Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaako kukaan ns. järkevä vanhempi lapsilleen alkoholia?

Vierailija
10.02.2014 |

Mun äiti vihasi viinaa yli kaiken, mutta ekat kännit vedin varmaan n. 14 v. Hankittiin sitä päivystämällä alkon lähistöllä tai sellaisilta tyypeiltä, jotka sitän hankkivat nuorille. Siinä olisi voinut käydä tosi pahasti, kun ne samat tyypit pyörivät kaupungilla ja tiesivät, että ollaan sen tuhannen kännissä. Muutenkin meno oli aikamoista.

Ne vanhemmat, jotka ostivat lapsilleen viinat eikä heidän tarvinnut salata juomistaan, eivät olleet koskaan sellaisessa kännissä kuin me muut. En tiedä johtuiko se siitä, että se oli luvallista heille vai mistä.

Itse päätin jo hyvin nuorena, että mun lapset saavat vetää ekat kännit kotona ja että mä ostan heille alkoholia, kun sitä haluavat. Olin sitä mieltä vielä siinä vaiheessa, kun esikoiseni oli n. 10 v. mutta nyt kun hän on 16 v. niin kummasti mielipde muuttunut. Ei tulis mieleenkään käydä hakemassa hänelle viinaa ja päästää lähtemään bilettämään.

Silti mietin joskus, että olisihan se oikeasti kaikista turvallisinta ottaa ne ekat kännit kotona, huomata turvallisessa ympäristössä miten "maailma" muuttuu alkoholin vaikutuksen alaisena tai että mitä tapahtuu kun juo liikaa. Melkin jokainen sen kun kuitenkin jossain vaiheessa kokee, niin parempihan se olisi tehdä sellaisessa paikassa missä ei tapahtu mitään pahaa.

Silti en sitä tee, mutta kun mun suvussa on paljon alkoholiongelmaisia, niin välillä tulee mietittyä, että miten saisi lapset kaikista parhaiten ymmärtämään ettei muutamaa lasillista enempää kannata ottaa koskaan. Nyt ollaan menty sillä linjalla, että mies juo saunakaljoja ja mä joskus jonkun drinkin eikä suhtauduta mitenkään negatiivisesti alkoholiin ja toivon, että sitä kautta oppivat juomaan normaalisti tai ettei heillä edes olisi kiire juomaan alkoholia. No onhan tuo mun esikoinen nyt ainakin pari vuotta vanhempi kuin mä ekasta alkoholikokeilusta (tai niin mä ainakin kuvittelen), mutta nuoremmat lapset tulevat vielä perästä eikä sitä koskaan tiedä noista nuorista, tilanteet muuttuvat niin äkkiä ettei itse pysy millään perässä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme maassa, missä mietojen alkoholijuomien nauttimisikäraja on 16 v. Ja saa niitä väkeviäkin jo, sillä harvoin baareissa yms papereita kysellään. 3 täysi-ikäistä lasta, eikä yksikään vielä alkoholisoitunut, ei lähelläkään. Ja saa täällä pilveäkin suht helposti, ei ole narkkarisoituneetkaan.

Vierailija
22/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäsosa suomalaisvanhemmista ostaa, eikä ole mitään streotypiaan millainen vanhempi ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoholi ei ikinä ollut tabu. Vanhemmat tykkää hyvästä viinistä ja ei meiltä ikinä kielletty alkoholin juontia 15v jälkeen. Kavereita kylässä, meidän vanhemmat soitti kavereiden vanhemmille saako ruuan kanssa ottaa lasin viiniä. Kavereidenkin vanhemmat liberaaleja joten me teinitkin saatiin viinilasi. Oli kivaa kun piti meitä aikuisina. Tuli hyvä fiilis! Humalasta ei kumpikaan vanhempi perusta joten kännejä ei ollut soveliasta vetää. Meistä kolmesta lapsesta ollaan jok ikinen vastuuntuntoisia ton alkon suhteen. Kaverit innostu kielletystähedelmästä

Vierailija
24/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:49"]

15, aaltoilen sulle. Toista se on kasvattaa lapsia miljoonajaupungissa kuin jossain suomalaisessa kyläpahasessa. Jeesus mikö hippokriitti, pjyyk!

[/quote]

No ihan miten vaan. Kuulun yläkoulun vanhempainyhdistykseen ja suoritamme viikonloppuisin katupartiointia. Olen näissä mukana siitä syystä, että haluan tietää mitä lasteni koulukaverit puuhaavat. Meno on aika hirveää varsinkin sen jälkeen kun kaikki nuorille suunnattu terveellinen toiminta illalla loppuu ts. kun nuorisotalo menee kiinni ja viimeinen elokuva elokuvateatterista loppuu.

Olen asunut myös ihan Helsingissä ja tiedän kyllä mitä elämä on. In fact, kasvoin teini-ikäni Helsingin kupeessa, silti vietin teini-ikäni viikonloppuillat muuten kuin alkoholin parissa.

Mitä jos vetäisit lapsillesi rajat? Olisi se kasvattaminen helpompaa siellä miljoonakaupungissakin.

Vierailija
25/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:36"]

Meillä on saanut 15-vuotiaasta asti juoda kotona ruokaviiniä lapsetkin. Tätä ei nykyään toki viitsi muuta kuin anonyyminä tunnustaa, koska se on laitonta. Laittomuuden takia en myös ole lapselle kodin ulkopuolelle ostanut esim. bileisiin juomia, vaikka minusta siinä ei mitään pahaa olisi että hankkisin vaikka muutaman tölkin olutta tai siideriä. Kyllä ne ne juomat hankkii nimittäin joka tapauksessa...

[/quote]

Sinun ostamat on sitten kiva lisä näille jo muualta hankituille.

[/quote]

No ei omassa nuoruudessani ainakaan näin ollut. Omat vanhempani siis ostivat minulle esim. luokkabileisiin jotain mietoja juomia. En koskaan halunnut enempää, olin itse asiassa aika arkakin ottamaan alkoholia vaikka toisaalta kiinnosti kokeilla. 

Taitaa olla niin paljon kiinni sen nuoren luonteesta, ja ehkä myös siiät, millaista alkoholinkäyttöä on kotona nähnyt. Itse en ollut koskaan ennen luokkabileitä nähnyt oikeasti kännistä ihmistä, koska kotona vanhemmat joivat max 1-2 annosta kerralla. Oli jotenkin minulle pelottavaakin nähdä tyyppejä jotka hoipertelivat, sössöttivät ja oksentelivat. Siksi itse tein usein jopa niin, että teeskentelin juovani, mutta kaadoin salaa vessassa juomaa lavuaariin, siinä pelossa etten vaan tule sellaiseen känniin kuin jotkut muut... 

Vierailija
26/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:45"]

Miksi mun teksti on niin suomalaista? Tosiasiahan on se, että suurin osa nuorista juo jossain vaiheessa kännit. Osa vanhemmista vain ei myönnä sitä ja vaikka puoli kylää tietää juomisestä, niin äiti parka vain kuvittelee, etteivät hänen rehelliset urheilijanuorukaiset mitään alkoholia koskaan ota. Sulkevat silmänsä sitä asialta ihan täysin.

Mun nuoruudessa se oli ihan järjestään niin, että ne jotka saivat vanhemmiltaan alkoholia, niin joivat sen pari kaljaa maksimissaan ja jakoivat loput kavereiden kesken, jotka taas joivat kaiken mitä olivat käsiinsä saaneet.

ap

[/quote]

Ihan samalla tavalla ne pari kaljaa nuorelleen ostaneet vanhemmat sulkee silmänsä siltä tosiasialta, että ne hänen lapsensa juovat niiden parin kaljan lisäksi paljon lisää muualta hankittuja juomia. Ja ovat tuhannen päissään. Vanhemmat kuvittelee että heidän nuorensa osaa käyttää alkoholia oikein kun he ovat niin avarakatseisia eivätkä nipota. Jep jep.

Vierailija
27/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 jatkaa (tabletti sooloili viestin lähetyksessä)

Niin, kaverit örvelsi mutta meiltä harvemmin lähti mopo käsistä. Ei ollut tarvetta vetää kaksin käsin kun viinin juonti oli ihan normi juttu

Samal taval omat lapset opetan, espanjalaisittain

Vierailija
28/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin nuori, ostivat vanhempani minulle alkoholia kun pyysin. Olin sitä ennen juonut salaa kaverin kanssa Leijona-pullon, jonka joku suostui hakemaan meille Alkosta. Kaameassa kännissä en uskaltanut mennä kotiin, vaan haahuilin ympäri kaupunkia, sammuin bussiin ja lopulta päädyin kotiin aamuyöstä yltäpäältä oksennuksessa. Yllätys oli suuri, kun vanhemmat eivät olleetkaan vihaisia. Keskusteltiin yhdessä alkoholin haitoista ja vanhemmat tekivät selväksi, että kotiin saa ja pitää aina tulla oli kunto mikä tahansa.

Tuon kokemuksen jälkeen vanhemmat ostivat minulle yleensä 4-6 siideriä kun pyysin. Se riitti hyvin pieneen hiprakkaan, ei ollut tarvetta kikkailla jostain lisää juotavaa. Helpotti elämää paljon, kun ei tarvinnut salailla juomisia. Aika harvoin join, lähinnä vappuna, uutena vuotena ja päättäjäisissä. Nykyään käytän alkoholia harvakseltaan. Mielestäni sain kotoa hyvän alkoholikasvatuksen. Mitään ei tarvinnut salailla ja peitellä ja tiesin, että saan ne siiderit kun haluan. Ei tarvinnut etsiä hakijaa ja juoda kavereiden kanssa kirkkaita, joita ei kuitenkaan osattu juoda oikein. Moni kaveri joi liikaa ihan tottumattomuuttaan (kuten minäkin ensimmäisellä kerralla), kun ei ymmärtänyt kuinka pieni määrä kirkasta viinaa jo vaikuttaa pieneen teinityttöön.

Itse yritän olla yhtä hyvä ja avoin vanhempi omille lapsilleni sitten kymmenen vuoden päästä, kun ovat siinä iässä että ensimmäiset kokeilut tulevat ajankohtaiseksi.

Vierailija
29/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien pitää huomata jos lapsi juo kännejä. Kasvattakaa lapsianne pienestä pitäen niin ei tule näitä "yllätyksiä".

Vierailija
30/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ostaa kyllä eikä se kenestäkään juoppoa tee. 

Vierailija
31/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman monet järvinä pidetyt vanhemmat hankkivat lapsilleen niin viinat kuin tupakatkin. Täysin vastuutonta toimintaa, mutta mitäpä jotkut eivät tekisi ollakseen lapselleen kaveri. Vanhemmuus on kadonnut monelta ties minne.

Vierailija
32/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:58"]

Mun vanhin lapsi on nyt 16 v. eikä hänkään hillu missään kylillä. Silti tilanne voi muuttua milloin vain ja nuoremmat lapset ovat vielä sen verran pieniä ettei yhtään tiedä mitä heistä tulee.

Ja jos teinillä on kavereita, niin käyhän hän yökylässä. Vaikka kaverin vanhemmat olisivat kuinka luotettavat, niin silti voi käydä niin, että lapset vetävät kännejä jossain eikä kummankaan vanhemmat siitä saa tietää.

Hienoahan se on, jos jonkun lapsi oikeasti on juomatta alaikäisenä ja täysi-ikäisenäkin juo ravintolassa vain muutaman drinksun, mutta miten musta tuntuu, että sellaiset nuoret ovat aika harvinaisia. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin suurin osa vanhemmista "ei huomaa" mitään ja sitten vakuuttelevat kaikille kuinka kiltti nuori heillä on, vaikka todellisuuus on ihan toinen ja kaikki muut sen tietää.

Mitä vanhemmaksi lapset tulevat, niin sitä enemmän ainakin mä olen alkanut miettimään näitä asioita. Mulla tosiaan on toinen puoli suvusta täynnä alkoholisteja, joten jos se yhtään on perinnöllistä, niin haluan todellakin tehdä kaikkeni etteivät lapseni lähde samalle tielle.

ap

[/quote]

Ja sun metodi estää lasten alkoholisoituminen on ostaa niille alkoholia??

Vierailija
33/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mun metodi, luetko sä mitään mitä mä olen kirjoittanut?

En ole ostanut kertaakaan alkohlolia enkä todennäköisesti ostakaan. Pyörittelen vain asioita mielessäni ja yritän löytää oikeaa kasvatustapaa alkoholin suhteen, ettei mun lapsista tule rapajuoppoja, jotka kuolevat omaan oksennukseensa.

ap

Vierailija
34/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "No ei omassa nuoruudessani ainakaan näin ollut." Sitä mitä ei ollut tai sitä mitä ei nää = pyhä totuus

Vierailija
35/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välität et välitä.

Kukaan järkevä täysi-ikäinen ei osta alaikäiselle alkoholia.

Alkoholinkäytön ehtii opetella 18 vuotta täytettyään, joka muuta väittää on IDIOOTTI.

Vierailija
36/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:11"]

Ei ole mun metodi, luetko sä mitään mitä mä olen kirjoittanut?

En ole ostanut kertaakaan alkohlolia enkä todennäköisesti ostakaan. Pyörittelen vain asioita mielessäni ja yritän löytää oikeaa kasvatustapaa alkoholin suhteen, ettei mun lapsista tule rapajuoppoja, jotka kuolevat omaan oksennukseensa.

ap

[/quote]

No ihan selkeästihän sä olet sitä mieltä, että on ihan ok ostaa pari kolme siideriä nuorelle. Koko ajanhan sä sitä perustelet mm. omilla nuoruuden kokemuksillasi.

Vierailija
37/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silti mietin joskus, että olisihan se oikeasti kaikista turvallisinta ottaa ne ekat kännit kotona,"

Jep, ekä känni kotona, mutta vasta sitten kun on täyttänyt 18 vuotta.

Vierailija
38/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:45"]

Miksi mun teksti on niin suomalaista? Tosiasiahan on se, että suurin osa nuorista juo jossain vaiheessa kännit. Osa vanhemmista vain ei myönnä sitä ja vaikka puoli kylää tietää juomisestä, niin äiti parka vain kuvittelee, etteivät hänen rehelliset urheilijanuorukaiset mitään alkoholia koskaan ota. Sulkevat silmänsä sitä asialta ihan täysin.

Mun nuoruudessa se oli ihan järjestään niin, että ne jotka saivat vanhemmiltaan alkoholia, niin joivat sen pari kaljaa maksimissaan ja jakoivat loput kavereiden kesken, jotka taas joivat kaiken mitä olivat käsiinsä saaneet.

ap

[/quote]

Ihan samalla tavalla ne pari kaljaa nuorelleen ostaneet vanhemmat sulkee silmänsä siltä tosiasialta, että ne hänen lapsensa juovat niiden parin kaljan lisäksi paljon lisää muualta hankittuja juomia. Ja ovat tuhannen päissään. Vanhemmat kuvittelee että heidän nuorensa osaa käyttää alkoholia oikein kun he ovat niin avarakatseisia eivätkä nipota. Jep jep.

[/quote]Juuri näin. Vanhempien ostamat pari siideriä tai olutta on vain lupa haista alkoholilta ja olla vähän humalassa kun tulee kotiin. Näin vanhemmat osoittavat että on ok juopotella ja rikkoa lakia. Kasvatatte lapsistanne roskaväkeä tuolla tavalla.

Vierailija
39/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:14"]Jos välität et välitä.

Kukaan järkevä täysi-ikäinen ei osta alaikäiselle alkoholia.

Alkoholinkäytön ehtii opetella 18 vuotta täytettyään, joka muuta väittää on IDIOOTTI.

[/quote]

Ehtii toki, mutta kummasti ne nuoret opettelee sitä jo paljon aikaisemmin, ihan sama mitä vanhemmat sanoo/tekee.

Vierailija
40/61 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mähän olin sitä meiltä vielä silloinkin, kun mun vanhin lapsi oli n. 10 v. mutta jossain vaiheessa se muuttui enkä ole siiderin siideriä ostanut, vaikka esikoiseni on nyt 16 v. Mielipiteet muuttuu, mutta silti voi miettiä, että onko joku toinen tapa sittenkin parempi. Onhan sellaisia maita missä esiteini-ikäisetkin saavat ruokapöydässä alkoholia, mutta silti heidän maassaan ei ole alkoholi samanlainen ongelma kuin Suomessa. Suomessa aletaan vetämään kaksin käsin viimeistään silloin, kun päästään baareihin ja ollaan vielä ylpeitä siitä. Kehutaan seuraavana aamuna kuinka paljon tuli taas vedettyä ja minkälainen krpaula on. Vähemmästäkin tälläinen laittaa miettimään, että tekeekö sittenkään oikein kieltämällä teineiltä viinan, mutta se että mietin asioita, ei tarkoita sitä, että menen heti ensi viikonlopuksi alkoon ostamaan lapselleni viinaa.

Me ollaan nyt keskustelupalstalla.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä