Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kymmenen vuotias "sekosi". Mistä apua?

Vierailija
12.02.2014 |

Meillä erittäin haastava lapsi, jonka kanssa ollut usein ongelmia rajojen kanssa yms. Reagoi vahvasti ja on usein pienempänä ollut täysin pitelemätön. Jonkin aikaa ollut jo parempi aika. Mutta tänään sekosi...

Lapsi on nyt tunnin riehunut. Koitimme laittaa omaan huoneeseen jäähylle niin rikkoi oven. Nyt mies pitänyt lasta paikoillaan vartin ja koitettu saada häntä rauhoittumaan, että jäisi hetkeksi jäähylle ja sitten jutellaan. Heti kun lapsen päästää irti niin riehuminen jatkuu aivan holtittomana. Tulin itse jo pois paikalta, koska olen raskaana ja pelkään, että lapsi satuttaa riehuessaan minua. Tilanne on ihan kamala, mutta mihin tässä voi soittaa? Onko mitään tahoa joka voisi auttaa? Tilanne ei tästä paremmaksi muutu. Lapsi on aivan vauhkona. On yritetty puhua, on arestissa, takavarikoitu kännykkä yms. yms. 

Olen niin surulline ja neuvoton :(

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:34"]

Onko tuosta kiinnipitämisestä joskus ollut apua? Ainakin meillä on pahentanut vain asiaa.

[/quote]

Se on joskus pakko tehdä. Totta kai se pahentaa asiaa, koska lapsi laittaa uhmatessaan kaksin verroin enemmän hanttiin, ja aikuinen joka taipuu sen alla on suorastaan typerä. Se huuto, raivo, itkeminen ja kiemurteleminen pitää vain kestää, sillä lapsi kokeilee rajojaan. Jos päästät sen siitä otteesta menemään, olet samalla antanut lapsen voittaa. Se vaikuttaa joskus todella julmalta kuultavalta, kun lapsi alkaa huutaa kuin piru otteessasi, mutta parempi lopputulos sillä on kun kestät sen kuin luovutat. Se on ihan sama kuin kaupassa antaisit kiukuttelevalle kakrulle huutoitkuraivarin jälkeen sittenkin sen karkin jonka olet ensin kieltänyt.

Vierailija
62/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm... Minulla läheisen ihmisen edellisen liiton lapsi alkoi käyttäytyä todella tuhoisasti uudesta liitosta syntynyttä vauvaa kohtaan. Lopputuloksena se vanhempi lapsi oli pakko sijoittaa toisen vanhempansa luokse asumaan, ettei vauvalle olisi tapahtunut mitään.

Tämä lapsi on oikeasti käyttäytynyt hyvin pelottavasti. Paiskonut huonekaluja ikkunan läpi pihalle, yms. raivostuessaan. Onneksi lääkkeillä ja terapialla saatu ongelmakäyttäytyminen kuriin.

Vie lapsi lääkäriin. Kaikista tilanteista ei selviä ilman lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka kohilleen. Vain itse tehtyä sapuskaa. Kaikki karkit, limut, sipsit, sokerit, valkoinen leipä, jätskit, vanukaat roskiin. Natrium glutamaatti pois, liemikuutiot, grillimausteet. Öljyksi oliiviöljy. Ei enää einesruokia. Jotkut eivät kestä noita myrkkyjä niinkuin olette lukeneet. Jos et ole jo jättänyt pois näitä niin nyt on hyvä aika 

Vierailija
64/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:14"]Olen järkyttynyt siitä että ihmiset ovat näin hukassa, oma pieni lapsi riehuu ja mietitään että pitäisikö soittaa poliisille vai hätänumeroon vai mitä.

[/quote]

Aina ei mee niinku Strömsössä. Järkyttävää.

Vierailija
65/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:22"]

Jos tämä on totta, niin ainoat neuvoni joita erityislasten kanssa töitä tehneenä voin antaa, niin

- mies pitää kiinni lapsesta niin kauan että rauhoittuu. Siihen voi mennä 5 minuuttia, 15 minuuttia tai tunti.

- toinen vaihtoehto on, että soitat häkeen. Ilmoitat vain, että lapsesi ei voi hyvin ja riehuu kuin mielipuoli. Sen puolesta pääsette eteenpäin, vaikka neuvo tuntuukin tyhmältä. Ja ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, ettei hätäkeskusta kiinnosta riehuva kymmenvuotias, niin olen joskus työni puolesta laittanut tuosta vanhemman käsiraudoilla kiinni patteriin ja rehtori soitti lanssin. Kyllä ne siellä neuvovat, jollei kohtaus mene ohitse.

Taustoja tietämättä en pysty sanomaan enempää.

[/quote]Hetkinen. Käsiraudat eivät kyllä kuulu ihan normivarustukseen.

Ja mitä tohon tapaukseen tulee, niin rakkautta ei kyllä löydy missään kohtaa tekstiä. Kunhan soitetaan aina jollekin joka hoitaa asian, tai sitten ennakoidaan häiriökäyttäytymistä, aivan kuin lapsi olisi tehnyt jo jotain.

Eihän kukaan noilla säännöillä kasva suoraselkäiseksi.

Vierailija
66/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:21"]

Ruoka kohilleen. Vain itse tehtyä sapuskaa. Kaikki karkit, limut, sipsit, sokerit, valkoinen leipä, jätskit, vanukaat roskiin. Natrium glutamaatti pois, liemikuutiot, grillimausteet. Öljyksi oliiviöljy. Ei enää einesruokia. Jotkut eivät kestä noita myrkkyjä niinkuin olette lukeneet. Jos et ole jo jättänyt pois näitä niin nyt on hyvä aika 

[/quote] 

Eteenkin natriumglutamaatti yliherkkyys tekee tuollaisia oireita. 

Vierailija
67/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet erilaisia dieettejä lapsellenne, kuten hiiva-syndroomaisten? Kannattaa ottaa selvää ravinnosta. Moni erittäin ärtynyt lapsi on tullut lauhkeaksi sopivan ruokavalion löytymisen kautta. Vatsa on yhteydessä mieleen ja tunteisiin.

Vierailija
68/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:43"]

Jep, Eipä yllättänyt että tähänkin tapaukseen liittyy ero- ja uusperhekuviot.....

ihan siinä voi olla syy tuohon teidän lapsen pahoinvointiin. Tätä se on nykypäivänä...

[/quote]

Niin. Parempihan se olisi elää onnellisena ydinperheenä lapsen vakavasti skitsofrenisen biologisen isän kanssa. Sellaisessa turvallisessa kasvuympäristössä lapsella tuskin olisi minkäänlaisia ongelmia.

Nyt järki käteen, oikeesti teille eropaheksujille. Tuossa ei ole enää mitään järkeä.

[/quote]

Skitsofreniaankin on olemassa lääkitys joka pitää psykoosin poissa ja terapiaa. Kertoo jotain ihmisestä että otti heti eron kun mies sairastui.

Vierailija
69/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:33"]

Jos lapsi on aivan vauhkona, ei siinä takavarikot ja arestit mitään auta. Eikä pakkorauhoittuminen, Jostainhan se raivo kumpuaa. Lapselle pitää antaa hyväksyttävä keino purkaa raivoaan fyysisesti, vaikka hakata tyynyllä sohvaa tms- kun ei halkosavottaakaan enää useimmilla ole. Jos noin suuret tunteet jäävät lapsen sisään, hän tulee voimaan aina vaan huonommin. Sallitaanko teillä tunteiden, myös vihan ilmaisu? Veikkaan nimittäin että suurin osa esim. nuorten tuhoavasta raivosta johtuu siitä, että vihan tunne on kielletty eikä sen ilmaisulle ole mitään fyysistä keinoa, sitte jonakin päivänä räjähtää ja joku kuolee. Jos ap lapsesi on kokenut vaikka hylätyksi tulemisen tuskaa, häpeää siitä että isä- tai hän itse on jollakin lailla huono, vihaa siitä että sulla on uusi perhe, ja isä on hänet jättänyt (koska näin lapsi sen kokee) ja on mustasukkainen vauvasta ja ties mitä kaikkea pientä ja huomaamatonta torjuntaa, väheksyntää ja loukkauksia lapset saavat aika usein kokea, hänen täytyy se kaikki jonnekin purkaa. Jos sen nielaisee, alkaa tuhota itseään. Antakaa lapselle jokin hyväksyttävä keino millä hän saa purkaa kaiken mahdollisen vihansa mikä hänessä herää. Säästyy monet terapiat ja lääkitykset, kun saa purkaa tunteitaan. Tätä ei moni tajua, edes ammattilainen, kun on somussa oman aggressionsa kanssa ettei kestä sitä muissakaan nähdä. ja sitten rakastat ja hyväksyt lapsesi silloinkin kun hän on raivosta sekaisin.

[/quote]

Ja tätä neuvoa ei sitten kukaan ota toivottavasti tosissaan. Todellisuudessa väkivaltaisen käytöksen vahvistaminen vain kärjistää ongelmaa. Jenkeissä oli yhdessä vaiheessa terapeutteja jotka toimivat juuri esitetyllä tavalla, vain pahentaen ongelmia, ja nyt puhutaan aikuisista ihmisistä.

Tukea tässä nyt tarvitaan. Kukaan ei ole parempi kasvattaja lapselleen kuin oma vanhempi, kunhan vain muistaa mitä se tarkoittaa, eikä se ole sen kummempaa kuin olla vastuunkantaja. Vastuun kanto taas tarkoittaa tasapainoilua sen välillä että antaa lapsensa kokeilla siipiään turvallisessa ympäristössä ja toisaalta taas auttaa kasvattamaan uudet niiden väistämättä palaessa kerta toisensa jälkeen. Pirujen maalaamisella tämä balanssi särkyy automaattisesti, kun pyritään kompensoimaan omia tuntemuksiaan, sen sijaan että huomio olisi lapsen käytöksessä.

Ei se teidän pikkutyttönne ole mikään Damien. Itse olen kasvanut koulukodeissa, eikä siellä ollut vastaavia tilanteita kuin yksi. Lastenkodissa niitä olikin jo sitten ihan uutisiin asti, mutta siellä oli jatkuvat YT-neuvottelut käynnissä, joista se liekki kerta toisensa jälkeen roihahti.

Vierailija
70/146 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:27"]

Meillä riehuva 3v ja oon miettinyt että naapuritvarmasti soittaisivat häkeen jos rupeisimme poikaa väkisin kiinni pitämään! Alkaa aina vaan kirkumaan kurkku suorana ja huutaa vaan apua.

Voimia ap teille, toivottavasti saatte omin keinoin rauhoittumaan! Tulethan kertomaan miten kävi.

[/quote]

Mitähän teidän kasvatuksessa on pielessä..? :o

Vierailija
71/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion muutos on nopea testi. Näet jo alta viikon eron. 

Vierailija
72/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:33"]

Jos tämä on totta, niin ainoat neuvoni joita erityislasten kanssa töitä tehneenä voin antaa, niin

- mies pitää kiinni lapsesta niin kauan että rauhoittuu. Siihen voi mennä 5 minuuttia, 15 minuuttia tai tunti.

- toinen vaihtoehto on, että soitat häkeen. Ilmoitat vain, että lapsesi ei voi hyvin ja riehuu kuin mielipuoli. Sen puolesta pääsette eteenpäin, vaikka neuvo tuntuukin tyhmältä. Ja ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, ettei hätäkeskusta kiinnosta riehuva kymmenvuotias, niin olen joskus työni puolesta laittanut tuosta vanhemman käsiraudoilla kiinni patteriin ja rehtori soitti lanssin. Kyllä ne siellä neuvovat, jollei kohtaus mene ohitse.

Ja mitä tohon tapaukseen tulee, niin rakkautta ei kyllä löydy missään kohtaa tekstiä. Kunhan soitetaan aina jollekin joka hoitaa asian, tai sitten ennakoidaan häiriökäyttäytymistä, aivan kuin lapsi olisi tehnyt jo jotain.

[/quote]

Kirjoitin, pyyhin, kirjoitin uudelleen mutta tyydyn vain toteamaan, että käsirautoja löytyy muualtakin kuin makuuhuoneestasi. - nro 3

Vierailija
73/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo äidin kyllästymiseltä lapseensa kuulostaa. Oma äitini kyllästyi minuun kun uusi mies tuli kuvioihin, ei olisi voinut vähempää välittää missä luuhaan. Heittikin kotoa pois tois nuorena. No, minuahan se hirviö sitten muille syytti suurin silmin, hyvän ihmisen rooli oli aina päällä muille ja minä yrmynä teininä tietenkin sain syytteet muilta niskaani kun olen niin vaikea. Tunneköyhää ja kylmää. Epäilenpä apn tapaukseta löytyvän samaa, oman lapsen hyvinvointi ei oikeasti kiinnosta, sitä vaan soitetaan heti ulkopuoliset hoitamaan häiriötekijä pois.

Vierailija
74/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:08"]

Kyllä tuo äidin kyllästymiseltä lapseensa kuulostaa. Oma äitini kyllästyi minuun kun uusi mies tuli kuvioihin, ei olisi voinut vähempää välittää missä luuhaan. Heittikin kotoa pois tois nuorena. No, minuahan se hirviö sitten muille syytti suurin silmin, hyvän ihmisen rooli oli aina päällä muille ja minä yrmynä teininä tietenkin sain syytteet muilta niskaani kun olen niin vaikea. Tunneköyhää ja kylmää. Epäilenpä apn tapaukseta löytyvän samaa, oman lapsen hyvinvointi ei oikeasti kiinnosta, sitä vaan soitetaan heti ulkopuoliset hoitamaan häiriötekijä pois.

[/quote] Minulle tuli ihan sama mieleen, näitä perheitä näen työssänikin ikävä kyllä paljon :(

Vierailija
75/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:33"]

[/quote]

Kirjoitin, pyyhin, kirjoitin uudelleen mutta tyydyn vain toteamaan, että käsirautoja löytyy muualtakin kuin makuuhuoneestasi. - nro 3

[/quote]

Olen ollut lastenkodissa, koulukodissa, psykiatrisella, sijaiskodissa ja katkolla, eikä yhteenkään mestaan kuulunut käsiraudat varustukseen. Pakkopaitaan kerran laittoivat, mutta kun se ei tehonnut oikeastaan kehenkään, vaan pahensi ongelmia, niin keksivät sitten riisua nuoret. Onneksi tuli iso paha EU ja jyrähti asiasta. Tosin mutulla väitän sen lisänneen sekä psyykelääkkeiden annostelua, että annoksia.

Koulussa sitten olinkin oppilaskunnan jäsen joka saapui kokouksiin puku päällä paikalle. Käytännössä katsoen myös pakotin laajentamaan opetussuunnitelmaa, ja kun ei ketään pätevää löytynyt vetämään tunteja, vedin ne itse. Suoritin myös suuren osan oppimäärästä alle kahdessa vuodessa siinä dokaamisen ja pilvenpolton lomassa, josta palkittiinkin pistämällä aloittamaan alusta. Iltaisin sitten kapinoin ihan telkkarissa asti, kun joku kaveri heitettiin koulukotiin, jonne sitten yllättäen itsekin päädyin. Satuinpa kerran lyömään vahingossa hoitajaa puukollakin.

Päättötodistus olikin sitten koulun paras, vaikken periaatteesta suostunutkaan enää käymään osalla oppitunneista, koska olin jo suorittanut ne kiitettävästi, joka sitten laski aika paljon keskiarvoa.

Eiku joo. Ei ollut rautoja ei.

Vierailija
76/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi perkele teitä mammoja.jos lapsi riehuu, häntä pidetään kiinni niin kauan että rauhoittuu. Eikä siihen mikään vartti yleensä riitä. Minä oöen ollut töissä missä saimme työkaverien kesken pitää lasta jopa 3.5 tunria sylissä ennenkuin rauhoittui ja todellakin vasta sitten kun tilannee on ohi! Sen jälkeen keskusteltiin, ei yhtään aiemmin! Hitto porukka soitramassa 112.. silliin on miehessä vika jos ei tyttöä jaksa aloillaan pitää. Nimim 153cm joka piteli 8 vuotiasta riehuvaa ja hysteerista poikaa 1.5 tuntia alillaan

Vierailija
77/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei suksipa vaikka vittuun, foliohattu. Mielenterveysongelmat eivät ratkea kieltmällä vanukkaat. Jos olisit jaksanut käydä koulua, tietäisit tämänkin.

Vierailija
78/146 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:27"]

[/quote]

Hei suksipa vaikka vittuun, foliohattu. Mielenterveysongelmat eivät ratkea kieltmällä vanukkaat. Jos olisit jaksanut käydä koulua, tietäisit tämänkin.

[/quote] Jos jollain tässä on mielenterveysongelmia niin ap:lla ja ehkä miehellään, ei hyljeksityllä lapsiraukalla, joka vaan purkaa vanhempiensa aiheuttamaa pahaa oloa.

Vierailija
79/146 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riehukaa lapsen kanssa yhdessa pehmustetussa huoneessa kunnes lapsi vasahtaa.. tehkaa jotain kivaa yhdessa.

Vierailija
80/146 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riehukaa lapsen kanssa yhdessa pehmustetussa huoneessa kunnes lapsi vasahtaa.. tehkaa jotain kivaa yhdessa.2