Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaako kukaan ns. järkevä vanhempi lapsilleen alkoholia?

Vierailija
10.02.2014 |

Mun äiti vihasi viinaa yli kaiken, mutta ekat kännit vedin varmaan n. 14 v. Hankittiin sitä päivystämällä alkon lähistöllä tai sellaisilta tyypeiltä, jotka sitän hankkivat nuorille. Siinä olisi voinut käydä tosi pahasti, kun ne samat tyypit pyörivät kaupungilla ja tiesivät, että ollaan sen tuhannen kännissä. Muutenkin meno oli aikamoista.

Ne vanhemmat, jotka ostivat lapsilleen viinat eikä heidän tarvinnut salata juomistaan, eivät olleet koskaan sellaisessa kännissä kuin me muut. En tiedä johtuiko se siitä, että se oli luvallista heille vai mistä.

Itse päätin jo hyvin nuorena, että mun lapset saavat vetää ekat kännit kotona ja että mä ostan heille alkoholia, kun sitä haluavat. Olin sitä mieltä vielä siinä vaiheessa, kun esikoiseni oli n. 10 v. mutta nyt kun hän on 16 v. niin kummasti mielipde muuttunut. Ei tulis mieleenkään käydä hakemassa hänelle viinaa ja päästää lähtemään bilettämään.

Silti mietin joskus, että olisihan se oikeasti kaikista turvallisinta ottaa ne ekat kännit kotona, huomata turvallisessa ympäristössä miten "maailma" muuttuu alkoholin vaikutuksen alaisena tai että mitä tapahtuu kun juo liikaa. Melkin jokainen sen kun kuitenkin jossain vaiheessa kokee, niin parempihan se olisi tehdä sellaisessa paikassa missä ei tapahtu mitään pahaa.

Silti en sitä tee, mutta kun mun suvussa on paljon alkoholiongelmaisia, niin välillä tulee mietittyä, että miten saisi lapset kaikista parhaiten ymmärtämään ettei muutamaa lasillista enempää kannata ottaa koskaan. Nyt ollaan menty sillä linjalla, että mies juo saunakaljoja ja mä joskus jonkun drinkin eikä suhtauduta mitenkään negatiivisesti alkoholiin ja toivon, että sitä kautta oppivat juomaan normaalisti tai ettei heillä edes olisi kiire juomaan alkoholia. No onhan tuo mun esikoinen nyt ainakin pari vuotta vanhempi kuin mä ekasta alkoholikokeilusta (tai niin mä ainakin kuvittelen), mutta nuoremmat lapset tulevat vielä perästä eikä sitä koskaan tiedä noista nuorista, tilanteet muuttuvat niin äkkiä ettei itse pysy millään perässä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joille vanhemmat ostavat alkoholia, juovat porukoissa kaikkein eniten. Tämän olen havainnut kymmenen vuoden katupartioinnin tuloksena. Eli vastaukseni on ei, järkevät aikuiset eivät osta lapselleen alkoholia.

Vierailija
2/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saanut 15-vuotiaasta asti juoda kotona ruokaviiniä lapsetkin. Tätä ei nykyään toki viitsi muuta kuin anonyyminä tunnustaa, koska se on laitonta. Laittomuuden takia en myös ole lapselle kodin ulkopuolelle ostanut esim. bileisiin juomia, vaikka minusta siinä ei mitään pahaa olisi että hankkisin vaikka muutaman tölkin olutta tai siideriä. Kyllä ne ne juomat hankkii nimittäin joka tapauksessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osta. Huono tekosyy tuo, että sitten kakara hankkii ne jostain muualta eikä tiedä mitä se juo. Kas kun ei saman tien osta sille amfetamiinia kun se hankkii se kuitenkin muualta eikä tiedä mitä kamaa suoniinsa saa.

Vierailija
4/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:36"]

Ne joille vanhemmat ostavat alkoholia, juovat porukoissa kaikkein eniten. Tämän olen havainnut kymmenen vuoden katupartioinnin tuloksena. Eli vastaukseni on ei, järkevät aikuiset eivät osta lapselleen alkoholia.

[/quote]

Tuosta luin jonkun tutkimuksenkin, että asia on näin.

Vierailija
5/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känni ja känni ja känni. Ap:n teksti on taas niin suomalaista että voi surku.

Vierailija
6/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono vertaus nelkku, vaikka maailma muuttuu, niin kautta aikojen, melkein jokainen on kokeillut ala-ikäisenä alkoholia toisin kuin amfetamiinia.

Vierailija
7/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka juovat, ne juovat osti sitä alkoholia sitten vanhemmat tai joku muu. Ei se alkoholin alkuperä määrää sitä määrää. Ja jotkut nuoret ei juo sitä ollenkaan, vaikka oma äiti sitä heille ostaisi. Sama on röökaamisen kanssa. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
8/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17-vuotiaat saivat ottaa kaapista viinipullon ystävien kanssa juotavaksi, jos kiltisti pyysivät. Kun se ikäraja 18 on kuitenkin vain sen takia,  että johonkin raja pitää vetää. Ei kai kukaan kuvittele, että nuori on tänään täysin epäkypsä ja huomenna täysin kypsä käyttämään alkoholia? Joku on kypsä alle 18-vuotiaana,  joku toinen ei koskaan.

Vierailija
9/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:36"]

Meillä on saanut 15-vuotiaasta asti juoda kotona ruokaviiniä lapsetkin. Tätä ei nykyään toki viitsi muuta kuin anonyyminä tunnustaa, koska se on laitonta. Laittomuuden takia en myös ole lapselle kodin ulkopuolelle ostanut esim. bileisiin juomia, vaikka minusta siinä ei mitään pahaa olisi että hankkisin vaikka muutaman tölkin olutta tai siideriä. Kyllä ne ne juomat hankkii nimittäin joka tapauksessa...

[/quote]

Sinun ostamat on sitten kiva lisä näille jo muualta hankituille.

Vierailija
10/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:39"]

Huono vertaus nelkku, vaikka maailma muuttuu, niin kautta aikojen, melkein jokainen on kokeillut ala-ikäisenä alkoholia toisin kuin amfetamiinia.

[/quote]

Yhtä kaikki, kumpikin on laitonta vaikka eri substansseista kyse.

Vierailija
11/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun teksti on niin suomalaista? Tosiasiahan on se, että suurin osa nuorista juo jossain vaiheessa kännit. Osa vanhemmista vain ei myönnä sitä ja vaikka puoli kylää tietää juomisestä, niin äiti parka vain kuvittelee, etteivät hänen rehelliset urheilijanuorukaiset mitään alkoholia koskaan ota. Sulkevat silmänsä sitä asialta ihan täysin.

Mun nuoruudessa se oli ihan järjestään niin, että ne jotka saivat vanhemmiltaan alkoholia, niin joivat sen pari kaljaa maksimissaan ja jakoivat loput kavereiden kesken, jotka taas joivat kaiken mitä olivat käsiinsä saaneet.

ap

Vierailija
12/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä taas keskusteluun osallistutaan, vaikka omat piltit on vasta 2 v. Se on silloin helppo huudella.

Vierailija
13/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"välillä tulee mietittyä, että miten saisi lapset kaikista parhaiten ymmärtämään ettei muutamaa lasillista enempää kannata ottaa koskaan"

Paras opettaja tähän on vanhempien oma alkoholinkäyttö. Esimerkin voima on suuri.

Vierailija
14/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksia, joissa sinisilmäiset vanhemmat ovat ostaneet teinille alkoholia sen muutaman tölkin. Sitten ne teinit menevät kuitenkin alkon kulmalle norkoamaan ja saavat jonkun ostamaan lisää, ehkä jopa kirkkaita.

Mikähän meidän teineissä on vikana, kun eivät halua viikonloppuisin notkua kylillä? Perjantaina käyvät kirjastossa ja/tai elokuvissa ja ovat kotona jo klo21 selvinpäin eikä tupakkakaan haise.

Tulleet varmaan äitiinsä tai sitten ne on vahingossa kasvatettu oikein?

Vierailija
15/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:45"]

Täälä taas keskusteluun osallistutaan, vaikka omat piltit on vasta 2 v. Se on silloin helppo huudella.

[/quote]

A-ha. Eli alkoholi on autamatta peikko joka vain ahmii lapsi uhreja. Niinkö?! Ja vanhemmat voivat huoltetta ottaa asenteen että emme voi tehdä kuitenkaan mitään, kun lapsi tulee murrosikään, niinkö?!

Vierailija
16/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, aaltoilen sulle. Toista se on kasvattaa lapsia miljoonajaupungissa kuin jossain suomalaisessa kyläpahasessa. Jeesus mikö hippokriitti, pjyyk!

Vierailija
17/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut pisaraakaan, koska halusin välttää viimeiseen asti sitä päivää, että nuorempi jousivat. Siksi hyvä raja on ollut siinä missä lakikin sen sanoo olevan. Yllättävää oli, että piti erikseen sanoa omalle äidilleni, että mummolassalaan ei saa tarjota mitään ennen kuin 18 on kasassa.

Kolme lasta on nyt täysi-ikäisiä ja heistä kaksi on täysin raittiita, yksi käyttää pieniä määriä harvakseltaan. Ei juo mitään esim omassa kodissaan, ainoastaan silloin kun käy kavereiden kanssa ulkona.

Omista lukioaikaisista kavereistani tiedän muutaman alkoholisoituneen ja itse asiassa heidän vanhempansa olivat niitä, joilta itse saimme viinimme 17-vuotiaina.

Vierailija
18/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun biologinen isä on alkoholisti, samoin esikoiseni isä. Minä sain kotona maistaa alkoholia, ja pahaa se oli. Muutin kotoa 15-vuotiaana, ja joskus alaikäisenä olin pari kertaa humalassa, omassa tai kaverin kotona, en ryysinyt koskaan kaupungilla, joskus kävin baarissa alaikäisenä ja otin pari drinkkiä. Huomasin että alkoholista mulle ei tule hyvää oloa, vaan alkaa väsyttää, enkä ole enää hauskaa seuraa. Minulla on myös kova oksentamispelko, jotan krapula oli jotain ylimaallisen kamalaa, yleensä mulle tuli jo pelkästä baarin tupakansavusta kauhea päänsärky seuraavaksi päiväksi vaikka en ollut juonut yhtään alkoholia. Nykyään en juo enää alkoholia oikeastaan koskaan, en tykkää sen mausta, niin mielummin juon vaikka mehua.

Esikoiselleni olen joskus yläasteikäisenä ostanut kuoharia synttäreille, myös tytär totesi että ei ole hyvää, eikä ole koskaan sen jälkeen pyytänyt alkoholia, eikä ole itsekään ostanut, eikä käynyt edes baarissa koskaan vaikka on jo pian 20. Tyttäreni kaveritkaan eivät juuri kukaan juo, on seurakuntanuoria suurin osa, eikä tyttäreni ole myöskään kaupungilla pyörinyt, vaan aina ovat jossain sisätiloissa.

Uskon että taipumus addiktioihin on geeneissä, ja luulen että minustakin voisi tulla alkoholisti jos totuttaisin itseni juomalla joka päivä suuria määriä alkoholia. Äitini puolelta sukua ei kukaan ole alkoholin suurkuluttaja.

Lapset pitää kasvattaa niin että mikään ei ole ns. "kielletty hedelmä" vaan lapsi/nuori osaa ihan omilla aivoillaan ajatella mikä hänelle on hyväksi ja mikä on järkevää. Ja jos tyttäreni olisi alkanut pyöriä porukoissa joissa juodaan alkoholia ja rellestetään pitkin kaupunkia, olisin laittanut sille lopun heti alkuunsa. Saman teen nuorimmaisten poikien kanssa kun siihen ikään tulevat.

Vierailija
19/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma muuten kun tutkimukset väittää ihan toista. Ne väittää, että ne jotka saa kotoa alkoa käyttävät sitä enemmän ja ovat pahemmassa kännissä kuin ne joilla on tiukempi kuri kotona. Juovat ne vanhemmilta saadut ja itse hankitut. Muut juo vaan ne itse hankitut. On aika naiivia uskoa, että lapset tosiaan jois vaan ne kotoa saadut pari siideriä. Kyllä ne juo paljon enemmän. Ja mikä on juodessa kun vanhemmatkin viestii, että alkoholin käyttö alaikäisenä on ihan ok ja että ei sitä lakiakaan tarvi aina noudattaa. Sitä voi myös itse täysi-ikäisenä hakea nuoremmille juotavaa. Mitä sitä säännöistä piittaa kun vanhemmatkaan ei ole nipoja. Ollaan kaikki kavereita vaan ja annetaan nuorten tehdä mitä haluavat, ei niitä kuitenkaan voi estää.

Vierailija
20/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhin lapsi on nyt 16 v. eikä hänkään hillu missään kylillä. Silti tilanne voi muuttua milloin vain ja nuoremmat lapset ovat vielä sen verran pieniä ettei yhtään tiedä mitä heistä tulee.

Ja jos teinillä on kavereita, niin käyhän hän yökylässä. Vaikka kaverin vanhemmat olisivat kuinka luotettavat, niin silti voi käydä niin, että lapset vetävät kännejä jossain eikä kummankaan vanhemmat siitä saa tietää.

Hienoahan se on, jos jonkun lapsi oikeasti on juomatta alaikäisenä ja täysi-ikäisenäkin juo ravintolassa vain muutaman drinksun, mutta miten musta tuntuu, että sellaiset nuoret ovat aika harvinaisia. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin suurin osa vanhemmista "ei huomaa" mitään ja sitten vakuuttelevat kaikille kuinka kiltti nuori heillä on, vaikka todellisuuus on ihan toinen ja kaikki muut sen tietää.

Mitä vanhemmaksi lapset tulevat, niin sitä enemmän ainakin mä olen alkanut miettimään näitä asioita. Mulla tosiaan on toinen puoli suvusta täynnä alkoholisteja, joten jos se yhtään on perinnöllistä, niin haluan todellakin tehdä kaikkeni etteivät lapseni lähde samalle tielle.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme