Lapsettoman ruikutusvirsi
Ja kun tätä ämmää katselee niin on vaan hyvä että ei tehnyt lapsia.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 06:15"]
Minä en tarvitse mitään aatetta tai yhdistystä oikeuttamaan elämäntapaani.
[/quote]
Kuulostat katkeralta. Toivottavasti et vihjaa, että yhdistyksen jäsenet tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 05:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 04:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:28"]
Kyllä huomaa näistäkin vastauksista, miten se äitiys jalostaa ihmistä. Oppii empatiaa ja muiden huomioonottamista, kasvaa ihmisenä.
[/quote]
Totta! Kun ensimmäiset kymmenen kommenttia luin, niin alkoi jo huolestuttaa, millaiset ihmiset tähän maahan niitä lapsia nyt sitten hankkivat ja kasvattavat. Tulevia koulun pihan kingejä ja maassa makaavien päähänpotkijoita taitaa kasvaa niiden kullannupuista.
[/quote]
ja nämä velojen tekstithän on asiallisia "mitäs hankit kakaroita"
Juu.....
[/quote]
Niin, mutta he eivät olekaan väittäneet olevansa näitä äitiydestään valaistuneita mammoja, jotka sitten vain haukkuvat ihmisiä läskiksi ja vainoavat netissä tarjoten samalla kivaa asennekasvatusta kullannupuilleen. Ajatelkaa edes lapsia! ;DDD
Kyllä moni perheellinen mies tykkää velanaisista. On tiukkaa tavaraa, eikä ole läski ja venynyt ja väsynyt ämmä ruikuttamassa. Näkeehän sen jo keski-iässä, että lapsen saanut naisen mahanahka roikkuu ja tavara on löysä.
Moni mies on vaihtanut velaan, kun on todennut, ettei se lapsiperhe-elämä niin ruusuista ollutkaan ja äitiys ei jalostanut naista. Siksi niin moni mies viidenkympin villityksessä vaihtaa nuoreen ja lapsettomaan naiseen.
Renne Korppila on hieno esimerkki vapaaehtoisesti lapsettomasta miehestä. Älykäs mies ja on kyllä hottiskin. En muista hänen avokkinsa nimeä, mutta kumpikin on todella kypsiä ihmisiä, kun ottavat vastuuta maailmasta, eivätkä tee lisää ihmisiä, joita maapallo ei kanna. Lisää tällaisia syvällisesti vastuunsa kantavia ihmisiä kaivataan.
Miksi lapsettomien asemaa pitäisi parantaa? Yhtä tasa-arvoisiahan me muiden kanssa ollaan. Jos loppuisi se ihmisten painostaminen lasten tekemiseen, niin siitä olisin kiitollinen.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:21"]
olenko väärässä, jos sanon, että myös lapsi, joka tulevaisuudessa joutuu veroeurojaan syytämään eläkkeisiin ja vanhustenhoitoon, ja jonka lapsilisiä kaikki paraikaa maksavat, tulee myös itse saamaan eläkettä ja hoitoa vanhuksena? en siis aivan ymmärrä tätä "lisää veronmaksajia"-argumenttia lasten hankinnassa pitkällä tähtäimellä. miten on itsekästä olla lapseton? ehkä yksi veronmaksaja vähemmän nyt, mutta myös yksi maksettava vähemmän tulevaisuudessa.
ja jos jonkun pitää vielä huutaa tästä veronmaksamisen ja yhteiskunnan pyörittämisen tärkeydestä, niin perustetaan sitten kolhooseja tms., että pariskunnat voivat hyvää hyvyyttään tuottaa jälkeläisiä valtiolle ja jatkaa itse työelämässä.
[/quote]
Siihen "sanottomaan sopimukseen", että lapsuus ja vanhuus on ilmaista kuuluu sellaiset velvoitteet kuin työnteko ja lastenteko. Ei mikään yhteiskunta tai eliöjärjestelmä tule toimeen vain loisten ansiosta.
[/quote]
Olen vela. Teen töitä, paljonkin. Lapsettomana voin joustaa työajoissa ja jäädä usein ylitöihinkin, jos tarvitaan. Minun ei tarvitse olla poissa lasten sairauksien takia eikä työvuosiani riko äitiyslomat ja vanhempainvapaat. Eikö tää nyt korvaa sitä, että jätän lisääntymisvelvoitteen täyttämättä? Vai onko pakko viela lapsiakin alkaa tekemään, jotta ei loinen sentään olisi...
Tuohon videoon ja asiaan viitaten pelkkää valitusta MUTTA nuo loma-ajat, (vklopputyöt, ylityöt, yötyöt) kyllä katsotaan aina perheellisten mukaan ja lapsettomat ottakoon jääneet lomat ja hoitakoot lisätyöt.. Onko se niin, että lapsettomilla ei olisi omaa elämää / sovittuja menoja /lupaa olla vkloppuna kotona puolison kanssa? Miks aina vedotaan lapsiin?!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:25"]Joka kolmas katuu sterilisaatiota, joten siksikin on älytöntä laskea ikärajaa
[/quote]
Jospa et viitsisi puhua paskaa. Vain viisi prosenttia lapsettomista katuu sterilisaatiota.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:44"]
Miksi lapsettomat ovat usein tuollaisia? Negatiivista energiaa säteileviä, masentavia katsoa saati kuunnella, passiivisaggressiivisia jne.
[/quote]
ja onhan se sääli, kun ystävät saa lapsia ja enää ei puhuta vain hänestä, kun ystäville on tullut elämään muuta sisältöä, kuin Mira ja Miran elämä.
Muistan ilmiön, kun minulla ei ollut lapsia. Olin todella pettynyt ja vihainen, kun kaverit sai lapsia ja minun napani ei enää kiinnostanut ja ne penikat oli aina paikalla.
Ymmärrys muuttui, kun sai omia lapsia. Ihan hyvä vain, että enää ei ole aikaa pohtia omaa napaa ja miettiä erilaisia keinoja, miten minua kaikki syrjii
Tämä keskustelu osoittaa aika hienosti sen, mitä artikkelissa sanottiin vapaaehtoisesti lapsettomiin kohdistuvista asenteista.
Eikö voitaisi vain hyväksyä toistemme tekemät ratkaisut ja olla heti hyökkäämättä kimppuun aggressiivisella tyylillä? Koskee sekä lapsellisia että lapsettomia.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:42"]
Olis ollut ihan kiva kuulla, mitä nuo ruokakauppojen "vain perheille" suunnatut palvelut ovat ja ovatko ne jotenkin lapsettomilta pois. Itsekin olin lapseton aikuinen aika pitkään, enkä tuntenut oloani syrjityksi ruokakaupassa.
Koskeehan tuo sterilisaatioasia muuten yhtä hyvin myös synnyttäneitä naisia.
[/quote]
varmaan perheparkkeja ja niitä kolikolla toimivia "lentokoneita" ja muita kauppojen auloissa. :)
Mä oon jotenki jo kauan ajatellu, että jokaisella on oikeus päätöksiinsä, mutta kyllä pikkusen pistää miettimään, onko sinut ratkaisunsa kanssa, jos sitä pitää kovasti selitellä. Mä en ite selittele meidän lapsimäärää, enkä todellakaan vaadi mitään selittelyjä lapsettomilta tai joltain, jolla on eri määrä lapsia kuin meillä. Ehkä lapsettomuus, vapaaehtoinenkin, on jollain tapaa kuitenkin kipeä asia ja vaatii prosessointia ja toisten tarvii tehdä se julkisuudessa.
Aika ovelasti oli siinä jutussa, että joitain harmittaa jäädä ylitöihin, kun vanhempi pötköttää lapsen kanssa kotona. Että pois se hänestä, mutta kun kaikki ei ole niin sympaattisia:P
Rouvalle tulee kuitenkin hyvin kelpaamaan vanhana nykyisten lasten maksamat veroeurot, millä hänet hoidetaan ja ne nykyiset lapset, jotka lukevat hoitajaksi.
Niin ja mä just sanoin pomolle, että töissä käyminen on mun valinta, enkä odota erityiskohtelua sen vuoksi, että olen pienten lasten äiti. Yhden päivän olin pois lapsen sairauden takia ja senkin siksi, että jouduin valvomaan yöllä lapsen kanssa. Olen kuljetusalalla ja oikein yliväsyneenä töihin meno on liian riskialtista.
olenko väärässä, jos sanon, että myös lapsi, joka tulevaisuudessa joutuu veroeurojaan syytämään eläkkeisiin ja vanhustenhoitoon, ja jonka lapsilisiä kaikki paraikaa maksavat, tulee myös itse saamaan eläkettä ja hoitoa vanhuksena? en siis aivan ymmärrä tätä "lisää veronmaksajia"-argumenttia lasten hankinnassa pitkällä tähtäimellä. miten on itsekästä olla lapseton? ehkä yksi veronmaksaja vähemmän nyt, mutta myös yksi maksettava vähemmän tulevaisuudessa.
ja jos jonkun pitää vielä huutaa tästä veronmaksamisen ja yhteiskunnan pyörittämisen tärkeydestä, niin perustetaan sitten kolhooseja tms., että pariskunnat voivat hyvää hyvyyttään tuottaa jälkeläisiä valtiolle ja jatkaa itse työelämässä.
Tätini on lapseton omasta halustaa ja aina sanoo miten helpompaa on. Ei ikinä ole valittanut perheitten suosimisesta tms. Päinvastoin. Monesti ihmettelee miten ihmiset lasten kanssa nykyään pärjää, kun on niin kallista ja haastavaa. Eli asenteessa se vain on. Ei täällä ketään sorreta tai syrjitä - se on jokaisen omien korvien välissä.
Olen itsekin vela, mutta nämä julki-velojen haastattelut aiheuttavat kyllä usein myötähäpeää. Mua ei lapsiperheet häiritse ja pidän ystävien ja sukulaisten lapsista, enkä viitsi toitottaa ympäriinsä niistä syistä miksi itse en lapsia halua. Ei siihen tarvitse mitään perusteluja eikä hyväksyntää, se on ihan mun yksityisasia. Tietyt perusoletukset ja sosiaalinen paine joskus ärsyttää, mutta loppujen lopuksi elämä lapsettomana on aika helppoa. On aikaa ja rahaa itselle ja jos pakkauskoot on liian isoja niin on varaa asioida lihatiskillä, missä tätä ongelmaa ei ole!
Tätä en muuten käsitä, kun lapsettomuutta pidetään niin tavattoman itsekkäänä valintana ja vedotaan veronmaksukykyyn. Eilen oli myöskin nostettu vanha ketju, jossa kehotettiin ajattelemaan isovanhempia.
Ihan vilpittömästi, kuinka moni pystyy sanomaan hankkineensa lapsen epäitsekkäistä syistä? "Kuule Pekka, minä olen ajatellut, että meidän pitäisi varmaan kantaa oma kortemme kekoon kansakuntamme tulevaisuuden kannalta. Pitäisiköhän minun lopettaa pillerien syöminen?"
Lapsen hankkiminen on itsekäs ratkaisu, ja niin sen kuuluu ollakin. Kyllä lapsi ansaitsee syntyä sellaiseen perheeseen, jossa oikeasti halutaan uusi perheenjäsen eikä vain ajatella yhteiskuntaa ja isovanhempia.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:21"]
[/quote]
Siihen "sanottomaan sopimukseen", että lapsuus ja vanhuus on ilmaista kuuluu sellaiset velvoitteet kuin työnteko ja lastenteko. Ei mikään yhteiskunta tai eliöjärjestelmä tule toimeen vain loisten ansiosta.
Itse olen lapseton (osittain omasta halustani; osittain siksi, että elämä vain on mennyt näin), mutta en kyllä halua samaistua mihinkään vela-porukkaan. Internetin vela-palstat ovat täynnä toinen toistaan ärsyttävämpiä narisijoita ja saivartelijoita. Palstoilla haukutaan lapsiperheitä, ja suoranaista lapsivihaakin esiintyy. Lapsettomuuden syistä, eduista tai haitoista ei voida keskustella asiallisesti, vaan palstatila kuluu turhaan vänkäämiseen - lähinnä siitä, kuka on "aito" vela ja kuka ei.
Minä en tarvitse mitään aatetta tai yhdistystä oikeuttamaan elämäntapaani.