Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kananmunia käytät?

Vierailija
10.02.2014 |

Tavallisia/vapaata/luomua? L/M kokoa? Valkoisia/Ruskeita?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan miehen munia, miehen elinolot minulle tärkein kriteeri. Värillä ei periaatteessa väliä, käytännössä yleensä valkoinen.

Vierailija
42/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain luomukanoilla on edes jonkinverran tilaa. Vapaan kanan munat ovat ihan rääkkäystä verrattuina luomuun. Ostan vain luomumunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:30"]

aijai... kerrankin pääsen "loistamaan"

Ruskeita luomumunia. Omasta kanalasta joten olen 100% varma että on luomua ja kanoilla hyvät oltavat :) Meillä kanoista osa munii talvellakin. Yleensä kanat pitävät taukoja munimisesta.

[/quote]

Muuten, voitko vahvistaa sen tiedon, että luomumerkinnän saanti vaatii kanaloissa myös enemmän tilaa per kana kuin esim. vapaille kanoille tulee olla? Itse olen ostanut vain luomumunia tämän takia.

Olen myös asunut ulkomailla, ja saanut munia tutulta "harrastelijamaanviljelijältä", jolta aina silloin tällöin katosi pihalla vapaana tepastellut kananen ketun suihin. Ne vasta hyviä olivat! Alueen kanat ovat muutenkin olleet kuuluisia jo keskiajalta, ne mainitaan jossain Danten teksteissä. 

[/quote]

http://www.sey.fi/elaintietoa/tuotantoelaimet/siipikarja/tietoa_eri_kananmunista tuossa on nuo eri luokitukset. Eli jos nyt noita vertaa vaikka meidän kanojen elämään niin kanoja löytyy 17,joista 10 on munivia(7 on teinejä eli viime kesän poikasia jotka kanat ovat itse munineet,hautoneet ja hoitaneet ilman hautomokoneita) ja lisäksi niillä on 2 kukkoa jotka pitävät kanat komennossa. 

Mielestäni nuo luomukanalat ovat usein täysin kukottomia ja todella isoja. Varmasti kaupan munista kuitenkin parhaita. Jotta saa luomu kriteerin munille on tilaa oltava tuo tietty määrä ja rehun yms. täytyy olla tietynlaista eli luomua. Kanojen pitää päästä myös ulkoilemaan, mutta en tiedä että onko ulkoilu alueen kokoa määritetty millä tavalla. Meillä nuo hörhöt tulivat aamulla käppäilemään ulos kun kävin ruokkimassa :)

ohiksena vielä. Kyllähän luomu muniakin löytyy valkoisena. Jos kana on valkoinen siitä tulee valkoisia munia eli ei se väri kerro että onko luomua vai ei :) -6-

Vierailija
44/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan luomumunia (valkoisia) suoraan tilalta.  Maksaa varmaan saman verran kun häkkikanalan tms. munat kaupassa.

Vierailija
45/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:11"]Porukoilla häkkikanala,joten sieltä saan tuoreet munat aina.hyviä ja pitkään säilyy.

[/quote]

Eikös häkkikanalat jo kielletty ;)

[/quote]

on ne vieläkin häkkikanaloita,sinne vaan piti tehä muutoksia ja virikkeitä eu:n mukaan.iha häkeissä edelleen ovat!

Vierailija
46/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina halvimpia. Meillä menee jopa 40 munaa viikossa.

Vierailija
47/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kananmunia. Niiden tilalla leipomuksissa mieheni spermaa. En leivo vieraille eikä ole lapsia.

Vierailija
48/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimpia, merkistä viis. 

Vierailija
49/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:09"]

Luomu- tai virikekanalan munia. Värillä ja koolla ole merkitystä. Pääasiassa kyllä luomumunia tulee ostettua. Halvimpia euroshoppereita ei ikinä!

[/quote]

Eikös virikekanalat ole epäeettisimpiä edelleen sallittuja? "vapaillakin" kanoilla on enemmän tilaa.

[/quote]

virikekanala on häkkikanala,häkit vain hieman isompia ja niissä esim.hiekkapeti Ym.mutta häkkikanala edelleen.

Vierailija
50/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vastaan luomu. Aina.
Mahtavaa, että näin moni täällä valitsee eettisesti kestävän vaihtoehdon!

Ja köyhälle työttömälle vinkiksi (itse toisinaan samassa jamassa) että luomumuniin on hyvin varaa työttömälläkin jos oikein syynää ruokalaskua ja ottaa turhat pois. Muniahan ei tarvitse syödä joka päivä.

Vierailija
51/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 19:19"]

Vain luomukanoilla on edes jonkinverran tilaa. Vapaan kanan munat ovat ihan rääkkäystä verrattuina luomuun. Ostan vain luomumunia.

[/quote]

Aijaa? :( Oon aina luullu, että vapaan kananmunat on eettisesti hyviä :( Katoin joskus dokkaria, missä vapailla kanoilla oli jalkapalloja ja muita viihdykkeitä siellä "kentällä" :D Mutta nnko niillä sittenkin heikot olot? :/

Vierailija
52/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimpia mahdollisia, joten varmaan häkkikanojen munia. Ei ole varaa luomumuniin, ja syön munia usein, koska ovat niin halpa proteiinin lähde.

Vierailija
53/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomumunia aina. Suunnitelmissa on oma kanala, kun tämä lapsi- ja remonttihomma tästä vähän helpottaa (ensi kesänä syntyy toinen lapsi ja sitä seuraavana kesänä on keittiöremontti).

Vierailija
54/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kanan munia. En muista merkkiä enkä väriäkään. Mutta aina vapaan kanan munia kuitenkin.

Vierailija
55/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaita häkkikanalamunia. Vähemmän raskasmetalleja kuin vapaan kanan tai luomu kananmunissa. Ovat paljon terveellisempiä lapsille.

Vierailija
56/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomumunia kun niin harvoin ostan. Ajattelen niitä kanaparkoja siellä häkeissä. Asiassa ei tosin logiikkaa kun ainakin kerran vkossa ostan broilerinlihaa kuitenkin...vituttaa, ettei luomukanaa saa kaupasta.

Vierailija
57/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina luomumunia. Jos minulla ei ole mielestäni varaa maksaa niistä, en osta kananmunia ollenkaan.

Eettiset valinnat on hyvä aloittaa kananmunahyllyn luona, niin suora vaikutus sillä on munijan elinoloihin ja elämänlaatuun.

Vierailija
58/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 00:48"]

Puhtaita häkkikanalamunia. Vähemmän raskasmetalleja kuin vapaan kanan tai luomu kananmunissa. Ovat paljon terveellisempiä lapsille.

[/quote]

...koska luomukanojen ruokaan lisätään raskasmetalleja? Joo-o...

Vierailija
59/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kanan munia.

Vierailija
60/61 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomumunia. Joskus harvoin vapaan kanan, jos kaupasta on luomut loppu (Alepoissa joskus on).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan