Myyjä ihmettelee: miksi kassalla annat rahaa ja sanot
laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.
Tai sitten se alentuva "laskes nyt"..ihan niin kuin se ei olisi minun työtäni.
Miksi toimit näin?
Kommentit (87)
Mä sanon kans kassalla tolleen, ihan vaan jos oonki laskenu väärin kun oon niin huono matikassa.
No huomaa, ettei ole alasi. Onhan tuo kaupan kassan homma kieltämättä paskimpia mitä on, jos on yhtään käyttänyt aikaansa opiskeluun ennen sitä, niin hukkaan on mennyt.
Näin toimivat kolikoilla maksavat mummot, jotka eivät ole varmoja siitä, että ovat laskeneet itse oikein. He tietävät, että vanhuksilla voi joskus esim. laskutaito pettää.
Ap on huvittava jankkaaja, jolla on itsetunto täys nolla.
Tämä tuskin on se ap:n varsinainen ongelma.
Ei kassalla ole luontevaa puhua SÄÄSTÄ! Miksi ihmeessä alkaisin kassalle selostamaan, että ulkona muuten sataa?
Mutta maksutavasta kyllä saatan jotakin sanoa, kolikoista tai jostakin siihen taphtumaan liittyvää vaikka se ei nyt varsinaisesti oliskaan tarpeellista.
Ei mikään ihme, etteivät suomalaiset puhu mitään kun heti jos jotakin erhetyy sanomaan niin joku alkaa nillittämään!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:29"]
Oletkohan väärällä alalla?
[/quote]
Tämä ei ole ammattini.
Ap
[/quote]
Ok, mutta teet teet pakon edessä myyjän hommia kun ei muutakaan ole?
Ap älä pura turhautumistasi huonosta ja työllistämättömästä alavalinnastasi asiakkaisiin.
[/quote]
Enhän ole niin tehnyt. Täällähän minä sitä turhautumista puran, huomaatko eron?
Ap
[/quote]
En näe mitään eroa. Olen imbesilli.
Toi alentuva sävy ei varmaankaan tunnu mukavalta. Asiakashas vois sanoa vaikka, että "laskinkohan oikein? " tai jotain sellaista rahat ojentaessaan.
Mua taas ärsyttää, jos myyjä kerkee liian monta kertaa ostotapahtuman aikana sanomaan "kiitos"ja "ole hyvä"..
Antaja ei ole ihan varma että oliko rahaa oikea summa. Ehkä ikänökö vaivaa, eikä ole ihan varma että oliko rahat niitä joita kuvitteli niiden olevan. Sanoo noin, koska haluaa ilmaista että ei ole varma onko rahaa oikea määrä, ettei vaan kassa luule että yritti huijata jos rahaa oli liian vähän, tai vastaavasti jos rahaa olikin liikaa, niin odottaa ylimääräisiä takaisin, eikä tarkoittanut niitä tipiksi.
Väännetäänkö vielä rautalangasta?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:27"]
laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.
Tai sitten se alentuva "laskes nyt"..ihan niin kuin se ei olisi minun työtäni.
Miksi toimit näin?
[/quote]
Siis mikä siinä on alentuvaa? Minä sanon niin, koska joskus saatan erehtyä jostain kolikosta kun nopeasti otan kolikoita ja lasken ne, en tietenkään sano jos siinä on vain pari kolikkoa, kyllä pitää olla isompi kasa erikokoisia kolikoita. Se olisi nolompaa jos en sanoisi mitään, ja sitten olisinkin antanut liian vähän, sitäkin joskus tapahtuu, ja tuntuu nololta kun myyjä sanoo että tässä on kuule kymmenen senttiä liian vähän, tulee olo kuin minua epäiltäisiin vilpistä. Olen itse myös ollut vuosia myyjänä, enkä ole koskaan pitänyt millään tavalla alentuvana tai muutenkaan negatiivisena että asiakas sanoo että laskes nyt annoinko oikein, laskeahan ne toki pitää muutenkin.
Tunnut ap aika ikävältä ihmiseltä.
Luulisi kassalla töissä olevan henkilön tietävän, että asiakkaita löytyy laidasta laitaan. En voi tajuta, miksi ap märehtii tällaista mitätöntä asiaa. Taitaa sitten olla niin vähän aivotoimintaa vaativa työ, että tikusta pitää tehdä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:43"]
No voivoi kun teillä on rankkaa. Meillä kassat jopa pyytävät antamaan kolikkokukkaron tai läjän kolikkoja käteen, josta laskevat tarvittavan summan kassaan. Ei siinä asiakkaan tarvitse mitään opastaa. Pikkuraha, myös 1 ja 2 sentin kolikot otetaan enemmän kuin mielellään vastaan eikä kukaan huokaile jonossa takana.
t. Keski-Euroopasta
[/quote]
Samaa ystävällisyyttä olen kokenut täällä Suomessakin.
Lisäksi mulla on ilman silmälaseja vaikea erottaa esim 20 ja 50 sentin kolikkoja toisistaan, joten kysyn varmistaakseni, että myyjä saa sen mikä hänelle kuuluu.
Muutenkin olen varmaan ap:n kauhu. Minä nimittäin juttelen varsinkin oman kauppani kassalla monenlaista, siis silloin kun jonoa ei ole. Saan aina ystävällistä palvelua.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:06"]
Toi alentuva sävy ei varmaankaan tunnu mukavalta. Asiakashas vois sanoa vaikka, että "laskinkohan oikein? " tai jotain sellaista rahat ojentaessaan.
[/quote]
Eka kommentoija, joka ymmärtää, että asiat voi esittää kohteliaasti tai epäkohteliaasti, kun asioi kassalla. Kiitos siis tästä. Muille tähän ketjuun vastanneille tämän ymmärtäminen tuntuukin olevan todella vaikeaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:31"]
Minä ainakin joskus teen noin ihan kohteliaisuudesta ja epävarmuudesta, että jos vaikka laskinkin väärin. Oon nimittäin huomannu, että joskus harvoin myyjät luottaa asiakkaaseen ja en siis halua, että peritään liian vähän minun oman virheen takia.
[/quote]
No mutta luuletko että myyjä voi toimia niin, että ottaa vain rahasi kourastasi ja katsoo, että "sinäpä näytät niin luotettavalta, että varmaan laskit oikein, joten ei ole syytä tarkistaa!". Haloo..pakkohan myyjän on joka tapauksessa tarkastaa laskettu summa, ihan ilman, että asiakas siihen kehottaa.:D
[/quote]Sanon kassalla myös kiitos, vaikka en ole kovinkaan kiitollinen siitä että sain ostaa margariinini juuri kyseisestä kioskista kovalla katteella. Sitä kutsutaan kommunikoinniksi, ulkomailla harrastavat enemmänkin tuollaista tyhjänpäiväistä rupattelua ja pitävät jopa epäkohtelijaana jos ei keskustele asioinnin yhteydessä.
Ap trollailee. Yhdessä astauksessa sanot/kysyt kolikoiden laskemisesta "onko se mun homma", no on vittu vie!
Toinen typerys, säästä puhuminen parempaa kuin jokin jonnin joutava, no eikä se säästä puhuminen ole nimen omaan kaupan kassalla jonnin joutavaa, heinäntekoa suunnitella taas asiallista.
No itsellä ei tule kauheasti laskuongelmaa, mä kun en käytä kolikoita koskaan, maksan aina kortilla tai riittävän suurella setelillä.
Ap:n kannattaa todellakin pysyä kassahommissa. Vähänkin vaativampi työ saisi pasmat täysin sekaisin :DD
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:06"]
Mua taas ärsyttää, jos myyjä kerkee liian monta kertaa ostotapahtuman aikana sanomaan "kiitos"ja "ole hyvä"..
[/quote]
Oikeasti?! Kerkeää sanoa liian monta kertaa "kiitos" ja "ole hyvä"?! Oletko tosissasi? Miten se edes on mahdollista, että voisi sanoa liian monta kertaa "kiitos" tai "ole hyvä", ja mitä tuolla kerkeämisellä on tekemistä tässä tilanteessa? Myyjä kerkesi käyttää liian montaa kohteliaisuusfraasia ja nyt ärsyttää, kun en saanut omaa suutani auki ajoissa, vai?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:29"]
Oletkohan väärällä alalla?
[/quote]
Tämä ei ole ammattini.
Ap
[/quote]
Ok, mutta teet teet pakon edessä myyjän hommia kun ei muutakaan ole?
Ap älä pura turhautumistasi huonosta ja työllistämättömästä alavalinnastasi asiakkaisiin.
[/quote]
Enhän ole niin tehnyt. Täällähän minä sitä turhautumista puran, huomaatko eron?
Ap
[/quote]
Asiakas kyllä huomaa eron. Voit täällä vinkua ja valittaa, mutta niin hyvä näyttelijä et ole, etteikö sinusta asiakaspalvelussa näy sun oikea, ilkeä luonto.
Sen sijaan, että jankkaat täällä kyllästyneenä ja yrität vastailla ylimielisesti, keskity työhösi ja iloitse, että sulla edes on töitä. Hyvällä mielellä päivätkin sujuvat puolta nopeammalla tempolla. Toivottavasti pikkukätösiesi kautta virtaa vielä valtaisa määrä kolikoita.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:08"]
Antaja ei ole ihan varma että oliko rahaa oikea summa. Ehkä ikänökö vaivaa, eikä ole ihan varma että oliko rahat niitä joita kuvitteli niiden olevan. Sanoo noin, koska haluaa ilmaista että ei ole varma onko rahaa oikea määrä, ettei vaan kassa luule että yritti huijata jos rahaa oli liian vähän, tai vastaavasti jos rahaa olikin liikaa, niin odottaa ylimääräisiä takaisin, eikä tarkoittanut niitä tipiksi.
Väännetäänkö vielä rautalangasta?
[/quote]
Miten huono itsetunto pitää olla, että jos myyjä laskee eri summan ja huomauttaa, että joko puuttuu tai on liikaa, niin se tarkoittaa sitä, että asiakas "yrittää huijata"?
Minua on kerran yksi asiakas yrittänyt huijata tällaisessa tilanteessa laskemalla itse väärin ääneen kolikoita, joita antoi minulle, mistä olin todella pöyristynyt mutta muutoin taas inhimillisiä virheitä sattuu suuntaan tai toiseen. En ymmärrä, mitä noloa on antaa väärä summa kolikoita, koska mahdollisen virheen voi korjata saman tien eikä tarvi pohtia asiaa loppupäivää..
Oliskohan tää ketju kuitenkin taas hyvä osoitus suomalaisesta huonosta itsetunnosta, on niin ahdistavaa, jos on itse laskenut ehkä väärän summan, että sitä pitää selitellä?:) Ja tietysti esittää asiansa vielä epäkohteliaasti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:43"]
No voivoi kun teillä on rankkaa. Meillä kassat jopa pyytävät antamaan kolikkokukkaron tai läjän kolikkoja käteen, josta laskevat tarvittavan summan kassaan. Ei siinä asiakkaan tarvitse mitään opastaa. Pikkuraha, myös 1 ja 2 sentin kolikot otetaan enemmän kuin mielellään vastaan eikä kukaan huokaile jonossa takana.
t. Keski-Euroopasta
[/quote]
Kukin tavallaan. Itse en kyllä luota kassaan niin paljoa, että ojentaisin kassalle kukkaroni ja antaisin kassan laskea sieltä suoraan.