Ostaako kukaan ns. järkevä vanhempi lapsilleen alkoholia?
Mun äiti vihasi viinaa yli kaiken, mutta ekat kännit vedin varmaan n. 14 v. Hankittiin sitä päivystämällä alkon lähistöllä tai sellaisilta tyypeiltä, jotka sitän hankkivat nuorille. Siinä olisi voinut käydä tosi pahasti, kun ne samat tyypit pyörivät kaupungilla ja tiesivät, että ollaan sen tuhannen kännissä. Muutenkin meno oli aikamoista.
Ne vanhemmat, jotka ostivat lapsilleen viinat eikä heidän tarvinnut salata juomistaan, eivät olleet koskaan sellaisessa kännissä kuin me muut. En tiedä johtuiko se siitä, että se oli luvallista heille vai mistä.
Itse päätin jo hyvin nuorena, että mun lapset saavat vetää ekat kännit kotona ja että mä ostan heille alkoholia, kun sitä haluavat. Olin sitä mieltä vielä siinä vaiheessa, kun esikoiseni oli n. 10 v. mutta nyt kun hän on 16 v. niin kummasti mielipde muuttunut. Ei tulis mieleenkään käydä hakemassa hänelle viinaa ja päästää lähtemään bilettämään.
Silti mietin joskus, että olisihan se oikeasti kaikista turvallisinta ottaa ne ekat kännit kotona, huomata turvallisessa ympäristössä miten "maailma" muuttuu alkoholin vaikutuksen alaisena tai että mitä tapahtuu kun juo liikaa. Melkin jokainen sen kun kuitenkin jossain vaiheessa kokee, niin parempihan se olisi tehdä sellaisessa paikassa missä ei tapahtu mitään pahaa.
Silti en sitä tee, mutta kun mun suvussa on paljon alkoholiongelmaisia, niin välillä tulee mietittyä, että miten saisi lapset kaikista parhaiten ymmärtämään ettei muutamaa lasillista enempää kannata ottaa koskaan. Nyt ollaan menty sillä linjalla, että mies juo saunakaljoja ja mä joskus jonkun drinkin eikä suhtauduta mitenkään negatiivisesti alkoholiin ja toivon, että sitä kautta oppivat juomaan normaalisti tai ettei heillä edes olisi kiire juomaan alkoholia. No onhan tuo mun esikoinen nyt ainakin pari vuotta vanhempi kuin mä ekasta alkoholikokeilusta (tai niin mä ainakin kuvittelen), mutta nuoremmat lapset tulevat vielä perästä eikä sitä koskaan tiedä noista nuorista, tilanteet muuttuvat niin äkkiä ettei itse pysy millään perässä.
Lapsia mulla ei ole, joten olen huono vastaamaan, mutta vastaanpa silti. Voisin toki ostaa lapselleni alkoholijuomia, koska lapsi juo jos se haluaa juoda; ei sitä voi mitenkään estää. Sallisin juomisen vain tilanteessa, jossa voin itse olla valvomassa kulutusta eli lähinnä perheen parissa. Toki lapsi saisi samalla sosialiseerata kavereidensa kanssa, mutta varsinaisesti bilekäyttöön en suostuisi ostamaan mitään.
Itse en nykyisellään käytä alkoholia lainkaan, joten on mahdotonta ottaa kantaa siihen, tarjoaisinko alaikäiselle ruokaviiniä tai saunakaljaa, koska minulla ei koskaan ole taloudessani sellaisia aineita.
Sama asia kaikkien muidenkin "haitta-aineiden" kanssa. Lapsi kyllä polttaa ja juo juuri niin paljon kuin haluaa, eikä sitä oikein voi estää mitenkään. Ei siihen tehoa kotiaresti, ei raippa eikä järkipuhekaan, jos ei ole aiemminkaan tehonnut. Jotkut ihmiset vain syntyvät tyhminä vaikka kyse olisikin omista lapsista. Todellisia voimakeinoja kuten pakkohoitoa voisin harkita vasta sitten, kun käyttö on selkeästi haitaksi esimerkiksi terveydelle tai koulumenestykselle.