Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahariita! Mies haluaa yhteiset rahat!

Vierailija
12.02.2014 |

Muutimme yhteen jouluna, ollaan oltu yhdessä 4v, mutta asuttu omissa asunnoissamme.
Nyt mies vaatii, että yhdistettäisi pankkitili ja kaikki rahamme olisivat yhteisiä.
Minä muutin miehen asuntoon ja maksamme vuokran ja asumiskulut puoliksi, ruokaa yritämme maksaa puoliksi mutta yhteistä tiliä ei ole.

Ja nyt mies siis vaatii sellaista, muuten ei voi kuulemma minun kanssa jatkaa koska kokee, etten haluakaan jakaa kaikkea hänen kanssaan.

Ja ai niin, kesähäät suunnitelmissa.

Tienaamme suurinpiirtein saman verran, minä (lisien takia) joskus enemmän.
Mutta en haluaisi yhteisiä rahoja.
Ja aamulla siitä tuli taas valtava riita...
Mies laittoi jääkaappiin kaksi osastoa ja jakoi maitopurkkeja "sun-mun-sun-mun" ja lähti vihaisena töihin.

Siis miten teillä on? Yhteiset vai omat rahat?
En haluaisi perua häitä

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ikuisuuskeskustelu, ja monta oikeaa tapaa hoitaa asia. Mutta lain mukaan puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan.

Tuli vain mieleeni eräs ystäväpariskunta, joilla oli täysin omat rahat (olivat siis naimisissa ja lapsiakin oli siunaantunut). Vaimo tuskaili kotihoidontuella, kuinka tylsää on pyytää mieheltä rahaa ruokakaupassa käyntiin. Eipä hän sitten pitkään voinutkaa olla lasten kanssa kotona, kun hänen osuutensa lainastakin oli jollain maksettava. Ja valitti, kun mies ei maksa lasten vaatteita vaan ne menevät aina hänen palkastaan.

MOnen syyn vuoksi sitten erosivat. Taloudellisesti tämä oli hänelle lottovoitto. Nainen onnistui eroriidoissa vaatimaan miehen suvun maatilaa, josta sitten appiukko lunasti hänet ulos. Näin hän sai ostettua itselleen oman velattoman uuden asunnon. Lisäksi mies, jolla on hyvät tulot, maksaa suuret elarit joka kuukausi.

Ero olikin sitten aika paha ja katkera.

Vierailija
22/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas se hassu olettamus, että yhteinen tili tarkoittaa sitä, että tiliotteita kytätään ja sitten nipotetaan joka ikisestä ostoksesta.

Meillä on yksi yhteinen tili eikä omia tilejä. Koskaan ei mies ole tiliotetta sillä silmällä tutkinut, että mihin akka on tuhlannut rahaa. Eikä ole tiliotteen tai yhteisen tilin perusteella valittanut ostoksistani.

Liiton alussa kyllä pari kertaa sanoi jostain mun uudesta vaatteesta. Mutta se ei liittynyt mihinkään tileihin, vaan kun esittelin, että katso kun löysin hienon paidan, niin sanoi mun tuhlanneen rahaa. Siten opetin tuolle naisiin tottumattomalle, että naiset ostaa pari kertaa vuodessa jonkin uuden rievun, ja se on ihan normaalia ja miehen on se hyväksyttävä. On nyt oppinut hyväksymään.

Mutta noilla sanomisilla ei tosiaan ollut mitään tekemistä yhteisen tilin kanssa. Samalla tavalla olisin hienon löytöni esitellyt, vaikka meillä olisi ollut erilliset rahat. Ja samalla tavalla mies olisi kauhistunut, että voiko joku paita maksaa yli kympin!

Yhteisiin rahoihin liittyy tässäkin ketjussa pelkoja, jotka eivät välttämättä ole todellisia. Toki joku voi kytätä tiliotteetkin, mutta varmaan sellainen kyttääjä halutessaan löytää ne tiliotteet jostain vaimon mapista, vaikka rahat olisivat erillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:23"]

Yhteinen taloustili, johon molemmat laittaa SAMAN %-MÄÄRÄN tuloistaan. Sitten kun on hoitovapaalla tms, on reilu peli edelleen. Oma tili täytyy ihmisellä olla.

[/quote]

Jos on isot tuloerot, niin kyllä tämäkin on outo asetelma. Jos se %-osuus olisi vaikkapa 70 % ja tulot toisella 4000 ja toisella hoitovapaalla 200, niin toiselle jäisi omaan käyttöön 1200 ja toisella 60. Jos sillä hoitovapaalla olevalla on lääkärikuluja, lääkemenoja yms. niin ei tuo riitä edes pakollisiin juttuihin.

[/quote]

Olen perheetön ja lapseton, mutta minusta kuulostaisi oudolta, että hoitovapaalla sen toisen tulot on vain joku onneton valtion avustus. Tällainen on yhteisen perheen poikkeustilanne, jolloin aidosti tulee olla yhteiset rahat. Muulloin voi sitten sooloilla enemnmän.

Vierailija
24/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:36"]

14 neuvo siitä että laskut maksaa se kumpi ehtii on aivan idiootti. Minä en ikinä "ehtisi" ensin, jos kerran se toinen sitten laskut hoitaa.

[/quote]

No sehän on ihan teidän oma tappio, ettei suhteenne eikä liittonne toimi kunnolla ettekä voi luottaa siihen, että homma hoituu tasapuolisesti. Ikävä juttu. Ongelmia näkyvissä ennen pitkää. 

[/quote]

Milloinkahan se enenpitkää tulee... 20v mennyt...vielä ei näy.

Ennustaisin ennemmin ongelmia niille. jotaka hoitaa raha-asiansa tuollaisella "maksa sä jos jaksat" -hälläväliasenteella. Meillä on aika paljon tarkemmat speksit sille kuka maksaa mitäkin ja milloin :)

[/quote]

No, me ollaan oltu naimisissa 24 vuotta ja yhdessä 32 ja meillä tämä periaate toimii tosi hyvin. Kummatkin tienaamme yhtä hyvin, tiedämme menot ja keskustelemme yhteisistä investoinneista.  Jos toinen olisi tuhluri tai kitupiikki ja/tai talous viimeistä senttiä myöten viritetty,  ei se tietenkään toimisi. 

Vierailija
25/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta tajusin, että aloitus oli provo. Tuntuupa tyhmältä.

Vierailija
26/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nro 44:n viestiä.

Jos menoja on esim. 1000€/kk ja tulot jakautuvat noin että toisella 4000€ ja toisella 200€ kuussa, niin tuossa tapauksessa 200€ tienaava maksaa 5% tuosta 1000€ (eli 50€) ja 4000€ tienaava loput eli 950€.

Lisäksi moni "yhteisten rahojen" kannattaja ei ymmärrä, ettei "omat tilit" pariskunnat laskeskele euron tarkkuudella rahojaan, vaikka se siltä saattaakin vaikuttaa. Tuon yllä olevan kaltaisessa esimerkissä en usko että kukaan alkaisia oikeasti vaatia sitä muutamaa kymppiä "taloustilille" jos toinen hoitaa lasta kotona.

Mutta ehkä näissä asioissa vaikuttaa perhetausta, jos on tottunut siihen että aina on ollut omaa rahaa, ei niitä omia rahojaan halua alkaa jakamaan kenenkään kanssa. Esim. minulle on jo vauvana avattu oma tili, jonne on laitettu esim. synttärilahja rahoja ym. vanhemmillani oli omat tilit jne. eli minulle oma tili on maailman luonnollisin asia.

Sitten taas esim. hyvä ystäväni (olemme tunteneet ekaluokasta saakka) heidän perheessään oli vanhemmilla oma tili, eikä ystäväni (tai hänen sisaruksensa) saaneet omia tilejä ennen kuin vasta täysi-ikäisinä, ensimmäisten kesätöidenkin palkat menivät vanhempien tilille (josta sitten nostivat rahat lapsille), minusta ihan älytön systeemi...

Vierailija
27/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 neuvo siitä että laskut maksaa se kumpi ehtii on aivan idiootti. Minä en ikinä "ehtisi" ensin, jos kerran se toinen sitten laskut hoitaa.

Eli ap nyt miehensä kanssa neuvottelemaan: mitkä on yhteisiä menoja, mitkä eivät, säästättekö johonkin ja mihin kumpikin haluaa "tuhlata". Sen mukaan sitten 1 yhteinen tili ja omat lisäksi tai jotain muuta. Ja kannattaa jo nyt ottaa puheeksi ne hoitovapaat ja työttömyydet kun toisen tulot on käytännössä nolla.

[/quote]No sinä et taida ollakan naimisissa rakkauden vaan rahan takia.

Vierailija
28/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:44"]Nyt vasta tajusin, että aloitus oli provo. Tuntuupa tyhmältä.

