Voihan sitä uskoa Jumalaan, muttei rakasta häntä tai pidä hänen systeemiään hyvänä
Ateismi on jotain muuta. Siinähän kielletään Jumala.
Minä en kiellä, mutten saa kylmää sydäntäni lämpenemään häntä kohtaan. Monesta asiasta kapinoin ja moneen tärkeään kysymykseen en ole saanut vastausta, enkä monia asioita Raamatusta voi hyväksyä. Minkä sille voi? En ainakaan valheessa halua elää.
Kommentit (126)
Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on, Jumalan kämmenellä ei kukaan ole, yksin, hylätty, arvoton, ruma, saastainen, epäonnistunut, hylkiö, hyljätty, tyhmä, köyhä, menetetty tapaus, raiskattu, rikottu, häpäisty, liattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan systeemi on hyvä. Usko pois. Älä usko vääristettyyn tarinaan ja satuun. Kuule ihminen on aika hieno, kuten on tekijänsäkin.
Ei ole hyvä. Itsekeskeisen sadistin ja narsistin egoa hivelevä systeemi se on. Kaikkivoivan olisi luullut keksivän paremmankin tavan.
Mun mielestä tämä kuvaa hyvin tämän päivän politiikkoja ja ministereitä Suomessa. Yritysmaailmaa, koulutusta ja asioita mihin ihmiset helposti saadaan koukkuun. Ei toi sadistin ja narsistin ego kuvaa Jumalaa, vaan ihmistä.
Kyllä se minusta kristittyjen jumalaa kuvaa. Vai mitäs olivatkaan säännöt, että ei joudu Ikuiseen kidutukseen? Ohhoh, piti palvoa ja rakastaa Jahvea, ihan omasta vapaasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli uskovana tosi huojentavaa tunnustaa itselleni tämä, että koko Jumala jättää mut ihan kylmäksi. En pystynyt hyväksymään, saati rakastamaan etäiseksi jäänyttä, pidättyväiseltä ja myös kylmältä tuntuvaa "isähahmoa". Raamattu tuntui hyökkäävältä ja nitistävältä. Mitään lohtua en siitä saanut. Jeesuksen ristinkuolema ei tuntunut minun vuokseni tehdyltä (ja koko asia jäi muutenkin oudoksi mysteeriksi, kun Jumala olisi voinut toimia vaikka millä muullakin tavalla)... joten vaikka ihan uskon, en koe tämän asian koskettavan minua millään tavalla. ap
Ei se oikein voinut toimia millään muulla tavalla.
Kyse on siitä, että Jumala on Hyvä ja oikeudenmukainen, ei Hän voi rikkoa lakia, vaikka siihen kyllä pystyisi ja monet asiat voisi tehdä sormia napsauttamalla. Silloin Hän olisi manipuloiva ja kontrolloiva, eikä kunnioittaisi ihmisen vapaata tahtoa. Hän ei tee näin, juurikin koska on Hyvä, ihminen saa itse valita. Tietysti olisi voinut luoda tahdottomia marionetteja tahtonsa mukaan pomppimaan, mutta halusi luoda ihmisen, joka saa valita itse. Hän loppuun asti kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa.
Jatkuu..
Ei voi olla vapaata tahtoa, jos on olemassa kaiken luonnut, kaikkitietävä ja kaikkivoipa luoja, joka on jo ennen luomisen alkua tiennyt, miten luotuna tulevat toimimaan.
Ja vaikka jotenkin olisi, olisi Herran vapaan tahdon kunnioittaminen sama, kuin ryöstäjä antaisi vaihtoehdon "Rahat tai henki". Omasta vapaasta tahdostasi antaisit siis rahasi tai valitsisit kuolla. Kukaan ei pakottanut
Ennalta tietää ja ennalta määrätä on kaksi eri asiaa.
Jumala ennalta tietää, muttei ennalta määrää. Tietää kyllä mitä,ihminen tulee tekemään ja valitsemaan, mutta ei manipuloi ja ohjaile.
Kolkuttaa kyllä, pyytää päästä sisään jokaisen sydämeen, muttei ohjaile.
Lähes päivittäin käydään teologian suhteen väittelyä. Olen kertonut hänelle oman mielipiteeni asioista enkä häntä mitenkään sankarillisena tai hyvänä pidä. Mutta minä sain uskon lahjan aikoinaan siksi, että olen minä. Jos Jumala olisi halunnut jonkun jeesustelijan niin se olisi ottanut sellaisen ja onhan hänellä niitä ulkokultaisia perseennuolija palleroita riittämiin. Mutta minä puhun isälle ja olen tarkka. Olen tarkka moraalista, motiiveista ja näen itsekkyyttä ja pahuutta kaikessa ja osoitan sen hänelle. Ja hän vastaa minulle aina aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Saata#a kuvitteli, että houkuttelemalla ihmiste syömään puusta, hän saa laillisen oikeuden , eikä ihmistä mikään pelasta.
Jumalan suunnitelma oli nerokas.ihmisen täytyi kuolla, koska ihminen teki väärin. Kuitenkin ihmisen uhrinei ollut täydellinen, siksi ihminen ei voinitseään uhrata, tai voi, mutta se ei auta asiaa.
Se,että Jumala keksi lähettää taivaan kirkkaudesta ainoan poikansa ihmiseksi, on neroutta. Kuningas tuli ihmiseksi, otti ihmisen osan ja uhrasi itsensä ihmisenä ihmisen puolesta, kuitenkin täydellisenä, koska oli Jumala myös. Eli löytyi nerokkaan Jumalan idean avulla sopiva uhri, jonka uhri riittää ja kattaa, jota ei voi mitätöidä ja on validi lain edessä. Saatan# voi syyttää ihmistä vaikka mistä, mutta joka turvaa Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön, syytökset eivät ole pitäviä. Ellei ihminen turvaa vereen, saat#nalla on Laillinen oikeus ihmiseen ja syytöskiinsä, ihminen tarvitsee välimiehen, se on Jeesus.
Raamatun mukaan ihminen olisi kuollut muutenkin, vaikkei olisi rikkonut Jumalan käskyä. Kuolemattomuutta varten heidän olisi pitänyt syödä toisesta kielletystä puusta, Elämän Puusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse järjestäisit jotkut hulppeat pippalot ja haluaisit kutsua sinne mahdollisimman paljon hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin mitä tekisit? Jos olisit Jumala, niin etkö järjestäisi sellaiset esikarsinnat, jossa voit taustalta tarkkailla, että kuka sopii juhliisi ja kuka ei? Jos teet niinkuin Jeesus opetti Jumalan käskyjen mukaan, niin pääset bileisiin, jos hylkäät tai alat vääristelemään niitä Jeesuksen opetuksia, olet saanut porttikiellon Taivaallisiin menoihin. Helvetti = ikuinen ero Jumalasta, se on pelkästään sinusta kiinni että haluatko elää Jumalan valtakunnassa vai helvetissä. Jumala on ojentanut käden, joko tartut siihen tai et tartu.
Jumala haluaa saada ihmisen irti synnistä. Siihen on aikaa ihmisen elämän ajan verran. Miten käytät sen ajan, sen on antanut Jumala sun itsesi käsiin. Jumala tietää kyllä jokaisen kamppailun ja mistä se johtuu. Jumala ei rankaise, kun ihminen sortuu johonkin. Tai joku muu tekee sulle väärin, Jumala ei rankaise sinua. Jumala ei myöskään iske salamalla väärintekijöitä välittömästi.
Jumalalle synti eimolemongelma, itseäasiassa Hän hoiti sen jo.
Hönen poikansa kantoi kaikkien synnit. Kyse on siitä, kuka ottaa tämän meille valmiin ja ilmaisen lahjan vastaan.
Lahja ei ollut ilmainen, Hän maksoi siitä hengellään.
Sana sanoo, että Hönen ymmärryksensä on tutkimaton. Hän näkee miksi ihminen tekee,kuten tekee ja haluaa auttaa, ei rankaista. Hänen poikaansa rankaistiin meidän tähden, jotta meitä ei tarvitse rankaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan systeemi on hyvä. Usko pois. Älä usko vääristettyyn tarinaan ja satuun. Kuule ihminen on aika hieno, kuten on tekijänsäkin.
Ei ole hyvä. Itsekeskeisen sadistin ja narsistin egoa hivelevä systeemi se on. Kaikkivoivan olisi luullut keksivän paremmankin tavan.
Mun mielestä tämä kuvaa hyvin tämän päivän politiikkoja ja ministereitä Suomessa. Yritysmaailmaa, koulutusta ja asioita mihin ihmiset helposti saadaan koukkuun. Ei toi sadistin ja narsistin ego kuvaa Jumalaa, vaan ihmistä.
Kyllä se minusta kristittyjen jumalaa kuvaa. Vai mitäs olivatkaan säännöt, että ei joudu Ikuiseen kidutukseen? Ohhoh, piti palvoa ja rakastaa Jahvea, ihan omasta vapaasta tahdostaan.
Ei Jahve ole kristittyjen Jumala, vaikka moni tietämätön häntä sellaisena pitää.
Jeesuksen jumala, eli Taivaan Isä on Vanhan testamentin Korkein (Elyon). Juutalaisten heimojumala Jahve oli vain yksi monista, jotka Korkein asetti maan päälle.
"Kun Korkein jakoi kansoille maat,
kun hän levitti ihmiset yli maan piirin,
hän määräsi kansojen asuinsijat
ja kullekin oman jumalan. Herran osuus on hänen kansansa Israel,
ja Jaakob hänen perintömaansa." 5. Moos.32:8-9
Muutenkin hedelmistään puu tunnetaan, eikä armollinen Taivaan Isä koskaan murhauttaisi miljoonia ihmisiä, kuten sotaisa Jahve tekee. Juutalaisten tarkoituksellisissa käännösvirheissä Jahve on myöhemmin saatu näyttämään Korkeimmalta, mutta varhaisemmissa teksteissä niiden välille tehdään erotus.
Jeesuksen pappeus oli Melkisedekin pappeutta ja Melkisedek oli Korkeimman Jumalan pappeja. Aaronin pappeus on juutalaisen heimojumalan Jahven pappeutta.
"Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin?" Hepr.7:11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saata#a kuvitteli, että houkuttelemalla ihmiste syömään puusta, hän saa laillisen oikeuden , eikä ihmistä mikään pelasta.
Jumalan suunnitelma oli nerokas.ihmisen täytyi kuolla, koska ihminen teki väärin. Kuitenkin ihmisen uhrinei ollut täydellinen, siksi ihminen ei voinitseään uhrata, tai voi, mutta se ei auta asiaa.
Se,että Jumala keksi lähettää taivaan kirkkaudesta ainoan poikansa ihmiseksi, on neroutta. Kuningas tuli ihmiseksi, otti ihmisen osan ja uhrasi itsensä ihmisenä ihmisen puolesta, kuitenkin täydellisenä, koska oli Jumala myös. Eli löytyi nerokkaan Jumalan idean avulla sopiva uhri, jonka uhri riittää ja kattaa, jota ei voi mitätöidä ja on validi lain edessä. Saatan# voi syyttää ihmistä vaikka mistä, mutta joka turvaa Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön, syytökset eivät ole pitäviä. Ellei ihminen turvaa vereen, saat#nalla on Laillinen oikeus ihmiseen ja syytöskiinsä, ihminen tarvitsee välimiehen, se on Jeesus.Raamatun mukaan ihminen olisi kuollut muutenkin, vaikkei olisi rikkonut Jumalan käskyä. Kuolemattomuutta varten heidän olisi pitänyt syödä toisesta kielletystä puusta, Elämän Puusta.
Ei, ihminen ei olisi kuollut, ellei olisi syönyt puusta.
Koska meni ja söi tarvitsi kuolemattomuuden. Toki, sen olis voinut saavuttaa syömällä elämän puusta. Kuitenkin ihminen olisi jäänyt silloin pahan valtaan elämään ikuisesti. Se olisi ollut huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli uskovana tosi huojentavaa tunnustaa itselleni tämä, että koko Jumala jättää mut ihan kylmäksi. En pystynyt hyväksymään, saati rakastamaan etäiseksi jäänyttä, pidättyväiseltä ja myös kylmältä tuntuvaa "isähahmoa". Raamattu tuntui hyökkäävältä ja nitistävältä. Mitään lohtua en siitä saanut. Jeesuksen ristinkuolema ei tuntunut minun vuokseni tehdyltä (ja koko asia jäi muutenkin oudoksi mysteeriksi, kun Jumala olisi voinut toimia vaikka millä muullakin tavalla)... joten vaikka ihan uskon, en koe tämän asian koskettavan minua millään tavalla. ap
Kyse on siitä, että Jumala on Hyvä ja oikeudenmukainen, ei Hän voi rikkoa lakia, vaikka siihen kyllä pystyisi ja monet asiat voisi tehdä sormia napsauttamalla. Silloin Hän olisi manipuloiva ja kontrolloiva, eikä kunnioittaisi ihmisen vapaata tahtoa. Hän ei tee näin, juurikin koska on Hyvä, ihminen saa itse valita. Tietysti olisi voinut luoda tahdottomia marionetteja tahtonsa mukaan pomppimaan, mutta halusi luoda ihmisen, joka saa valita itse. Hän loppuun asti kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa.
Jatkuu..
Ei voi olla vapaata tahtoa, jos on olemassa kaiken luonnut, kaikkitietävä ja kaikkivoipa luoja, joka on jo ennen luomisen alkua tiennyt, miten luotuna tulevat toimimaan.
Ja vaikka jotenkin olisi, olisi Herran vapaan tahdon kunnioittaminen sama, kuin ryöstäjä antaisi vaihtoehdon "Rahat tai henki". Omasta vapaasta tahdostasi antaisit siis rahasi tai valitsisit kuolla. Kukaan ei pakottanut
Jumala ennalta tietää, muttei ennalta määrää. Tietää kyllä mitä,ihminen tulee tekemään ja valitsemaan, mutta ei manipuloi ja ohjaile.
Unohdat, että Hän on myös kaiken luonnut. Hän on asetellut jokaikinen atomin juuri niin kuin haluaa, tietäen, että kun laitan tämän tänne, niin tuo menee tuonne. Eli hän on ennaltamäärännyt, kuin käsikirjoittaja, mikä on kenenkin kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen yrittää aina selittää Jumalan, että miten se on. Jostain se Jumalaan uskominen on tullut. Oletteko kuulleet että sellaista hirvitystä ajetaan läpi, että sinun pitää kieltää uskosi Jumalaan? Eikö ole outoa? Miksi en saisi uskoa hyvää tekevään, anteeksiantavaan Jumalaan, kuka haluaa pelastaa sieluni, palauttaa arvoni? Mistä jumalasta oikein puhuvat, että kuka pitää kieltää? Mutta sitten toisaalta pitäisi kumartaa paavia, imagoja, kuvia, idoleita, muslimeja, hollywoodia, itään päin pitäisi kumartaa?
Missä muka on yritetty kieltää uskomasta?
Ihan lievänä versiona, kuinka monen uskovan luulet oikeasti avoimesti kertovan uskostaan? Ja että siihen suhtauduttaisiin normaalisti? Työelämä, opiskelut? Lastentarhat? Alakoulussa? Yläkoulussa? Lukiossa? Yliopistossa? Leikkipuistot? Kerhot? Kahvipöytäkeskustelut? Siihen totaalikieltämiseen on varmaan hieman aikaa vielä.
Jokainen varmaan saa suhtautua miten haluaa, vai pitäisikö teihin "väärin" suhtautuvia kenties rankaista jotenkin?
Minä en kuitenkaan ole velvollinen järjestämään sinulle erikseen sopivaa ympäristöä.
Olen samaa mieltä. Ei tarvitsekaan. Ajttelin uskoa, ei sille tarvita rakennuksia, systeemejä, ei velvoittaa ihmisiä maksamaan kolehtia, jotta saadaan katto korjattua. Uskova elää elämäänsä ja pyrkii elämään sen niin että se kestää päivänvaloa. Siinä autetaan myös muita. Vääryyksiä politiikassa ja työelämässä ja koulumaailmassa pitäisi myös korjata. En usko että yksikään lähimmäisenrakkautta osoittava elää erossa Jumalasta vaikka ei Jumalaa tuntisikaan. Ja vaikka eivät eläisikään kuten "ne uskovaiset" aina halutaan nähdä elävän. Uskovia on kaikenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse järjestäisit jotkut hulppeat pippalot ja haluaisit kutsua sinne mahdollisimman paljon hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin mitä tekisit? Jos olisit Jumala, niin etkö järjestäisi sellaiset esikarsinnat, jossa voit taustalta tarkkailla, että kuka sopii juhliisi ja kuka ei? Jos teet niinkuin Jeesus opetti Jumalan käskyjen mukaan, niin pääset bileisiin, jos hylkäät tai alat vääristelemään niitä Jeesuksen opetuksia, olet saanut porttikiellon Taivaallisiin menoihin. Helvetti = ikuinen ero Jumalasta, se on pelkästään sinusta kiinni että haluatko elää Jumalan valtakunnassa vai helvetissä. Jumala on ojentanut käden, joko tartut siihen tai et tartu.
Jumala haluaa saada ihmisen irti synnistä. Siihen on aikaa ihmisen elämän ajan verran. Miten käytät sen ajan, sen on antanut Jumala sun itsesi käsiin. Jumala tietää kyllä jokaisen kamppailun ja mistä se johtuu. Jumala ei rankaise, kun ihminen sortuu johonkin. Tai joku muu tekee sulle väärin, Jumala ei rankaise sinua. Jumala ei myöskään iske salamalla väärintekijöitä välittömästi.
Minua Jumala ei ole onnistunut saamaan irti synnistä ja kristittynä on oltu jo kohta 50 vuotta. Parannustakin on tehty monta kertaa, mutta synti pysyy kiinni tavalla tai toisella. Paavali taisi todeta vähän samoin, kun totesi olevansa viheliäinen ihminen ja kysyi heitti kysymyksen ilmaan kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista.
Vierailija kirjoitti:
Lähes päivittäin käydään teologian suhteen väittelyä. Olen kertonut hänelle oman mielipiteeni asioista enkä häntä mitenkään sankarillisena tai hyvänä pidä. Mutta minä sain uskon lahjan aikoinaan siksi, että olen minä. Jos Jumala olisi halunnut jonkun jeesustelijan niin se olisi ottanut sellaisen ja onhan hänellä niitä ulkokultaisia perseennuolija palleroita riittämiin. Mutta minä puhun isälle ja olen tarkka. Olen tarkka moraalista, motiiveista ja näen itsekkyyttä ja pahuutta kaikessa ja osoitan sen hänelle. Ja hän vastaa minulle aina aikanaan.
Näet sitä, koska meissä kaikissa on sitä, itsekkyyttä, moraalittomuutta, pahuutta. Meitä ei kehotettu tuijottamaan toistemme syntejä ja pahuutta.
Se kenessä ei ole pahaa on Jeesus. Meidän tehtävä on katsoa Jeesusta, sitä että Hän on täydellinen ja siksi mekin saamme kaiken anteeksi ja tuijottaessamme Häntä, muutumme Hänen kaltaisikseen. Kuten Pietari, joka katsoi Jeesusta ja käveli veden päällä. Kun ei katsonut, vajosi- siitäkin Jeesus pelasti, ei haitannut, auttoi Pietarin ylös.
Taivaan Isä ei halua itseään rakastettavan siksi, että se imartelisi häntä vaan siksi, että kun rakastat Jumalaa niin rakastat silloin lähimmäistäsi (ei ketään sukulaista tai vastaavaa, vaan koko ihmiskuntaa.)
Ihmiskuntaa ei voi rakastaa, jos ei rakasta Jumalaa.
Moni varmaan uskookin noin, mutta se ei vielä riitä pelastukseen valitettavasti.
"joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh 3:3) Eli uudestisyntyminen tarvitaan ja se tapahtuu uskoontullessa kun myöntää olevansa syntinen ja pyytää syntejään anteeksi ja lähtee koko sydämestään seuraamaan Jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näet sitä, koska meissä kaikissa on sitä, itsekkyyttä, moraalittomuutta, pahuutta. Meitä ei kehotettu tuijottamaan toistemme syntejä ja pahuutta.
Se kenessä ei ole pahaa on Jeesus. Meidän tehtävä on katsoa Jeesusta, sitä että Hän on täydellinen ja siksi mekin saamme kaiken anteeksi ja tuijottaessamme Häntä, muutumme Hänen kaltaisikseen. Kuten Pietari, joka katsoi Jeesusta ja käveli veden päällä. Kun ei katsonut, vajosi- siitäkin Jeesus pelasti, ei haitannut, auttoi Pietarin ylös.
Kuuluuko täydellisyyteen ihmisten elinkeinojen tuhoaminen, omaisuuden hajottaminen, väkivalta ja solvaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua Jumala ei ole onnistunut saamaan irti synnistä ja kristittynä on oltu jo kohta 50 vuotta. Parannustakin on tehty monta kertaa, mutta synti pysyy kiinni tavalla tai toisella. Paavali taisi todeta vähän samoin, kun totesi olevansa viheliäinen ihminen ja kysyi heitti kysymyksen ilmaan kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista.
Oletko noudattanut Jeesuksen opetuksia? Jos joku löisi sinua, niin löisitkö takaisin vai kääntäisitkö toisen posken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu..
Unohdat, että Hän on myös kaiken luonnut. Hän on asetellut jokaikinen atomin juuri niin kuin haluaa, tietäen, että kun laitan tämän tänne, niin tuo menee tuonne. Eli hän on ennaltamäärännyt, kuin käsikirjoittaja, mikä on kenenkin kohtalo.
Kyllä on määrännyt luonnon lait. Se on totta.
Ei ole ennaltamäärrännyt ihmisen tahtoa. Voisi sen tehdä, kyllä ja puuhailla kulisseissa manipuloidun, mutta ei tee niin. -Puuhaa kulisseissa kyllä, mutta ei manipuloimassa. Jonain päivänä kaikki näkee, eikä ole mitään kulissia. Hänet nähdessäsi tajuat, että Hän on hyvä, ei manipuloi lainkaan, Hän on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Taivaan Isä ei halua itseään rakastettavan siksi, että se imartelisi häntä vaan siksi, että kun rakastat Jumalaa niin rakastat silloin lähimmäistäsi (ei ketään sukulaista tai vastaavaa, vaan koko ihmiskuntaa.)
Ihmiskuntaa ei voi rakastaa, jos ei rakasta Jumalaa.
Ja se Jumala on Sri Krishna, josta Kaikki, myös kaikki jumalat, ovat lähtöisin.
"Siitä on voitu jättää pois paljon sellaista, mikä ei kasaajia miellytä."
Näinpä. Tälläkin on hyvin pitkä historia.
"Uuden testamentin kaanonin, sellaisena kuin se nykyisin tunnetaan, luetteli ensimmäisenä Aleksandrian piispa Pyhä Athanasios kirkolleen osoitetussa kirjeessä vuonna 367.
Kaanonia hyväksyttäessä jäi ulkopuolelle suuri määrä evankeliumikirjoituksia, kuten esimerkiksi Tuomaan evankeliumi, ja muita varhaiskristillisiä kirjoituksia."
https://www.kirjastot.fi/kysy/mina-vuonna-raamattu-oli-koottu
Inhmillistä toimintaa siis alusta alkaen.
Se,että Jumala keksi lähettää taivaan kirkkaudesta ainoan poikansa ihmiseksi, on neroutta. Kuningas tuli ihmiseksi, otti ihmisen osan ja uhrasi itsensä ihmisenä ihmisen puolesta, kuitenkin täydellisenä, koska oli Jumala myös. Eli löytyi nerokkaan Jumalan idean avulla sopiva uhri, jonka uhri riittää ja kattaa, jota ei voi mitätöidä ja on validi lain edessä. Saatan# voi syyttää ihmistä vaikka mistä, mutta joka turvaa Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön, syytökset eivät ole pitäviä. Ellei ihminen turvaa vereen, saat#nalla on Laillinen oikeus ihmiseen ja syytöskiinsä, ihminen tarvitsee välimiehen, se on Jeesus.