Mitä kananmunia käytät?
Tavallisia/vapaata/luomua? L/M kokoa? Valkoisia/Ruskeita?
Kommentit (61)
Luomu- tai virikekanalan munia. Värillä ja koolla ole merkitystä. Pääasiassa kyllä luomumunia tulee ostettua. Halvimpia euroshoppereita ei ikinä!
Porukoilla häkkikanala,joten sieltä saan tuoreet munat aina.hyviä ja pitkään säilyy.
Aina ostan vapaankanan munia! Se on ainut kriteerini, joka pakkauksesta selviää. Tai no, kotimaisuus olisi toinen kriteeri, mutta en muista nähneeni ulkomailta tuotuja kananmunia.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:09"]
Luomu- tai virikekanalan munia. Värillä ja koolla ole merkitystä. Pääasiassa kyllä luomumunia tulee ostettua. Halvimpia euroshoppereita ei ikinä!
[/quote]
Eikös virikekanalat ole epäeettisimpiä edelleen sallittuja? "vapaillakin" kanoilla on enemmän tilaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:11"]Porukoilla häkkikanala,joten sieltä saan tuoreet munat aina.hyviä ja pitkään säilyy.
[/quote]
Eikös häkkikanalat jo kielletty ;)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:00"]
Ruskeita luomumunia. Minulle kanojen elinolot on tärkein kriteeri.
[/quote]
meinaatko että ruskeat kanat elävät paremmin kuin valkoiset? Heh heh, vai miksi värillä on väliä?
[/quote]
Kun ei täältä muita luomumunia saa, siksi. Luomut on aina ruskeita, harvoin onkaan muun värisiä tarjolla missään. (Asun ulkomailla)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:11"]
Porukoilla häkkikanala,joten sieltä saan tuoreet munat aina.hyviä ja pitkään säilyy.
[/quote]
nykyäänhän ei enää saa olla häkkikanaloita!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:30"]
aijai... kerrankin pääsen "loistamaan"
Ruskeita luomumunia. Omasta kanalasta joten olen 100% varma että on luomua ja kanoilla hyvät oltavat :) Meillä kanoista osa munii talvellakin. Yleensä kanat pitävät taukoja munimisesta.
[/quote]
Muuten, voitko vahvistaa sen tiedon, että luomumerkinnän saanti vaatii kanaloissa myös enemmän tilaa per kana kuin esim. vapaille kanoille tulee olla? Itse olen ostanut vain luomumunia tämän takia.
Olen myös asunut ulkomailla, ja saanut munia tutulta "harrastelijamaanviljelijältä", jolta aina silloin tällöin katosi pihalla vapaana tepastellut kananen ketun suihin. Ne vasta hyviä olivat! Alueen kanat ovat muutenkin olleet kuuluisia jo keskiajalta, ne mainitaan jossain Danten teksteissä.
Luomu tai lattia/ vapaan kanan munia. Värillä ei ole väliä (vaikka ruskeat kyllä ovat nättejä). Varmaan yleisimmin M-kokoa, kai.
Ostan halvimpia vapaan kanan munia. Tiedän, että luomumunat olisivat huomattavasti eettisempi valinta, mutta ne tuntuvat niin kalliilta. Pitäisi ehkä ostaa niitä luomumunia ja yrittää käyttää niitä vähemmän.
Halvimpia ostan, paitsi jos ovat lyhyellä päiväyksellä jo
Halvimpia mahdollisia. Työttömänä mulla jää olemattoman vähän rahaa, joten jos alkaisin miettii eettisyysasioita jokaisessa asiassa, söisin entistä huonommin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:09"]
[/quote]
Eikös virikekanalat ole epäeettisimpiä edelleen sallittuja? "vapaillakin" kanoilla on enemmän tilaa.
[/quote]
No menikö nyt sitten termit sekaisen, mutta sellaisen kanan munia jotka saavat istua orrella ja liikkua vapaana. Ovatko sitten vapaan kanan munia :) Kuten mainitsin luomua useimmiten ostan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:41"]
No menikö nyt sitten termit sekaisen, mutta sellaisen kanan munia jotka saavat istua orrella ja liikkua vapaana. Ovatko sitten vapaan kanan munia :) Kuten mainitsin luomua useimmiten ostan.
[/quote]
Juu, vapaan kanan munia, eli lattiakanalan munia tarkoitat. :)
Vapaan kanan munia naapuripitäjästä, ei luomua. Työmatkan varrella on yksi todella pieni kotitarvekanala, josta myös joskus haen munia jos heillä on ylimääräistä. Omista kanoista haaveilen. Ensi kesänä ajattelin ottaa muutaman munijan, mutta minulla ei ole talvella mahdollisuutta pitää kanoja, joten pataan ne sitten varmaan pitää laittaa syksyllä. Eli ei sinäänsä ongelma, kyllä sitä oikea kana maistuu tehotuotettuun broileriin verrattuna niin paljon paremmalta.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:11"]
[/quote]
nykyäänhän ei enää saa olla häkkikanaloita!
[/quote]Onhan niitä vielä. Vähän ovat parantuneet aiemmasta.
Luomukanan pesämunia syödään meillä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:00"]
Ruskeita luomumunia. Minulle kanojen elinolot on tärkein kriteeri.
[/quote]
meinaatko että ruskeat kanat elävät paremmin kuin valkoiset? Heh heh, vai miksi värillä on väliä?