Asuntosijoittajia tuetaan lähes 2,4 miljardilla vuodessa veronmaksajien rahoilla
Asumistuki, lähes 2,4 miljardia (= 2,4 tuhatta miljoonaa) per vuosi, ohjautuu pääosin ulkomaisille sijoittajille. Sama kuin Suomen puolustusbudjetti. Täyttä hulluutta.
https://blog.kauppalehti.fi/metrossanukkuja/ulkomaiset-sijoittajat-iloi…
Kommentit (104)
Nuorena parina asuttiin vuokralla pääkaupunkiseudulla. Vuokranantaja halusi pitkästä aikaa nostaa vuokraa. Sovittiin, että me lasketaan, mikä on sopiva korotus.
Lopputulokseksi tuli summa, joka tyydytti vuokranantajaa ja me taas olimme tyytyväisiä, kun itse tarvitsi maksaa vähemmän kuin aiemmin. Alettiin nimittäin saada asumistukea. Oudolta se tuntui jo silloin ja vielä oudommalta näin jälkikäteen ajatellen.
Perustulo. Jokaisen pitäisi itse päättää laittaako leijonanosan tulosta asumiseen Helsingissä vai muuttaisiko edullisempaan paikkaan asumaan. Vuokrat kyllä laskevat, kun tuki lakkaisi/vähenisi - ihan samalla tavalla kuin vuokrat ovat nyt viimeisen 10 vuoden aikana nousseet samalla, kun asumistuen määrä on noussut rajusti.
Miksi asumistuki-asiassa ei puhuta lainkaan siitä, että tuen saaja ei ole asunnon omistaja vaan se tyyppi, joka sen tuen avulla asuu asunnossa, johon ei ole itsellä varaa. Miksi me hyväksymme tilanteen, että valtava määrä ihmisiä asuu niin prameasti, että heillä ei ole siihen varaa ja maksattavat koko homman veronmaksajilla? T: ikänsä oman asumisensa itse maksanut
Ei. Miljardit ei riitä uusien kerrostalojen rakentamiseen johon saisi asutettua asumistukea saavat. Puhutaan kymmenistä, tai jopa sadoista miljardeista. Valtiolla ei yksinkertaisesti ole sellaisia rahoja. Sit niitä taloja pitää huoltaa ja korjata myös, niin mistä tähän saadaan rahat, jos vuokrat on niin alhaiset, ettei tuottoa tule? Valtion ei ole järkevää lähteä tuohon. Tulee halvemmaksi maksaa asumistukea.