Rahariita! Mies haluaa yhteiset rahat!
Muutimme yhteen jouluna, ollaan oltu yhdessä 4v, mutta asuttu omissa asunnoissamme.
Nyt mies vaatii, että yhdistettäisi pankkitili ja kaikki rahamme olisivat yhteisiä.
Minä muutin miehen asuntoon ja maksamme vuokran ja asumiskulut puoliksi, ruokaa yritämme maksaa puoliksi mutta yhteistä tiliä ei ole.
Ja nyt mies siis vaatii sellaista, muuten ei voi kuulemma minun kanssa jatkaa koska kokee, etten haluakaan jakaa kaikkea hänen kanssaan.
Ja ai niin, kesähäät suunnitelmissa.
Tienaamme suurinpiirtein saman verran, minä (lisien takia) joskus enemmän.
Mutta en haluaisi yhteisiä rahoja.
Ja aamulla siitä tuli taas valtava riita...
Mies laittoi jääkaappiin kaksi osastoa ja jakoi maitopurkkeja "sun-mun-sun-mun" ja lähti vihaisena töihin.
Siis miten teillä on? Yhteiset vai omat rahat?
En haluaisi perua häitä
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 16:07"]
"Prosenttiosuus muuttuu tulojen suhteessa"
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Joku progressiivinen verotus? Onko teillä ennen suhdetta hyväksytetty tämä progressiivinen asteikko kummallakin osapuolella?
[/quote]
Miten hemmetin vaikea tämä on tajuta? Perheessä on tietty määrä tuloja, sanotaan vaikka 5000 euroa. Tästä toinen tienaa 3000 euroa eli 60 %, toinen 2000 euroa eli 40 %. Tällöin yhteisistä menoista maksetaan tämän prosentin mukaisesti 60-40. Jossain vaiheessa tulot voivat muuttua, toinen puolisoista jää esim. hoitovapaalle, joten perheen tulot laskevat esim. 3500 euroon, josta töissäkäyvä tienaa edelleen sen 3000 ja hoitovapaalla olija 500 euroa. Tällöin töissäkäyvän on otettava maksaakseen 85 % menoista, koska hoitovapaalla olijalla ei ole tarpeeksi tuloja.
Prosenttiosuus tarkoittaa siis sitä, että kukin maksaa sen osan yhteisistä manoista, joka vastaa hänen osuuttaan yhteisistä tuloista.
[/quote]
Tarkennetaan hieman, nettotulojen suhteita on mielekasta verrata, ei bruttotulojen.