Rahkaintoilijat ja muut ruokanirsot
Ainakin perheellisten pitäisi miettiä, millaisen mallin ruokailuistaan antaa lapsilleen. Jos muu perhe syö tavallista kotiruokaa ja äiti vetää rahkapurkin naamariinsa, tulee kyllä kipeä kuva koko perheen ruokailuista.Syömishäiriöt lapsilla ja nuorilla tulee lisääntymään rajusti tuollaisen myötä. Samoin painon tarkkailu ja liikunta suorituspainoitteisesti tuhoavat liikkumisinnon monelta lapselta.
T anorektikon sisko
Kommentit (32)
Kyllä, suomalaiset rahkat ja jukurtit ovat pahoja. Keski-Euroopassa todellakin jukurtit ovat paksun kermaisia ja hyviä, samoin rahkat. Suomalaisista rahkoista ei edes saa tehtyä maukkaita tuorejuustokakkuja.
Olen kans sitä mieltä, että liian hiilarinen ja rasvainen ruoka lienee suurempi ja yleisempi ongelma suomalaisissa perheissä, kuin rahkaa syövä äiti. Rahkalla ei korvata lounasta eikä päivällistä, itse syön rahkan myslillä aina aamiaiseksi. Mutta siitä oon samaa mieltä, että vanhempien pitää näyttää terveellisen syömisen esimerkkiä lapsille.
Oletan, ettei mikäänkotona valmistettu ruoka ole liian rasvaista tai liikahiilihydraattista, ellei sitten päivittäin syö esim. friteerattuja ruokia tai sokeripitoisia jälkiruokia. Toisaalta lasken ruuaksi kuuluvan ainoastaan eturuuan ja jälkiruuat ovat valtaosalla ainoastaan juhlapyhinä käytössä. Kyllä "lihavien perheitten" syömiset ovat nimenomaan oikean ruuan korvaamista hampurilaisilla, perunalastuilla ja makeilla kahvileivillä. Aamupuuro korvataan jukurtilla ja maidon tilalla käytetään tuoremehuja.
Sinänsä jännä, että virallisterveellistä ruokavaliota moititaan epäterveellisyydellään ja kuitenkin valtaosa lihavista syö toisin kuin suositusten mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:31"]
Ainakin perheellisten pitäisi miettiä, millaisen mallin ruokailuistaan antaa lapsilleen. Jos muu perhe syö tavallista kotiruokaa ja äiti vetää rahkapurkin naamariinsa, tulee kyllä kipeä kuva koko perheen ruokailuista.Syömishäiriöt lapsilla ja nuorilla tulee lisääntymään rajusti tuollaisen myötä. Samoin painon tarkkailu ja liikunta suorituspainoitteisesti tuhoavat liikkumisinnon monelta lapselta.
T anorektikon sisko
[/quote]
Mä rakastan rahkaa enkä todellakaan yhdistä sitä nirsoiluksi!!
Olen aika varma siitä että meidän perhe syö monipuolisemmin kuin 90% av-mammoista keskimäärin:) Kaikki syö kotiruokaa hyvällä ruokahalulla eikä todellakaan ole huonoa näyttää lapselle että rahka ja marjat/hedelmät on erittäin sopiva ilta- tai välipala!! Ilman sokeria vieläpä. Joskus kotitoimistolla yksin ollessa tuo riittää mulle lounaaksikin oikein hyvin. Miksi en söisi jos on mun herkkua?
Miksi rahka liitetään aina nirsoiluun ja laihduttamiseen? Itse pidän suklaasta, kakusta ja jäätelöstä ja syön usein rahkaa aamupalaksi ihan siitä syystä, että se maistuu hyvältä ja pitää nälän poissa. Hyvin vähärasvainen rahka maistuu edelleen kermaiselta ja makealta, voisin syödä sitä myös jälkiruoaksi jokaisen aterian jälkeen.
Liittäisin nirsouteen enemmänkin sen, että rahkaa pidetään pahanmakuisena. Tongitko myös rusinat pullasta ja jätät parsakaalit syömättä, ja sitten katsot nenänvartta pitkin kaikkia rusinaintoilijoita ja parsakaalilaihduttajia?
Isäni oli ammattilaiskehonrakentaja ja äitini aerobic-ohjaaja, joten meillä kotona syötiin aina tiukan kaavan mukaan. Nyt asiantuntijatyössä työkaverini ihmettelevät, miksi en mene heidän mukaansa lounaalle vaan syön omia (hyviä) eväitä joka päivä - niin se tapa vaan kotoolta tarttui. Kiitollinen olen ja rahaa säästyy.
Mäkään en ymmärrä, miten rahka ja nirsoilu liittyvät toisiinsa. Ite syön joka aamu rahkaa, laitan mausteeksi mustikoita ja pähkinöitä.
Minä olen Nutrilett-kuurilla, enkä syö joka ateriaa perheen kanssa. Olen ollut pahasti ylipainoinen ja syöttänyt samalla lapsillenikin joka päivä herkkuja, joten en usko, että tämä nykyinen tilanne on ainakaan huonompi. Olen laihtunut jo lähes normaalipainoon ja kohta saan syödä samaa ruokaa muiden kanssa. Olenko siis tehnyt jonkun mielestä jotain väärin? Eipä ole tullut mieleenikään! :D
Minä lopetin työpaikkalounaiden syömisen kolmisen vuotta sitten. Syön nykyään 2-3 pientä välipalaa työpäivän aikana: rahkan, omenaa, porkkanaa, appelsiinin. Olen paljon jaksavampi kuin ennen, iltapäiväväsymys on hävinnyt. Ruuan syön sitten lasten kanssa kotona 4-5 aikaan. Suosittelen. Itsekin luulin ensin, ettei noin kevyillä eväillä jaksa, mutta jaksaakin paljon paremmin. Se oli yllätys.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:46"]Minä olen Nutrilett-kuurilla, enkä syö joka ateriaa perheen kanssa. Olen ollut pahasti ylipainoinen ja syöttänyt samalla lapsillenikin joka päivä herkkuja, joten en usko, että tämä nykyinen tilanne on ainakaan huonompi. Olen laihtunut jo lähes normaalipainoon ja kohta saan syödä samaa ruokaa muiden kanssa. Olenko siis tehnyt jonkun mielestä jotain väärin? Eipä ole tullut mieleenikään! :D
[/quote]
kuinka se paino sitten pysyy kurissa? Siis eikö normaaliruokaa syömällä voi laihtua?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:20"]
Miksi rahka liitetään aina nirsoiluun ja laihduttamiseen? Itse pidän suklaasta, kakusta ja jäätelöstä ja syön usein rahkaa aamupalaksi ihan siitä syystä, että se maistuu hyvältä ja pitää nälän poissa. Hyvin vähärasvainen rahka maistuu edelleen kermaiselta ja makealta, voisin syödä sitä myös jälkiruoaksi jokaisen aterian jälkeen.
Liittäisin nirsouteen enemmänkin sen, että rahkaa pidetään pahanmakuisena. Tongitko myös rusinat pullasta ja jätät parsakaalit syömättä, ja sitten katsot nenänvartta pitkin kaikkia rusinaintoilijoita ja parsakaalilaihduttajia?
[/quote]
Niinpä. Minä söin rahkaa ennen kuin se tuli muotiin. Sitä oli jopa hankala löytää lähikaupasta silloin.
Tykkään happamasta ja aikoinaan jo tykkäsin, kun pani puolukkaa ja rahkaa yhteen ja söi iltapalaksi. Se oli minun herkkuani.
Niin kyllä se pitää olla sokerijukurttia ja suklaavanukasta, että lapsi oppii syömään väärin, että saa sitte aikuisena laihduttaa. Ei olisi mitenkään syytä kertoa lapselle, että kaikkia ruokia ei todella voi syödä paljon? Koska lihoo ja silloin sairastuu? Tai jos syö sokeria tms, menee hampaat?