Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyötyä on pariskunnan yhteisistä rahoista?

Vierailija
12.02.2014 |

Ennen yhteen muuttamista kummallakin on omat tulonsa, omat tilinsä ja joidenkin yhtesten menojen lisäksi myös omat menonsa. Mitä käytännön etua saavutetaan sillä, että kaikki rahat ohjataankin samaan kasaan, josta maksetaan sekä yhteiset että omat menot? Miksi tällaiseen muutokseen kannattaisi ryhtyä?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan luopuisi omasta tilistä, koska aikuisella kuuluu olla oma pankkitili jossa olevat rahat ovat "omia". Muuten kyllä meillä on sama elintaso ja ei tapella rahasta. Omasta tilistä en luopuisi naisena mistään hinnasta.

Vierailija
22/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:59"]En koskaan luopuisi omasta tilistä, koska aikuisella kuuluu olla oma pankkitili jossa olevat rahat ovat "omia". Muuten kyllä meillä on sama elintaso ja ei tapella rahasta. Omasta tilistä en luopuisi naisena mistään hinnasta.

[/quote]

Miksi sinä aikuinen ihminen kuuntelet, mitä ihmisten mielestä 'kuuluu' olla. Kyllä sinä naisena voit tehdä omat ratkaisusi itse, ja perustella ne itse, vetoamatta siihen, että jotenkin 'kuuluu' olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:18"]Ei tarvitse koskaan neuvotella, kuka jonkun asian maksaa, ei tarvitse riidellä rahankäytöstä, ei tarvitse miettiä, onko molemmilla varaa johonkin... Ei tarvitse koskaan lainata toiselta rahaa.

[/quote]

sama meillä. Ja omat tilit.

[/quote]

Ja te täysin keskustelematta olette päätyneet jonkinlaiseen ratkaisuun siitä, miten kaikki laskut tulevat maksetuiksi?

[/quote]

Miksi ne ei tulisi maksetuiksi? Laskuissa on nimi: se, joka laskun aiheuttaa, sen myös maksaa. Toiminut meillä jo 20 vuotta.

Vierailija
24/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteidet rahat koska minua pänni kun jouduin omistani maksamaan ruuat, pesuaineet, vessapaperit, bensat (miehellä ei autoa tai korttia ja kuljetan häntä siis työmatkat). mies ei osannut maksaa kun vuokran 450€ , ja minun pussistani meni paaaljon enemmän.

yhteiset rahat --> tasapuolisesti "omaa rahaa" kummallekin ja vähemmän riitaa rahasta

Vierailija
25/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:45"]

Meillä on esimerkiksi eri tulotaso, ja tulee aina olemaan. Pidämme yhteistä taloutta, jotta molempien elintaso on sama. Muuten vaimo köyhäilisi, ja mies matkustelisi 5krt vuodessa. Ja esinerkiksi lasten kotihoito ei olisi mahdollista erillistalouksilla. Ei myöskään työajan lyhennys lasten takia. Nämä mahdollisuudet ja niiden käyttäminen on tärkeämpää kuin omat rahat. Me ajatellaan niin, että vaikka toinen tekee ansiotyötä ja toinen kotitöitä, on menee tulot silti puoliksi. Mahdollistaa siis prrheeseen panostamisen ilman ajatusta tulomenetyksistä.

[/quote]

En ymmärrä: olen ollut lasten kanssa kotona yhteensä 5 vuotta, vaikka meillä on omat tilit. Kyllä minulla on ollut mahdollisuus panostaa perheeseen, vaikka rahani ovat omiani.

Vierailija
26/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat laittaa yhteiselle tilille samansuuruisen summan (aina siis sama summa) joka kuukausi, ja yhteiseltä tililtä maksetaan pääsääntöisesti ruoat, laskut ja koiraan liittyvät kulut. Sen lisäksi omat tilit. Toimii meillä, ja ei tarvitse miettiä kumman vuoro maksaa laskut tai ruokaostokset.  

Vierailija
27/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työtön, minä maksan kaiken. Ärsyttää, en tykkää riidellä rahasta, mutta alkaa vähän pännimään kun olen pienituloinen (1600€/kk) ja makselen siitä asumisen kulut, puhelimet, bensat, ruuat, lastentarvikkeet.. Itselle ei jää yhtään mitään, edes sitä varten, että söisin työpaikan työntekijäravintolassa joskus.

Sitten kun miehellä on niitä työkkärirahojansa yms käytössään, niin ostaa niillä mitä itseä huvittaa, ei puhettakaan, että auttaisi joskus yhteisten menojen maksamisessa!

Tää raha-asia on niiin epäreilu..

Vierailija
28/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:59"]

En koskaan luopuisi omasta tilistä, koska aikuisella kuuluu olla oma pankkitili jossa olevat rahat ovat "omia". Muuten kyllä meillä on sama elintaso ja ei tapella rahasta. Omasta tilistä en luopuisi naisena mistään hinnasta.

[/quote]

Ilmeisesti teillä on sitten suunnilleen samantasoiset tulot? Meillä tosiaan mies tienaa puolet siitä mitä minä, ja halusin tämän yhteiset rahat-systeemin kun tajusin, että mieheni on sen verran ylpeä ettei ikinä pyytäisi minulta rahaa, ja joutuu sen vuoksi pihistämään asioista joita haluaisi tehdä tai ostaa koska hänen palkallaan ei onnistu... Hän ei ikinä valittanut siitä, mutta on varmasti iloinen nyt kun voi lähteä matkoille tai ostaa jonkun uuden laitteen vapaammin, eikä miettiä mihin pienet kokintulot riittää.

t. 21

Vierailija
29/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:59"]En koskaan luopuisi omasta tilistä, koska aikuisella kuuluu olla oma pankkitili jossa olevat rahat ovat "omia". Muuten kyllä meillä on sama elintaso ja ei tapella rahasta. Omasta tilistä en luopuisi naisena mistään hinnasta.

[/quote]

Puollan tätä vastausta! Mielestäni on järkevää säilyttää edes jonkinasteinen taloudellinen itsenäisyys.

Vierailija
30/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:18"]Ei tarvitse koskaan neuvotella, kuka jonkun asian maksaa, ei tarvitse riidellä rahankäytöstä, ei tarvitse miettiä, onko molemmilla varaa johonkin... Ei tarvitse koskaan lainata toiselta rahaa.

[/quote]

[/quote]

Ja te täysin keskustelematta olette päätyneet jonkinlaiseen ratkaisuun siitä, miten kaikki laskut tulevat maksetuiksi?

[/quote]

Miksi ne ei tulisi maksetuiksi? Laskuissa on nimi: se, joka laskun aiheuttaa, sen myös maksaa. Toiminut meillä jo 20 vuotta.

[/quote]Aika hankalaa ainakin omakotitalossa

Vierailija
31/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meillä esimerkiksi lastenpäivähoitomaksu tulee minun nimelläni. Minäkö sen yksin aiheutan ja siitä siis myös vastaan? Toki esimerkiksi sähkölasku taas tulee miehen nimellä, mutta kyllä helposti toiselle kerääntyy yhteisiä laskuja enemmän kuin toiselle, jos asiasta ei mitenkään keskustella.

Vierailija
32/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:45"]

Meillä on esimerkiksi eri tulotaso, ja tulee aina olemaan. Pidämme yhteistä taloutta, jotta molempien elintaso on sama. Muuten vaimo köyhäilisi, ja mies matkustelisi 5krt vuodessa. Ja esinerkiksi lasten kotihoito ei olisi mahdollista erillistalouksilla. Ei myöskään työajan lyhennys lasten takia. Nämä mahdollisuudet ja niiden käyttäminen on tärkeämpää kuin omat rahat. Me ajatellaan niin, että vaikka toinen tekee ansiotyötä ja toinen kotitöitä, on menee tulot silti puoliksi. Mahdollistaa siis prrheeseen panostamisen ilman ajatusta tulomenetyksistä.

[/quote]

En ymmärrä: olen ollut lasten kanssa kotona yhteensä 5 vuotta, vaikka meillä on omat tilit. Kyllä minulla on ollut mahdollisuus panostaa perheeseen, vaikka rahani ovat omiani.

[/quote]

Voi olla omat tilit. Oma tili olisi aina vaan tyhjä (kuten onkin) ja mitään omia säästöjä ja lainanlyhennyksiä on mahdoton tehdä. Tai ainakin laahaisi valovuoden päässä puolisostaan.

Vierailija
33/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos ollaan yhdessä niin on yhteinen talous. Meillä ei ole ikinä tapeltu rahasta. Molemmat koko ajan tilanteen tasalla. Meillä toimii ajatusmaailmat ja kaikki niin hyvin yhteen ettei tarvi vääntää ikinä mistään tälläsestä. Mä olen aina hieman ihmetellyt pareja joilla omat rahat. Melkein poikkeuksetta kuulostaa hyvin hankalalta kavereiden jutut kun joskus joutunut kuuntelemaan tilanteita "maksa sä tää ni mä maksan sit ton ja sit sä oot mulle 14€ velkaa niin muista sit maksaa se kans!!" WHAAAAT?

Vierailija
34/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, ja omat laskut maksetaan omilta tileiltä, mies maksaa myös asumiseen liittyvät laskut ja tarpeen vaatiessa muitakin. Minä olen pitkäaikaistyötön, ja sitä ennen olin kotihoidontuella, minä ostan loppurahalla mitä jää laskujen jälkeen ruokaa ja mitä nyt pitääkin perheelle ostaa, kun mun tililtä on rahat loppu, käytän miehen pankkikorttia loppukuun.

Vierailija
35/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt oikeasti miten tuo "yhteiset rahat" -systeemi toimii!

Mä voin ainakin omaan parisuheteseeni kuvitella tilanteen, jossa toinen haluaa ostaa uudet silmälasit (à 1000eur) vähän niin kuin huvikseen, siis vaihtaa trendikkäämpiin pokiin. Ja toinen pitää tätä typeränä, rahanhaaskuuna, koska vanhoissakaan laseissa ei ole mitään vikaa. Miten menetellään?

Tai jos toinen haluaa maksaa omaisuuksia Elixian jäsenyydestä kun toisen mielestä olisi fiksumpaa juosta ulkona, se on ilmaista.

Tai jos toinen haluaa uuden iPhonen (800eur?) kun taas toisen mielestä älypuhelimet ovat turhuutta ja raha olisi fiksumpi käyttää golfloman (henkilökohtainen, toinen ei pelaa) kustannuksiin?

Tai jos toinen tykkää ostella kirjoja ja toinen suosii kirjastoa?

Tai jos toinen ostaa Filippa K:ta kun toiselle käy H&M?

Jos toinen haluaa herkutella pienmeijerin juustolla kun toinen vetää 17% muoviPolaria?

Jos toinen haluaa ostaa luomua ja reilua kauppaa ja toinen Xtraa ja Euroshopperia?

Vai voiko olla kaksi niin  identtisesti ajattelevaa ihmistä, että mielihalut ja kulutustottumukset ja arvostukset menevät 100% yksiin.
Olettaisin kuitenkin, etät usein toinen on tuhlaavaisempi ja toinen tarkempi ja ihmiset haluavat satsata eri asioihin. Minua ainakin sieppaisi, jos puolet minun tuloistani tienaava mies shoppailisi minun palkkapäivänäi uuden iPhonen ja tablettitietokoneen ja Bossin puvun ja taulutelkkarin ja sitten joutuisi loppukuun venyttämään penniä, jotta rahaa riittää edes siedettävään ruokaan. Helpsoti menisi vahtaamiseen (SINÄ ostit sen ja sen, nyt MINÄ saan sitten hakkia näill rahoilla tämän ja tuon.).

Vierailija
36/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:08"]

Mies on työtön, minä maksan kaiken. Ärsyttää, en tykkää riidellä rahasta, mutta alkaa vähän pännimään kun olen pienituloinen (1600€/kk) ja makselen siitä asumisen kulut, puhelimet, bensat, ruuat, lastentarvikkeet.. Itselle ei jää yhtään mitään, edes sitä varten, että söisin työpaikan työntekijäravintolassa joskus.

Sitten kun miehellä on niitä työkkärirahojansa yms käytössään, niin ostaa niillä mitä itseä huvittaa, ei puhettakaan, että auttaisi joskus yhteisten menojen maksamisessa!

[/quote]

Hetkonen. Miten maailmassa suostut tuohon. Älä ole lapanen, nainen! Mies maksakoon osuutensa, tulojen suhteessa!

Vierailija
37/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla yhteinen tili? Ei ikinä. Kumpikin käy työssä, esim on asuntolaina ja se maksetaan yhteisesti, kumpikin maksaa omalta tilitä tietyn summan, yhtiövastike puoliksi, sähkö, omat menot puhelin, vaatteet, ruokalasku puoleksi tai jos toinen tekee ruokaa niin maksaa vähemmän ruoasta. Persaukisen kanssa yhteiselämä ei onnistukaan.

Vierailija
38/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:08"]

[/quote]Miksi elätät miestä? Ota ero.

Vierailija
39/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:31"]Kertokaa nyt oikeasti miten tuo "yhteiset rahat" -systeemi toimii!

Mä voin ainakin omaan parisuheteseeni kuvitella tilanteen, jossa toinen haluaa ostaa uudet silmälasit (à 1000eur) vähän niin kuin huvikseen, siis vaihtaa trendikkäämpiin pokiin. Ja toinen pitää tätä typeränä, rahanhaaskuuna, koska vanhoissakaan laseissa ei ole mitään vikaa. Miten menetellään?

Tai jos toinen haluaa maksaa omaisuuksia Elixian jäsenyydestä kun toisen mielestä olisi fiksumpaa juosta ulkona, se on ilmaista.

Tai jos toinen haluaa uuden iPhonen (800eur?) kun taas toisen mielestä älypuhelimet ovat turhuutta ja raha olisi fiksumpi käyttää golfloman (henkilökohtainen, toinen ei pelaa) kustannuksiin?

Tai jos toinen tykkää ostella kirjoja ja toinen suosii kirjastoa?

Tai jos toinen ostaa Filippa K:ta kun toiselle käy H&M?

Jos toinen haluaa herkutella pienmeijerin juustolla kun toinen vetää 17% muoviPolaria?

Jos toinen haluaa ostaa luomua ja reilua kauppaa ja toinen Xtraa ja Euroshopperia?

Vai voiko olla kaksi niin  identtisesti ajattelevaa ihmistä, että mielihalut ja kulutustottumukset ja arvostukset menevät 100% yksiin.
Olettaisin kuitenkin, etät usein toinen on tuhlaavaisempi ja toinen tarkempi ja ihmiset haluavat satsata eri asioihin. Minua ainakin sieppaisi, jos puolet minun tuloistani tienaava mies shoppailisi minun palkkapäivänäi uuden iPhonen ja tablettitietokoneen ja Bossin puvun ja taulutelkkarin ja sitten joutuisi loppukuun venyttämään penniä, jotta rahaa riittää edes siedettävään ruokaan. Helpsoti menisi vahtaamiseen (SINÄ ostit sen ja sen, nyt MINÄ saan sitten hakkia näill rahoilla tämän ja tuon.).

[/quote]

Toinen ostaa sen iPhonen, mutta jättää tabletin odottamaan, ja toinen rahoittaa golf-harrastustaan. Ruokaa ostetaan sen mukaan, kuka siellä kaupassa käy ja mitä syödään. Meillä ainakin rahaa käytetään sen mukaan kuinka paljon sitä on ja mitä tarvitaan yhteiseen(!) talouteemme. Minä olen säästäväisempi kuin mies, mutta mitä siitä? Monesta muustakin asiasta täytyy keskustella, vaikka yhteistä onkin (mm lasten kasvatus ja hoito, asuinpaikka, ajan käyttö).

Vierailija
40/75 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meillä esimerkiksi lastenpäivähoitomaksu tulee minun nimelläni. Minäkö sen yksin aiheutan ja siitä siis myös vastaan? Toki esimerkiksi sähkölasku taas tulee miehen nimellä, mutta kyllä helposti toiselle kerääntyy yhteisiä laskuja enemmän kuin toiselle, jos asiasta ei mitenkään keskustella.

[/quote] pitää kirjaa menoista ja kuka mitäkin maksaa ja minkä verran

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi