Ei voi olla totta!! Vuokraan tuntuva korotus "koronan vuoksi" !!
Miten ne kulut muka on nyt niin nousseet koronan vuoksi, että vuokraa on pakko korottaa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tulisi ainakin omistusasunnon kuukausikulut paljon kalliimmaksi kuin vuokra-asunto.
Pieni kaksio Helsingissä (kaupungin vuokra-asunto) ja vuokra on 380 €/kk.
Jos ostaisin vastaavan oman asunnon niin asumiskulut olisi paljon suuremmat.
Helsingissä? 380€/kk?? Valehtelet!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lähetin juuri vuokralaisille kirjeet tästä. Kyse on salkunhallinnasta, riskien mitigoinnista ja tappioiden kattamisesta. Vuokralaisten on nyt osallistuttava talkoisiin.
Osallistutaan, osallisutaan, mut ei uutta kämppää hetkessä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen omistusasuntoa. Jos otat nyt asuntolainan, lukitset samalla asumiskulut tulevaksi 10-30 vuodeksi. Omassa lainalaskelmassa lainanlyhennys on 400 euroa kuussa aina vuoteen 2050 saakka ja piiiiiitkäksi ajaksi lukittu korko. Vuokrat nousee joka vuosi, mutta allekirjoitettu annuiteettilainan kiveen kirjoitettu kk-kulu ei. Mikähän mahtaa olla vuokrataso vuonna 2050, jos joka vuosi kiipeää vuokra vaikka kahdella prosentilla?
Tämähän on paskapuhetta mutta niin syvälle iskostunut omistusasujien mieliin, että tätä ei sellaiseksi osata erottaa. Jos ottaa vaikka asuntolainaa 100 000 euroa, tuo summa on MINIMI, jonka asunnosta joudut maksamaan. Ei suinkaan maksimi, kuten jotkut asian ymmärtävät. Omistusasujalla tulee remppaa, tulee huoltoa ja vastaavia yllättäviä kuluja, jotka voivat olla useita kymmeniä tuhansia euroja. Tietysti myös vuokra-asujan asumiskulut ovat minimi ja niitä voidaan korottaa, mutta ei kaikilla vuokra nouse vuosittain tai se nousee vain maltillisesti.
Siinä vuokrahinnassa on huomioitu kyllä remontit. Tulee sen verran tuloja, että kattaa remontit + jää tuloja. Vastaavasti omassa lyhennys + kulut on pienemmän, niin voi säästää sen varalle kun tulee isompaa remppatarvetta. Ei ne tule yllättäen pois lukien vahingot ja onnettomuudet, jotka sitten korvaa vakuutus, ainakin osittain. Isot remontit tietää vuosia etukäteen. Kun alkaa vaikka putkiston käyttöikä olemaan lopussa, pitää varautua remonttiin (joka on sikahalpa ja nopea verrattuna kerrostalon vastaavaan remonttiin). Jos laittaisi vuokran ja omien kulujen erot kokoajan vaikka rahastoihin, niin kyllä niillä pian toisen talon ostaa vs. vuokralla ei jää mitään muuta kuin lähtemisen helppous ja pelko vuokrankorotuksista jos niitä remontteja nyt yllättäen tulisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen omistusasuntoa. Jos otat nyt asuntolainan, lukitset samalla asumiskulut tulevaksi 10-30 vuodeksi. Omassa lainalaskelmassa lainanlyhennys on 400 euroa kuussa aina vuoteen 2050 saakka ja piiiiiitkäksi ajaksi lukittu korko. Vuokrat nousee joka vuosi, mutta allekirjoitettu annuiteettilainan kiveen kirjoitettu kk-kulu ei. Mikähän mahtaa olla vuokrataso vuonna 2050, jos joka vuosi kiipeää vuokra vaikka kahdella prosentilla?
Olet myös lukinnut itsesi samalle paikkakunnalle vielä 30 vuodeksi.
Ai perkele. Olenko nyt jotain lakia pahastikin rikkonut kun olen elämäni aikana muuttanut omistusasunnosta, toiseen omistusasuntoon eri paikkakunnalle 6 kertaa.. Ja kaikissa ollut vielä lainakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- - -
"Olet myös lukinnut itsesi samalle paikkakunnalle vielä 30 vuodeksi."
- - -
Ajattelin täsmälleen samaa. Ei kiitos jämähtämistä asunnon omistamisen vuoksi.
Nythän pitäisi nimenomaan vuokria laskea kun koronan takia menee huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tulisi ainakin omistusasunnon kuukausikulut paljon kalliimmaksi kuin vuokra-asunto.
Jos ostaisin vastaavan oman asunnon niin asumiskulut olisi paljon suuremmat.
Hohhoijaa.
1. Kuka viitsii asua elämänsä pienessä kaksiossa, minä en ainakaan.
2. Asuntosi on todella vaatimaton tuolla vuokralla. Hyi.
3. Kun olet oman asuntosi maksanut, loppuelämäsi asut pelkällä vastikkeella, tai jos muutat, saat asunnostasi rahaa.
Olen ostanut ekan asuntoni 23-vuotiaana, nyt 64-vuotiaana olen ollut velaton yli 30 vuotta. On tässä ehtinyt säästä ja sijoittaa, ja koko ajan olen asunut tilavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noin pieni lyhennyssumma?
AI PIENI? PIENI? PIENIKÖ? EI OLE PIENI. Hän asuu luksslukaalissa ehkä, miehellä lainan lyhennys 140€ ja neliöitä 110. PIENI...EI OLE PIENI .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä liioittelua, että "lukitsisi asumiskulut". Jonkunlaista remonttia asuntoihin tulee tuon 10-30 vuoden aikana aina. Mutta onhan se selvä, että keskimäärin omistusasuminen tulee kannattavaksi vuokra-asumiseen nähden. Voi ajatella, että siitä asunnosta hyötyy aina sen omistaja enemmän kuin siinä asunnossa asuva.
Totta. Ainakaan asuntoyhtiössä ei oo kulut mihinkään hakattu... vastike nousee vuosittain (tosin hyvin vähän) ja kun eka isompi remontti tulee niin rahoitusvastike on kerralla enemmän kuin 100€/kk lisää kuukausikuluihin. Uudessa taloyhtiössä isompia korjauksia ei tietenkään tarvi odottaa lähitulevaisuudessa.
Ei kiitos jonkun muun omaisuuden kartuttamista asumisen vuoksi.
Minua aina naurattaa nämä köyhät, jotka hokee, ettei voi muuttaa jos omistusasunto. Voi muuttaa ja yleensä sillä muuttamiselle (asunnon myymisellä) tekee voittoa.
Jos taas asunto on pienessä kaupungissa, kuten minulla, se on yleensä hankittu loppuelämän kodiksi.
Minulla on vain tämä yksi elämä, en halua viettää tätä ahtaasti asuen jossakin vuokrakommuunissa, jossa pa. ska. sakki vaihtuu jatkuvasti tai kartuttaa jonkun muun omaisuutta loppuelämäni vuokraa maksaen.
Asun tämän elämäni tilavasti omassani, ostin ekan oman hyvin nuorena ja aina vaihtanut ilman pankin apua isompaan ja uudempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä liioittelua, että "lukitsisi asumiskulut". Jonkunlaista remonttia asuntoihin tulee tuon 10-30 vuoden aikana aina. Mutta onhan se selvä, että keskimäärin omistusasuminen tulee kannattavaksi vuokra-asumiseen nähden. Voi ajatella, että siitä asunnosta hyötyy aina sen omistaja enemmän kuin siinä asunnossa asuva.
Totta. Ainakaan asuntoyhtiössä ei oo kulut mihinkään hakattu... vastike nousee vuosittain (tosin hyvin vähän) ja kun eka isompi remontti tulee niin rahoitusvastike on kerralla enemmän kuin 100€/kk lisää kuukausikuluihin. Uudessa taloyhtiössä isompia korjauksia ei tietenkään tarvi odottaa lähitulevaisuudessa.
Missä asunnossa ei koskaan tarvitse tehdä remppaa?
Jos on asunnon omistanut pitkään, se on jo maksettu ja remppa on helppo maksaa. Omakotitaloakin pitää rempata. Samoin vuokra-asuntoa ja tasan tarkkaan vuokralainen maksaa sen rempan, mitä muuta te kuvittelette?!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos jonkun muun omaisuuden kartuttamista asumisen vuoksi.
Minua aina naurattaa nämä köyhät, jotka hokee, ettei voi muuttaa jos omistusasunto. Voi muuttaa ja yleensä sillä muuttamiselle (asunnon myymisellä) tekee voittoa.
Jos taas asunto on pienessä kaupungissa, kuten minulla, se on yleensä hankittu loppuelämän kodiksi.
Minulla on vain tämä yksi elämä, en halua viettää tätä ahtaasti asuen jossakin vuokrakommuunissa, jossa pa. ska. sakki vaihtuu jatkuvasti tai kartuttaa jonkun muun omaisuutta loppuelämäni vuokraa maksaen.
Asun tämän elämäni tilavasti omassani, ostin ekan oman hyvin nuorena ja aina vaihtanut ilman pankin apua isompaan ja uudempaan.
Juuri näin, ainoa elämä, en vietä sitä vuokraslummissa tai kartuttaen sijoittajan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalin kuuloinen? Mulla samaa tasoa. Okt 132 neliötä.
Eihän edes mikään vuokra ole noin pieni. Ja asuntolainan lyhennykset tuppaa olemaan yleensä vähän korkeampia kuin vastaavan alueen vuokrat. Jos löytää vuokran 600€/kk, se on jo saavutus.
Maksoimme kämäisestä kerrostalokaksiosta vuokraa 600€ / kk, nyt omakotitalon lyhennys korkoineen about 500€/ kk.
Missä päin näin pienet lyhennykset? Tai tietysti jos teillä oli suuri pääoma ennen lainan ottoa/pieni laina.
i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalin kuuloinen? Mulla samaa tasoa. Okt 132 neliötä.
Eihän edes mikään vuokra ole noin pieni. Ja asuntolainan lyhennykset tuppaa olemaan yleensä vähän korkeampia kuin vastaavan alueen vuokrat. Jos löytää vuokran 600€/kk, se on jo saavutus.
Asuntolainan lyhennys nyt tuppaa olemaan huomattavasti pienempi kuin vastaavan vuokrahinta. :D Ei kukaan vuokraa tappiolla ja lainarahalla niitä asuntoja usein vuokrakäyttöön hankitaan.
Oma lyhennys tuossa omakotitalossa on tosiaan se pikkusen päälle 400/kk. Vastaavan okt:n vuokrahinta on täällä 900-1200eur/kk. Samalla lailla kaikki kulut (paitsi remontit) tulisi vuokralla päälle.
Ei, vaan senhän takia joiltakin jää omistusasunto hankkimatta kun palkka ei mitenkään ole riittävän suuri lainan lyhennyksiin. Vuokran vielä pystyy maksamaan mutta lyhennyserä menisi jo liian suureksi tuloihin nähden, vaikka se kuinka olisi järkevämpää.
Ei vaan monella jää omistusasunto ostamatta, koska ei ole rahaa käsirahaan ja sitä ei saa säästettyä kun maksaa riistovuokraa. Lyhennyksiin raha riittäisi. Minäkin pystyisin lyhentäämään lainaa 1500 kuussa, kun maksan vuokraa 1100 kuussa ja säästän 400. Jotta voisin ostaa vastaavan asunnon jossa asun vuokralla tarvitsisin 60 000 omaa rahaa rahaa. Asunnon hinta n. 150 000 ja omarahoitus 40% (pankki vaatii). Käsirahan säästämiseen menee minulla 12 vuotta.
Hetkinen nyt, en oikein saanut selkoa tästä. Meneekö sinulla omarahoitus ja käsiraha sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan muut bisnekset on menneet huonosti ja sosialisoi tappiot vuokraajille.
Kuka muu voisi maksaa vuokranantajan kulut kuin vuokralainen? Missä ap:n logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää. Oma vuokranantaja (asuntosijoitusrahasto) jätti tänä vuonna vuokran tarkistamatta juurikin koronan vuoksi. Vaikka en kyllä ymmärrä miksi vuokraa pitäisi joka vuosi tarkistaa (=korottaa), eli olisivat ihan muutenkin voineet jättää sen tekemättä.
Jos kulut nousevat, kuten yleensä nousevat, niin kenen ne mielestäsi pitäisi maksaa? Vuokraus on yritystoimintaa, jossa kulut ja voitto maksatetaan vuokralaisella. Etkö ole tuota tiennyt?
Tällä hetkellä on deflaatiota ja opiskelijakaupungeissa paljon vapaita vuokra-asuntoja, kun opiskelijat asuvatkin lapsuudenkodeissaan, etätyöläisiä on häipynyt kotiseuduilleen ja työttömät halvemmille paikkakunnille. Vaihto-opiskelijoita ja vierastyöläisiä on vähemmän. Moni on pulassa airbnb-kämppänsä kanssa.
Asuntojen vuokraamisessa kysynnän ja tarjonnan suhde määrittelee sen, paljonko vuokratuottoa on mahdollista saada. Etkö ole tuota tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisin vastaavan oman asunnon niin asumiskulut olisi paljon suuremmat.Hohhoijaa.
3. Kun olet oman asuntosi maksanut, loppuelämäsi asut pelkällä vastikkeella, tai jos muutat, saat asunnostasi rahaa.Olen ostanut ekan asuntoni 23-vuotiaana, nyt 64-vuotiaana olen ollut velaton yli 30 vuotta. On tässä ehtinyt säästä ja sijoittaa, ja koko ajan olen asunut tilavasti.
Ok boomer. Inflaatio maksoi kämppäsi ja seuraavaksi siirryt maksattamaan jättieläkkeesi pätkätöissä kituuttavalla nuorisolla. Et luonnollisestikaan osaa hävetä vaan olet jopa ylpeä.
Ehkä on pitänyt lisätä taloyhtiön siivousta koronan takia. Jos vuokranantaja vetoaa koronan tuomiin lisäkustannuksiin, hänen pitää myös kertoa, mitä ne lisäkustannukset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisin vastaavan oman asunnon niin asumiskulut olisi paljon suuremmat.Hohhoijaa.
3. Kun olet oman asuntosi maksanut, loppuelämäsi asut pelkällä vastikkeella, tai jos muutat, saat asunnostasi rahaa.Olen ostanut ekan asuntoni 23-vuotiaana, nyt 64-vuotiaana olen ollut velaton yli 30 vuotta. On tässä ehtinyt säästä ja sijoittaa, ja koko ajan olen asunut tilavasti.
Miten tämä liittyy aloitukseen millään lailla? Siis joo kiva että sulla on kivaa, oliko muuta?
Tämähän on paskapuhetta mutta niin syvälle iskostunut omistusasujien mieliin, että tätä ei sellaiseksi osata erottaa. Jos ottaa vaikka asuntolainaa 100 000 euroa, tuo summa on MINIMI, jonka asunnosta joudut maksamaan. Ei suinkaan maksimi, kuten jotkut asian ymmärtävät. Omistusasujalla tulee remppaa, tulee huoltoa ja vastaavia yllättäviä kuluja, jotka voivat olla useita kymmeniä tuhansia euroja. Tietysti myös vuokra-asujan asumiskulut ovat minimi ja niitä voidaan korottaa, mutta ei kaikilla vuokra nouse vuosittain tai se nousee vain maltillisesti.