Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahariita! Mies haluaa yhteiset rahat!

Vierailija
12.02.2014 |

Muutimme yhteen jouluna, ollaan oltu yhdessä 4v, mutta asuttu omissa asunnoissamme.
Nyt mies vaatii, että yhdistettäisi pankkitili ja kaikki rahamme olisivat yhteisiä.
Minä muutin miehen asuntoon ja maksamme vuokran ja asumiskulut puoliksi, ruokaa yritämme maksaa puoliksi mutta yhteistä tiliä ei ole.

Ja nyt mies siis vaatii sellaista, muuten ei voi kuulemma minun kanssa jatkaa koska kokee, etten haluakaan jakaa kaikkea hänen kanssaan.

Ja ai niin, kesähäät suunnitelmissa.

Tienaamme suurinpiirtein saman verran, minä (lisien takia) joskus enemmän.
Mutta en haluaisi yhteisiä rahoja.
Ja aamulla siitä tuli taas valtava riita...
Mies laittoi jääkaappiin kaksi osastoa ja jakoi maitopurkkeja "sun-mun-sun-mun" ja lähti vihaisena töihin.

Siis miten teillä on? Yhteiset vai omat rahat?
En haluaisi perua häitä

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:44"]Nyt vasta tajusin, että aloitus oli provo. Tuntuupa tyhmältä.

[/quote]

Ai on vai? Ja mitä merkitystä sillä on? Ihan hyvää keskustelua synnyttänyt ikuisuus-aihe, oli totta tai ei.

[/quote]

Keskustella tietenkin voi. Mutta minä halusin auttaa aloittajaa antamalla näkökulmia, en keskustella tästä umpikuluneesta aiheesta, missä ei ole enää mitään uutta keskusteltavaa.

Nyt tuntuu tyhmältä, että joku on leikkinyt mun auttamishalulla.

Vierailija
42/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän porukoilla ei ollut yhteistä tiliä, mutta molemmilla käyttö-oikeus toistensa tileihin. Käytännössä laskut maksoivat niin, että suurinpiirtein tasan meni lainat ja laskut. Isä tienasi kuitenkin melkein kaksi kertaa niin paljon kuin äiti, joten totta kai isä maksoi enemmän yhteisiä kuluja kuin äiti. Toisaalta äiti maksoi laskuja silloin, kun isä vielä yliopistossa kirjoitti graduansa ja vietti hauskaa opiskelijaelämää. 

Ettekö voisi avata yhteisen tilin, johon laitatte sitten rahaa, josta maksatte laskut ja ostatte ruoat, pesuaineet yms. YHTEISET jutut. 

En itse ainakaan luopuisi omasta tilistäni ja rahoistani. Voisin kyllä toiselle näyttää, että mihin rahat on mennyt, jos epäilee, että on törsännyt liikaa turhuuksiin. Toisaalta luottamus teidän välillä on niin heikkoa, että muuttaisin itse pois miehen kämpästä, peruuttaisin häät ja muutenkin miettisin koko parisuhteen järkevyyttä, jos suhteessa kränää tuo eniten RAHA! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:18"]

En naisi miestä, jolla on noin huonot neuvottelutaidot.

[/quote]

Jos menee naimisiin niin silloin jaetaan koko elämä ja kaikki omaisuus. Tai sitten ei mennä naimisiin

Vierailija
44/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 16:23"]

Meidän Perhe Oy:ssä tulot ja menot ovat yhteisiä. Yhteiset rahat ovat toimineet loistavasti vuodesta 1990. Ei ole kyllä kovinkaan monta kertaa riidelty rahasta.

[/quote]

Meillä on taas omat rahat toimineet loistavasti vuodesta 1990. Kertaakaan emme ole riidelleet rahasta. Omat rahat eivät tietenkään tarkoita sitä, että olisimme aina laittaneet kaiken tasan puoliksi, vaan sitä, että kumpikin on osallistunut yhteisiin menoihin omien tulojensa mukaan.

Minulle ajatus kokonaan yhteisistä rahoista olisi todella ahdistava. Haluan, että minulla on ns. omaa rahaa, jota voin käyttää itsenäisesti ja jota käyttäessäni minun ei tarvitse ajatella mieheni mielipidettä.

Vierailija
45/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:20"]

Missään nimessä ei kannata laittaa rahoja yhteisiksi. Tehkää taloustili josta maksatte kaikki pakolliset menot ruuasta asumiseen ja vastaavat. Jos teillä on isot tuloerot, laittaakaa rahat suhteessa palkkoihinne, eli jos menoja on kuussa 1000€ ja toinen tienaa nettona 2000€ ja toinen 2500€ niin jaatte summan esim. 450€ ja 550€ kuussa.

Yhteisissä rahoissa on aina se riski, että toinen alkaa tuhlailemaan niitä "kuin omiaan" =kohta on jättitelkkari olohuoneessa ja tili nollassa. Tai sitten toinen alkaa kyttäämään mihin raha menee, ja seuraa valitusta kuina turha 20€ huulipuna on.

Riskinä on myös se, että jos sattuu ero joskus tulemaan, niin toinen osapuoli voi viedä KAIKKI rahat sieltä (esim. lomamatkaan tai autoon tai muuhun säästetyt) eikä tuossa ole lain edessä mitään "väärää", vaikka moraalisesti tuomittavaa ehkä onkin.

[/quote]

Jossei luota siihen että eroa ei tule niin ei kannata edes naimisiin mennä. 

Kun naimisiin mennään niin pitää olla valmis jakamaan aivan kaikki asiat elämässä. Silloin ajatellaan perhettä ei itseä. 

Vierailija
46/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:47"]

En ymmärrä nro 44:n viestiä.

Jos menoja on esim. 1000€/kk ja tulot jakautuvat noin että toisella 4000€ ja toisella 200€ kuussa, niin tuossa tapauksessa 200€ tienaava maksaa 5% tuosta 1000€ (eli 50€) ja 4000€ tienaava loput eli 950€.

Lisäksi moni "yhteisten rahojen" kannattaja ei ymmärrä, ettei "omat tilit" pariskunnat laskeskele euron tarkkuudella rahojaan, vaikka se siltä saattaakin vaikuttaa. Tuon yllä olevan kaltaisessa esimerkissä en usko että kukaan alkaisia oikeasti vaatia sitä muutamaa kymppiä "taloustilille" jos toinen hoitaa lasta kotona.

Mutta ehkä näissä asioissa vaikuttaa perhetausta, jos on tottunut siihen että aina on ollut omaa rahaa, ei niitä omia rahojaan halua alkaa jakamaan kenenkään kanssa. Esim. minulle on jo vauvana avattu oma tili, jonne on laitettu esim. synttärilahja rahoja ym. vanhemmillani oli omat tilit jne. eli minulle oma tili on maailman luonnollisin asia.

Sitten taas esim. hyvä ystäväni (olemme tunteneet ekaluokasta saakka) heidän perheessään oli vanhemmilla oma tili, eikä ystäväni (tai hänen sisaruksensa) saaneet omia tilejä ennen kuin vasta täysi-ikäisinä, ensimmäisten kesätöidenkin palkat menivät vanhempien tilille (josta sitten nostivat rahat lapsille), minusta ihan älytön systeemi...

[/quote]

Sinun ei kannata naimisiin mennä koskaan. Jos menet naimisiin niin EI ole mitään sinun rahojasi vaan TEIDÄN rahat. 

Vierailija
47/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 16:23"]

Meidän Perhe Oy:ssä tulot ja menot ovat yhteisiä. Yhteiset rahat ovat toimineet loistavasti vuodesta 1990. Ei ole kyllä kovinkaan monta kertaa riidelty rahasta.

[/quote]

Samoin meillä. Rahat ovat yhteiset, mutta tilit erilliset. Minä olen toiminut käytännössä rahastonhoitajana koko liiton ajan, mutta luultavasti mieskin osaisi laskun maksaa jos olisi pakko.

Hyvin on toiminut se, että maksetaan siltä tililtä, jolla on rahaa sen kummemmin pennejä ja senttejä laskematta. Toimii paremmin silloin, että toisella on päävastuu laskujenmaksusta, mutta ehdottomasti kummankin pitäisi olla tietoisia perheen kokonaistilanteesta.

Vierailija
48/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:18"]

En naisi miestä, jolla on noin huonot neuvottelutaidot.

[/quote]

Jos menee naimisiin niin silloin jaetaan koko elämä ja kaikki omaisuus. Tai sitten ei mennä naimisiin

[/quote]

Miten tuo väite edes liittyy kommenttiini?

Se ei sitä paitsi edes pidä paikkaansa.

Vierailija
49/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika samanlaiset tulot, kun mentiin naimisiin ja itsestäänselvää oli, että rahat on yhteiset. Yhteisen pankkitilin perustaminen oli ihan ensimmäisiä toimiani avioliiton jälkeen. Enimmän osan ajasta mies on tienannut reilusti enemmän, mutta kun sain perintöä, tasasin sen meille molemmille. Reilu peli puolin ja toisin.

Tärkeintä on, että saatte sovittua yhteiset pelisäännöt, mitkä ne sitten ovatkin. Jos rahankäyttötottumukset ovat kovin erilaiset, yhteiset rahat ei välttämättä toimi. Mutta siinäkin tapauksessa rahat voisivat olla enimmäkseen yhteiset ja sitten kummallakin joku pieni osuus palkasta, minkä saa tuhlata oman maun mukaan ilman että toinen motkottaa.

Vierailija
50/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette voi tehdä niin että maksatte asumiskulut yms puoliksi, ottaisitte yhteisen tilin johon molemmat laittavat saman summan kuukausittain?

En minäkään haluaisin yhteisiä rahoja (vaikka mieheni tienaa 1000€ kuussa enemmän käteen kuin minä) koska sittenhän se tarkoittaisi että jos haluan ostaa vaikka rintsikat tai hajuvettä minun pitäisi neuvotella siitä mieheni kanssa. Vaikka olenkin naimisissa niin minulle olisi ihan absurdi idea että saisin vaikka töistä bonukset joista antaisin puolet miehelleni joka ei ole tehnyt niiden eteen mitään.

Vierailija
51/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä rahojen yhdistämisestä sitten olisi? Nähdäkseni ei mitään?

Vierailija
52/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies pistää maitopurkitkin kummallekin omiin lokeroihi hän kokee olevansa maksumiehen roolissa. Näin se vaan on. Naisilla on miljoona eri syytä miksi skippaavat maksamisen siellä ja täällä, milloin lompakko on jäänyt kotiin milloin mitäkin. Mä olen itse nainen mutten oikein ole tajunnut näiden "omat rahat"-naisten ajatuksen kulkua. Muka yhdessä maksavat juttuja mutta jossain vaiheessa vahingossa puheissa paljastuu se että mies periaatteessa maksaa kaikki yhteiset kulut ja nainen shoppailee.

Mun mies halusi laittaa rahat yhteen juuri ennen naimisiin menoa ja niin tehtiin. Hän haluaa toki tietää mihin perheen rahat menevät ja kuinka paljon sitä kuluu, samoin minä. En muista milloin hän olisi nostanut tililtä rahaa monen vuoden aikana, tili ja laskut ovat jääneet mun huolehdittaviksi, teen sen mielelläni.

Vierailija
53/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:41"]

Tää on ikuisuuskeskustelu, ja monta oikeaa tapaa hoitaa asia. Mutta lain mukaan puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan.

Tuli vain mieleeni eräs ystäväpariskunta, joilla oli täysin omat rahat (olivat siis naimisissa ja lapsiakin oli siunaantunut). Vaimo tuskaili kotihoidontuella, kuinka tylsää on pyytää mieheltä rahaa ruokakaupassa käyntiin. Eipä hän sitten pitkään voinutkaa olla lasten kanssa kotona, kun hänen osuutensa lainastakin oli jollain maksettava. Ja valitti, kun mies ei maksa lasten vaatteita vaan ne menevät aina hänen palkastaan.

MOnen syyn vuoksi sitten erosivat. Taloudellisesti tämä oli hänelle lottovoitto. Nainen onnistui eroriidoissa vaatimaan miehen suvun maatilaa, josta sitten appiukko lunasti hänet ulos. Näin hän sai ostettua itselleen oman velattoman uuden asunnon. Lisäksi mies, jolla on hyvät tulot, maksaa suuret elarit joka kuukausi.

Ero olikin sitten aika paha ja katkera.

[/quote]

Kyllähän nainen aina osaakin vaatia itselleen kuulumatonta omaisuutta itselleen. Miettikää kuinka törkeä Mies olisi, jos vaatisi vaimon kotipaikkaa itselleen?

Vierailija
54/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja S-pankissa yhteinen tili. Toimii hyvin. On ajateltu, että jos toiselle sattuu jotain, niin toisella on oma tili turvana. Erota ei tietenkään aiota. Tuonne yhteiselle tilille laitetaan vähän miten sattuu, ei sitä sen kummemmin ajatella ja siltä ostetaan ruokaa sekä tankataan. Muut laskut on jaettu vähän sen mukaan kellä on tilipäivä milloinkin, kun se sattuu meille eri aikaan. 

Vierailija
55/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:41"]

Tää on ikuisuuskeskustelu, ja monta oikeaa tapaa hoitaa asia. Mutta lain mukaan puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan.

Tuli vain mieleeni eräs ystäväpariskunta, joilla oli täysin omat rahat (olivat siis naimisissa ja lapsiakin oli siunaantunut). Vaimo tuskaili kotihoidontuella, kuinka tylsää on pyytää mieheltä rahaa ruokakaupassa käyntiin. Eipä hän sitten pitkään voinutkaa olla lasten kanssa kotona, kun hänen osuutensa lainastakin oli jollain maksettava. Ja valitti, kun mies ei maksa lasten vaatteita vaan ne menevät aina hänen palkastaan.

MOnen syyn vuoksi sitten erosivat. Taloudellisesti tämä oli hänelle lottovoitto. Nainen onnistui eroriidoissa vaatimaan miehen suvun maatilaa, josta sitten appiukko lunasti hänet ulos. Näin hän sai ostettua itselleen oman velattoman uuden asunnon. Lisäksi mies, jolla on hyvät tulot, maksaa suuret elarit joka kuukausi.

Ero olikin sitten aika paha ja katkera.

[/quote]

Mutta elatusvelvollisuus ei kata mitään muuta kuin minimin. Ei siis tarvitse maksaa puolison liikuntasalikorttia, kosmetologia, uusia kenkiä tai kivaa naamarasvaa. Riittää, että puolisolla on katto pään päällä ja perusruokaa. Elatusvelvollisuus ei tarkoita, että rikas tarjoaa puolisolle sen elintason, mihin rahansa riittävät vaan sen, millä tulee toimeen.

Vaikka mies reissaisi 5-10 kertaa vuodessa lomalla ulomailla, ei vaimolla ole mitään oikeutta vaatia itselleen samaa miehen rahoilla.

Vierailija
56/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:11"]

Muutimme yhteen jouluna, ollaan oltu yhdessä 4v, mutta asuttu omissa asunnoissamme.
Nyt mies vaatii, että yhdistettäisi pankkitili ja kaikki rahamme olisivat yhteisiä.
Minä muutin miehen asuntoon ja maksamme vuokran ja asumiskulut puoliksi, ruokaa yritämme maksaa puoliksi mutta yhteistä tiliä ei ole.

Ja nyt mies siis vaatii sellaista, muuten ei voi kuulemma minun kanssa jatkaa koska kokee, etten haluakaan jakaa kaikkea hänen kanssaan.

Ja ai niin, kesähäät suunnitelmissa.

Tienaamme suurinpiirtein saman verran, minä (lisien takia) joskus enemmän.
Mutta en haluaisi yhteisiä rahoja.
Ja aamulla siitä tuli taas valtava riita...
Mies laittoi jääkaappiin kaksi osastoa ja jakoi maitopurkkeja "sun-mun-sun-mun" ja lähti vihaisena töihin.

Siis miten teillä on? Yhteiset vai omat rahat?
En haluaisi perua häitä

[/quote]

Ähh, tyhmä provo

Kuka ennen yhteenmuuttoa ei puhu tuollaisista. Kokeile parempaa tarinaa illan ratoksi

Miksi nämä aina muuten on niin teennäisen oloisia

Vierailija
57/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tilit, mutta yhteiset rahat. Mies maksaa kaikki laskut. Minä maksan ruuat ja huonekalusteet. Mies ostaa vielä ruokaa jos on tarvis. Tosin rahaa ei mulle anna koska tuhlaan kaikki aika turhaankin ja hyvä niin.

Vierailija
58/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:38"]

Minustakaan ei olisi tuohon, että yksi yhteinen tili... Sen ymmärrän, että on yhteinen tili ja vaikka rahat olisivatkin yhteisiä niin... 

No. Minä olenkin minä ja elän tällä hetkellä ilman miestä elämässäni. Ja silti minulla on kolme tiliä ja lapsilla on omat pankkitilinsä. Mun rahankäyttö ei vaan pysy hanskassa, jos rahat on yhdellä tilillä, mutta kun on se käyttötili, elaritili ja säästötili niin toimii.

Mun tapa on sellainen, että suurin osa tuloista menee käyttötilin kautta säästötilille, mistä sitten maksan itselleni ruokarahaa. Olen muuten ihan fiksu ihminen, mutta jostain syystä mun (käyttö)tilin saldon pitää olla jatkuvasti lähellä nollaa, muuten ajattelen että sitä rahaa on törsättäväksi asti.

Ja sitten ostan jotain turhaa - tuplamielenpahoitus turhasta ja rahanmenosta.

Olen neljänkymmenen ja ainoastaan näin saan pidettyä raha-asiat kurissa, eli säästöönkin jää jotain.

[/quote]

Erittäin hyvä asia. Tästä olisi paljon monella opittavaa. Tiedostat heikkouden ja olet keksinyt siihen ratkaisun. On mielestäni erittäin kummallista, että moni tiedostaa heikkouden mutta ei viitsi tai jaksa etsia ongelmaan ratkaisua. Sina olet nahnyt hiukan vaivaa ja loytanyt sen, se on aidosti erittain hienoa. PS: tama ei ole mitaan ironiaa tms diipadaapaa

Vierailija
59/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin yhteiset meillä. Melkein koko tili laitetaan yhteiselle ja jätetään vain ruokakauppa rahat. Yhteisestä maksetaan sitten kaikki laskut. Vaikka mies sai veronpalautuksia lähemmäs 1500 ja minä 400,meni ne kaikki koko perheen käyttöön.

Vierailija
60/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:05"]Täysin yhteiset meillä. Melkein koko tili laitetaan yhteiselle ja jätetään vain ruokakauppa rahat. Yhteisestä maksetaan sitten kaikki laskut. Vaikka mies sai veronpalautuksia lähemmäs 1500 ja minä 400,meni ne kaikki koko perheen käyttöön.

[/quote]

Meidän perheessä ollaan Me,eikä sä,mä ja lapset.