Milloin nukahdat/heräät luonnollisesti?
Eli jos unohdetaan yhteiskunnan pakottaman vrk-rytmi ja voit mennä nukkumaan ja herätä ihan kun parhaalta tuntuu.
Itsellä paras uniaika on 01.00-10.00 välillä. Yhdeltä yöllä alkaa nukahtamaan aika luonnollisesti ja kymmeneltä voi nousta sängystä pirteänä ilman tuskaista väsymystä.
Talviaika tietenkin surkea tähän liittyen. Valoa 8-16 ja pari tuntia menee heti hukkaan. 9 tuntia hereilläoloajasta menee pimeydessä. Olispa kesäaika vuoden ympäri...
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
11-7.
Siis klo 23 - 7.
23-07. Talviaika on kyllä tosi syvältä, ehtisin nauttia valosta paljon paremmin jos olisi kesäaika.
21-06. Usein kyllä valvon kymmeneen, kun nukkumaan meneminen ysiltä tuntuu niin aikaiselta.
02-11 olis mun luonnollinen rytmini.
Nyt pakotettuna se menee 01-06
-nimim. aina väsynyt
Herään luonnollisesti n. 8,5-10 tuntia nukkumaanmenosta, ihan nukkumaanmenoajasta riippumatta. Viimeisen kahden viikon sisään olen nukkunut mm. klo 21-06, 24-10 ... ja nyt viime”yönä” 10-18:30.
Varmaan ns. ”ideaali” itselleni olisi klo 04-13.
Siinä klo 22 sammun, herään 6:55 sammuttamaan herätyskellon ennen kuin se soi.
Kiitos Finnairin tulevan konkurssin, nukun nyt yöt ilman lentomelua illasta aamuun ilman katkoksia.
22-04 ihan metsästä tää normaaliaika.
Nukkumaan noin 00:00 ja hereille siinä 9:00 aikaan, parasta! Onneksi töissä usein iltavuoroa, sopii mulle ja mun rytmille. Herätyskelloa INHOAN ylikaiken!!
02.00-11.00
Iltavuorojen aikaan voi valvoa ja nukahtaa miten itselle on luonnollista. Aamuihinkin kyllä aina herään, joskus jopa ennen kelloa, mutta olo kuin jyrän alle jääneellä vaikka olisin nukkunut yli 8h 😀 ja pakko ottaa töiden jälkeen pikku unet. Jännä juttu. Sama juttu kesät talvet.
02:30-07:30...08:30 vaihtelee jonkin verran. Päivän tapahtumat vaikuttavat unen tarpeeseen.
23-24 nukkumaan ja herätys 7-10 välillä on aikalailla ihanteellinen.
Vierailija kirjoitti:
00-02 nukahdan ja 06-07 herään
Niin ja aika pitkiä unia ihmisillä näköjään. Onko minulla keskimääräistä pienempi unentarve vai onko vastaajiin sattunut keskimääräistä enemmän nukkuvia?
Sama
24-09