Asiattomat terapeutit! Mitä kaikkea asiatonta teidän terapeutti on tehnyt?
Onko esim. unohtanut tapaamisen, kosketellut teitä, vähätellyt, myöhästynyt
Kommentit (722)
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri aloittanut edellisellä terapeutillani, oli ehkä toinen käynti. Hän keski-ikäinen mies, minä nuori nainen. Olin tosi rikki, itkenyt suurin piirtein silmät päästäni elämäntilannettani ja uupumustani.
Terapeutti nousee tuolistaan, tulee seisomaan viereeni ja sanoo: "Lähtisitkö kanssani linturetkelle?"
Sain suustani, että tuo ei kuulosta ihan asialliselta ja en todellakaan, ja lähdin äkkiä menemään. Terapeutti ei ottanut yhteyttä jälkikäteen tai selventänyt käytöstään. Kun menin seuraavaan istuntoon, terapeutti aloitti sen ihan business as usual, ja jouduin itse ottamaan asian esiin ja ilmaisemaan uudestaan, ettei ehdotus kuulostanut asialliselta ja sen tarkoitusperät jäivät epäselviksi. Terapeutti tuohtui ja vähätteli asian merkitystä, mutta pahoitteli sitten pakon edessä käytöstään. Minulle tuli olo, että olin itse ylireagoinut, joten jatkoin tämän terapeutin kanssa vielä vuoden ajan, kunnes lopetin terapian tuloksettomana.
Näin jälkikäteen melkein oksettaa, että olen jatkanut avautumista kaikista henkilökohtaisimmista asioistani tälle henkilölle, joka ehdotteli minulle jotain keskinäistä vapaa-ajan viettämistä toisella käynnilläni sellaisella hetkellä, kun olen ollut todella haavoittuvassa tilassa. En pysty karistamaan mielestäni sitäkään mahdollisuutta, että ehdotuksessa oli joku romanttis-seksuaalinen alavire.
Missä tämä tapahtui ja milloin? Minulla on vähän vastaavaa. Terapeuteista on erityisen vaikea uskoa mitään pahaa. Siis potilaidenkaan, saati muiden. Sen varjolla ne mädät yksiöt voikin sitten tehdä kaikenlaista ja harvoin kukaan uskoo potilasta tai sitten haluaa selittää sen jotenkin parhain päin.
Tehkää palstalaiset kaikille palvelus ja pysykää poissa terapiasta. Sen verran olette hämärää sakkia. Beyond repair, niin sanoakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti on kertonut muista potilaistaan ja heidän ongelmistaan. 😲
Kyllähän heistä voi yleisellä tasolla kertoa.
Tuskin on kertonut kenenkään nimiä ja henkilötunnuksia.
Siinäkin vaan on silti riskinsä, että asiakas tunnistaa kertomuksen henkilön. Mitä pienempi kaupunki sitä suurempi riski.
Kävin vähän aikaa sitten täällä pienehkössä kaupungissa hieronnassa ja hieroja turinoi minulle nimellä kaikki erään tuttavani vaivat ja kuvaili erään toisen asiakkaan niin tarkkaan ammattia, erityispiirteitä ja sitä myöten, missä lähibaarissa käy, että ihan varmasti tunnistan jos näen. Ja se jälkimmäisestä kerrottu hierontatarina ei ollut varmaan sellainen, mistä tyyppi olisi ylpeä! Oli vähän vaivaannuttavaa.
Kampaajat tekee kyllä samaa, ihme miten kehtaavat kertoa jopa nimellä muiden asiakkaidensa asioita.
Terapeuttien kohdalla tämä on vielä vakavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäkin vaan on silti riskinsä, että asiakas tunnistaa kertomuksen henkilön. Mitä pienempi kaupunki sitä suurempi riski.
Kävin vähän aikaa sitten täällä pienehkössä kaupungissa hieronnassa ja hieroja turinoi minulle nimellä kaikki erään tuttavani vaivat ja kuvaili erään toisen asiakkaan niin tarkkaan ammattia, erityispiirteitä ja sitä myöten, missä lähibaarissa käy, että ihan varmasti tunnistan jos näen. Ja se jälkimmäisestä kerrottu hierontatarina ei ollut varmaan sellainen, mistä tyyppi olisi ylpeä! Oli vähän vaivaannuttavaa.
Kampaajat tekee kyllä samaa, ihme miten kehtaavat kertoa jopa nimellä muiden asiakkaidensa asioita.
Toisiin asiakkaisiin voi törmätä käynnillä. Silloin olisi helppoa melko vähäisilläkin tiedoilla etsiä henkilön tietoja somesta ainakin pienillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää palstalaiset kaikille palvelus ja pysykää poissa terapiasta. Sen verran olette hämärää sakkia. Beyond repair, niin sanoakseni.
Lasket ilmeisesti palstailijana itsesi tähän hämäräsakkiin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, ja sinut myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, ja sinut myös.
Miksi välittäisin mielipiteestäsi? Hyypiöitä riittää, jos käynti keskustelupalstalla tekee sellaiseksi.
Ihan hirveitä osa näistä kertomuksista.
Valittakaa Valviraan tai jos kyseessä on psykologi, heillä on myös ammattieettinen lautakunta. Psykiatreille taitaa olla oma vastaava lautakunta myös.
Ihmisillä on hyvin harvoin voimavaroja tehdä valituksia, mutta asiat eivät muutu, jos kaikki vaan hyssyttelevät.
Olen itse Th ja kuullut asiakkailta kertomuksia asiattomista lääkäreistä. Olen sanonut näistä eteenpäin, mutta mihinkään nämä valitukset eivät yleensä johda. Varsinkin lääkäreitä suojellaan aivan liikaa.
Tarkistakaa aina terapeutin tiedot Valvirasta! Jos kyse ei ole laillistetusta psykoterapeutista, älkää menkö!
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Olen itse Th
Säälin ihmisiä, jotka joutuu sun vastaanotolle, sen verran epämiellyttävä ihminen olet.
Sanoi googlanneensa minut ennen ensimmäistä istuntoa. Kommentoi ”erikoisia” otsaryppyjäni ja muisti jatkuvasti väärin että olohuoneessani sijaitseva asia oli makuuhuoneessani, kovasti taisi makkarini kiinnostaa. Oli kyllä ihan hyväntahtoinen vanhempi herra, mutta vähän harrastelijamaiseksi psykopuoskaroinniksi meni.
Vierailija kirjoitti:
Itse terapeuttina koen tämän ketjun hyvin ongelmallisena. Toki on olemassa huonoja terapeutteja, jotka varmasti ovat käyttäytyneet huonosti ja sanoneet törkeitä asioita. Kuitenkin uskon, että näissä monissa kuvauksissa kyse ei ole ollut siitä, että terapeutti olisi tahallaan sanonut jotakin tökeröä. Enemmänkin kyse on luultavasti siitä, että asiakas on tulkinnut asian näin, eikä ole syystä tai toisesta päässyt tai lähtenyt tätä tulkintaa yhdessä purkamaan.
Toki sekin, että asiakas kokee, että ei voi kertoa loukkaantuneensa on merkki huonosta terapiasuhteesta. Ilmapiirin tulisi muutenkin olla sellainen, että asiakas pystyy rehellisesti kertomaan, mitä terapialta toivoo, ja millaiset työskentelytavat tuntuvat mielekkäiltä. Kaikki asiakkaat ja kaikki terapeutit eivät myöskään persooniltaan ole yhteensopivia. Siksi olisi hyvä, ennen pitkään terapiasuhteeseen sitoutumista asiakas kävisi koittamassa yhteistyön sujuvuutta useammalla terapeutilla.
Erityisesti nuo aloitukset, joissa kritisoitiin terapeutin suhtautumista nihkeäksi, sen jälkeen kun asiakas on päättänyt lopettaa terapian, tuntuivat ongelmallisilta. Mikäli päättää keskeyttää kuntoutus-psykoterapian, on tämä asiakkaalle harmillista, koska kela tuskin myöntää enää uutta terapiaa keskeytyneen tilalle. Siksi uskon, että terapeutti on yrittänyt herätellä asiakasta miettimään asiaa vielä uudelleen tästä syystä. Ei siksi, että miettisi pelkästään omaa tilipussiaan.
Sinulle alanvaihto nyt.
Et ole oikea ihminen toimimaan psykoterapeuttina jos ensin väheksyt asiakkaiden kokemuksia, ja sitten pelottelet että terapiaa ei enää saa jos terapian joutuu keskeyttämään kun joutuu kaltaisesi puoskarin kanssa tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisiin asiakkaisiin voi törmätä käynnillä. Silloin olisi helppoa melko vähäisilläkin tiedoilla etsiä henkilön tietoja somesta ainakin pienillä paikkakunnilla.
Terapeutin kertomuksesta eikä ulkonäöstä kuitenkaan selviä edes etunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Säälin ihmisiä, jotka joutuu sun vastaanotolle, sen verran epämiellyttävä ihminen olet.
Siinä vaiheessa kun tulet mun asiakkaaksi pää kainalossa, vain sillä on väliä, mikä mun ammattitaito on ja osaanko oikeasti hommani ja toiminko potilaslain edellyttämällä tavalla.
Se, millainen siviilissä olen tai millaisia mielipiteitä minulla on, ei merkitse siinä tilanteessa mitään, koska niistä asioista ei siinä jutella. Eikä ne sinulle kuulu.
Puoskareille kuten ennustajille, life coacheille, hyvinvointivalmentajille ja ”terapeuteille” löytyy aina asiakkaita, sillä jotkut ihmiset luulevat, että riittää, kun on kiva ihminen päälle päin. Mitäs ammattietiikasta, pätevyydestä ja koulutuksesta, pikkujuttuja...
🇺🇦🇮🇱
Järkkyä että on näin paljon kajahtaneita av:llä, lähes 600 viestiä jo tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan, että monesti ensimmäinen , eli tutustumiskäynti terapeuttia valitessa on ILMAINEN. Moni terapeutti ainakin ilmoittaa näin sivuillaan. Jos joku ei näin tee, onko hän oikeasti asiakkaan puolella muussakaan?
Tekisitkö sinä itse tunnin ajan töitä ilman palkkaa? (45min + kirjaukset)
Eikö tutustumiskäynti terapeutilla ole rinnastettavissa terapeutilla tehtävään työpaikkahaastatteluun? Ihme juttu, että asiakkaan pitää maksaa siitä, että hän pääsee arvioimaan terapeutin soveltuvuutta tehtävään.
Kuinkahan monessa muussa ammatissa vastaavasta pääsee laskuttamaan? Jos sitä hakisi vaikka kaupan kassalle töihin... Mahdollisen haastattelukutsuun vastaisi haastattelun sopivan, kunhan se on pidetään haastateltavan toivomassa paikassa ja hakijalle siitä maksettava korvaus on esimerkiksi 20 euroa. Ei taitaisi onnistua.
Niillä aloilla menee hyvin, jolla on kova pula tekijöistä. Terapeutit voivat valita asiakkaansa. Asiakas taas saa olla tyytyväinen siihen, jos löytää seudulta edes jonkun sellaisen, jolla sattuu olemaan asiakaspaikka vapaana.
Tutustumiskäynti ei ole 'terapeutin työhaastattelu'. Tutustumiskäynnillä terapeutti käyttää koulutuksen ja kokemuksen tuomaa ammattitaitoaan sen arvioimiseen, onko ongelmasi sellainen, johon terapiasta yleensä saa vastetta, ja onko hänen edustamansa terapiamuoto sinulle se sopivin valinta. Yleensä - mikäli yhteistyöhön ei terapeutin mielestä ole syytä lähteä - saat myös perustellun suosituksen terapiamodaliteetista. Sen ansiosta olet askeleen lähempänä onnistunutta valintaa. Tästä työstä laskutamme - ja syystä.
Kas vaan.
Minä kävin puoskarilla joka ei osannut edes puolikasta myötätuntoista sanaa sanoa kun purskahdin itkuun selittäessäni tilannettani.
Selvästikään ei ollut minulle sopiva terapeutti se, mutta ei hän sitä tuntunut itse tajuavan. Ensikertalaisena olisin varmaan mennyt tämän kylmän kalan vastaanotolle jollei psykiatrini olisi suositellut oikeasti fiksua ihmistä.
Selvää on että korppi ei korpin silmää noki, mutta on myös selvää että vaikka sinä ehkä teet fiksusti, niin valtaosa terapeuteista taitaa ottaa kokeilukerrat vain helpon rahan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutin kertomuksesta eikä ulkonäöstä kuitenkaan selviä edes etunimeä.
