Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin

Vierailija
01.11.2020 |

Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-11592525

Kommentit (294)

Vierailija
181/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näytän kuvissa rumemmalta kuin livenä. Varmaan siksi en koskaan pääse haastatteluihin...

Näytät niissä muiden ottamissa kuvissa juuri siltä, minkä näköisenä muut sinut näkevät. Selfiet ovat peilikuvia, itseottamat kuvasi poseerattuja, hyvästä kulmasta, jopa filtteröityjä. Kun joku nappaa sinusta kuvan tuosta vaan, siinä näet itsesi sellaisena, kuin oikeasti olet!

Vierailija
182/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työnantajana näen asian näin:

Ulkonäöllä ei sinällään ole merkitystä työn saamisen kannalta. Mutta myönnän, että yleisellä siisteydellä / pukeutumisella on.

Jos hakija tulee pahalta haisevana, rasvaisella tukalla ja reikäisissä vaatteissa, saa olla aika mestari että ottaa paikan. 

Perus siisti olemus riittää, ulkonäköön en muuten kiinnitä huomiota.

-Mies

no niin kauan kun olet valtaväestöä, tämä varmaan pätee. Mut jos kuvasta paljastuu......yön Timo, tai kaalee.....eteneminenhän loppuu siihen ja kaiki tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöllä ei sinällään ole merkitystä työn saamisen kannalta. Mutta myönnän, että yleisellä siisteydellä / pukeutumisella on.

Jos hakija tulee pahalta haisevana, rasvaisella tukalla ja reikäisissä vaatteissa, saa olla aika mestari että ottaa paikan. 

-Mies

oon kuullu että isokuppiset naiset kutsutaan haastatteluun (miehet) ihan vaan VITSINÄ, näkemään omin silmin "ne". Joo kyllä teidät tiedetään.

Vierailija
184/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näytän kuvissa rumemmalta kuin livenä. Varmaan siksi en koskaan pääse haastatteluihin...

Näytät niissä muiden ottamissa kuvissa juuri siltä, minkä näköisenä muut sinut näkevät. Selfiet ovat peilikuvia, itseottamat kuvasi poseerattuja, hyvästä kulmasta, jopa filtteröityjä. Kun joku nappaa sinusta kuvan tuosta vaan, siinä näet itsesi sellaisena, kuin oikeasti olet!

Juuri näin! Ja liian moni näkee itsensä rumana, vaikka muut ei näkisikään. 

Vierailija
185/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvat näyttää kolmiulotteisen kohteen kaksiulotteisena, ihmisen näkee kohteet kolmiulotteisena. Osalla kasvonpiirteet on myös sellaiset, että kaksiulotteiseksi muuttaaminen muuttaa/vääristää niitä paljon ts. valokuva vääristää reilusti. Lisäksi valokuvan lopputulokseen vaikuttaa paljon se, miltä etäisyydeltä ja millä polttovälillä kuva on otettu. Todellisuudessa meistä kukaan ei tiedä miltä ihan oikeasti toisen silmään näyttää.

Vierailija
186/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Mies

oon kuullu että isokuppiset naiset kutsutaan haastatteluun (miehet) ihan vaan VITSINÄ, näkemään omin silmin "ne". Joo kyllä teidät tiedetään.

Eiköhän kokeneilla työnantajilla ole vähän eri meininki, kuin joku "isokuppisten" naisten hupihaastattelu. Sinun miesvihasi yltää nyt jo todella korkeisiin mittasuhteisiin.

Vierailija
187/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva normaaleilla käytöstavoilla kertoo kenellekään suoraan jonkun olevan ruma. Aina kuvissa oleva ihminen on kaunis tai ruma, vaikka todellinen ajatus olisi jotain ihan muuta. Ne todelliset ajatukset ovat yleensä esillä täällä vauvapalstalla.

Vierailija
188/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva normaaleilla käytöstavoilla kertoo kenellekään suoraan jonkun olevan ruma. Aina kuvissa oleva ihminen on kaunis tai ruma, vaikka todellinen ajatus olisi jotain ihan muuta. Ne todelliset ajatukset ovat yleensä esillä täällä vauvapalstalla.

Korjaan: kaunis tai komea*

Vierailija
189/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastatteluista taas pääsee eteenpäin vain ulospäinsuuntautuneet hölöttäjät.

Totta.

Siksi neuvotteluissa otan esiin sen aktiivisen, extrovertti puhujan roolin. 30 min kyl voi vetää sitä.

Vaikka oln hyvä puhuja, olen silti pääosin hiljainen ja asiallinen man. En jaksais höpöttää turhia.

Mutta hr konsultille jaksaa tosiaan tuon 30 min esittää yliaktiivista. Hyvin on kikka toiminut.

Vierailija
190/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ns rumempi ole edes ruma nainen!

Jos mietin miltä ruma nainen näyttää, niin ei todellakaan tolta.

Vierailija
191/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuka tahansa pystyy erottamaan kahdesta kuvasta, kumpi on paremman näköinen. Niin naisista, kuin miehistä.

Vierailija
192/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 27 mustaa ääntä saanut on melko karun näköinen ilmestys. Toki nainen pystyy nuokin kasvot muuttamaan meikeillä aivan eri näköiseksi. Olisi ollut kyllä paljon kivempi, kun tähän olisi otettu miesehdokkaat myös mukaan. Niille kasvoille, kun ei voisi juuri tehdä mitään.

Vierailija
193/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ns. kaunis nainen, jolla ollut ongelmia ja opinnot kesken, cv:ssä vuosien aukko jne., mutta olen saanut aina kaikki paikat mitä olen hakenut.

Olen toisaalta myös sosiaalisesti lahjakas mikä vaikuttaa varmasti enemmän kuin pelkkä ulkonäkö, mutta uskon sosiaalisen lahjakkuuteni ja tietynlaisen itsevarman olemuksen tulleen ainakin osittain ulkonäön kylkiäisenä, koska sain lapsena ihan jo kauniina pidetyn ulkonäköni vuoksi aikuisilta paljon huomiota ja tuntemattomatkin aikuiset juttelivat minulle helposti julkisilla paikoilla, kehuivat jne.

Minusta on oltu siis vauvasta saakka kiinnostuneita ja olen saanut paljon sellaista ihailevaa, hyväksyvää katsetta ja positiivista huomiota jota en olisi jonkun toisenlaisen näköisenä luultavasti saanut, ja tuo huomio on ollut varmasti luomassa pohjaa sille sosiaaliselle lahjakkuudelle ja olemisen itsevarmuudelle jolla olen luovinut elämässä vastoinkäymisistä huolimatta aika hyvin.

Tutkimustulos ei yllättänyt ollenkaan, ulkonäkö on käyntikortti joka vaikuttaa suuntaan ja toiseen hyvinkin paljon siihen miten sinua kohdellaan, millaista palvelua saat, teetkö vaikutuksen tulevaan esimieheen, jäätkö mieleen, saatko luotua verkostot jne.

Tosin pelkällä ulkonäöllä ei pitkälle pötki, mutta ei sen vaikutusta voi kiistää.

Minkälaisia töitä olet hakenut? Hyvin monessa työssä nimenomaan se sosiaalinen lahjakkuus on se tärkein ominaisuus työn tekemiseen. Esimerkiksi myyntityössä sosiaaliset taidot ovat usein huomattavasti tärkeämpiä kuin ehdoton asiantuntemus myytävästä tuotteesta. 

Vierailija
194/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
195/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä luulisi, en tiedä sitten miten huono maku meidän toimiston pomolla on joka nais työntekijät on valinnut.

Vierailija
196/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 27 mustaa ääntä saanut on melko karun näköinen ilmestys. Toki nainen pystyy nuokin kasvot muuttamaan meikeillä aivan eri näköiseksi. Olisi ollut kyllä paljon kivempi, kun tähän olisi otettu miesehdokkaat myös mukaan. Niille kasvoille, kun ei voisi juuri tehdä mitään.

EI mun mielestä.

Toki se toinen näyttää iloisemmalta ja etenkin pirteämmältä, mutta ihan nätti se toinenkin on. Ehkä jotenkin kohtalokkaamman näköinen.

Itse asiassa ne kuvan naiset näyttää todella paljon toisiltaan. Samanmuotoinen pää, samanlaiset poskipäät. Tuo kauniimpi on vaan huolitellumman näköinen. Kirkkaat valkoiset silmät ja kulmakarvat siistitty.

Vierailija
197/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole ikinä tarvinnut hakea töihin vaan pyydetty ja jotoakin haettu hommiin jopa.

Vierailija
198/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kauniit pärjää paremmin. Näin se menee jokaisella elämänalueella. 

Työllistyy paremmin, pariutuu paremmin, parempi palkka, parempi kohtelu, helpompi saada ystäviä...

Tätä se elämä on, rumien on se vaan kestettävä ja taisteltava kauniita enemmän saavuttaakseen jotain.

Vierailija
199/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikuttaa aivan kaikkeen ja yksi esimerkki on henkirikosten uhrit. Jos/kun uhri on kaunis tai edes poikkeuksellisen nätti (tai ex-finalisti miss perähikiä-kisassa vuonna kivi ja kuokka) niin porukka ja media voivottelee ja kauhistelee aivan eri volyymilla kuin silloin, jos/kun uhri on ihan vaan tavis.

Lisäksi myös tekijälle tunnutaan vaativan sitä kovempaa rangaistusta mitä nätimmän se otti hengiltä. Ihan kuin se ihmisen ulkonäkö määrittelisi hänen elämänsä arvon ja pidetään automaationa että nätti on aina sen ulkonäkönsä lisäksi myös äärettömän mukava ja kultainen ihminen. Se tavis sen sijaan koetaan herkästi jopa ikäväksi ihmiseksi joka hyvinkin itse edesauttoi sitä, että päätyi uhriksi..

Vierailija
200/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kauniit pärjää paremmin. Näin se menee jokaisella elämänalueella. 

Työllistyy paremmin, pariutuu paremmin, parempi palkka, parempi kohtelu, helpompi saada ystäviä...

Tätä se elämä on, rumien on se vaan kestettävä ja taisteltava kauniita enemmän saavuttaakseen jotain.

Totta, mutta toisaalta ne kauniit/komeat saa sellaista boostia itsevarmuudelleen tuosta kuinka heitä kohdellaan vs tavalliset/rumemmat ettei sitä etumatkaa kiri millään taistelulla.

Enkä siis meinaa, että heitä tietenkään kukaan missään pokkuroisi erikseen tai ylistäisi sitä kauneutta/komeutta sen ihmeemmin vaan ihan se tavallinen kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa on aivan erilaista kuin tavallisilla ihmisillä.

Ja tuskin he edes sitä huomaa, koska se on aina ollut sellaista. Ei sitä välttämättä huomaa edes se, joka vaikka aspana kaunista/komeaa palvelee koska se lopulta on aika pieniä juttuja ja kehonkieltä ym jota ei itse edes noteeraa.

Tämä maailma vaan on aika erilainen paikka kauniin/komean ja taviksen saati sitten ruman silmin.

Siinä missä kaunista pidetään kaikinpuolin kauniina ilman tuntemistakin, niin valitettavan usein sen rumemman oletetaan automaattisesti olevan ruma myös sisäisesti vaikka hän ei olisi sanonut sanaakaan eikä tuonut muutenkaan ajatuksiaan julki.