[/quote]

Ai on vai? Ja mitä merkitystä sillä on? Ihan hyvää keskustelua synnyttänyt ikuisuus-aihe, oli totta tai ei.

Vierailija
29/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa voi olla omat tilit, vaikka talous olisi yhteinen. Vaikka meillä on yhteinen talous, en koe, että minulla ei olisi omaa rahaa. Voin tililtäni ostella ihan mitä vaan haluan.

Ja kun nro 52 nyt veti ton hoitovapaa esimerkin ja sen, että % osuus ei olisikaan sama, niin muutellaanko sitä % osuutta aina, jos tulot muuttuu? Eihän silloin enää makseta samassa suhteessa niin kuin joku tuolla aiemmin esitti.

Vierailija
30/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48, ei, kyllä se on toimiva ratkaisu se yhteinenkin tili, ja aika samanlainen kuin tämä meidän systeemi (omat tilit plus yhteinen tili).

Vaatii vaan sitä, että kumpikaan ei ole ahne/saita ja kontrolloiva luonne. Koska ap nyt vasta on aloittamassa yhteistä elämää miehensä kanssa, on aika mahdoton tietää, olisiko mies ahne/saita ja kontrolloiva. Yhteistä tiliä on hiton paljon helpompi kytätä, kupata ja kontrolloida kuin erillisiä, tiliotteitahan nimittäin ei kyllä enää ainakaan minun OP-pankkini ole lähetellyt vuosikausiin. Tilitietoni ovat numerotunnusten takana netissä, ei  muualla - joten niitä ei kyllä mies kykene kontrolloimaan, vaikka sattuisi tahtomaankin (ei tosin tahdo, mutta ap ei voi omastaan olla vielä varma).

Joten jos ap on asiasta epävarma kuten aloituksestaan voi päätellä, tuo yhteinen tili plus erilliset tilit on kumminkin varmin tapa edetä, eiköstä vaan? Myöhemmin voi sitten luopua erillistileistä, jos siltä tuntuu. Minimoi siten vähän niitä riidanaiheita...

-35-

Vierailija
31/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosenttiosuus muuttuu tulojen suhteessa. Jos ollaan vuosikymmeniä yhdessä, niin tottakai tuossa ajassa eläntilanteet muuttuvat, saatetaan esim. opiskella, saada lapsia, muuttaa ulkomaille toisen työn perässä, jäädä työttömiksi, sairastua, ehkä toinen jää aiemmin eläkkeelle jne. mitkä vaikuttavat siihen kuka tienaa enemmän/vähemmän ja missä suhteessa (eli onko tulot n.50/50 vai tienaako toinen 10 kertaa sen mitä toinen jne.)

Vierailija
32/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

57=52

Vierailija
33/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:52"]

Eli ap nyt miehensä kanssa neuvottelemaan: mitkä on yhteisiä menoja, mitkä eivät, säästättekö johonkin ja mihin kumpikin haluaa "tuhlata". Sen mukaan sitten 1 yhteinen tili ja omat lisäksi tai jotain muuta. Ja kannattaa jo nyt ottaa puheeksi ne hoitovapaat ja työttömyydet kun toisen tulot on käytännössä nolla.

[/quote]No sinä et taida ollakan naimisissa rakkauden vaan rahan takia.

[/quote]

No enhän minä ole naimisissa ensinkään :) Taloudesta kyllä löytyy lapsi ja hänen isänsä. Mulle on jo monta sukupolvea naisia tolkuttanut, että naisen (niinkuin nykypäivänä sen miehenkin) on hyvä olla itsenäinen ja omillaan toimeen tuleva. Ja kun kummatkin pärjää omillaan, perhe pärjää todella hyvin. Se kumppani ja yhteinen elämä on silloin pelkkä plussaa sen oman elämän lisäksi. Minä en lakkaa olemasta minä, vaikka olenkin osa tätä perhettäni.

Isä puolestaan opetti huolehtimaan rahasta. Pitää tietää mitä on, mitä tulee ja mihin menee; ihan perusasioita. Joten mielestäni olisin epäonnistunut tässä, jos laskun tullessa ensinnäkin av:n tapaan yllättyisin siitä että se tuli, en edes tietäisi millä sen maksan vai maksaisiko mies tällä kertaa.

Hoitovapaat ja sellaiset on sitten poikkeustilanteita, niissä nopeasti punnitaan se parisuhteen tila, prioriteetit ja tahto elää yhdessä. Tietysti sellaiset asiat on parempi käydä läpi jo ennen kuin ehkäisystä luovutaan.

Yksi äitini lempiopetus vielä: mitei tarkkaan kenen kanssa lapsia teet, siitä miehestä et ikinä pääse eroon.

Vierailija
34/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden takiako olet valmis naimisiin tuollaisen paskan kanssa?

Vierailija
35/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Prosenttiosuus muuttuu tulojen suhteessa"

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Joku progressiivinen verotus? Onko teillä ennen suhdetta hyväksytetty tämä progressiivinen asteikko kummallakin osapuolella?

Vierailija
36/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että yhteiset rahat kelpaa vaan jos miehellä on enemmän. Luuserit!

Vierailija
37/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kulutustottumukset ovat suunnilleen samat ja luottamus pelaa, yhteinen tili voi olla hyvä, varsinkin jos toinen tienaa paljon enemmän kuin toinen. En kuitenkaan suostuisi yhteistiliin ennen avioliittoa.

Teillä ei nähdäkseni ole tarvetta yhteiselle tilille, koska tienaatte suunnilleen saman verran. Jaatte vain kulutkin suunnilleen tasan. Tai avaatte yhteisen taloustilin, kuten joku ehdottikin.

Meillä molemmilla on omat tilit. Maksan suurimman osan kaikista kuluista, koska tienaan paljon paremmin kuin mies. Mies ostelee välillä ruokaa, maksaa kahvilassa/ravintolassa, ostaa omat työ- ja harrastusjuttunsa ja vastaa autovakuutuksista ja huoltokuluista. Meillä tämä toimii hyvin, koska kumpikin on järkevä rahankäyttäjä emmekä näe tarpeelliseksi riidellä rahasta. Joskus myös siirrän rahaa miehen tilille, jos tulee jotain yllättävää, kuten isompi autonkorjaus.

Vierailija
38/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää joku kompromissi.

Meillä toimii hyvin omat tilit ja yksi yhteinen tili.

Laskujen suhteen olemme tehneet niin, että se maksaa jolla on rahaa. Minä makselin vain pieniä laskuja ollessani lasten kanssa kotona, nyt kun olen töissä makselen enemmän.

Ei meistä olisi elämään niin, että kaiken pitää mennä just puoleksi. Sisareni eli sillä tavalla hetken miehensä kanssa. Surkeastihan se toimi kun lapsia alkoi tulla. Onneksi älysivät muuttaa systeemiä eikä enää tarvitse huonompi tuloisen tuskailla miten maksaa lainan lyhennyksen.

Vierailija
39/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Perhe Oy:ssä tulot ja menot ovat yhteisiä. Yhteiset rahat ovat toimineet loistavasti vuodesta 1990. Ei ole kyllä kovinkaan monta kertaa riidelty rahasta.

Vierailija
40/161 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:47"]

En ymmärrä nro 44:n viestiä.

Jos menoja on esim. 1000€/kk ja tulot jakautuvat noin että toisella 4000€ ja toisella 200€ kuussa, niin tuossa tapauksessa 200€ tienaava maksaa 5% tuosta 1000€ (eli 50€) ja 4000€ tienaava loput eli 950€.

Lisäksi moni "yhteisten rahojen" kannattaja ei ymmärrä, ettei "omat tilit" pariskunnat laskeskele euron tarkkuudella rahojaan, vaikka se siltä saattaakin vaikuttaa. Tuon yllä olevan kaltaisessa esimerkissä en usko että kukaan alkaisia oikeasti vaatia sitä muutamaa kymppiä "taloustilille" jos toinen hoitaa lasta kotona.

Mutta ehkä näissä asioissa vaikuttaa perhetausta, jos on tottunut siihen että aina on ollut omaa rahaa, ei niitä omia rahojaan halua alkaa jakamaan kenenkään kanssa. Esim. minulle on jo vauvana avattu oma tili, jonne on laitettu esim. synttärilahja rahoja ym. vanhemmillani oli omat tilit jne. eli minulle oma tili on maailman luonnollisin asia.

Sitten taas esim. hyvä ystäväni (olemme tunteneet ekaluokasta saakka) heidän perheessään oli vanhemmilla oma tili, eikä ystäväni (tai hänen sisaruksensa) saaneet omia tilejä ennen kuin vasta täysi-ikäisinä, ensimmäisten kesätöidenkin palkat menivät vanhempien tilille (josta sitten nostivat rahat lapsille), minusta ihan älytön systeemi...

[/quote]Eiköhän kuule jokaisella yhteisten tilien käyttäjillä ole entuudestaan jo kokemusta myös omista tileistä.