Mitä syitä terapeutilla on antaa yksityiskohtaisia tietoja asiakkaista? Kuka toinen asiakas oikeasti haluaa tietää, että asiakkaana käy myös tietynlaisessa elämäntilanteessa tyyppi, jolla on ongelmat X ja Y? Miksi muiden asiakkaiden tulisi tietää siitä?
älkää juoruilko täällä vaan menkää ulos lenkille, retkeilemään
t:terapeuttisi
Vierailija kirjoitti:
Järkkyä että on näin paljon kajahtaneita av:llä, lähes 600 viestiä jo tässä ketjussa.
Järkkyä että sulta menee tosta pisteestä n. 10 vuotta ennen kuin hyväksyt olevasi terapian tarpeessa itse.
Miksi muuten olisit täällä lukemassa ellei aihe koskettaisi?
Olin saanut masennuslääkkeitä, jotka aiheuttivat minulle orgasmikyvyttömyyttä ja muutenkin alapää meni puolitunnottomaksi. Molemmat tyypillisiä ja tunnettuja sivuvaikutuksia, jotka terapeutinkin luulisi tuntevan (vaikka ei itse lääkkeitä määrääkään). Olin tuolloin suhteellisen uudessa suhteessa, seksiä oli ihan kiitettävästi ja se oli kivaa ja kiihottavaa, mutta totta kai tuo tunnottomuus ärsytti, normaalisti kun olin tosi orgasmiherkkä. Varsinkin kun muutos oli niin äkillinen, ensimmäisestä pilleristä lähtien. Mainitsin tästä luonnollisestikin terapeutille. En voinut uskoa korviani, kun terapeutti tyynesti arvelee että jaa-a...olisikohan niin, että olet vain kyllästynyt poikaystävääsi?
Ja hirveä vänkääminen vielä, että mistäs TIEDÄT ettet vain ole kyllästynyt poikaystävääsi??
Millainen terapeutti oikein inttää kumppaniin kyllästymisestä(!) asiassa joka on täysin tunnettu, fyysinen, lääkkeiden sivuvaikutus? Ja ihan Kelan tukemasta terapiasta oli kyse.
Ko. terapeutin kanssa keskustelu oli muutenkin äärimmäisen haastavaa, koska tämä täti-ihminen otti oikein asiakseen vääntää vastaan ja takertua jokaiseen sanavalintaan. Esimerkkejä olisi muitakin, mutta tämä lausahdus erottuu vastuuttomuudellaan.
Olin juuri aloittanut edellisellä terapeutillani, oli ehkä toinen käynti. Hän keski-ikäinen mies, minä nuori nainen. Olin tosi rikki, itkenyt suurin piirtein silmät päästäni elämäntilannettani ja uupumustani.
Terapeutti nousee tuolistaan, tulee seisomaan viereeni ja sanoo: "Lähtisitkö kanssani linturetkelle?"
Sain suustani, että tuo ei kuulosta ihan asialliselta ja en todellakaan, ja lähdin äkkiä menemään. Terapeutti ei ottanut yhteyttä jälkikäteen tai selventänyt käytöstään. Kun menin seuraavaan istuntoon, terapeutti aloitti sen ihan business as usual, ja jouduin itse ottamaan asian esiin ja ilmaisemaan uudestaan, ettei ehdotus kuulostanut asialliselta ja sen tarkoitusperät jäivät epäselviksi. Terapeutti tuohtui ja vähätteli asian merkitystä, mutta pahoitteli sitten pakon edessä käytöstään. Minulle tuli olo, että olin itse ylireagoinut, joten jatkoin tämän terapeutin kanssa vielä vuoden ajan, kunnes lopetin terapian tuloksettomana.
Näin jälkikäteen melkein oksettaa, että olen jatkanut avautumista kaikista henkilökohtaisimmista asioistani tälle henkilölle, joka ehdotteli minulle jotain keskinäistä vapaa-ajan viettämistä toisella käynnilläni sellaisella hetkellä, kun olen ollut todella haavoittuvassa tilassa. En pysty karistamaan mielestäni sitäkään mahdollisuutta, että ehdotuksessa oli joku romanttis-seksuaalinen alavire.