Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin

Vierailija
01.11.2020 |

Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-11592525

Kommentit (294)

Vierailija
261/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen fyysisellä alalla, missä pitää jaksaa tehdä fyysistä työtä. On raskasta. Jos minun pitäisi valita valitsenko työkaverikseni jonkun timmin ja urheilullisen vai pullukan, niin kyllä minä timmin valitsisin. Ulkonäön perusteella siis. Todennäköisesti onnistuisi paremmin työssään. 

Turhaa ulkonäkökeskeisyyttä ja luuloa, sillä totuus selviää vasta kun/jos vertaillaan työsuoritteita ja tulosta. Timmi voi käyttää suurimman ajan salilla ''kivoissa laitteissa" itseään peilaillen ja työpaikalla työt jää muille.

Vierailija
262/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi aihe hämmästyttää. Ulkonäkö on tärkeä asia. 

Jos minulla olisi firma, palkkaisin vain nuoria, hoikkia, siistejä, puhtaita ja kauniskasvoisia miehiä, jotka ovat hyviä työssään. 

Tietenkin. 

En pidä rumista ja vanhoista haisuliineista. 

N

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkonäöllä ole sinällään mitään vaikutusta. P  ersujen tekemän tutkinnan mukaan rumemmat vain ovat työhaluttomia laiskureita ja näljäisiä pummeja jotka mieluiten sohvamakoilevat. Äänestävätkin kommuuneja. Eihän fiksu työnteettäjä semmoista ei-arjalaista halua vaivoikseen. Vaativat pahukset palkkaakin !

Vierailija
264/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ruotsissa. Mitä harmaampi olet ja selkäreppu mukana haastattelussa, olet heti mielenkiintoisempi kuin jos olet siististi pukeutunut. 

Jotenkin riippuu työn laadusta (kin). 

Vierailija
265/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hyvän ulkonäon vaikutus on fakta ja ihan turha sitä totuutta vastaan kitistä. Kivannäköinen, sopusuhtainen itsestään huolehtiva ihminen vain automaattisesti antaa hyvän vaikutelman ja alitajuisestikin jää haastattelijan mieleen positiivisena, jos osaaminen on kohdallaan. Jos kone tekisi valinnan, voisi olla eri juttu, mutta niin kauan kun ihminen valitsee, ulkonäkötekijää voidaan tuskin koskaan ohittaa. Toki riippuu myös tehtävästä.

Mutta. Oikein överikauniilla ja liikaa laitetulla voi olla ongelma, se saattaa jopa olla esteenä jos hakee jotain tavallista työpaikkaa, rajansa kaikella.

Olen itse kerran jättänyt valitsematta pätevän hakijan, joka oli pynttäytynyt haastatteluun kiiltävään juhlamekkoon, häkellyin niin, jotain outoa ristiriitaa siinä tilanteessa oli ja miinuksena sen koin. Olin silloin kokematon rekrytoija ja pitkälle tuntumalla mentiin, kun on monta hyvää hakijaa.

Vierailija
266/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi firma, palkkaisin vain nuoria, hoikkia, siistejä, puhtaita ja kauniskasvoisia miehiä, jotka ovat hyviä työssään. 

Tietenkin. 

N

Minä taas palkkaisin fiksuja ja mukavia ihmisiä.

Vierailija
267/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaa hakevan ulkonäkö merkitsee aika vähän

silloin, kun hänen koulutuksensa+ työkokemuksensa ovat huomattavasti paremmat kuin muilla samaa paikkaa hakevilla. Jos samaa työpaikkaa hakee "tasapaksu"porukka; ehkäpä se nätein pistää eniten rekrytoijan silmään; etenkin, kun on kysymyksessä esim. pieni yritys/firma. Suurissa, kansainvälisissä firmoissa; työnhakijan ulkonäkö ei liene se tärkein pointti.

Vierailija
268/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. 

N

Minä taas palkkaisin fiksuja ja mukavia ihmisiä.

Kilttiä.

Mikäli he näyttäisivät ja tuoksuisivat hyviltä, siitä ei varmastikaan olisi mitään haittaa? 

Vierailija
269/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani sosiaalitantta, ei tarvi olla nätti.

Vierailija
270/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ulkoinen olemus saisi vaikuttaa siinä missä paperit, en voi kuvitella suttuista rähjäistä mammaa tai pappaa moneenkaan työtehtävään, erikoisen ulkoasun kyllä, kunhan osaa tyylin.

Suomalaisilla on outo luulo ettei ulkoasuun tarvitse panostaa, sottanen ulkokuori ei myy mitään elitismiä tai muodikasta, viimeksi jouduin puuttumaan aulaemännän hikiverkkarien ja kampaamattomaan tukkaan, alkoi uhitella ja väitti ettei pukeutumisella ole mitään merkitystä hänen työhönsä ja miten hoitaa, no eikä myöskään maininnalla asiallinen ulkokuori työsopimuksessa. onneksi oli 6kk koeaika menossa.

271/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain pienen konefirman sihteerin sijaisuutta 37-vuotiaana ja pääsin haastatteluun. Olin pukeutunut nätisti ja mielestäni ihan ok näköinen. Jännitin tietysti jonkin verran, josta syystä hymy ei niin herkässä. Konemyyjät kävivät esittäytymässä ja jatkaessani pomon kanssa kierrosta kuulin, kun he sanoivat: "Ei me voida tänne mitään hapannaamaa ottaa töihin, kun tuo XX (äitiyslomalle jäävä nainen) on niin ihana..". Vähän se satutti ja vieläkin mietityttää, vaikka aikaa on kulunut jo jonkin verran.. Tosin myöhemmin olen kyllä ollut kiitollinen, että en joutunut sinne töihin vaan sain paljon paremman paikan.

Vierailija
272/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinulla on erittäin hyvä koulutus, vahva ammattitaito+ "riittävästi" työkokemusta; sinuun otetaan yhteyttä/ tarjotaan töitä, vaikka ulkonaiseen olemukseesi ei olisi vielä tutustuttuaan.

Vierailija
273/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan törmännyt yrityksen sivuille, joissa naiset ovat hiuksiltaan ja kasvoiltaan aika samannäköisiä? Siinä kyllä pistää miettimään, onko työntekijät valittu osaamisen perusteella vai mahdollisesti päättävän henkilön mieltymysten mukaa.

Vierailija
274/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viehättävän ihmisen palkkaisi mieluummin kuin susiruman, jos hakijat ovat muuten samalla viivalla. Samaten, jos joku heti ensimmäisenä kertoo olevansa jotain muuta kuin mies tai nainen, niin sellaista henkilöä ei halua. Jos henkilöllä on mielenterveysongelmia ja ei kykene hyväksymään itseään syntymän mukaisessa sukupuolella, niin tämä toisi todennäköisesti ongelmia myös työpaikalle.

Vierailija
275/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa asiakkaana valitsen aina asioida viehättävän kassamyyjän kassalla, mikäli mahdollista. Sillä on iso merkitys siihen, että kaupassa on kiva asioida.

Vierailija
276/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsevat vain kauniita ja komeita töihin ja sitten se ulkonäkö menee hukkaan jossain tehtaan koneen välissä yksin raataessa...

Vierailija
277/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ulkonäkö kertoo paljon elintavoista ja terveydestä. Koska parempaa tietoa ei ole saatavilla niin valitsen saman osaamistason ja käyttäytymisen omaavista sen, joka näyttää terveemmältä.

Vierailija
278/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vielä olin työelämässä niin sain kyllä kaikki työt kun olin kaunis. Eli uskon tähän täysin, vaikka olis haastattelutkin mennyt persiilleen sain silti työt.

Vierailija
279/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans aina saanut kaikki työt joita olen face to face hakenut. Kaunis olen.

Vierailija
280/294 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Ainakin itse päässyt etenemään helposti kun naama ei ärsytä ketään. NS NEUTRAALI.