Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettoman ruikutusvirsi

Vierailija
13.02.2014 |

Ja kun tätä ämmää katselee niin on vaan hyvä että ei tehnyt lapsia.

http://www.hs.fi/hstv/teemat/Vapaaehtoisesti+lapseton+nainen+N%C3%A4in+oikeuksiamme+poljetaan/v1392177632844

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:17"]

No täytyy kyllä sanoa että onhan se kurjaa jos vaikka itse olisi lähdössä kummilapsen kanssa hiihtolomalle kun tämän vanhemmat ovat töissä ja ei ole pienintäkään mahdollisuuta saada viikkoa vapaaksi koska kummilapsi ei ole oma lapsi.

[/quote]

Missähän tällaista joustamattomuutta on. Olen ollut työelämässä vuorotyössä 30v ja enpä ole koskaan tällaiseen törmännyt.

Mutta nyt on itsellänikin aika kumma tilanne. Meillä on kiertävä lomalista ja minun vuoroni on heinäkuu. Lomalistaan pisti vanhempi lapseton nainen myös heinäkuun ja on kuulemma jo kuohuttanut, kun hänen pitää saada heinäkuu, vaikka hänellä ei ole lapsia.

No heinäkuu nyt vain sattuu olemaan minun vuoroni. Viime vuonna olin kesäkuun, edellisenä elokuun. Mutta hän on kai nyt saanut pontta näistä lapsettomien syrjimisestä ja huutaa sitä, että häntä lapsettomana syrjitään. Hänellä olisi lomakuukauden vuoro kesäkuussa.

Tulee mielenkiintoiset neuvottelut osastonhoitajalle. Sääliksi käy jo etukäteen tämän jyrän kanssa kun joutuu keskustelemaan.

[/quote]

No mutta mitä tossa on keskustelemista jos on kiertävä lista ja sinun vuorosi?

[/quote]

No se tappelu, kun tämä lapseton, vanhempi nainen vetää syrjimiskortin esille, vaikka syrjimistä ei ole. On nyt jo siitä valittanut, että kun haluaa heinäkuun, mutta kun se pitää antaa hänelle. Eli on tyyppi, joka valittaa koko ajan. Siksi käy sääliksi osastonhoitaja, kun tuolle jyrälle taas kerran selittää lomalistojen käytännön (sama aihe on käyty jouluna ja muinakin pyhinä)

Vierailija
122/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkauskokoihin tässä varmaan viitattiin, kaikki on nykyään pakattu superhypermegaisoihin paketteihin. 

Sterilisaatiosta olen sitä mieltä, ettei ole yhteiskunnan asia jos joku ei halua lapsia. Sterilisaatio pitäisi mielestäni tehdä vain silloin kun naisen henki on kiinni siitä saako lapsia vai ei. Jos ei missään tapauksessa halua lapsia pitäytyköön seksistä.

Työpaikalla on aika luonnollista että se joustaa jonka menoista on vähemmän porukkaa kiinni. Jos jollakin perheellisellä lapset on lomalla tiettyyn aikaan niin ne on, lapseton voi lomailla silloin kun haluaa koska muiden menot eivät ole siitä kiinni. 

Lapsettomissa ihmisissä on se vika, etteivät he oikein koskaan kasva aikuisiksi ja opi ajattelemaan muitakin kuin itseään. Kun valvoo sen 1000 yötä huonosti nukkuvan/oksentelevan/kuumeisen/uhmäikäisen/kävelemään oppineen/hampaita saavan jne. lapsen kanssa niin oppii priorisoimaan ja ottamaan kokonaisuudet paremmin huomioon. No, lapseton ihminen ei tiedä mistä jää paitsi, suotakoon se hänelle anteeksi.

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:42"]

Olis ollut ihan kiva kuulla, mitä nuo ruokakauppojen "vain perheille" suunnatut palvelut ovat ja ovatko ne jotenkin lapsettomilta pois. Itsekin olin lapseton aikuinen aika pitkään, enkä tuntenut oloani syrjityksi ruokakaupassa.

Koskeehan tuo sterilisaatioasia muuten yhtä hyvin myös synnyttäneitä naisia.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta imettämisestä (esim. ravintolassa, mutta myös muilla julkisilla paikoilla):

Itse imettäneenä äitinä julki-imetys inhottaa myös minua. Ei taaskaan pelkkä velojen asia. Kälyni ajoin kerran pois ruokapöydästä imettämästä, kun mieheni, toinen veljeni ja isäni olivat syömässä ja nainen rupesi kaivelemaan tissiään esille. Hyi hitto! Ruokarauhe se pitää olla aikuisilla, lapsille ja tissivauvoilla.

Itse en ennen lapsia osannut arvostaa viikon hiihtolomaa, vaan hain mieluummin muutaman pidennetyn viikonlopun, jolloin saattoi rentoutua ja tehdä jonkun pienen reissun. Perinteiset viikon hiihtolomamatkat eivät huvittaneet.

Vierailija
124/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:54"]

Lapsettomissa ihmisissä on se vika, etteivät he oikein koskaan kasva aikuisiksi ja opi ajattelemaan muitakin kuin itseään.

[/quote]

Onpahan muuten aikamoinen yleistys. Itse tiedän paljonkin naisia, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia (ja sellaisiksi jäävätkin, koska lapsentekoikä on heidän osaltaan ohitettu), enkä kyllä voi sanoa yhtäkään heistä itsekkääksi. Monet esimerkiksi ovat ottaneet päävastuun ikääntyneiden vanhempiensa hoitamisesta, kun muilla sisaruksilla on lapsia. Eräs on jo vuosikaudet toiminut sekä iäkkään äitinsä että vammaisen sisaruksensa omaishoitajana. Monet myöskin ovat lapsirakkaita ja toimivat jonkinlaisina "varaäiteinä" sukulaisten tai tuttavien lapsille.

Vierailija
125/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:53"]

Lomat tms. tulee myös sopia tasa-arvoisten periaatteiden mukaan työpaikoilla ja jos lapseton haluaa maksaa matkastaan kolmasosan kalliimman hinnan, niin kannattaa haluta pitää talviloma koulujen hiihtolomaviikolla. Lapsiperheillä ei tuossa ole valinnanvaraa. Joko maksetaan isompi hinta tai sitten ei mennä ollenkaan.

[/quote]

Juuri noin. En ymmärrä, miten joku lapseton kehtaa kitistä siitä, että pääsee lomailemaan sesonkien ulkopuolella ruuhkattomaan ja halvempaan aikaan. Tässähän nimenomaan suositaan lapsettomia.

Päiväkoti-ikäisten kanssa voi tietysti vielä lomailla milloin vain, mutta koululaisilla on loma-ajat eli ainakin 12 vuotta (jos oletetaan lukio) perhe voi matkailla vain koulujen loma-aikana. Lapsiperhe voi vain haaveilla halvoista tarjousmatkoista tai ruuhkattomista turistikohteista.

[/quote]

Ei kaikki velat matkusta lomillaan, sitä voi haluta olla ihan kotonaan. Ja velalla voi olla harrastuksia, joita on mukavampaa harrastaa säiden puolesta silloin heinäkuussa. Todennäköisemmin paremmat säät Suomessa kyllä ajoittuvat heinäkuulle kuin vaikkapa sinne toukokuulle.

Vierailija
126/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:04"]

Tämä keskustelu osoittaa aika hienosti sen, mitä artikkelissa sanottiin vapaaehtoisesti lapsettomiin kohdistuvista asenteista.

Eikö voitaisi vain hyväksyä toistemme tekemät ratkaisut ja olla heti hyökkäämättä kimppuun aggressiivisella tyylillä? Koskee sekä lapsellisia että lapsettomia.

[/quote]

Minä voin rehellisesti ja käsi sydämellä kertoa, että kun esimerkiksi tapaan uuden ihmisen ja käy ilmi, ettei tällä ihmisellä ole lapsia, niin en ajattele siitä yhtään mitään! Mietin, että selvä, tämän ihmisen kanssa varmaan kannattaa jättää ne omista lapsista puhumiset minimiin ennen kuin näkee, millainen persoona hän on ja miten hän suhtautuu ympäröivään maailmaan.

Ja siinä se pointti sitten tämänkin keskustelun epäystävällisille kommenteillekin on: tämä nainen tilittää, mikä hänestä on yhteiskunnassa väärin. Suurin osa näistä ajatuksista on hänen itse keksimiään eivätkä todellisia tasa-arvon ongelmia, ja siksi hän herättää närää ympäristössään. Kun hän puhuu meille, miten häntä sorretaan, hän yleistää sen ympäröivään yhteiskuntaan, eli meihin kaikkiin.

Ja kuten todettua, myös meillä on oikeus mielipiteeseen. Minä en kannata kuiluja kenenkään välillä, mutta sanon kyllä suoraan mitä ajattelen jos sitä kysytään. Ja artikkeli aiheesta herättää keskustelua ja siksi me kaikki nyt tässä kommetoidaan tähän ketjuun.

Vierailija
127/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatiosta olen sitä mieltä, ettei ole yhteiskunnan asia jos joku ei halua lapsia. Sterilisaatio pitäisi mielestäni tehdä vain silloin kun naisen henki on kiinni siitä saako lapsia vai ei. 

[/quote]

Jos sterilisaatio ei ole yhteskunnan asia, sitten jokainen voi varmaan teettää sterilisaation oman halunsa mukaisesti, eikö totta?

Mä ajattelen tällä hetkellä Leonid Brežneviä, joten teoriasi siitä, etteivät lapsettomat osaisi ajatella muita ihmisiä, ei sekään vaikuta kovin vahvalta.

Vierailija
128/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapseton ihminen ei tiedä mistä jää paitsi, suotakoon se hänelle anteeksi.

[/quote]

No siitä tuhannesta valvotusta yöstä ainakin. :) 

Vierailija
129/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:36"]

Miks toi sterilisaation tarttee?

[/quote]

Vaikka onkin ilkeää, niin mietin ikävä kyllä samaa :(

Mies

Vierailija
130/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:26"]

Prismassa oli muuten Reissumies-leipä kilohinnaltaan kalliimpaa isommassa paketissa kuin pienessä. Kyllä taas isoja lapsiperheitä suosittiin?

[/quote]

Ihanko oli Prismassa yksi leipäpakkaus kilohinnaltaan kalliimpi? Hyvä. Sehän vaikuttaakin kaikkeen.

Vierailija
131/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:09"]

Ainoat pikku seikat mitkä voisi muutta ovat juurikin tuo strelisaatio, moni joutuu ihan turhaan popsimaan vuosi tolkulla e-pillereitä niin kauan, että itsellä tai puolisolla tulee vuodet täyteen. ja lisäksi miehenä olisi paljon parempi mielen rauha kun olisi ne putket katki tai solmussa niin ei olisi riippuvainen naisten oikuista tuon lapsia asian kanssa.

[/quote]

Tee itse oma osuutesi!!! 

Vierailija
132/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen perhekeskeistä kulttuuria on hyvä pöllyyttää joskus oikein rivakasti.

Vierailija
133/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on niin monta, jonka mielestä vain naisen tulee hoitaa ehkäisy?

Vierailija
134/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, tässä ketjussa lapsellisen aggressio on vahva! Onhan se rankkaa, kun joutuu kohtaamaan karun todellisuuden - ei se kullannuppujen kaitsemisen täyttämä elämä olekaan niin ihanata. :)  Älkää olko turhan katkeria meille lapsettomille! Ei se meidän vika ole, että jotkut on niin sinisilmäisiä, että menevät aivopestyinä lapsiperheen onnellisuusharhaan. ;)

Vierailija
135/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:53"]

Lomat tms. tulee myös sopia tasa-arvoisten periaatteiden mukaan työpaikoilla ja jos lapseton haluaa maksaa matkastaan kolmasosan kalliimman hinnan, niin kannattaa haluta pitää talviloma koulujen hiihtolomaviikolla. Lapsiperheillä ei tuossa ole valinnanvaraa. Joko maksetaan isompi hinta tai sitten ei mennä ollenkaan.

[/quote]

Juuri noin. En ymmärrä, miten joku lapseton kehtaa kitistä siitä, että pääsee lomailemaan sesonkien ulkopuolella ruuhkattomaan ja halvempaan aikaan. Tässähän nimenomaan suositaan lapsettomia.

Päiväkoti-ikäisten kanssa voi tietysti vielä lomailla milloin vain, mutta koululaisilla on loma-ajat eli ainakin 12 vuotta (jos oletetaan lukio) perhe voi matkailla vain koulujen loma-aikana. Lapsiperhe voi vain haaveilla halvoista tarjousmatkoista tai ruuhkattomista turistikohteista.

[/quote]

Kyllä koulusta voi sen viikon vuodessa olla ihan anotulla lomallakin. Vaika siis toki parempihan se on jos hiihtolomalla sen lomailun saa hoidettua.

[/quote]

Meinasin laittaa samaa että ei ne koulujen lomat ole nyt ainoat vaihtoehdot. Nykyäänhän sitä ollaan pois ihan kesken lukukauttakin ja ihan luvalla sen voi tehdä kun anoo sitä lomaa. Joku viikon loma nyt kenenkään koulunkäyntiä varmaan raiteilta syökse. Minä en maksa tuplahintaa mistään sen takia että sattuu olemaan kyseessä hiihtolomaviikko.

[/quote]

Vaikka koulusta voi saada ylimääräistä vapaata, se ei ole mitenkään suositeltavaa. Lukiossa viikon tai kahden poissaolo merkitsee jo kurssien hylkäämistä. Ala-asteella se ei ehkä ole niin tarkkaa, mutta minusta olisi hyvä opettaa lapsille, että säännöt ovat sääntöjä ja koulusta ei olla poissa vain siksi, että sattuu olemaan muuta tekemistä. Pelkkä lomamatka on minusta vähän kepoinen peruste olla viikko poissa koulusta.

Vierailija
136/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut ennen lapsia koskaan mieleenkään, että kauppojen suuremmat (ja usein kilohinnoiltaan hiukan halvemmat) paketit olisivat jotenkin syrjineet mua :) Suoraan sanottuna, tuollaisen asian mainitseminen jonkinlaisena yhteiskunnallisena ongelmana tekee sanojastaan lähinnä naurettavan. Sillä kaipa nyt vela, jonka haluaa ostaa juuri sen isomman pakkauksen lihaa/leipää/tms., osaa pakastaa osan ostamastaan ruoasta siinä missä lapsen/lapsia saanut tai tahtomattaan lapsetonkin?

Itsestäni on oikein mainio asia, että ihmiset, jotka eivät lasta syystä tai tai toisesta halua, jäävät lapsettomaksi. Eipä tulisi mieleenikään pitää/olla pitämättä henkilöstä sen perusteella, mikä hänen lapsi"statuksensa" on. Tuollaisesta turhan valittajasta (sellaisen kuvan artikkelin naisesta valitettavasti sain, enkä näköjään ole ainoa) en kyllä pitäisi. Olisi hänellä sitten vaikka useampikin lapsi.

Vierailija
137/137 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:17"]No täytyy kyllä sanoa että onhan se kurjaa jos vaikka itse olisi lähdössä kummilapsen kanssa hiihtolomalle kun tämän vanhemmat ovat töissä ja ei ole pienintäkään mahdollisuuta saada viikkoa vapaaksi koska kummilapsi ei ole oma lapsi.

[/quote]

Ehkä se kummilapsi pääsisi lomalle edes toisen vanhempansa kanssa, jos edes jomman kumman työpaikassa olisi priorisoitu pienten lasten vanhempien lomatoiveet.

Just oli hesarissakin juttua, miten vanhemmat ja etenkin äidit ehtivät viettää lastensa kanssa entistä vähemmän aikaa. Eli ilmeisesti lapsettomia syrjitään vähemmän kuin koskaan. Vähäks hieno asia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan