Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osituksesta tietävät, apua kiitos!

Vierailija
03.03.2014 |

Olemme olleet mieheni  kanssa naimissa 6 vuotta. Sain tietää että mieheni pettää minua (tämä jo toinen kerta kun jää kiinni, kaksi vuotta sitten oli kyseessä toinen nainen kuin nyt). Tällä kertaa en enää anna anteeksi. Mieheni ei tiedä että tiedän, esittää ihan normaalia. Olen kotiäitinä 6- ja 4-vuotiaille lapsillemme. Asumme asunnossa, jonka mies osti jo ennen avioliittoamme (asunto on velaton). Hän maksaa palkasta arkemme: vastikkeen, ruoan, muut laskut. Jos nyt haen avioeroa, voinko sen harkinta-ajan asua tässä kodissamme kuitenkin? Mitä jos mies katkaisee minulta oikeuden rahoihin; hän on tähän mennessä maksanut kuukausittain yhteiselle tilillemme talousrahaa. Mistä sitten saan ruokaan jne. rahaa? Missä vaiheessa haen ositusta, ja mitä minulle siitä jää käteen? Meillä ei ole avioehtoa, asunto on tosiaan velaton, ostettu miehen perimillä rahoilla, kaksi autoa miehen nimissä (minä ajan toisella) ja hieman rahaa miehen säästötilillä. Kun ositus on tehty, voiko mies antaa tasinkona tai sen osana minulle "mitä tahansa", ts. esim. kodin irtaimiston, jos sen arvoksi on laskettu vaikka 10 000, tai auton, vai voinko kieltäytyä tuollaisista ja vaatia kaiken rahana (uutta asuntoa varten)?

Kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että tasingon antaja saa päättää, antaako rahaa vai omaisuutta.

Vierailija
2/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että tasingon antaja saa päättää, antaako rahaa vai omaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää!

Verokarhu vaanii osituksessa. Usein osituksessa asunto jää toiselle puolisolle ja hän ottaa myös yhteiseen asuntoon liittyvän velan maksettavakseen. Tästä ei aviopuolison tarvitse veroa maksaa, mutta lisävelan ottaminen johtaa yleensä varainsiirtoverotukseen.

Asunnon lunastaminen niin sanotuilla ulkopuolisilla varoilla rinnastetaan tältä osin kauppaan. Asunto-osakkeen vero on 1,6 prosenttia ja omakotitalon 4 prosenttia ulkopuolisten varojen määrästä. 

Sopimusosituksesta on laadittava asiakirja, jonka allekirjoittavat osapuolet ja kaksi esteetöntä todistajaa. Pesänjakajan suorittamassa toimitusosituksessa asiakirjan allekirjoittaa pesänjakaja ja mahdollisesti myös osapuolet, mikäli he hyväksyvät jakajan toimittaman osituksen.

Vierailija
5/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllärinä tuli aikanaan se, ettei tuota irtaimistoa lasketa niin arvokkaaksi kuin mitä itse luulee. Tietysti jos on joku oikeasti tyyris sisustus, arvohuonekaluja jne. mutta normaalisti irtaimisto on kyllä törkeän edulliseksi arvotettu osituksessa.

Jos jäät asumaan avioeron hakemisen jälkeen asuntoon, maksat tulevalle ex-puolisollesi vuokraa. Tosin et tule saamaan esim. sossusta senttiäkään ennen kuin osoitteesi siirtyy eri paikkaan puolison kanssa. Samoin yh-korotusta ei tule ennen kuin kirjat on toisaalla.

Vierailija
6/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös testamentti perintö rahoista, eli aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta saatuun omaisuuteen ja sen tuottoon. Silloin et saa talosta mitään!! Tällainen testamentti on omalle lapselle, jos sattuisi menemään naimisiin ilman avioehtoa!

Vierailija
7/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se asuntokin kuuluu osituksen piiriin ellei miehen saamassa perinnössä (jonka rahoilla asunto ostettu) ole lauseketta, jolla se perintö suljetaan avio-oikeuden ulkopuolelle. Samoin miehen autot ym. muu omaisuus ellei niitä ole suojattu avioehdolla.

Vierailija
8/8 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:48"]

Voi olla myös testamentti perintö rahoista, eli aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta saatuun omaisuuteen ja sen tuottoon. Silloin et saa talosta mitään!! Tällainen testamentti on omalle lapselle, jos sattuisi menemään naimisiin ilman avioehtoa!

[/quote]

Mistähän tällaisen saisi tietää, että onko sellainen testamentti? Ihan kun en nyt kehtaisi suoraankaan appivanhemmilta kysyä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme