Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä ihmettelee: miksi kassalla annat rahaa ja sanot

Vierailija
10.02.2014 |

laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.

Tai sitten se alentuva "laskes nyt"..ihan niin kuin se ei olisi minun työtäni.

Miksi toimit näin?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:46"]

Mä taas en ymmärrä näitä av:n sosiaalisia pökkelöitä, jotka ei kykene tekemään mitään eroa sille, sanotaanko joku asia yhdellä tavalla vai toisella tavalla. Ja lopputulemana tietysti, että "parempi vastedes olla sanomatta mitään":D:D

Kaikkiko täällä asuu jossain metsässä ilman ihmiskontakteja eivätkä kykene tajuamaan sosiaalisen kanssakäymisen nyansseja?:)

[/quote]Miten rahojen laskemaan pyytämisessä voi olla joku sopimaton nyanssi?

[/quote]

Sen voi tehdä eri tavoilla..*vink vink*;-)

Vierailija
62/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:46"]

Mä taas en ymmärrä näitä av:n sosiaalisia pökkelöitä, jotka ei kykene tekemään mitään eroa sille, sanotaanko joku asia yhdellä tavalla vai toisella tavalla. Ja lopputulemana tietysti, että "parempi vastedes olla sanomatta mitään":D:D

Kaikkiko täällä asuu jossain metsässä ilman ihmiskontakteja eivätkä kykene tajuamaan sosiaalisen kanssakäymisen nyansseja?:)

[/quote]

Minä sanon monella eri tavalla saman asian, miettimättä sen kummemmin minkälainen versio suusta sattuu kulloinkin tulemaan, koskaan se ei ole alentuvasti sanottu, mutta ihmettelen jos joku kassa niin päättelee, että aika ylitulkittu niitä nyansseja. Laitapa nyt luettelo tähän, että miten saa sanoa, ja miten ei, ettei tulisi tulkituksi alentuvaksi tai muuten epäkohteliaaksi, osaan sitten minäkin alkaa loukkaantua töissä tarpeen vaatiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:30"]

Ap, ihan oikeasti, kerro nyt minulle miten sinulle on se sanottu epäkohteliaasti??? Jos sanoo että, laskepas nyt laskinko oikein, mikä kohta siinä on epäkohtelias? Tai missään muussakaan tuon lauseen versiossa? Ja mikä siinä on alentuvaa? Ymmärrän kyllä jos joku oikein kiukkuisella äänensävyllä tiuskaisee, ja heittää rahat pitkin tiskiä, mutta sellaisia ei varmaankaan kovin usein tule vastaan.

[/quote]

No sanotko lääkärille, että oletan polveni nivelsiteen olevan tuosta vasemmalta vähän löysä. Mutta katsopas nyt sinäkin. Eli tottakai se kassa laskee ne rahat, se on hänen työnsä.

[/quote]

Tää on kyllä osuva vertaus ja hauska. Juuri toi "olen jo tehnyt diagnoosini mutta voisitko nyt vielä asiantuntijana vaan nopeasti vilkaista että oikeinhan se minun diagnoosini oli, sinun tekemälläsi työllähän ei tässä niin väliä ole":D

Kiitos:D

Ap

[/quote]

Kyllähän se niin onkin, että potilaan pitää itse tehdä se diagnoosi valmiiksi ennen lääkäriin menoa, lääkäri paskat nakkaa mistään potilaan tutkimisesta, korkeintaan alentuvasti ja ylimielisesti vähän hutaistaan, että joo, ei siinä mitään ole, täs on resepti. Tyyli on sellainen että mitäs tänne tulet keksittyjä vaivojasi valittelemaan sairasloman tai huomion toivossa.

[/quote]Juuri näin. Kyllä minä ainakin esitän aina arveluni lääkärille. En tosiaan jää odottamaan, että keksiikö lääkäri mikä mua vaivaa vaan sanon kyllä aina mitä olen itse arvellut viaksi. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole koska sittenpä lääkäri tietää paremmin oireenikin.

Vierailija
64/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihan oikeasti, kerro nyt minulle miten sinulle on se sanottu epäkohteliaasti??? Jos sanoo että, laskepas nyt laskinko oikein, mikä kohta siinä on epäkohtelias? Tai missään muussakaan tuon lauseen versiossa? Ja mikä siinä on alentuvaa? Ymmärrän kyllä jos joku oikein kiukkuisella äänensävyllä tiuskaisee, ja heittää rahat pitkin tiskiä, mutta sellaisia ei varmaankaan kovin usein tule vastaan.

[/quote]

No sanotko lääkärille, että oletan polveni nivelsiteen olevan tuosta vasemmalta vähän löysä. Mutta katsopas nyt sinäkin. Eli tottakai se kassa laskee ne rahat, se on hänen työnsä.

[/quote]

Tää on kyllä osuva vertaus ja hauska. Juuri toi "olen jo tehnyt diagnoosini mutta voisitko nyt vielä asiantuntijana vaan nopeasti vilkaista että oikeinhan se minun diagnoosini oli, sinun tekemälläsi työllähän ei tässä niin väliä ole":D

Ap

[/quote]

Kyllähän se niin onkin, että potilaan pitää itse tehdä se diagnoosi valmiiksi ennen lääkäriin menoa, lääkäri paskat nakkaa mistään potilaan tutkimisesta, korkeintaan alentuvasti ja ylimielisesti vähän hutaistaan, että joo, ei siinä mitään ole, täs on resepti. Tyyli on sellainen että mitäs tänne tulet keksittyjä vaivojasi valittelemaan sairasloman tai huomion toivossa.

[/quote]Juuri näin. Kyllä minä ainakin esitän aina arveluni lääkärille. En tosiaan jää odottamaan, että keksiikö lääkäri mikä mua vaivaa vaan sanon kyllä aina mitä olen itse arvellut viaksi. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole koska sittenpä lääkäri tietää paremmin oireenikin.

Vierailija
65/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo "siinä pitäisi olla" ja "laskepas vielä" tarkoittavat tasan samaa asiaa. Eli asiakas on itse laskenut kolikot, mutta ilmaisee että on saattanut tulla virhekin, ja ei ole tarkoitus huijata, vaan antaa lisää rahaa jos puuttuu, usein nuo kaksi lausetta jopa yhdistetään, ja sanotaan " siinä pitäisi olla, laskepa vielä".

Vierailija
66/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän tehtävä ei ole arvostella asiakkaita vaan hän on asiakaspalvelija. Asiakas tulee takaisin jos saa hyvää palvelua. Ap, sun pomo ei tykkäisi sun ajatusmaailmasta. Sun tehtävä on tehdä myyjän työtä eikä toimia asiakaspoliisina. Jos kysyt pomoltasi niin tämä sanoo sulle että asiakas voi hänen puolestaan vaikka näyttää kieltään sinulle kunhan vaan jättää oman osansa euroista kassaan. Todellisuus voi olla kova pala nykyajan roskaprinsessoille muttei siitä miksikään muuksi muutu kuin kovissa hallusinaatioissa. 

Vierailija
67/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:51"]

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Multa ainakin lääkäri aina ensimmäisenä kysyy, että mikä vaivaa, eikä ala vaan tutkia ja arvailla että mikäs tällä ihmisellä voisi olla. Samoin kun vien auton korjaamolle, kerron heti oireet ja/tai minkä luulen olevan vialla, vai luulenko mitään.

Vierailija
68/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin. Kyllä minä ainakin esitän aina arveluni lääkärille. En tosiaan jää odottamaan, että keksiikö lääkäri mikä mua vaivaa vaan sanon kyllä aina mitä olen itse arvellut viaksi. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole koska sittenpä lääkäri tietää paremmin oireenikin."

Taidatte oikeasti olla vaan tyhmiä. Saahan niitä arvailuja lääkärille esittää, mutta jos olet oikeasti niin juntti, että sanot sille "näin minä oletan varmasti, MUTTA TARKISTAHAN NYT VIELÄ", niin eiköhän se lääkäri vähintään mieti tai sano, että "kiitos, kyllähän se työnkuvaan kuuluu". Te ette nyt ilmeisesti erota tahallanne metsää puilta. Aika paljon on eroa sillä miten asian ilmaisee.

Tuossa edellä joku sanoi "Minä sanon monella eri tavalla saman asian, miettimättä sen kummemmin minkälainen versio suusta sattuu kulloinkin tulemaan, koskaan se ei ole alentuvasti sanottu". Ethän sinä sitä osaa sanoa onko se alentuvasti sanottu vai ei, toisen mielestä se voi olla vaikka mielestäsi ei olisi. Jos siis suollat suustasi mitä sattuu miettimättä asiaa, oletat vain että et tee mitään väärin.

Jos tässä useampi aspa on jo todennut, että tuo "laskepas ne" voi olla epäkohteliaasti sanottu niin eikö sen voi vain uskoa? Miksi pitää rueta vänkäämään, että minäminäminä ja minun tapani on ollut tähänkin asti hyvä, jatkossa en sano enää siis mitään jos on niin vaikeaa!!

Vierailija
69/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:55"]

Siis tuo "siinä pitäisi olla" ja "laskepas vielä" tarkoittavat tasan samaa asiaa. Eli asiakas on itse laskenut kolikot, mutta ilmaisee että on saattanut tulla virhekin, ja ei ole tarkoitus huijata, vaan antaa lisää rahaa jos puuttuu, usein nuo kaksi lausetta jopa yhdistetään, ja sanotaan " siinä pitäisi olla, laskepa vielä".

[/quote]

Sanotko sitten useinkin tuntemattomille ihmisille "annas mulle" "menepäs nyt siitä" "laskes" ja pidätkö sitä kohteliaana?

Toivotko itseäsikin puhuteltavan näin?

Tai toivotko työelämässä esimieheltäsi tällaista puhuttelua "teepäs sä tää, Mirkku..", "tulepas tänne, mulla on asiaa.."

Ap

Vierailija
70/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:55"]

[/quote]

Sanotko sitten useinkin tuntemattomille ihmisille "annas mulle" "menepäs nyt siitä" "laskes" ja pidätkö sitä kohteliaana?

Toivotko itseäsikin puhuteltavan näin?

Tai toivotko työelämässä esimieheltäsi tällaista puhuttelua "teepäs sä tää, Mirkku..", "tulepas tänne, mulla on asiaa.."

Ap

[/quote]

No en yleensä sano että menepäs siitä, mutta nuo muut ilmaisut on täysin normaalia kohteliasta puhekieltä, mitä ihmettä sinä horiset??? Kaikki normaalit ihmiset puhuu noin, ja yleensä ystävällisellä äänensävyllä, miten voi muka olla epäkohteliasta sanoa että teepäs sinä tämä???

Vierailija
71/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin kysyn tuota, mutta mm. tällaisena entisenä mielenterveyspotilaana vieläkin kassalle meno saattaa pelottaa ja aiheuttaa sen, että päässä huippaa enkä oikein hallitse tilannetta. Pikkurahan laskeminen voi olla tosi stressaavaa, ja vaikka olisinkin saanut lasketuksi saatan epävarmuudesta johtuen kysäistä että no onkohan tässä nyt se summa. 

taustalla siis häpeänpelko ym. pelko, että jonossa takanani olevat ihmiset tarkkailevat ja nauravat partaansa kun en ole saanut laskettua oikein. Siksi tuon asian itse esille ensin! Muita jotka tekevät samaa?

Vierailija
72/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:27"]laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.

Miksi toimit näin?

[/quote]

Se on jumalauta sun työtäs!!

Vierailija
73/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:27"]laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.

Miksi toimit näin?

[/quote]

Vierailija
74/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:19"]

Harvemmin kysyn tuota, mutta mm. tällaisena entisenä mielenterveyspotilaana vieläkin kassalle meno saattaa pelottaa ja aiheuttaa sen, että päässä huippaa enkä oikein hallitse tilannetta. Pikkurahan laskeminen voi olla tosi stressaavaa, ja vaikka olisinkin saanut lasketuksi saatan epävarmuudesta johtuen kysäistä että no onkohan tässä nyt se summa. 

taustalla siis häpeänpelko ym. pelko, että jonossa takanani olevat ihmiset tarkkailevat ja nauravat partaansa kun en ole saanut laskettua oikein. Siksi tuon asian itse esille ensin! Muita jotka tekevät samaa?

[/quote]

Niin ja nyt ap sai aikaiseksi sen että pitää jännittää ja stressata sitäkin että mitä siinä tilanteessa sanoo hätäpäissään, ettei tule jotain ylimääräistä turhaa sanottua tai alentuvaa laskepas sanaa...

Vierailija
75/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:21"]

Miksi toimit näin?

[/quote]

[/quote]

Typerys niinhän se ap tuossa kirjoittaa, että se ON hänen työnsä. Älä ap hätäile, nää ihmiset on näköjään lukihäiriöisiä ja siksi nää vastaukset on niin negatiivisia.

Vierailija
76/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla epäkohteliasta jos sanoo että "annas mulle"? Onhan se toki puhekieltä eikä kirjakieltä kuten "antaisitko minulle" mutta ne tarkoittaa samaa. Pitääkö kassalle puhua kirjakieltä ettei vaan loukkaa?

Vierailija
77/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:27"]

laskettuasi itse summan, että "tarkista nyt vielä". Siis wtf? Siis että ottaisin vaikka neljä euroa, jonka olet kolikoistasi laskenut tarkistamatta, että siinä todella on se neljä euroa.

Miksi toimit näin?

[/quote]

No mutta jo oman työsikin vuoksi sinun on laskettava rahat... sanoi asiakas mitä tahaansa tai oli sanomatta

Vierailija
78/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:19"]

[/quote]

Niin ja nyt ap sai aikaiseksi sen että pitää jännittää ja stressata sitäkin että mitä siinä tilanteessa sanoo hätäpäissään, ettei tule jotain ylimääräistä turhaa sanottua tai alentuvaa laskepas sanaa...

[/quote]

Tai sit voit vain miettiä, mikset olisi peruskohtelias samalla tavalla kaikille.

Vierailija
79/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa huomata että täällä on paljon rehellisiä ihmisiä. Itse silloin tällöin kassalla töpeksineenä olen törmännyt vain niihin jotka rahasta liikaa saatuaan melkein juoksevat ovesta ulos kiittäen. Ei haittais vaikka joskus joku sanoisikin että laskepas nyt vielä. Tää nyt oli vähän erilainen esimerkki, mutta sinnepäin kuitenkin.

Vierailija
80/87 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:27"]

Miten se voi olla epäkohteliasta jos sanoo että "annas mulle"? Onhan se toki puhekieltä eikä kirjakieltä kuten "antaisitko minulle" mutta ne tarkoittaa samaa. Pitääkö kassalle puhua kirjakieltä ettei vaan loukkaa?

[/quote]

Tämä kertookin paljon tähän ketjuun vastanneista, jos jonkun mielestä "annas" on ihan normaalia kohteliaisuutta tuntemattomalle ihmiselle. Itse ymmärrän, jos välit myyjän ja asiakkaan kanssa on jo tuttavalliset niin tällainen tulee kyseeseen. Mutta ovatko välit tuntemattoman myyjän ja tuntemattoman asiakkaan välillä aina ihan noin tuttavalliset?

Riippuu myös siitä, millä äänensävyllä asiakas tuon sanoo ja mitä muuta tilanteessa jutustellaan. Itse koen, että pikkulapset huutavat suoraan, että "anna" sitä tai tätä..vähän vanhemmat osaavat käyttää muunkinlaisia ilmaisuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi