Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin

Vierailija
01.11.2020 |

Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-11592525

Kommentit (294)

Vierailija
241/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yrittäjällä on varaa palkata hyvän näköinen ennen osaavaa? Kerro ihmeessä kuka oli kyseinen yrittäjä? Nimetön huutelu ei varmaan auta ketään?

Vierailija
242/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauneus on usein yhteydessä terveyteen. Muuten huoliteltu (tukka pesty ja harjattu, siisti meikki, siistit vaatteet) kertoo että mielenterveys on kunnossa. Hymy herättää helposti lähestyttävän ja sosiaalisen mielikuvan, eli tämän kanssa on helppo tulla toimeen. Yksinkertaista mutta paikkansapitävää. 

Jos ihminen ei käytä meikkiä niin hänen mielenterveys ei ole kunnossa?

Vaikka hiukset on pesty ja harjattu niin silti ne voi näyttää siltä kun olisi saanut sähköiskun. Ei hiuslaatu kerro mielenterveydestä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittavaa ja asiakaspalvelutyötä todennäköisesti, mutta yleneminen asiantuntijaksi vaatii kauniilta naiselta tuplasti enemmän vakuuttavuutta ja suuremman työpanoksen, vai kuinka selitätte ylipainon vakavasti otettavilla naispomoilla. Tämä on selvästi nähtävissä alalla, jossa on sekä nais- että miesjohtajia.

Olen itse ihan tavallisena näköinen ja siten pärjään helpommalla, mutta vierestä seuranneena saavat kyllä tehdä enemmän töitä ollakseen yhtä aika kauniita, naisellisia ja vakuuttavia. Kunpa aika muuttuisi helpommaksi niin saataisiin niitä ammattimaisia naispomojakin enemmän.

Vierailija
244/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneus on usein yhteydessä terveyteen. Muuten huoliteltu (tukka pesty ja harjattu, siisti meikki, siistit vaatteet) kertoo että mielenterveys on kunnossa. Hymy herättää helposti lähestyttävän ja sosiaalisen mielikuvan, eli tämän kanssa on helppo tulla toimeen. Yksinkertaista mutta paikkansapitävää. 

Jos ihminen ei käytä meikkiä niin hänen mielenterveys ei ole kunnossa?

Vaikka hiukset on pesty ja harjattu niin silti ne voi näyttää siltä kun olisi saanut sähköiskun. Ei hiuslaatu kerro mielenterveydestä yhtään mitään.

Tuo kirjoittaja oli varmana trolli eikä ulkonäkö kerro terveydestä mitään aika ulalla on tuon kirjoittaja.

Vierailija
245/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että tytöillä on paineita ulkonäön suhteen ja käytetään filttereitä, ihmiset saisi lopettaa ulkonäön katselemisen. Itse rumana naisena saanut töitä. Eikä tosiaankaan pelkoa että työpaikalla miehet ahdistelisi toisinkuin esim mun kaunista työkaveria. Saa olla aina rauhassa myös vapaa ajalla. Mut töitä olen aina saanut ja löytänyt vaikka en olisikaan kaunis.

Vierailija
246/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeissa töissä kenelläkään ei ole varaa palkata kaunista, pitää tyytyä osaavaan.

Vierailija
247/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaunis, ja myös sosiaalinen ja saanut useita työpaikkoja, joitain en. Työelämässä taas kiusattu kai juuri ominaisuuksieni vuoksi, joten en lähtisi itse todellakaan tuomitsemaan niitä kauniimpia, he kun kohtaavat paljon kateutta ja kampittamista kun ensin siihen työhön pääsevät. Rumilla helpompaa, saa naisporukan tuen helpommin.

Vierailija
248/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mitään uutta taivaan alla. Olen ruma nainen, eikä suurimpaan osaan lähettämistäni hakemuksista edes vastata, pari kertaa vuodessa pääsen haastatteluun ja niidenkään tuloksista en saa tietää ennen kuin sama työpaikka tulee taas tarjolle Duunitoriin. Ja sitten kun vihdoin kymmenien hakemusten jälkeen saan työpaikan, on se joku vaarallinen paskaduuni puolentoista tunnin työmatkan päässä nollatuntisopparilla ja nälkäpalkalla. Tai kauhea työpaikkakiusaajien ja laitapuolenkulkijoiden terrorisoima hornankattila pahamaineisessa lähiössä, nälkäpalkalla sekin. Tai pätevyystasoani paljon yksinkertaisempi (ja pienipalkkaisempi) hanttihomma. Eli toisin sanoen saan tyytyä työpaikkamarkkinoiden tähteisiin, joita hyvännäköiset ja tavikset eivät huoli ja työnantaja niin epätoivoinen, että ei voi antaa minulle rukkasia vaikka haluaisi. 

Rumana sitä täytyy huhkia kymmenen kertaa kauniita enemmän että pysyy yhteiskunnassa siedettävässä asemassa ja joka ikisellä elämän osa-alueella on muita ihmisiä yrittämässä painaa meitä alas, mitä ikinä yritämmekin saavuttaa. Mutta eipä tässä kitinä auta: ketään ei kiinnosta, eikä me rumat tätä kauniille ihmisille rakennettua yhteiskuntaa ja sen velvollisuuksia pakoon päästä.

Vierailija
249/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että tytöillä on paineita ulkonäön suhteen ja käytetään filttereitä, ihmiset saisi lopettaa ulkonäön katselemisen. Itse rumana naisena saanut töitä. Eikä tosiaankaan pelkoa että työpaikalla miehet ahdistelisi toisinkuin esim mun kaunista työkaveria. Saa olla aina rauhassa myös vapaa ajalla. Mut töitä olen aina saanut ja löytänyt vaikka en olisikaan kaunis.

Mutta pojilla ei ole paineita ulkonäön suhteen vai? Ei taida juuri katsoa sukupuolta

Vierailija
250/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin ison organisaation digitiimi syrji voimakkaasti työpaikanvalinnassa miesttä jonka naama ei naisvalitsijoiden mukaan mieleen, muutoin pätevin hakijoista. Valitsivat parikymppisen nuoren kundin joka ns. söpö. Tiedoksi kaikille TYÖNHAKUsyrjinnästä kirjattu myös Finlexiin ja siihen puututtava

Vierailija
251/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mitään uutta taivaan alla. Olen ruma nainen, eikä suurimpaan osaan lähettämistäni hakemuksista edes vastata, pari kertaa vuodessa pääsen haastatteluun ja niidenkään tuloksista en saa tietää ennen kuin sama työpaikka tulee taas tarjolle Duunitoriin. Ja sitten kun vihdoin kymmenien hakemusten jälkeen saan työpaikan, on se joku vaarallinen paskaduuni puolentoista tunnin työmatkan päässä nollatuntisopparilla ja nälkäpalkalla. Tai kauhea työpaikkakiusaajien ja laitapuolenkulkijoiden terrorisoima hornankattila pahamaineisessa lähiössä, nälkäpalkalla sekin. Tai pätevyystasoani paljon yksinkertaisempi (ja pienipalkkaisempi) hanttihomma. Eli toisin sanoen saan tyytyä työpaikkamarkkinoiden tähteisiin, joita hyvännäköiset ja tavikset eivät huoli ja työnantaja niin epätoivoinen, että ei voi antaa minulle rukkasia vaikka haluaisi. 

Rumana sitä täytyy huhkia kymmenen kertaa kauniita enemmän että pysyy yhteiskunnassa siedettävässä asemassa ja joka ikisellä elämän osa-alueella on muita ihmisiä yrittämässä painaa meitä alas, mitä ikinä yritämmekin saavuttaa. Mutta eipä tässä kitinä auta: ketään ei kiinnosta, eikä me rumat tätä kauniille ihmisille rakennettua yhteiskuntaa ja sen velvollisuuksia pakoon päästä.

Olisikohan ulkonäkösi ihan noin ratkaiseva asia? Epäilen vahvasti.

Vierailija
252/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi koskaan arvannut. Seuraavaksi ylellä hämmennytään varmaan myös siitä että kauniimmalla kuvalla saa enemmän tinder-matchejä.

Vierailija
253/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kannattaa panostaa ulkonäköön, sillä se todistetusti takaa paremmat asemat työmarkkinoilla. Palkkaisin ainakin itse mielummin kauniin naisen kuin ylipainoisen, vaikka tämän ylipainoisen cv olisi muuten vähän parempi. Ei asiakkaille voi ihan kaikennäköisiä ihmisiä lähettää, sillä työntekijät antavat mielikuvaa firmasta ja harva firma haluaa profiloitua läskiksi.

Vierailija
254/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kannattaa panostaa ulkonäköön, sillä se todistetusti takaa paremmat asemat työmarkkinoilla. Palkkaisin ainakin itse mielummin kauniin naisen kuin ylipainoisen, vaikka tämän ylipainoisen cv olisi muuten vähän parempi. Ei asiakkaille voi ihan kaikennäköisiä ihmisiä lähettää, sillä työntekijät antavat mielikuvaa firmasta ja harva firma haluaa profiloitua läskiksi.

Klassinen kauneus naisella ja komeus miehellä antavat niin älyttömän etumatkan lähes kaikilla elämän osa-alueilla, että ulkonäön kehittämisen pitäisi olla ihmisen elämän ykkösprioriteetteja. Erityisesti miehellä.

Vierailija
255/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai etenkin palveluammatteihin halutaan mieluummin edustavat ihmiset. Myös ruma ja epäsiisti ei ole sama asia. Ei kai kukaan palkkaa ketään, joka ei osaa edes ottaa kunnollista valokuvaa työhakemukseen? Ei se välttämättä riipu pelkästään ulkonäöstä.

Tuo valokuvan vaatiminen työhakemuksen liitteeksi on aivan älytön ja antaa työnantajasta vain todella pinnallisen kuvan. Tuon ymmärtää vain, jos hakee mallin tai näyttelijän työtä. 

Suurin osa ihmisistä on ihmisen näköisiä ja sitten taas jos firmaan ei haluta jotain kaulatatuoitua tai korvasta korvaan lävistettyä tyyppiä niin sen voi kertoa sanallisestikin.

Ihan kuin työnhausta olisi nykyaikana tullut joku kauneus/komeuskilpailu vaikka sillä ulkonäöllä ei mukamas ole enää mitään merkitystä. Silti vaan kaikki muuttuu vaan pinnallisemmaksi.

Vierailija
256/294 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt todistanut tämän luonnonlain hyvin omakohtaisesti. Olin nuorempana hintelä, väritön ja aknekasvoinen. Harrastusporukan miesten seurassa kiusaaminen ja naureskelu koettiin täysin oikeutetuksi. Ihmisiä lähestyessä suhtautuminen oli usein tympeää ja tylyä, ei aina mutta usein. Ja kuitenkin riittävän usein, että sitä oppi paljon varautuneemmaksi.

Vuodet kuluivat, aloin käydä salilla ja ulkonäköni muuttui ratkaisevasti. Ventovierailta alkoi tulla kehuja ulkonäöstä ja oli varaa valita tyttöystäväehdokkaista. Valitsin kauneimman ja hänen seurassa nyt todistanut sitä kuinka vähän hänen on tarvinnut kehittää itseään. Hakee koko ajan uusia työpaikkoja ja aina saa niitä, koska hänestä ajatellaan ensivaikutelmana niin positiivisesti.

Sitten huomaan töissä ihan valtavan eron vuorovaikutuksessa jonkun tavistyöntekijän ja mun pomon kanssa, koska mun miespomolla on todella voimakkaat ja laadukkaat geenit jos näin voi sanoa. Sellainen ihminen voi kannatella koko työyhteisöä, koska hänen kanssa oleminen on vaan täysin erilaista.

Vierailija
257/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun opiskeluaikoina haettiin yhden opiskelukaverin kanssa samaa kesätyöpaikkaa. Minulla oli enemmän kokemusta ja relevanttia osaamista, mutta paikan sai Disney-prinsessalta näyttävä opiskelukaverini. Joo, on tuossa perää.

Vierailija
258/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt todistanut tämän luonnonlain hyvin omakohtaisesti. Olin nuorempana hintelä, väritön ja aknekasvoinen. Harrastusporukan miesten seurassa kiusaaminen ja naureskelu koettiin täysin oikeutetuksi. Ihmisiä lähestyessä suhtautuminen oli usein tympeää ja tylyä, ei aina mutta usein. Ja kuitenkin riittävän usein, että sitä oppi paljon varautuneemmaksi.

Vuodet kuluivat, aloin käydä salilla ja ulkonäköni muuttui ratkaisevasti. Ventovierailta alkoi tulla kehuja ulkonäöstä ja oli varaa valita tyttöystäväehdokkaista. Valitsin kauneimman ja hänen seurassa nyt todistanut sitä kuinka vähän hänen on tarvinnut kehittää itseään. Hakee koko ajan uusia työpaikkoja ja aina saa niitä, koska hänestä ajatellaan ensivaikutelmana niin positiivisesti.

Sitten huomaan töissä ihan valtavan eron vuorovaikutuksessa jonkun tavistyöntekijän ja mun pomon kanssa, koska mun miespomolla on todella voimakkaat ja laadukkaat geenit jos näin voi sanoa. Sellainen ihminen voi kannatella koko työyhteisöä, koska hänen kanssa oleminen on vaan täysin erilaista.

Mitä on voimakkaat geenit? Hän on komea, fiksu, karismaattinen..?

Vierailija
259/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kaunis, ja myös sosiaalinen ja saanut useita työpaikkoja, joitain en. Työelämässä taas kiusattu kai juuri ominaisuuksieni vuoksi, joten en lähtisi itse todellakaan tuomitsemaan niitä kauniimpia, he kun kohtaavat paljon kateutta ja kampittamista kun ensin siihen työhön pääsevät. Rumilla helpompaa, saa naisporukan tuen helpommin.

Mun kokemuksen mukaan porukan ulkopuolelle jätetään ne vähän oudot tyypit. Nörttimäiset, sosiaalisesti kömpelöt, ulkonäöltään ja pukeutumistyyliltään massaan kuulumattomat. Nepsyjen syrjintä on todella yleistä.

Vierailija
260/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yrittäjällä on varaa palkata hyvän näköinen ennen osaavaa? Kerro ihmeessä kuka oli kyseinen yrittäjä? Nimetön huutelu ei varmaan auta ketään?

Kaikki firmat missä rekrytoijat ovat bimboja.