Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli kunnon pudotus: työttömän päivärahat eivät riitä mihinkään!

Vierailija
14.02.2014 |

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- ihotautilääkäriin (jonka palveluita tarvitsisin nyt kipeästi)

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

- avoimen yliopiston kurssimaksuun

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 00:43"]

Itselläni jää vajaa 400e kuussa, josta joudun lyhentämään opintolainaa kun tyhmyyksissäni otin sen. Nyt sitten pitkäaikastyötön eikä kukaan huoli töihin. Todellinen summa mitä jää käteen ruokaan ja vaatteisiin on lähempänä 200e, 5 vuotta tuolla olen elänyt, kai tässä täytyy kohta köyttä rasvata kun ei tälläinen ole ihmisen elämää, opiskelemaan jos lähtisin uudestaan niin joutuisi taas ottamaan mahdottoman lainan kun tuet putoaisi lähemmäs nollaa. Pikavippi kierrekkin päällä kaiken hyvänlisäksi kun arvaamattomia menoja tulee, onneksi leipäjonossa on voinut käydä hakemassa käyttöpäivä tuotteita.

[/quote]no voi vittu pyhä perse sentään.. Mulle jää ihan täysipäiväisestä duunista kaikkien maksujen jälkeen 300€/kk+ lapsilisä vähän alle 100€, eli vajaa 100€/vko.. Uusista vaatteista on turha haaveillakaan, jos jotain pitää ostaa, niin se menee lapsen vaatteisiin yms..

Vierailija
82/117 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 00:43"]

Itselläni jää vajaa 400e kuussa, josta joudun lyhentämään opintolainaa kun tyhmyyksissäni otin sen. Nyt sitten pitkäaikastyötön eikä kukaan huoli töihin. Todellinen summa mitä jää käteen ruokaan ja vaatteisiin on lähempänä 200e, 5 vuotta tuolla olen elänyt, kai tässä täytyy kohta köyttä rasvata kun ei tälläinen ole ihmisen elämää, opiskelemaan jos lähtisin uudestaan niin joutuisi taas ottamaan mahdottoman lainan kun tuet putoaisi lähemmäs nollaa. Pikavippi kierrekkin päällä kaiken hyvänlisäksi kun arvaamattomia menoja tulee, onneksi leipäjonossa on voinut käydä hakemassa käyttöpäivä tuotteita.

[/quote]no voi vittu pyhä perse sentään.. Mulle jää ihan täysipäiväisestä duunista kaikkien maksujen jälkeen 300€/kk+ lapsilisä vähän alle 100€, eli vajaa 100€/vko.. Uusista vaatteista on turha haaveillakaan, jos jotain pitää ostaa, niin se menee lapsen vaatteisiin yms..
[/quote]Mitähän nämä "kaikki maksut" ovat? Monella on aivan turhia menoja jotka voisi hyvin karsia pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa köyhyyteen.

Vierailija
84/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätön kommentti! Edellinen kirjoittaja ei tainnut lukea koko ketjua...

Vierailija
85/117 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan sen 1000e/kk.
Siitä menee 600e vuokraan.jää käteen se 400e(siinä on jo mukana asumistuki).
Sitten maksetaan 200e laskut ja auto tai vaihtoehtoisesti sähkö.
Sitten jää kuukaudessa se huikeat 200e :D ellei tule yllärilaskui tai tahdo kerrankin olla villi ja ostaa alennuksesta yhdet housut.max 20e koska joskus voi tulla yllätysmenoi mutta mitään ei oikeastaan tehdä.kavereita ei nähdä ja himassa kyyhötellään :'D
Syksyllä opiskelemaan että toivotaan kun ammattiin valmistuu ja saisi töitä niin voisi alkaa elämään kuin ihmiset

Vierailija
86/117 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskustannukset on valtavia. Suomi on yksi tukiviidakko, jos et ole löytänyt sitä hyvin tienaavaa miestä. Oikeasti koko ajan haetaan tukea tuen päälle, esim maanviljelijät tekevät sitä jatkuvasti.

Vierailija
87/117 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 18:35"]

Olen ollut tasan keskituloinen keskiluokkainen palkansaaja. Nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja ansiosidonnaisella päivärahalla. En olisi ikinä uskonut, että ansiosidonnainen on niin huono! Saan vähän yli 1000 € vähemmän käteen kuin ennen - eikä se keskitulokaan verojen jälkeen mikään huippupalkka ollut.

Nyt todella ymmärrän kaikkia pienillä tuloilla sinnitteleviä, kun olen mukana sinnittelemässä! Asioita, jotka ovat olleet suhteellisen itsestään selviä, eivät ole enää selviä ollenkaan. Huomaan, etteivät rahani riitäkkään (nämä ovat tarpeita ja menoja, joita nyt olisi akuutisti):

- fysioterapeutin tekemään apuvälineeseen (jota vamman vuoksi tarvitsisin, useamman satasen hintaluokka)

Tiedän, että nämä voivat kuulostaa ylellisyyksiltä sellaisilta, jotka miettivät 10€:n riittämistä viikon ruokiin. Mutta olen joka tapauksessa järkyttynyt, etten pysty hoitamaan sairauttani, vaan joudun kärvistelemään ilman hoitoa! Ja lisäksi se, että nyt kun olisi aikaa opiskeluun, ei olekaan rahaa maksaa sitä!

Päiväraha riittää asumiseen ja ruokaan, kun nuukasti elää. Ei mihinkään muuhun - ei enää sairauden/terveydenhoitoon tai harrastuksiin :o( Olen kyllä järkyttynyt. Entä jos työttömyys pitkittyy peruspäivärahalle?!??? Anteeksi kaikille, joilla on asiat huonommin.

[/quote]

Hohhoijaa... Odotas kun putoat TMT:lle.

- terveyskeskuksen kautta voi yrittää ihotautilääkärille. Jonotus paikkakunnasta riippuen viikkoja, useimmiten kuukausia, siis sinne tk:een. Lähetettä tosin tuskin saat kovinkaan helpolla.

- fysiteraputti ja apuväline: Älä unta nää...

- avoin yliopisto. Nope, itse maksat. Huomaapa myös, että heti kun työkkäri kuulee/ saa selville, että opiskelet, se aivan ensimmäisenä tutkii, voidaanko opiskelu katsoa siinä määrin päätoimiseksi, että voivat katkaista korvaukset. After all, niiden päätehtävänä on poistaa ihmisiä kortistosta, eli pienentää työttömyysprosenttia. Itse kävin aikanaan avoimen yrittäjävalmennuksen ja kysyin, saisikos moisesta jotakin lisätukea, ilmoitettiin nimenomaan, että tutkitaan ensimmäiseksi, onko enää edellytyksiä korvausten maksuun.

Kannattaa nyt ottaa huomioon, että on syynsä, miksi työttömät eivät (ainakaan virallisesti) tee mitään työttömyytensä aikana: Siitä rangaistaan.

Aktiivisuuden tulee olla työkkärin määräämää/ hyväksymää aktiivisuutta, omasta aktiivisuudesta rangaistaan. Työttömän osalta menestyksen tulee vain tapahtua, sen eteen ei saa tehdä mitään.

Et voi tietää ennakolta juuri mitään työkkärin tulkinnoista mistään omassa tapauksessasi: voit ainoastaan lukea eri keskustelupalstoilta, miten ihmisille on vastaavissa tapauksissa käynyt. Tulkinnat vaihtelevat TE.toimistoittain ja virkamieskohtaisesti

Suomi24:lla oli aikanaan legendaarinen työkkärin kysymys/vastauspalsta, jossa suurin osa yritti nimenomaan kysyä tyyiin "Miten työkkäri tulkitsee sitä ja tätä jos...?" ja vastaus oli aina suunnilleen "Tehtyäsi xxx ota se esiin työvoimaviranomaisen kanssa, jolloin harkitaan, vaikuttaako tekemäsi korvauksen maksuun....." tjsp.

Eli joudut käytännössä aina ja joka tilanteessa harkitsemaan tarkasti, uskallatko tehdä mitäkin, vai teetkö sitten salaa.

Tervetuloa työttömäksi, tuossa ihan alkeita. Paljon on opittavaa. Jokos olet työllistymissuunnitelman tehnyt ja allekirjoittanut? Käypäs nyt se sitten lause lauseelta läpi ja katso, millaisiin palkattomiin pakkohommeleihin tuli jo sitouduttua

[/quote]Nämä pakkokoulutukset ovat niin hanurista. tuttavani , joka on laskentatoimen merkonomi yritettiin pakotta kirjanpitokurssille HUOH, Onnekis sai pian töitä, ettei tarvinnut mennä.

Aivan kuin ne työkkärin porukat ei yhtään tietäisi, mitä ne kurssit pitävät sisällään, haluavat vain tilastoja kaunistella. YÖK.

Vierailija
88/117 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:14"]

Lukematta vastauksia sanon että toimeentulotukea hakemaan.

Terveydenhoitomenoihin saa tukea, apuväline maksusitoumuksella. Julkisen kautta hakeudut ihotautilääkärille. Laskelmassa huomioidaan terveydenhoitomenot joten ei sulla ole hätää.

[/quote]

Noinhan sen kuuluisi mennä, mutta todellisuus voi olla kovin toinen.

Eikä ap:n tilanne todennäköisesti vielä oikeuta toimeentulotukeen, jolloin kaikki sossun avut on poissa laskuista.

Vierailija
89/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsi sydämelle ap. montako kertaa viellä työssäollessasi huusit palstalla työttömän rahaongelmista tehdyissä avauksissa, että ne on itse aiheutettuja ongelmia?

Vierailija
90/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se työttömän elämä mitään herkkua ole. meidän taloudessa jää vuokran ja laskujen jälkeen käteen se vajaa 200e. Taloudessa minä, opiskelija ja koira. ja niin, opiskelijan opintorahakin lasketaan sitten tuloksi meille. nuoren kuuluisi siis maksaa opintorahoistaan ruokaa ja laskuja, eikä suinkaan opintomenojaan.. Hyvinvointivaltiossa ainakin valtio voi hyvin.

Vierailija
91/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollessa kannattaisi kyllä säästää itselleen puskurirahastoa, että pystyy työttömyyden sattuessa kustantamaan noin 80€ lääkärikäynnin. En ymmärrä miten ihmiset eivät viitsi yhtään varautua vastoinkäymisiin. Nyt on kuitenkin jo useamman vuoden ajan olleet lehdet täynnä YT-uutisia ja silti oon ihmisiä, jotka eivät viitsi edes työttömyyskassan jäsenmaksua maksaa.
Pätkätyöläisellä tai vastavalmistuneella ei välttämättä isoja säästöjä ole, mutta ap on omien sanojensa mukaan ensimmäistä kertaa työttömänä ja silti täysin työttömyyskorvauksen varassa. Ei säästöjä tai vakuutusta työttömyyden varalle. Vähän on tilanne omaakin syytä.

Vierailija
92/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:07"]

Lapseni on opiskelija. Saa 500 euroa (vajaa). Kaikki menee asumiseen. Opiskelijasunto 27 neliötä. Ei siis leveästi asu. Nälkään kuolisi, jos ei auteta. Myykää kämppänne työttömät. Asukaa vuokralla. Elintason ei yhteiskunnan varoilla pitäisikään säilyä samankaltaisena kuin työssäollessa. Nälkään et kuole tuollaisilla tuloilla.

[/quote] Hah, että myykää kämppänne. Mitäs luulet mitä asuntojen arvolle tapahtuu siinä vaiheessa kun työttömät laittaa omansa myyntiin? Mitäs luulet meneekö ne tässä tilanteessa muutenkaan kaupaksi? Jossainhan sitä täytyy työttömänkin asua, vai muutetaanko suoraan sillan alle? Meillä menisi vuokraan saman verran kuin nyt lyhennetään lainaa. Yhteiskunnan varoista vielä lisäisin että olen maksanut itsekin veroja 20 vuotta ja maksan myös päivärahastani. 

Vierailija
93/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:07"]

Lapseni on opiskelija. Saa 500 euroa (vajaa). Kaikki menee asumiseen. Opiskelijasunto 27 neliötä. Ei siis leveästi asu. Nälkään kuolisi, jos ei auteta. Myykää kämppänne työttömät. Asukaa vuokralla. Elintason ei yhteiskunnan varoilla pitäisikään säilyä samankaltaisena kuin työssäollessa. Nälkään et kuole tuollaisilla tuloilla.

[/quote] Hah, että myykää kämppänne. Mitäs luulet mitä asuntojen arvolle tapahtuu siinä vaiheessa kun työttömät laittaa omansa myyntiin? Mitäs luulet meneekö ne tässä tilanteessa muutenkaan kaupaksi? Jossainhan sitä täytyy työttömänkin asua, vai muutetaanko suoraan sillan alle? Meillä menisi vuokraan saman verran kuin nyt lyhennetään lainaa. Yhteiskunnan varoista vielä lisäisin että olen maksanut itsekin veroja 20 vuotta ja maksan myös päivärahastani. 
[/quote]
tämä! täyttä asiaa kaikki. ja mistäs kela ottaisi kaikille ne asumistukimanit?

Vierailija
94/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pudotus on vielä kovempi niille, joilla on ollut oikeasti hyvä palkka. Moni ei tuota tajua ennen kuin osuu omalle kohdalle.

Vierailija
95/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muuta kuin aloituksen, toivon, että olet yksi niistä jotka ovat huudelleet työttömille, että menkää töihin....

Sydämeni pohjasta onnittelen, jos olet yksi niistä kusipäistä, joille totuus työttömien arjesta aukesi. Mene luuseri töihin, se on vain itsestäsi kiinni...!

Vierailija
96/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin jo kauhusta kankeana sitä päivää kun ansiosidonnainen loppuu ja tulee vielä karmaisevampi pudotus. Ei ole mitenkään varmas että saan töitä ennen sitä. Olen kyllä hakenut ja hakenut. Olen hakenut myös työkkärin koulutuksiin ilman tulosta. Seuraavaksi alan hakea ulkomailta, tosin miksi kukaan palkkaisi kun taatusti oman maan kansalaisiakin on tarjolla. Olen todella masentunut, ahdistunut ja lopen kyllästynyt tälläiseen "elämään".

Toivoa vain sopii että tämä tilanne näkyy vaaleissa ja kokoomus tippuu oppositioon.

Vierailija
97/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 06:01"]

Noita lukiessa tuli ontto olo. Erityisesti TE-toimiston asenne järkyttää. Eikö niiden kuuluisi auttaa löytämään töitä eikä kytätä vaan mahdollisuutta katkaista tukien maksu?

[/quote]

Ei niitä ole vuosikymmeniin kiinnostanut kenellekään töitä löytää ja siksipä eivät yrityksetkään enää avoimia paikkojaan sinne ilmoittele, rekrytoimistojen ja puskaradion kautta haetaan tarvittava työvoima.

Joskus aikaisemmin kun paikkoja erehtynyt työkkariin ilmoittamaan, niin huolimatta runsaasta työttömien määrästä, työkkärin lähettämät hakijat olleet tehtävään (ja usein työntekoonkin) täysin sopimattomia.

Vierailija
98/117 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 18:53"]

[/quote]

Olin itsekin aikaisemmin sitä mieltä, että työttömät ovat vähän laiskoja. Onhan työtä kuitenkin tarjolla kaikille, jos vain haluaa ottaa vastaan. 

[/quote]

Ihmettelen kyllä miten joku voi ajatella että työtä on tarjolla kaikille jos vain haluaa ottaa vastaan. Työvoimatoimiston sivuilla on avoimena yhteensä 13850 työpaikkaa, joista vakituisia kokopäivätöitä on vaivaiset 5943 paikkaa. Samaan aikaan Suomessa on kuitenkin 544 000 työnhakijaksi ilmoittautunutta, 374 000 osa-aikaista työntekijää ja 221 000 määräaikaista työntekijää. Yhteensä siis 1 139 000 ihmistä on vailla vakituista kokopäivätyötä. Lähes puolet työvoimaan kuuluvista ovat siis työttömiä, vajaatyöllistettyjä tai pätkätyöläisiä. Tässäkään luvussa eivät ole mukana ne jotka ovat pysyvästi syrjäytyneet työmarkkinoilta. Jotenkin minun kaaliin ei nitenkään mahdu se, että töitä voisi riittää kaikille.

[/quote]

Maailmankuvan kapeus.

Kun on itse ollut töissä pitkäänki ja pitää itseään vallan erinomaisena, niin on luonnollisesti sitä mieltä, että omalle osaamiselle löytyy asianmukaisia töitä ja samaten ns. paskatöitä on kyllä, jahka viitsii vain tehdä, joskaan ei ole ottanut asiasta millään lailla selvää.

Irtisanominen ja pitkittävä työttömyys sitten kyllä korjaa pahimmat luonneviat ja saa monet aktiiviseen itsensä kehittämiseen huomatessaan, että työttömien mahdollisuudet työllistyä ovat aina työllisiä huonommat riippumatta tämän osaamisesta, etenkin, jos työttömyys on kestänyt jonkin aikaa.

Oppimiskäyrä on kuitenkin "työttömyysuraansa" aloittavalle jyrkkä, varsinkin kun näillä on yleisesti ottaen huomattavasti vähäisemmät valmiudet selvitä "oikeassa maailmassa", kun työllisen statuksen suoja on muutamassa kuukaudessa hälventynyt ja kuuluukin nyt työttömien kastiin.

Suojatyöpaikassa pääsääntöisesti valmiudet ovat vuosien saatossa pudonneet ja taidot jääneet kapeiksi verrattuina niihin aktiivisiin tietojaan jatkuvasti täydentäneisiin työttömiin, joiden taakse nämä putoavat.

Valitettavasti vain suhteellisuudentaju ei yleensä löydy kuin omakohtaisen kokemuksen kautta. Se on taistelutanner, jossa ihmisarvon pitäminen ja kilpailukykyisen osaamisen kehittäminen on sen verran raakaa taistelua, että sen ymmärtäminen vaatii vuosien kokemuksen samoin kuin monesta muustakin asiasta.

Sen takia uraputkessa pysyneillä ei pääsääntöisesti riitä henkinen kapasiteetti asioiden kaikkien puolten ymmärtämiseen.

Pudotuskin sitten on yleensä kova.

Vierailija
99/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 300 euron kuukausitulon nousua ei tarvitse ilmoittaa asumistuessa, mutta seuraavassa vuositarkastuksessa ne lasketaan tuloksesi ja todennäköisesti vaikuttavat pienentävästi asumistukeesi.

Tosin syyskuussa tulee voimaan sitten se 300 euron suojaosa.

Vierailija
100/117 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 18:35"]

[/quote]Neekerit saa tarveharkintaisesti kaiken mitä haluavat! Äänestä oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä