Lapsettoman ruikutusvirsi
Ja kun tätä ämmää katselee niin on vaan hyvä että ei tehnyt lapsia.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:44"]
Miksi lapsettomat ovat usein tuollaisia? Negatiivista energiaa säteileviä, masentavia katsoa saati kuunnella, passiivisaggressiivisia jne.
[/quote]
ja onhan se sääli, kun ystävät saa lapsia ja enää ei puhuta vain hänestä, kun ystäville on tullut elämään muuta sisältöä, kuin Mira ja Miran elämä.
Muistan ilmiön, kun minulla ei ollut lapsia. Olin todella pettynyt ja vihainen, kun kaverit sai lapsia ja minun napani ei enää kiinnostanut ja ne penikat oli aina paikalla.
Ymmärrys muuttui, kun sai omia lapsia. Ihan hyvä vain, että enää ei ole aikaa pohtia omaa napaa ja miettiä erilaisia keinoja, miten minua kaikki syrjii
[/quote]
niin nyt sitten tykkään kun SINUN lapsesi kiinnostavat?
meidän kaveripiirissä puhutaan ihan jokaisen elämästä, lapsellisten lapsista, parisuhteesta, työkuvioista. lapsettomien parisuhteista, sinkkuelämästä, työkuvioista. onneksi niitä jotka nuorena ovat jo hankkineet lapsia jaksaa yhä me ystävät ja meidänkin asiamme kiinnostaa siinä missä mekin kuuntelemme heidän perhearkea koskevia juttuja. olisi tosi vaikeaa pitää ystävyyttä yllä jos se perustuu siihen että OMAT jutut saa paljon huomiota ja lapsellisia ei lapsettomien asiat yhtään jaksaisi kiinnostaa.
Itse asiassa, lapsia omaavien vihamielisyys lapsettomia kohtaan tai päinvastoin on järjetöntä. Nimittäin, kun asiaa ajattelee niin luulisi, että lapsia omaavat ajattelisivat että lapsettomat eivät tuota omille lapsillensa lisää kilpailijoita tulevaisuuden niukkenevista resursseista ja työpaikoista kilpailtaessa.
Miehenä en halua emoa vaimokseni. Vapaaehtoisesti lapseton on ainoa vaihtoehto, eikä mikään turvonnut ja raskausarpinen emo,
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:47"]
Mua kyllä häiritsee tässä keskustelussa tämän ihmisen ulkonäön raju arvostelu. Ikään kuin hänen mielipiteensä ei voisi olla kuuntelemisen arvoinen, kun hänellä on ylipainoa. Yleensäkään ulkonäön kommentointi ei ole sivistynyttä käytöstä. Vaikka olisi erimieltä jonkun ihmisen kanssa, ei pitäisi vetää keskusteluun ulkonäköä. " Mä en oo samaa mieltä tuon ihmisen kanssa, onhan sillä niin iso nenäkin."
[/quote]
Sinänsä totta, mutta eikös ko. henkilö epäsuorasti tuonut asian itse esiin valittamalla kauppojen lapsiperheille suunnatuista palveluista. Ei sitä perhepakkausta ole pakko ahtaa naamaan kerralla, vaikka sellaisen olisi ostanutkin. Tiedän, että on ihmisiä, jotka eivät kykene hillitsemään syömistään. He ahmivat karkkia, kunnes pussi on tyhjä, valmistavat ruokaa ison annoksen ja syövät kaiken kerralla ja ostavat isoja pakkauskokoja, vaikka tarjolla olisi pienempiä. Ja näkevät tässä kaikessa lapsellisten salaliiton, vaikka oikeasti kyse on vain siitä, että heillä on viallinen säätelyjärjestelmä, joka ei osaa hillitä ahmimista.
Ylipainoisilla on paljon selityksiä sille, miksi he eivät kykene rajoittamaan syömistään. On sairauksia, "isoja luita", periaatteita ja vaikka mitä, mutta lähes aina syynä on se, että lihavat syövät vapaaehtoisesti enemmän kuin on tarpeen tai eivät seuraa syömisiään rehellisesti. Yllättävän moni vanhempi esimerkiksi syö lapsensa lautaselta tähteet (sen toisen nakin, muutaman kananpalasen tai perunan), jotta ruokaa ei heitetä hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:42"]
Vaikka minulla ei olekaan lapsia, niin ei se tarkoita sitä, etteikö minulla olisi perhettä tai etteikö joulu olisi minullekin perhejuhla. Tämän ymmärtäminen on monille ollut ilmeisen vaikeaa.
Yhteiskunnalta en siis kaipaa mitään erityiskohtelua, mutta työkavereiltani kaipaisin välillä vähän kohtuullisempaa asennetta.
[/quote]
Oon muuten ihmetelly kuuden lapsen äitinä samaa, siis että miten niin, jos ei oo lapsia, ei voi olla omaa elämää. Voihan olla esim. harrastus, joka vaatii aikaa samalla lailla kuin lapset. Oonkin sanonu, ettei aina voi vedota siihen, että on lapsia, jos haluaa jotain erityistä tai ei voi aina olla vetämässä etuuksia (esim. vapaa-aikaa) lapsettomilta vain koska heillä ei ole lapsia. Joillekin se lapsettomuus voi olla todella vaikeakin asia ja jos sen vuoksi vielä pitää olla valmis joustamaan kaikesta omastaan, ni sen kipeys moninkertaistuu.
Tuo ulkonäkö-juttu mua vielä häiritsee siinä määrin, että ei kai lihavuus oo koskaan ihan pelkkää laiskuutta. Mm. erilaiset sairaudet (myös henkiset) altistaa ylipainolle. Ja totta lienee sekin, että toisiin vaan tarttuu helpommin paino kuin toisiin. Raskauskin tuo toisille jopa yli 20kg lisää, mulle on tullu 4-5kg ja mulla ehkä enemmän on taipumusta ylipainoon..
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:47"]
Mua kyllä häiritsee tässä keskustelussa tämän ihmisen ulkonäön raju arvostelu. Ikään kuin hänen mielipiteensä ei voisi olla kuuntelemisen arvoinen, kun hänellä on ylipainoa. Yleensäkään ulkonäön kommentointi ei ole sivistynyttä käytöstä. Vaikka olisi erimieltä jonkun ihmisen kanssa, ei pitäisi vetää keskusteluun ulkonäköä. " Mä en oo samaa mieltä tuon ihmisen kanssa, onhan sillä niin iso nenäkin."
[/quote] Ulkonäkö kertoo paljonkin ihmisestä. Onko laiska,mukavuudenhaluinen. Lihavat yleensä ovat. Ja kovia valittamaan. Lihavat ovat leppoisia-sanonta on ihan tuubaa.
[/quote]
Ja se että lähtee tälläisessa keskustelussa arvostelemaan toisen ulkonäköä ja irvailemaan siitä kertoo paljon enemmän ihmisestä kuin kenenkään ulkonäkö.
Onko ihme että lapsista kasvaa koulukiusaajia kun vanhemmillakin on kiusaamiskulttuuri vahvasti mukana asiakeskusteluissa. Ja sitten niistä koulukiusatuista lapsista kasvaa epävarmoja ja arkoja ja osa syrjäytyy yhteiskunnasta ja masentuvat. Semmoinen on paljon kalliimpaa yhteiskunnalle kun jonkun kilot.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:09"]Lapsettomana on helvetin helppoa ja mukavaa, sen takia sellainen olenkin päättänyt olla.
Ainoat pikku seikat mitkä voisi muutta ovat juurikin tuo strelisaatio, moni joutuu ihan turhaan popsimaan vuosi tolkulla e-pillereitä niin kauan, että itsellä tai puolisolla tulee vuodet täyteen. ja lisäksi miehenä olisi paljon parempi mielen rauha kun olisi ne putket katki tai solmussa niin ei olisi riippuvainen naisten oikuista tuon lapsia asian kanssa.
Toinen on sitten sukulaisten prässi ja stressaaminen siittä kun niitä lapsia ei nyt vaan tule. Itseä ei tuo niin haittaa kun osaan olla itsekäs ja tiedän, että ihmiset itse sen mielensä pahoittavat omasta valinnastaan. Jollekkin voi olla kovempi paikka toivottavasti kukaan ei hanki lapsia sukunsa takia.
Sinäänsä lapsettomuuden seurauksista en olisi kovin huolissaan. Maailmasta ei kyllä ihmiset lopu vaikka pari kakaraa jäisikin teollisuusvaltioihin syntymättä. Tietenkin korkeastikoulutetussa perheessä kasvava lapsi olisi varmasti jostain somaliasta muuttavaa maahanmuuttajaa parempi veronmaksaja mutta sillä en rupea päätäni vaivaamaan.
[/quote] sekin on varmaan yhteskunnan vikajos sukulaiset marisee
Onpa tuota lehtijuttua luettu täällä huonosti. Mistään valituksestahan ei ollut kysymys. Haastateltava päin vastoin sanoo, että vanhempia "pitää yrittää ymmärtää. Jos mulla olisi lapsi, niin tottahan kuskaisin sitä lätkään ja iloitsisin turnausvoitoista. Mutta mulle ilonhetket tulee muista asioista. Toivoisin, että perheelliset ymmärtäisivät sen, eivätkä väheksyisi asioita, jotka mulle tuovat iloa."
Mielestäni varsin kohtuullinen pyyntö.
Itse painan muuten 20 kiloa enemmän kuin saman pituinen kaverini. Minulla on aina ollut terveystarkastuksissa kaikki arvot ihan kohdallaan ja liikun ahkerasti. Kaverini syö ties mitä lääkettä ties mihin vaivaan. Kuitenkin jos te av-mammat näkisitte meidän niin toinen varmaan saisi kehua kapoisista reisistä ja minä haukut vatsamakkaroista ja siitä miten pilaan yhteiskunnan, olen katkera ja syön verorahoja. :D Toki kiloja voisi tiputtaa, mutta voin ihan rehellisesti sanottuna oikein hyvin ja elän onnellista elämää.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:53"]
Lomat tms. tulee myös sopia tasa-arvoisten periaatteiden mukaan työpaikoilla ja jos lapseton haluaa maksaa matkastaan kolmasosan kalliimman hinnan, niin kannattaa haluta pitää talviloma koulujen hiihtolomaviikolla. Lapsiperheillä ei tuossa ole valinnanvaraa. Joko maksetaan isompi hinta tai sitten ei mennä ollenkaan.
[/quote]
Juuri noin. En ymmärrä, miten joku lapseton kehtaa kitistä siitä, että pääsee lomailemaan sesonkien ulkopuolella ruuhkattomaan ja halvempaan aikaan. Tässähän nimenomaan suositaan lapsettomia.
Päiväkoti-ikäisten kanssa voi tietysti vielä lomailla milloin vain, mutta koululaisilla on loma-ajat eli ainakin 12 vuotta (jos oletetaan lukio) perhe voi matkailla vain koulujen loma-aikana. Lapsiperhe voi vain haaveilla halvoista tarjousmatkoista tai ruuhkattomista turistikohteista.
Ainoa asia mikä lapsettomana häiritsee minua on se, että työpaikan lapselliset loukkaantuivat kun en luopunut jouluvapaastani sellaisen osuessa kohdalle. Työni on vuorotyötä ja sitä tehdään jokaisena vuoden päivänä. Muuten olen joustava, kesälomalla olen elokuussa kun lasten koulut on jo alkaneet, hiihtolomaa en pidä koulujen hiihtolomien aikaan. Pääsiäisenä lomalle pääsy ei ole mitenkään pakollista minulle, voin hyvin olla silloin töissä ja joskus on vuoroja vaihdeltukin.
Mutta joulu on ihan yhtälailla minulle tärkeä perhejuhla vaikka minulla ei lapsia olekaan. Lempipäiväni vuodessa kun saa olla perheen kanssa. Inhoan joutua olemaan silloin töissä ja kun vapaa joulu osui nyt viime vuonna kohdalle niin oli oikein mukavaa kun kahvihuoneessa suoraan sanottiin että olen itsekäs ja ajattelematon kun en ole jouluna töissä. Yksi äiti väänti itkua ja sanoi että on vaikeaa katsoa minua silmiin kun koska en suostu päivystykseen hän ei nää lapsiaan jouluna. Mahtavaa olla työpaikan ainoa lapseton nainen. Uuden vuoden taas olen ihan mielelläni töissä vaikka joka vuosi. Kyllä kavereiden kanssa ehtii muinakin viikonloppuina juhlimaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:10"]
Rouvalle tulee kuitenkin hyvin kelpaamaan vanhana nykyisten lasten maksamat veroeurot, millä hänet hoidetaan ja ne nykyiset lapset, jotka lukevat hoitajaksi.
[/quote]
Anteeksi nyt vaan kamalasti, mutta kun näitä käytöshäiriöisiä nykynuoria katsoo niin valtaosa heistä ei vaikuta siltä että tuo tälle valtiolle yhtään veroeuroa tulevaisuudessa (kun onnistuvat sairaseläkkeelle jo kaksvitosina eli me lapsettomat ne niiden eläkkeet nytkin maksetaan), saatikka sitten lukevat tai rupeavat muiden hoitajaksi!!! :DDDDDD Hyvä jos saavat itsensä hoidettua.
[/quote]
Jos seuraisit ajankohtaisia asioita, huomaisit, että suurin osa nuorista voi paremmin kuin koskaan. Vähemmistö voi huonosti ja oireilee rajummin, mutta hyvinvoivien nuorten määrä on koko ajan kasvussa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:03"]
Lomat tms. tulee myös sopia tasa-arvoisten periaatteiden mukaan työpaikoilla ja jos lapseton haluaa maksaa matkastaan kolmasosan kalliimman hinnan, niin kannattaa haluta pitää talviloma koulujen hiihtolomaviikolla. Lapsiperheillä ei tuossa ole valinnanvaraa. Joko maksetaan isompi hinta tai sitten ei mennä ollenkaan.
[/quote]
Juuri noin. En ymmärrä, miten joku lapseton kehtaa kitistä siitä, että pääsee lomailemaan sesonkien ulkopuolella ruuhkattomaan ja halvempaan aikaan. Tässähän nimenomaan suositaan lapsettomia.
Päiväkoti-ikäisten kanssa voi tietysti vielä lomailla milloin vain, mutta koululaisilla on loma-ajat eli ainakin 12 vuotta (jos oletetaan lukio) perhe voi matkailla vain koulujen loma-aikana. Lapsiperhe voi vain haaveilla halvoista tarjousmatkoista tai ruuhkattomista turistikohteista.
[/quote]
Kyllä koulusta voi sen viikon vuodessa olla ihan anotulla lomallakin. Vaika siis toki parempihan se on jos hiihtolomalla sen lomailun saa hoidettua.
http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052215608778_pr.shtml
Lisää kyseisen ihmisen mielipiteitä
elsingin Sanomissa lauantaina julkaistu mielipidekirjoitus on aiheuttanut kohun. Jutun kirjoittaneen, Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry:n puheenjohtajan Mira Tiirikaisen mielestä vapaaehtoisesti lapsettomia pidetään usein "kakkoskansalaisina", koska he eivät hanki Suomeen lisää veronmaksajia.
Hänen mielestään lapsettomina eläviä ihmisiä syrjitään esimerkiksi työelämässä, kuten lomien ajankohdissa.
- Minulla on tästä omakohtaista kokemusta. Perheelliset saavat usein ajoittaa lomansa lastensa lomien mukaisesti, on hiihtolomaviikkoa ja koulun alkua. On harhaluulo, että vapaaehtoisesti lapseton ihminen ei olisi missään tekemisissä yhdenkään lapsen kanssa, Tiirikainen sanoo.
- Tilanne on usein täysin päinvastainen, sillä monilla meistä on kummilapsia tai omilla sisaruksilla jälkikasvua. Joten miksi emme olisi oikeutettuja lomailemaan samaan aikaan kuin perheellisetkin.
Imetys inhottaa
Tiirikaisen mielestä lapset ensin -ajatusmalliin törmää joka puolella. Esimerkiksi lapsen imettäminen ravintolassa on hänen mukaansa useimpien vapaaehtoisten lapsettomien mielestä hyvin vastenmielistä.
- Vaikka kyseessä on luonnollinen asia, se pitäisi tehdä hieman sivummalla kuin keskellä ravintolaa. Eivät kaikki pidä imettämistä luonnollisena, joiltain ihmisiltä voi mennä jopa ruokahalu. Eiköhän valtaosasta paikoista kuitenkin löydy yksityinen tila imettämistä varten, hän summaa.
Jäsenryntäys!
Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry on saanut kymmeniä uusia jäsenhakemuksia.
Tiirikaisen mukaan yhdistykselle ropisi huimasti uusia jäsenhakemuksia heti lauantaina. Tuolloin Helsingin Sanomat julkaisi lapsettomuutta käsittelevän kirjoituksen mielipideosastollaan ja linjat ovat sittemmin käyneet kuumina.
Google-mainokset
Reissuluotto.fi
Luottoa 100-1000€ ilman selittelyä. Tutustu Reissuluotto.fi tarjontaan!
www.reissuluotto.fi/pikavippi
Kontio kotiuttaa saatavat
Se inhimillinen perintätoimisto. Rehdisti kotimainen.
www.perintatoimistokontio.fi
- Hyvä, että kirjoitus herättää keskustelua ja tuo ilmoille myös meidän näkemyksemme asiasta.
Tiirikainen sanoo, että kysymys on toistaiseksi kymmenistä, ei vielä sadoista uusista jäsenhakemuksista. Silti jäsenryntäyksessä on selvä piikki aikaisempaan verrattuna.
- Ehdottomasti. Juttu on selvästi saanut ihmiset liikkeelle ja rohkaissut myös uusia mukaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä koulusta voi sen viikon vuodessa olla ihan anotulla lomallakin. Vaika siis toki parempihan se on jos hiihtolomalla sen lomailun saa hoidettua.
[/quote]
Meinasin laittaa samaa että ei ne koulujen lomat ole nyt ainoat vaihtoehdot. Nykyäänhän sitä ollaan pois ihan kesken lukukauttakin ja ihan luvalla sen voi tehdä kun anoo sitä lomaa. Joku viikon loma nyt kenenkään koulunkäyntiä varmaan raiteilta syökse. Minä en maksa tuplahintaa mistään sen takia että sattuu olemaan kyseessä hiihtolomaviikko.
No täytyy kyllä sanoa että onhan se kurjaa jos vaikka itse olisi lähdössä kummilapsen kanssa hiihtolomalle kun tämän vanhemmat ovat töissä ja ei ole pienintäkään mahdollisuuta saada viikkoa vapaaksi koska kummilapsi ei ole oma lapsi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ennen kuin sain lapsia, en ikinä halunnut olla joulua ja pääsiäistä töissä, en lomaa hiihtolomalla tai heinäkuussa.
Nyt olen joutunut muutamana vuotena ottamaan hiihtoloman ja onneksi lapset ovat nyt niin isoja, että ei tarvitse enää.
Muuten eniten meillä saikuttelee kaksi lapsetonta, nuorta naista. Kumpikin on vakiosti joka kolmen viikon listassa 3 päivää saikulla.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:17"]
No täytyy kyllä sanoa että onhan se kurjaa jos vaikka itse olisi lähdössä kummilapsen kanssa hiihtolomalle kun tämän vanhemmat ovat töissä ja ei ole pienintäkään mahdollisuuta saada viikkoa vapaaksi koska kummilapsi ei ole oma lapsi.
[/quote]
Missähän tällaista joustamattomuutta on. Olen ollut työelämässä vuorotyössä 30v ja enpä ole koskaan tällaiseen törmännyt.
Mutta nyt on itsellänikin aika kumma tilanne. Meillä on kiertävä lomalista ja minun vuoroni on heinäkuu. Lomalistaan pisti vanhempi lapseton nainen myös heinäkuun ja on kuulemma jo kuohuttanut, kun hänen pitää saada heinäkuu, vaikka hänellä ei ole lapsia.
No heinäkuu nyt vain sattuu olemaan minun vuoroni. Viime vuonna olin kesäkuun, edellisenä elokuun. Mutta hän on kai nyt saanut pontta näistä lapsettomien syrjimisestä ja huutaa sitä, että häntä lapsettomana syrjitään. Hänellä olisi lomakuukauden vuoro kesäkuussa.
Tulee mielenkiintoiset neuvottelut osastonhoitajalle. Sääliksi käy jo etukäteen tämän jyrän kanssa kun joutuu keskustelemaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:17"]
[/quote]
Missähän tällaista joustamattomuutta on. Olen ollut työelämässä vuorotyössä 30v ja enpä ole koskaan tällaiseen törmännyt.
Mutta nyt on itsellänikin aika kumma tilanne. Meillä on kiertävä lomalista ja minun vuoroni on heinäkuu. Lomalistaan pisti vanhempi lapseton nainen myös heinäkuun ja on kuulemma jo kuohuttanut, kun hänen pitää saada heinäkuu, vaikka hänellä ei ole lapsia.
No heinäkuu nyt vain sattuu olemaan minun vuoroni. Viime vuonna olin kesäkuun, edellisenä elokuun. Mutta hän on kai nyt saanut pontta näistä lapsettomien syrjimisestä ja huutaa sitä, että häntä lapsettomana syrjitään. Hänellä olisi lomakuukauden vuoro kesäkuussa.
Tulee mielenkiintoiset neuvottelut osastonhoitajalle. Sääliksi käy jo etukäteen tämän jyrän kanssa kun joutuu keskustelemaan.
[/quote]
No mutta mitä tossa on keskustelemista jos on kiertävä lista ja sinun vuorosi?
En ole ikinä kokenut tulevani syrjityksi yhteiskunnan taholta lapsettomuuteni takia. Ei haittaa maksaa veroja, joista kustannetaan kouluja ja neuvolapalveluita, pakkauskoot ei ole ikinä aiheuttaneet minkäänlaisia ongelmia, eikä haittaa tuurata lapsen sairauden takia kotiin jäävää työkaveriakaan, koska ei niitä poissaoloja nyt niin mahdottoman montaa vuoden aikana ole, sitä paitsi samalla tavalla ne lapsellisetkin tuuraavat minun poissaoloni jos olen sairaana. Työntantajalta en ole huomannut minkäänlaista eriarvoistavaa kohtelua lapsellisten ja lapsettomien välillä.
Sen sijaan se harmittaa, että joka vuosi, kun alkaa keskustelu kesälomista, minulle ja työyhteisöni toiselle lapsettomalle aletaan vihjailla, että meidän lomille sopiva aika olisi toukokuu tai elokuun loppupuoli. Ymmärrän lapsellisten lastenhoito-ongelman koulun kesäloman ajaksi, ja olen lomaillutkin ainakin osittain toukokuussa tai elokuun lopussa joka toinen vuosi, mutta niinä kertoina, kun olen ollut lomalla 4 vko kesä- tai heinäkuussa, työkavereilta on tullut vastaan enemmän tai vähemmän epämiellyttäviä kommentteja. Ei tietenkään kaikilta, mutta monilta.
Joulu- ja pääsiäisvapaat kiertävät meillä vuorovuosina. Kuitenkin joka kerta, kun esimerkiksi jouluvapaa osuu minun kohdalleni, pääsen vastaamaan kysymykseen, että mihin minä sitä jouluvapaata edes tarvitsen kun minulla ei ole lapsia. Vaikka minulla ei olekaan lapsia, niin ei se tarkoita sitä, etteikö minulla olisi perhettä tai etteikö joulu olisi minullekin perhejuhla. Tämän ymmärtäminen on monille ollut ilmeisen vaikeaa.
Yhteiskunnalta en siis kaipaa mitään erityiskohtelua, mutta työkavereiltani kaipaisin välillä vähän kohtuullisempaa asennetta.