantrana, etkä ollut viitsinyt selvittää edes noita kahta lukumäärää aivan perustietonakaan asiasta?

Lienet itse töissä? Järkyttävää, kuinka on ylipäätään mahdollista pitää tuollaisia töissä, kun työttömissäkin on paljon sinua analyyttisempää tekijää?

Tämä on juuri sitä, että työelämässä itsensä perusteeton erinomaistaminen kasvaa järjettömiin mittasuhteisiin oppimaan ja kehittymään pakottavien tekijöiden puuttuessa. Jos putoaisit työttömäksi, joutuisit tuolla loogisuuden tasolla suoraan jonon perälle.

Tänä päivänä saattaa nalli napsahtaa yllättäenkin...

Vierailija
58/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua? Komppaan #48:ia

Kommentissa 24 todettiin näin:

"hmettelen kyllä miten joku voi ajatella että työtä on tarjolla kaikille jos vain haluaa ottaa vastaan. Työvoimatoimiston sivuilla on avoimena yhteensä 13850 työpaikkaa, joista vakituisia kokopäivätöitä on vaivaiset 5943 paikkaa. Samaan aikaan Suomessa on kuitenkin 544 000 työnhakijaksi ilmoittautunutta, 374 000 osa-aikaista työntekijää ja 221 000 määräaikaista työntekijää. Yhteensä siis 1 139 000 ihmistä on vailla vakituista kokopäivätyötä. Lähes puolet työvoimaan kuuluvista ovat siis työttömiä, vajaatyöllistettyjä tai pätkätyöläisiä. Tässäkään luvussa eivät ole mukana ne jotka ovat pysyvästi syrjäytyneet työmarkkinoilta. Jotenkin minun kaaliin ei mitenkään mahdu se, että töitä voisi riittää kaikille."

...mutta mitäs datasta ja lukumääristä, MINÄ olen oikeassa ja voin sen heittää totuutena ihan tuosta vaan, eikä minun tarvii perustella mitään? KAIKKI saa työtä, kun kerran MINÄKIN saan, jos ei saa, kyse on vaan laiskuudesta ja/tai osaamattomudesta?

Jos joutuisit yllättäen työttömäksi, meinaatko pärjätä osaamisellasi ja asenteellasi kovinkin hyvin muille työttömille? Luulenpa, että sinusta tehdään selvää alkumetreillä.

Vierailija
59/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:33"]

[/quote]

Tämäkin oli silkkaa kusetusta niille jotka saavat asumistukea ja useat tyttömäthän sitä saavat...jii saat tienata sen 300€ mutta se vähennetään asumistuesta,koska jos tulot nousee kuussa 300€ pitää asumistuki tarkistuttaa.Tulos on siis +-0

[/quote]

Asumistukipäätöksessä kylöä lukee, että jos tulot nousee YLI 300 € kk pitää ilmoittaa. Eli tulot saa tuon nousta ilman vaikutusta...

Vierailija
60/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:33"]

[/quote]

[/quote]

Asumistukipäätöksessä kylöä lukee, että jos tulot nousee YLI 300 € kk pitää ilmoittaa. Eli tulot saa tuon nousta ilman vaikutusta...

[/quote]

Kun tästä nyt tuntuu olevan kahtaa totuutta, niin onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi