Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin
Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!
Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti
Kommentit (294)
Sosiaalialalla ainakin tuntuu olevan yhdentekevää. Eri asia jossakin bisnesmaailmassa . Mun piti poistaa mun kuva cv:stä kun en päässyt enää YHTEENKÄÄN haastatteluun ja huom.minulla on sosiaalialan koulutus erittäin hyvin arvosanoin Laureasta. Minä olen ihan semmonen perusnätti en mikään ruma mutta nuoren näköinen.
N26
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ns. kaunis nainen, jolla ollut ongelmia ja opinnot kesken, cv:ssä vuosien aukko jne., mutta olen saanut aina kaikki paikat mitä olen hakenut.
Olen toisaalta myös sosiaalisesti lahjakas mikä vaikuttaa varmasti enemmän kuin pelkkä ulkonäkö, mutta uskon sosiaalisen lahjakkuuteni ja tietynlaisen itsevarman olemuksen tulleen ainakin osittain ulkonäön kylkiäisenä, koska sain lapsena ihan jo kauniina pidetyn ulkonäköni vuoksi aikuisilta paljon huomiota ja tuntemattomatkin aikuiset juttelivat minulle helposti julkisilla paikoilla, kehuivat jne.
Minusta on oltu siis vauvasta saakka kiinnostuneita ja olen saanut paljon sellaista ihailevaa, hyväksyvää katsetta ja positiivista huomiota jota en olisi jonkun toisenlaisen näköisenä luultavasti saanut, ja tuo huomio on ollut varmasti luomassa pohjaa sille sosiaaliselle lahjakkuudelle ja olemisen itsevarmuudelle jolla olen luovinut elämässä vastoinkäymisistä huolimatta aika hyvin.Tutkimustulos ei yllättänyt ollenkaan, ulkonäkö on käyntikortti joka vaikuttaa suuntaan ja toiseen hyvinkin paljon siihen miten sinua kohdellaan, millaista palvelua saat, teetkö vaikutuksen tulevaan esimieheen, jäätkö mieleen, saatko luotua verkostot jne.
Tosin pelkällä ulkonäöllä ei pitkälle pötki, mutta ei sen vaikutusta voi kiistää.
Pitäisi nähdä sun kuva jotta voisin sanoa oletko kaunis vai et. Se riippuu täysin katsojasta
Hakemuksiin ei kuulu kuva. Kertoo rekrytoijien tyhmyydestä tämä.
En jaksanut lukea ketjua läpi, mutta mulle omistaja grillikioskin sanoi, että olen hyvännäköinen ja luotettavan oloinen poika/mies, joten siksi palkkaa. Oli muitakin hakijoita, hän sanoi suoraan, että yhdellä oli finnejä - asiakkailta menee ruokahalu.
Muutenkin olen huomannut, että hyvännäköisenä jotemnkin pärjää paremmin - ulkomaillakin on helpompi tutustua ihmisiin. Naiset nyt tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu sanoi, että heillä otetaan kaupassa esim. kesätöihin myyjien lapsia, muut työhakemukset heitetään mappi ööhön eli ei edes lueta. Monessa tehtaassa oli aikanaan sama juttu.
Tämä on niin tosi. Varma tieto.
Kauppa ykkönen varmaan tässä, ihmettelen miksi???
Sama monissa valtion virastoissa. Olin itse pitkään töiss7ä eräässä virastossa ja kaikki kesätyöntekijät olivat työntekijöiden lapsia tai muita tuttuja.
Just mietin tässä että laitanko cvhen kuvaa kun mulla on jo kolmen vuoden aukko työelämästä masennuksen ja edellisen työpaikan sisäilmaongelman takia. Jos on pitkään ollut syrjässä niin saattaa herätä aukon perusteella ennakkoluuloja ja stereotypiota, jos laittaisi kuvan missä olen ihan reippaan, siistin ja hoikan näköinen niin voisi ehkä auttaa? Tai sitten ei.
Kun aihetta googletin niin joissakin asiaan kantaa ottavissa artikkeleissa viitattiin tutkimuksiin, joiden mukaan hyvästä ulkonäöstä oli hyötyä jos hakija oli mies. Kauniilla naisilla kaunis kuva taas pienensi mahdollisuutta saada työ. Rekrytoijan kateus voi vaikuttaa.
En ole koskaan laittanut kuvaani työhakemukseen, koska tällä alalla ei ole mitään merkitystä ulkonäöllä. Tehdyt työt ja suoritukset puhukoot puolestaan.
Sillähän tämä yhteiskunta vaurastuu että vain nuoret ja kauniit saavat työpaikan. Kauneudella ei ole mitään tekemistä ammattitaidon, terveyden tai luonteen kanssa. Tärkeintä on se mitä korvien välissä liikkuu. Itselleni on samantekevää minkänäköinen tai ikäinen asiakaspalvelija on kunhan on ammattinsa osaava.
Ei pidä paikkaansa. Aina kun minua ei ole palkattu, on palkattu rumempi. Kaikki työt mihin olen laittanut valokuvan, ei minkäänlaista vastausta edes.
Vierailija kirjoitti:
Just mietin tässä että laitanko cvhen kuvaa kun mulla on jo kolmen vuoden aukko työelämästä masennuksen ja edellisen työpaikan sisäilmaongelman takia. Jos on pitkään ollut syrjässä niin saattaa herätä aukon perusteella ennakkoluuloja ja stereotypiota, jos laittaisi kuvan missä olen ihan reippaan, siistin ja hoikan näköinen niin voisi ehkä auttaa? Tai sitten ei.
Kun aihetta googletin niin joissakin asiaan kantaa ottavissa artikkeleissa viitattiin tutkimuksiin, joiden mukaan hyvästä ulkonäöstä oli hyötyä jos hakija oli mies. Kauniilla naisilla kaunis kuva taas pienensi mahdollisuutta saada työ. Rekrytoijan kateus voi vaikuttaa.
Näin se on. Kaunis nainen herättää kateutta ja siksi ei palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aihetta googletin niin joissakin asiaan kantaa ottavissa artikkeleissa viitattiin tutkimuksiin, joiden mukaan hyvästä ulkonäöstä oli hyötyä jos hakija oli mies. Kauniilla naisilla kaunis kuva taas pienensi mahdollisuutta saada työ. Rekrytoijan kateus voi vaikuttaa.Näin se on. Kaunis nainen herättää kateutta ja siksi ei palkata.
Naisella on aina kaksi rumuuden astetta: liian ruma ja liian kaunis. Ylivoimaisesti paras on olla siellä keskitason hieman yläpuolella. Miehellä taas on eduksi olla siellä mittarin selkeässä yläpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aihetta googletin niin joissakin asiaan kantaa ottavissa artikkeleissa viitattiin tutkimuksiin, joiden mukaan hyvästä ulkonäöstä oli hyötyä jos hakija oli mies. Kauniilla naisilla kaunis kuva taas pienensi mahdollisuutta saada työ. Rekrytoijan kateus voi vaikuttaa.Näin se on. Kaunis nainen herättää kateutta ja siksi ei palkata.
Home, masennus,, feministi, pitkä sairausloma - en palkkaisi - ongelmia tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Home, masennus,, feministi, pitkä sairausloma - en palkkaisi - ongelmia tiedossa.
No en minäkään homehtunutta palkkaisi. Ainakin pyytäisin rapsuttamaan homeen pois.
Redditissä on englannin kielisiä keskusteluja paljon, kun joku kysyy : kertokaa kauniit ihmiset mitä kaikkea hyödytte kauneudesta?
Moni kertoo. Olen ollut aika järkyttynyt miten ihmiset -tutut tai tuntemattomat- mielistelee heitä, saavat töitä joihin ei pitäisi päästä, imaiseksi koko ajan tuputetaan miloin mitäkin, ravintoloissa, ruokaa juomaa, tavaraa ilman ansioita jne. Jatkuvatsi heitä suositaan muihin verrattuna. Ihmiset huomioi, avaa ovia, kohtelee kuin prinsessaa tai vauvaa (paapotaan), jne.
KAMMOTTAVAA. Lulekaas jos kiinnostaa miten väärin asiat on.
Mitäpä niillä kaikkien kuvilla tekisikään? Kuitenkin kauniit liittää kuvansa hakemukseen koska saa tästä etua. Ja todennäköisesti tulevat siksi valituiksi. Onhan tämä vähän väärin ja toivoisin monimuotoisuutta eri työpaikoille. Mutta monet vanhatkin ihmiset on hyvin pinnallisia ja pitävät lastenlapsissakin tosi tärkeänä sitä, kun pääsee kehumaan nätiksi/kauniiksi. Mutta minkäs näille on ikinä voinut...
Kaupungissani oli just työpaikka avoinna, johon keskeinen asia olisi ollut paikallistuntemus, kaupungin tunteminen. Hain työhön. Olen ihan normaalin näköinen, melko nätti halutessani, asiallinen, siisti, fiksu, mut ikää jo alkaa tulla. En päässyt edes haastattelun.
Meni viikkoja. Oli lehdessä juttu tästä uuden työn tekijästä. No no no. Selvisihän se millainen valittiin. Kaunis kuin kuva tyttö, nuori ja hoikka, ULKOPAIKKAKUNNALTA. Joka oikein leveili, ETTEI ollut koskaan aiemmin käynyt koko kaupungissa joten kaupunki on ollut uuta ja ollut kiva tutustua tähän kaupunkiin.!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olin ihan että-----------suu auki tuijotin tätä juttua.
En enää tiennyt mitä sanoa.
Tehdä syrjinnästä rikosilmoitusko? Huoh. Näitä saisi olla koko ajan tehtailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan totta. Kauniit ihmiset ovat harvoin pitkäaikaistyöttömiä tai syrjäytyneitä. Hyvä ulkonäkö antaa itsevarmuutta ja auttaa elämässä. Töissä sosiaaltoimessa olen huomasnut, että asiakkaat eivät juuri koskaan ole komeita tai kauniita. Mielenterveystoimistossa sama.
Ilmankos olen saanut aina vip -kohtelua mt-palveluissa ja terapiaa jopa vuosia ilman mitään omavastuuosuutta. Vielä työelämässä ollessa sain kans aina jokaisen duunin jota hain.
Tämän perusteella Tytti tuskin enää töitä saa? Niinkö?
Itse työnantajana näen asian näin:
Ulkonäöllä ei sinällään ole merkitystä työn saamisen kannalta. Mutta myönnän, että yleisellä siisteydellä / pukeutumisella on.
Jos hakija tulee pahalta haisevana, rasvaisella tukalla ja reikäisissä vaatteissa, saa olla aika mestari että ottaa paikan.
Perus siisti olemus riittää, ulkonäköön en muuten kiinnitä huomiota.
-Mies
Hakemukseen eikä hakemiseen.